عوارض جانبی نوشیدن آب سرد برای سلامتی بدن + مزیت های آن

عوارض جانبی نوشیدن آب سرد غذاهای مضر در ماه رمضان

پزشکان متخصص همیشه نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز را برای سلامت جسمی و روحی توصیه می کنند. اما آیا نوشیدن منظم آب سرد برای سلامتی شما تاثیر منفی می گذارد؟ درست مانند هر چیز دیگری در این دنیا، تحقیقات نشان می دهد که باید به عوارض جانبی نوشیدن آب سرد نیز دقت کنیم. ما در این مطلب در مورد مزیت ها و عوارض جانبی نوشیدن آب سرد پرداخته ایم.

چرا آب سرد می تواند برای شما مضر باشد؟

بسیاری بر این باورند که نوشیدن آب سرد ممکن است بیشتر از این که مفید باشد، مضر است. گفته می شود که آب سرد ممکن است سبب انقباض معده شود و روند هضم را دشوار کند. برخی از افراد همچنین معتقدند که اگر آبی با دمای 4 درجه سانتیگراد یا کمتر بنوشند، بدن برای حفظ دمای مطلوب داخلی (37 درجه سانتیگراد) باید سخت ‌تر کار کند. اما چقدر از این حرف ها درست است؟

عوارض جانبی نوشیدن آب سرد؛ پژوهش

در یک مطالعه کوچک مشخص شد که مصرف آب سرد مخاط بینی را غلیظ ‌تر می ‌کند و عبور از دستگاه تنفسی را نیز دشوار می‌ کند. متناوبا، مصرف آب داغ (یا نوشیدنی ‌های داغ، مانند سوپ مرغ) برای آسان‌ تر کردن تنفس موثر است. همچنین مشخص شد که آب سرد سبب تشدید احتقان در افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می شود.

در مطالعه دیگری، نوشیدن آب سرد با میگرن در افراد با سابقه این بیماری مرتبط بوده است. علاوه براین مصرف آب سرد درد مرتبط با آشالازی (وضعیتی که عبور غذا از مری را دشوار می‌کند) را تشدید می کند.

اعتقاد طب چینی، بر این است که نوشیدن آب سرد همراه با غذا سبب ایجاد عدم تعادل در بدن می شود. از این رو، غذاهای چینی (و چندین فرهنگ دیگر) با آب گرم سرو می شود. یکی دیگر از باورهای رایج این است که نوشیدن آب سرد لزوما به خنک کردن بدن در روزهای گرم تابستان کمک نمی کند. اما شواهد علمی کافی در این زمینه وجود ندارد.

اگرچه به نظر می رسد آب سرد عوارض جانبی بیشتری دارد، اما فواید خاصی نیز دارد.

فواید نوشیدن آب سرد

تعادل دمای بدن بعد از تمرین

نوشیدن آب سرد می تواند از گرم شدن بیش از حد بدن بعد از یک جلسه تمرینی سخت جلوگیری کند. مصرف آب سرد سبب می شود که بدن شما بتواند دمای پایین تری داشته و آن را حفظ کند.

بمب انرژی  

آب سرد انرژی بیشتری در طول روز به بدن شما می دهد.  با این حال، تحقیقات مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

منجر به افزایش مصرف انرژی در کودکان دارای اضافه وزن می شود

بسیاری بر این باوراند که نوشیدن آب می تواند به هضم غذا کمک کند. همچنین خیلی ها معتقدند که به حفظ وزن نیز تاثیر می گذارد. تحقیقات بیان می کند که نوشیدن آب سرد سبب افزایش مصرف انرژی در کودکان دارای اضافه وزن می شود. شاید مصرف آب سرد به تنهایی به کاهش وزن کمک نکند. اما، فرآیند را تسریع می بخشد.

این ها برخی از مزایای نوشیدن آب سرد است. اما آیا این بدان معناست که آب سرد تنها با این فواید همراه است؟ آب گرم چطور؟

آیا آب گرم (یا داغ) بهتر از آب سرد است؟

نوشیدن آب گرم مزایا و معایب خود را دارد. آب گرم می تواند در پروسه هضم سهم فعالی داشته باشد. گردش خون را بهبود بخشد و به بدن شما کمک کند تا سریع تر از شر سموم خلاص شود. اما نوشیدن آب گرم ممکن است شما را کمتر تشنه کند. که می تواند در دما گرم مشکل ایجاد کند زیرا بدن شما آب بیشتری را از طریق تعریق از دست می دهد.

به طور کلی آب سرد می تواند شما را هیدراته نگه دارد. با این حال، مصرف آب سرد هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا فکر خوبی نیست زیرا ممکن است روند بهبودی را کاهش دهد. آب سرد همچنین ممکن است روند هضم را در بزرگسالان کند کند.

بعد از یک تمرین سخت و فشرده می توانید چند جرعه آب سرد بنوشید. اما بعد از یک وعده غذایی سنگین (یا زمانی که آنفولانزا دارید)، آب گرم می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

عوارض جانبی نوشیدن آب سرد؛ باید گفت

با دانستن مزایای نوشیدن آب سرد، ممکن است بخواهید آن را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. زیرا به نظر می رسد به افزایش انرژی و تعادل دمای بدن کمک می کند، ولی می تواند منجر به میگرن و مشکلات گوارشی نیز شود. از سوی دیگر، در حالی که نوشیدن آب گرم می تواند به تقویت هضم، بهبود گردش خون و سم زدایی بدن کمک کند، علاوه بر این تشنگی شما را کاهش می دهد و در مکان های گرم و مرطوب احتمال کم آبی بدن را به حداکثر می رساند. بنابراین بسته به مکان، آب و هوا و شرایط سلامتی خود، ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهید.

اگرچه آب سرد ذاتا بد نیست، اما ممکن است در برخی افراد سبب بروز مشکلات شود. از این رو، سلامت خود و زمان روز (یا فصل) را بررسی کنید تا تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما و سلامت بدن تان بهتر است.

لینک های مرتبط

خطر وان آب گرم برای مردان؛ برای داشتن اسپرم سالم از حمام و سونا دوری کنید

فواید آب شکوفه پرتقال؛ ۱۰ فایده فوق العاده آن برای سلامتی بدن

۱۲ فایده آب پیاز را برای مو، پوست و سلامتی بدن شما

طرز تهیه لیموناد نعنا؛ شربت خانگی خوشمزه برای روز های گرم تابستان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *