جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

التهاب؛ واکنش طبیعی سیستم بدن در برابر ورود یک عامل عفونتی است که در برخی موارد این التهاب بدون دلایل مشخصی شروع به فعالیت کرده و در این میان موجب از بین رفتن مفاصل، شریان‌ها و اندام‌های سالم نیز می‌شود. آزمایش ESR یکی از راه‌های تشخیص التهاب و عفونت در بدن است. برای اینکه درارتباط با این آزمایش اطلاعات کاملی را کسب کنید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

بهترین راه برای تشخیص عفونت و التهاب در بدن چیست؟

هرگاه بدن وجود یک عامل مزاحم را در بدن تشخیص دهد و یا آسیب و عفونتی به بدن وارد شود، التهاب به عنوان یک بخشی از مکانیسم دفاعی بدن عمل کرده تا آن عامل را از بین ببرد. عوامل محرک ایجاد التهاب مانند: میکروب‌ها، باکتری‌های، ویروس‌ها و… هستند که موجب بروز عفونت می‌شوند.

عفونت‌ها از طریق وارد شدن یک عامل بیماری‌زا در بدن و وارد کردن آسیب به بافت یا اندام‌ها ایجاد می‌شود. عامل بیماری‌زا برای محافظت از خود، شروع به تولید‌مثل می‌کند و در بدن رشد پیدا می‌کند. عفونت‌ها در بدن معمولا از طریق تماس پوستی، انتقال مایعات آلوده به بدن، خوردن غذا یا آب آلوده، استنشاق ذرات آلوده معلق در هوا و یا لمس جسم دارای میکروب وارد بدن شده و با سرعت بالا تکثیر می‌شوند.

التهاب‌ها و عفونت‌ها در انواع مختلف می‌توانند تولید شوند و بیماری‌هایی را به همراه داشته باشند. یکی از راه‌های تشخیص آن‌ها، انجام آزمایش ESR است. شاید برای شما هم این سؤال پیش آید که آزمایش ESR چیست؟ پس ادامه مطالب را دنبال کنید.

آزمایش ESR چیست + دلایل انجام

ESR در آزمایش خون به معنای سرعت رسوب گلبول‌های قرمز در بدن است. در این نوع آزمایش که با هدف شناسایی عفونت و التهاب در بدن توسط پزشک معالج تجویز می‌شود، میزان سرعت ته‌نشین شدن یا رسوب گلبول‌های قرمز اندازه‌گیری شده و مقدار آن در جواب آزمایش نوشته می‌شود.

سؤال اینجاست که مقدار نرمال ESR چقدر است؟ در حالت کلی، هرچه مقدار رسوب و ته‌نشینی بیشتر باشد، مقدار ESR خون نیز بالاتر نشان داده می‌شود. مقدار نرمال این آزمایش به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سن و جنسیت فرد است. در حالت کلی مقدار نرمال ESR در خون ۲۰ میلی‌متر بر ساعت است.

فرد با مقدار نرمال هیچ علائمی از خود نداشته و نیازی به بررسی بیشتر ندارد. دقت داشته باشید که بالا بودن ESR در خون به عنوان خطر شناسایی شده و دارای اهمیت است. مقدار پایین آن هیچ جای نگرانی ندارد.

یکی از دلایل انجام آزمایش ESR، بروز علائم و نشانه‌های مختلف است که پزشک با مشاهده آن‌ها آزمایش را تجویز می‌کند. این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • کوفتگی شدید بدن
  • بروز سردرد‌های شدید
  • کاهش وزن ناگهانی و بی‌اشتهایی شدید
  • احساس درد در نواحی لگن و مفاصل
  • زردی پوست
  • تب

انجام آزمایش ESR و تشخیص صحیح بالا بودن آن و تجویز روش‌های درمانی مناسب برای نرمال کردن مقدار آن، موجب می‌شود تا از بروز بیماری‌هایی مانند کم خونی (آنمی)، درد شانه‌ها و گردن، درد‌های لگن شدید و طاقت‌فرسا، خشکی مفاصل و… بدن شما را محافظت کرد. در غیر این صورت وجود التهاب و عفونت در بدن می‌تواند عوارض و بیماری‌های خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

 

تفسیر آزمایش  ESRچطور انجام می‌شود؟

پس از انجام آزمایش، مقدار ESR موجود در خون بر اساس واحد میلی‌متر در ساعت شناسایی و ثبت می‌شود. این مقدار نشان دهنده مدت زمان رسوب گلبول‌های قرمز در خون فرد است. مقدار نرمال این آزمایش بسته به سن و جنسیت فرد می‌تواند متفاوت باشد به نحوی که برای بانوان بین صفر تا ۲۹ و برای مردان بین مقدار عددی صفر تا ۲۲ است.

در تفسیر این آزمایش تنها مقدار بالاتر از حد نرمال برای پزشک دارای اهمیت است چنانچه مقدار آن بین ۲۰ تا ۴۰ باشد بسته به نوع علائم و نشانه‌ها و هم چنین سن فرد پزشک می‌تواند تشخیص دهد که این مقدار نرمال است یا خیر. اما مقدار بالای ۴۰ میلی‌متر بر ساعت غیرطبیعی بوده و این عدد نشان دهنده وجود التهاب و عفونت در بدن است.

بیماری‌های عفونی، انواع سرطان‌ها، آسیب‌های وارد شده به بدن در اثر عامل خارجی، بیماری‌های التهاب سیستمیک مانند التهاب روده‌ها و روماتیسم مفاصل و هم چنین برخی حساسیت‌های دارویی، بیماری‌های کلیوی و التهابات عروقی موجب می‌شوند تا مقدار ESR خون بالاتر از حد نرمال باشد.

بیماری‌های مرتبط با بالا بودن ESR

هرگاه مقدار اندازه‌گیری شده ESR خون از حد نرمال بالاتر باشد، یعنی بدن فرد دچار عفونت و التهاب بسیاری شدید شده است. بیماری‌هایی که در اثر بالا بودن این مقدار در بدن بروز کرده و موجب ایجاد ناراحتی و مشکلاتی در فرد می‌شود، عبارت‌اند از:

  • آنمی یا کم خونی
  • روماتیسم‌های مفصلی به دلیل کاهش سطح آن‌ها
  • انواع سرطان‌ها
  • مشکلات کبدی
  • بیماری‌های کلیوی

تست‌های مرتبط با آزمایش ESR برای تشخیص التهاب

انجام آزمایش ESR تنها برای تشخیص وجود التهاب و عفونت در بدن تجویز می‌شود. این آزمایش نمی‌تواند نشان دهد که عفونت در کدام قسمت بدن ایجاد شده و باید مورد درمان قرار گیرد. به همین منظور انجام آزمایش‌های دیگر مرتبط با آن به صورت هم‌زمان می‌تواند کمک بزرگی به شناسایی التهاب و عفونت ناحیه داشته باشد. از جمله آزمایش‌هایی که در تفسیر نهایی ESR نقش مؤثری خواهند داشت، شامل موارد زیر است:

1. آزمایش CPR یا اندازه‌گیری پروتئین C در بدن:

هرگاه عفونتی وارد بدن شود، پروتئین C واکنش نشان می‌دهد. این اندازه‌گیری کمک بزرگی در تشخیص عفونت خواهد داشت.

2آزمایش CBC یا تست اندازه‌گیری سلول‌های خونی:

در این آزمایش با توجه به اینکه عفونت وارد شده به خون موجب تغییر در تعداد گلبول‌های سفید می‌شود به منظور شمارش تعداد این گلبول‌ها تجویز می‌شود.

آزمایش‌هایی در مورد عملکرد کبد، کلیه، قند خون و اندازه‌گیری میزان کلسیم بدن.

آگاهی از التهاب بدن با آزمایش ESR در منزل!

چنانچه شما هم با علائم التهاب و وجود عفونت در بدن خود مواجه هستید می‌توانید با مراجعه به پزشک و با انجام آزمایش ESR، آن را شناسایی کرده و روش‌های درمانی مناسب را در پیش بگیرید. چنانچه فرصت کافی برای مراجعه حضوری به آزمایشگاه را ندارید، می‌تواند با مجموعه خدمات آزمایش در منزل هومکا، روند درمانی خود را آغاز کنید.

مجموعه هومکا با توجه به همکاری با بهترین و مجهزترین آزمایشگاه‌ها در استان‌ تهران و سایر شهرهای کرج، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز، شیراز، قزوین و مشهد، آماده ارائه خدمات به بیماران است. علاوه بر این، مجموعه هومکا خدمات آزمایش در منزل قزوین و سایر شهرها را با فرستادن کارشناسان پزشکی با تجربه خود برای ساکنین این مناطق میسر کرده است. تمامی خدمات هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است. شما می‌توانید از طریق شماره تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا مراجعه به سایت www.homeca.ir، از خدمات آزمایش در منزل بهره‌مند شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان