جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

در بسیاری از کشورها حبوبات جزء ضروری رژیم غذایی هستند. یکی از محبوب ترین حبوبات، لوبیا ها است که در میان آن ها نمی توان از خواص لوبیا چیتی چشم پوشی کرد. بنابراین دانستن بیشتر در مورد این ماده غذایی خوشمزه در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

لوبیا چیتی چیست؟

لوبیا چیتی از پرمصرف ترین انواع لوبیا ها به حساب می آید. بومی مکزیک است و از نظر علمی Phaseolus vulgaris نامیده می شود. رنگ لوبیا چیتی مایل به قرمز یا بژ بوده و بوی خاکی منحصر به فردی با طعمی فوق العاده دارد. به طور منجمد شده یا له شده استفاده می شوند و در غذاهای مکزیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. حدود 90 تا 150 روز طول می کشد تا کاملا خشک شود. لوبیا چیتی همچنین می تواند به عنوان لوبیا سبز نیز مصرف شود.

خواص لوبیا چیتی برای سلامتی

کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب

سبک زندگی کم تحرک و رژیم غذایی ناسالم از جمله عوامل اصلی مرتبط با خطر بیماری عروق کرونر قلب هستند. مطالعات نشان داده که مصرف منظم لوبیا چیتی ممکن است این خطر را کاهش دهد. از طرفی این لوبیا سبب کاهش سطح کلسترول تام سرم و لیپوپروتئین با چگالی کم می شود. لوبیا چیتی همچنین پروفایل لیپیدی مرتبط با بیماری قلبی عروقی را بهبود می بخشد.

سبب حس سیری می شود

لوبیا چیتی کم چرب است و معمولا برای کاهش وزن ترجیح داده می شود. مطالعات نشان می دهد که محتوای بالای فیبر این نوع لوبیا می تواند سبب سیری شود و به کاهش چاقی نیز کمک کند. با این حال، این فقط نتایج مطالعات در‌بخش کوچک و محدود است. برای درک بیشتر مزیت های لوبیا چیتی به مطالعات بیشتری نیاز است.

خواص لوبیا چیتی؛ کنترل قند خون

لوبیا سرشار از فیبر است و کربوهیدرات های دیر هضم دارد. ممکن است به کنترل طولانی مدت قند خون کمک کند. از طرفی گفته می شود در کاهش سطح گلوکز خون ناشتا نقش دارد. علاوه بر این، مصرف فیبر به طور مستقیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. اگر دیابت دارید و می خواهید لوبیا چیتی را در رژیم غذایی خود قرار دهید نخست باید با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش خطر مرگ و میر

فیبر غذایی با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است. مطالعات نشان می دهد که فیبر غذایی ممکن است به طور قابل توجهی مرگ و میر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی (CVD)، بیماری عروق کرونر قلب، دیابت، سرطان، بیماری های گوارشی و بیماری های عفونی و التهابی را کاهش دهد. به علاوه تاثیر مستقیم فیبر غذایی بر CVD نیز پنهان نیست.

خواص لوبیا چیتی؛ کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان

بر اساس برخی مطالعات، لوبیا چیتی ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. تعداد زیادی از ترکیبات زیست فعال در لوبیا خشک می تواند از سرطان جلوگیری کند. ترکیبات زیست فعال آن  ممکن است تشکیل تومور را به تاخیر بیاندازد یا از آن جلوگیری کند. لوبیای خشک همچنین می تواند آدنوم های پیشرفته کولورکتال را کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. علیرغم مجموعه ای از فواید سلامتی، مصرف بیش از حد لوبیا چیتی ممکن است عوارض جانبی خود را نیز داشته باشد. به خواندن ادامه دهید.

عوارض جانبی لوبیا چیتی برای سلامتی بدن

افزایش دهنده نفخ

مصرف لوبیا چیتی ممکن است سبب افزایش نفخ و تغییرات مدفوع در برخی افراد شود. اما این حالت در همه ی افراد صادق نیست. چون افزایش نفخ و گاز روده در برخی افراد با مصرف فیبر غذایی زیاد مشاهده می شود. الیگوساکاریدها – کربوهیدرات های محلول در آب – به سختی هضم می شوند. آن ها به دی اکسید کربن، گوگرد و هیدروژن تبدیل شده و به شکل گاز بیرون می روند.

تاثیرگذاری آن بر استخوان

مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد غذاهای حاوی فیتات ممکن است بر سلامت استخوان ها تأثیر بگذارد. زیرا لوبیا چیتی حاوی فیتات هایی است که می تواند با توانایی بدن در جذب کلسیم تداخل کند. فیتات های اضافی در مواد غذایی نیز می تواند منجر به کمبود آهن و روی شود. با این حال، می توانید غلظت فیتات را در لوبیا چیتی با خیساندن آن ها در آب قبل از پختن یا خوردن کاهش دهید.

ایجاد درد شکم

شواهد تجربی افراد نشان می دهد که لوبیا چیتی ممکن است سبب درد شکم یا تشدید درد آن شود. همچنین با گرفتگی عضلات و حالت تهوع همراه است. این اثرات به دلیل محتوای پروتئین بالای لوبیا ایجاد می شود. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

باید گفت

لوبیا چیتی پرمصرف ترین نوع لوبیا با مواد مغذی فراوان است. آن ها طعم خاصی دارند و حاوی مواد شیمیایی گیاهی، فیبر غذایی، پروتئین و ریز مغذی‌ ها هستند. این مواد مغذی مسئول بسیاری از فواید لوبیا چیتی هستند. مصرف لوبیا چیتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد، سبب سیری طولانی مدت شود، به کنترل قند خون کمک کند، مرگ و میر و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. با این حال، مصرف بیش از حد آن ها نیز می تواند منجر به عوارض جانبی متعددی شود. زیرا سبب افزایش نفخ می شود، استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد، ضمنا در ایجاد درد شکم و آلرژی نیز دست بالایی دارد. از این رو، لوبیا چیتی را در حد اعتدال مصرف کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

لینک های مرتبط

۷ مزیت فوق العاده لوبیا دریایی/ سفید + طرز تهیه آن

رژیم غذایی رشد مو؛ از ماهی تا آب ۱۰ مغذی ترین غذا برای سلامت مو

فواید لپه ؛ ۹ مزیت لپه و عوارض جانبی مهم آن

فواید فلفل سیاه؛ ۶ مزیت شگفت انگیز، فراتر از یک ادویه

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان