جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.6
(13)

عوارض جانبی ریشه شیرین بیان ممکن است شما را در مورد استفاده از آن به فکر کردن وا دارد. آب نبات ها و نوشیدنی ها اغلب حاوی عصاره ریشه شیرین بیان هستند. با این حال، مصرف بیش از حد می تواند منجر به مشکلاتی برای سلامتی شود. چندین مطالعه نشان داده  که مصرف بیش از حد شیرین بیان می تواند سبب افزایش سطح فشار خون و سردرد شود.

برای بیشتر دانستن در مورد عوارض جانبی ریشه شیرین بیان و جلوگیری از عوارض نامطلوب آن در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه با ما همراه باشید.

عوارض جانبی عصاره ریشه شیرین بیان چیست؟

افزایش سطح فشار خون را افزایش دهد

مطالعات متعددی برای تأیید این موضوع وجود دارد. برخی گزارش ها به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می کنند که از عصاره ریشه شیرین بیان به طور کلی اجتناب کنند. این اغلب با احتباس نمک و آب مرتبط است زیرا آلدوسترون را سرکوب می کند – هورمونی که مسئول کنترل سطح سدیم در بدن است. طبق مطالعه ای دیگر چای شیرین بیان سبب افزایش فشار خون در بیماران می شود و تاثیر آن با ترک عادت مصرف آن در دو هفته برطرف می شود. شیرین بیان همچنین به عنوان یک علت اصلی فشار خون ثانویه شناخته شده است. از طرفی ریشه آن حاوی اسید گلیسیریزیک است که به خواص فشار خون بالا کمک می کند.

ممکن است سبب یبوست شود

مقادیر بیش از حد عصاره ریشه شیرین بیان می تواند منجر به هیپوکالمی (سطح پایین پتاسیم) شود که یبوست یکی از علائم آن است. شروع و شدت علائم معمولا به دوز و مدت مصرف شیرین بیان بستگی دارد. باور بر این است که شیرین بیان ممکن است سبب اسهال یا تشدید سندرم روده تحریک پذیر در برخی افراد شود. با این حال، اطلاعات کافی برای اثبات این اثر وجود ندارد. اگر روده شما مشکل دارید، لطفا قبل از مصرف شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید (زیرا احتمال واکنش منفی به آن وجود دارد).

عوارض جانبی ریشه شیرین بیان؛ ایجاد سردرد

در این عارضه گلیسیریزین مقصر است. زیرا به عنوان محرک سردرد شناخته شده است. مطالعه ای در ماساچوست نشان داد که مصرف بیش از حد عصاره می تواند منجر به انقباض و گشاد شدن شریان های مغزی شود که اغلب منجر به سردردهای شدید می شود. در موارد نادر، سکته های هموراژیک را نیز به همراه دارد.

همراه با سرگیجه و خستگی

یک تحقیق روی یک پسر 15 ساله متبلا به آنسفالوپاتی فشار خون بالا پس از مصرف یک آب نبات حاوی شیرین بیان انجام شده است. این شکل از فشار خون بالا با استفراغ، سرگیجه، سردرد و مشکلات بینایی همراه است.  شیرین بیان همچنین ممکن است سبب افزایش آشکار مینرالوکورتیکوئید شود، بیماری دیگری که با فشار خون بالا مشخص می شود. علائم این بیماری شامل سرگیجه، سردرد و خستگی عمومی و عضلانی است.

عوارض حانبی ریشه شیرین بیان؛ منجر به عدم تعادل هورمونی

مطالعات روی موش ها نشان داده است که ایزولیکوئیریتیژنین، ترکیبی در شیرین بیان، ممکن است با تداخل با هورمون های جنسی در تخمدان ها، سبب عدم تعادل هورمونی شود. که در این صورت تولید هورمون های جنسی مختل می شود.

یکی از عوارض جانبی اصلی گزارش شده ریشه شیرین بیان کاهش سطح تستوسترون در مردان است. برخی بر این باورند که ممکن است سطح استروژن و پرولاکتین را در زنان افزایش دهد. هرچند به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آسیب در دوران بارداری به کودک

مطالعات نشان می دهد که مصرف شیرین بیان در دوران بارداری ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برساند. نوجوانانی که در دوران بارداری در معرض مقادیر زیادی شیرین بیان قرار گرفتند در تست های شناختی عملکرد کمتری داشتند.

همچنین مشخص شد که گلیسیریزین موجود در شیرین بیان با زایمان زودرس مرتبط است. از این رو به زنان باردار توصیه می شود از مصرف شیرین بیان خودداری کنند. برخی از کارشناسان معتقدند که شیرین بیان می تواند با تقلید از اثرات استروژن (هورمون جنسی زنانه) سبب زایمان زودرس شود. با این حال، در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اگرچه هیچ مدرکی برای تایید این اطلاعات وجود ندارد. اما اعتقاد بر این است که شیرین بیان سبب سقط جنین می شود. تاثیر شیرین بیان در زنان شیرده به خوبی بررسی نشده است. بنابراین زنان شیرده باید از آن اجتناب کنند.

برانگیختن واکنش های آلرژیک

مصرف بیش از حد شیرین بیان با آلرژی هایی مانند آسم و درماتیت تماسی مرتبط است. همچنین ممکن است با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. شواهد تجربی افراد نشان می دهد کسانی که به نخود یا حبوبات حساسیت دارند ممکن است به شیرین بیان نیز حساسیت داشته باشند. با این حال، در این بخش تحقیقات کمتری انجام شده است.

لینک های مرتبط

۵ چای تقویت کننده قوای جنسی + روش های درمان طبیعی

عوارض جانبی اسفناج؛ ۱۴ عارضه جانبی مهم خوردن زیاد اسفناج

عوارض مصرف زیاد خیار؛ ۱۳ عارضه مصرف بیش از حد خیار

فواید برگ چغندر؛ ۶ فایده شگفت انگیز برگ چغندر برای سلامتی بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا: 13

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان