فواید ماش؛ 6 فایده فوق العاده ماش + عوارض جانبی آن

فواید ماش

بسیاری از فواید ماش به ارزش غذایی چشمگیر آن نسبت داده می شود. این دانه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها، مواد معدنی ضروری و فیبر هستند. این ها می توانند به کنترل دیابت و فشار خون بالا کمک کنند.

در این مطلب به فواید و عوارض جانبی ماش پرداخته شده است. پس با یک مطلب از سری مطالب خواص خوراکی ها در خبرنامه همراه باشید.

فواید ماش

ماش سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر غذایی و مواد بیوشیمیایی فعال است. این ها بهترین منابع اسیدهای آمینه، نشاسته های گیاهی و آنزیم ها هستند. بنابراین، خوردن ماش به ویژه در تابستان هضم غذا را تسهیل می کند. فعالیت آنتی اکسیدانی ماش نقش حیاتی در مقابله با عفونت ها، التهاب ها و استرس های شیمیایی در بدن شما ایفا می کند.

آیا می خواهید در مورد فواید ماش بیشتر بدانید؟

6 مزیت ماش

ماش با داشتن پروتئین و نسبت آنتی اکسیدانی بالا ممکن است به مبارزه با دیابت و بیماری های قلبی کمک کند. خوردن ماش می تواند از گرمازدگی و تب نیز جلوگیری کنند. مطالعات همچنین از خواص ضد سرطانی این دانه خوراکی مفید نیز خبر می دهند.

دارای فعالیت آنتی اکسیدانی

پروتئین ها و پلی فنول های موجود در دانه ها، جوانه ها و پوسته ماش دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالقوه هستند. این ها می توانند رادیکال های آزاد – مانند یون های پراکسید و سوپراکسید – را در بدن از بین ببرند. ویتکسین و ایزوویتکسین اجزای اصلی آنتی اکسیدانی هستند که در ماش یافت می شوند. ماش در هنگام جوانه زدن بیشترین اثر آنتی اکسیدانی را دارد. گفته می شود که فعالیت آنتی اکسیدانی ماش حدود 195 درصد ویتامین C است.

مهم تر از همه، عصاره ماش دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار بالاتری نسبت به عصاره سویا است. بنابراین، ماش پتانسیل جلوگیری از چندین اختلال مزمن (مانند سرطان) ناشی از تجمع رادیکال های آزاد را دارد.

فواید ماش؛ جلوگیری از گرمازدگی

گرمازدگی با کم آبی و تحریک پذیری مرتبط است. این وضعیت می تواند نتیجه مصرف ناکافی مایعات و از دست دادن بیش از حد آب/مایعات از طریق عرق باشد. یکی دیگر از پیشرفت های حیاتی در طول تابستان، تجمع گونه های فعال اکسیژن (ROS) در بدن شما است. دلیل بروز آن این است که گرمای تابستان به میزان متابولیسم بالایی نیاز دارد تا نیازهای بدن شما را برآورده کند و تولید انرژی را به حداکثر برساند. این وضعیت در نهایت منجر به عدم تعادل شیمیایی می شود.

فلاونوئیدهای ماش، از جمله ویتکسین، استرس شیمیایی را از بین می برد و سطح التهاب را کاهش می دهد. به همین دلیل است که چینی ها معمولا سوپ ماش را در تابستان می نوشند.

حفظ سلامت سطح کلسترول و سلامت قلب

پروتئین های موجود در حبوبات در حال جوانه زدن به کنترل متابولیسم لیپید کمک می کنند. جوانه های ماش و دانه های جوانه زده مملو از چنین پروتئین هایی هستند. این حبوبات سطح کلسترول تام و LDL (کلسترول بد) را در سیستم بدن کاهش می دهند. ماش پخته نیز اثرات کاهش چربی مشابهی را نشان می دهد. آن ها از رسوب / تجمع چربی در کبد، قلب و عروق خونی جلوگیری می کنند. اثر آنتی اکسیدانی ماش مانع از عمل رادیکال های آزاد بر روی کلسترول انباشته شده در این اندام ها می شود.

بنابراین، ماش ممکن است از شما در برابر بیماری های قلبی عروقی (مانند تصلب شرایین) محافظت کند. علاوه بر این، یک فنجان ماش خام و جوانه زده حدود 155 میلی گرم پتاسیم دارد. به همین دلیل است که حدود 600 میلی گرم بر کیلوگرم پپتید ماش می تواند فشار خون سیستولیک در حیوانات را کاهش دهد. این مطالعه نشان می دهد که چگونه ماش فشار خون را تنظیم می کند و سلامت قلب را حفظ می کند.

تقویت سیستم هاضمه و سلامت روده

ماش حاوی مقادیر خوبی از فیبر نامحلول، پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده است. این مواد مغذی رشد باکتری های “خوب” را در روده شما تقویت می کنند. از طرفی از چاقی جلوگیری می کنند. علاوه بر این، ماش کمتر سبب نفخ می شود. همچنین به راحتی هضم می شود. بنابراین، ماش برای کودکان عالی هستند. شما می توانید از این حبوبات برای تهیه مکمل غذایی برای شیرخواران استفاده کنید زیرا سرشار از مواد مغذی و فاقد حساسیت هستند.

با این حال، ماش همچنین حاوی مواد ضد مغذی مانند اسید فیتیک است که در جذب مواد معدنی و سایر مواد مغذی اختلال ایجاد می کند. خوردن ماش پخته یا جوانه زده ممکن است این مشکل را حل کند.

فواید ماش؛ کمک به کنترل دیابت

ماش به دلیل شاخص گلیسمی پایین یکی از غذاهایی است که برای افراد دیابتی توصیه می شود. باید گفت ماش از کربوهیدرات های پیچیده و فیبر تشکیل شده اند که هضم شان به زمان بیشتری نیاز دارد. این بدان معناست که خوردن این حبوبات سبب افزایش ناگهانی سطح گلوکز خون شما نمی شود. آزمایشات بالینی نشان داده است که عصاره ماش تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین را در افراد افزایش می دهد. خوردن ماش همچنین ممکن است سبب بازسازی سلول های تولید کننده انسولین (سلول های β) در پانکراس شوند.

مولکول های فعال، التهاب پانکراس و سایر اندام های حیاتی را در این بیماران سرکوب می کنند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در ماش رادیکال های آزاد را که این بیماری های التهابی را بدتر می کنند، از بین می برند.

دارای خواص ضد التهابی

پلی فنول ها مانند ویتکسین، اسید گالیک و ایزوویتکسین التهاب را در بدن شما کاهش می دهند. سلول های حیوانی تحت درمان با این مولکول های فعال سطوح ترکیبات التهابی (اینترلوکین ها و اکسید نیتریک) را کاهش دادند. فلاونوئیدهای پوسته ماش برای افزایش تولید ترکیبات ضد التهابی در بدن شما نقش دارند. بنابراین، این حبوبات ممکن است در برابر اختلالات التهابی مانند دیابت، آلرژی و سپسیس موثر باشند.

عصاره ماش جوانه زده و تخمیر شده دارای فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالاتری است. آن ها همچنین حاوی انتقال دهنده های عصبی کنترل کننده درد (گاما آمینوبوتیریک اسید [GABA]) هستند که به درمان درد و تورم (ادم) در نواحی ملتهب کمک می کنند.

ترکیبات غذایی و بیوشیمیایی ماش مسئول خواص شگفت انگیز آن است.

اما آیا در کنار فواید ماش این حبوبات عوارض جانبی یا خطراتی نیز دارد؟

اطلاعات بسیار کمی در مورد ایمنی ماش وجود دارد یا اصلا وجود ندارد. آن ها حاوی مواد ضد مغذی و فیتواسترول های شبه استروژن هستند که می توانند به بدن شما آسیب برسانند. اما محققان هیچ سوالی در مورد عوارض جانبی آن مطرح نکرده اند.

با این حال، آن ها را ایمن فرض نکنید.

FDA ایالات متحده می گوید هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد باید از خوردن جوانه های خام از هر نوع خودداری کند. ماش، یونجه، شبدر و جوانه تربچه در این دسته قرار می گیرند. به زنان باردار، کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به آلرژی غذایی توصیه می شود از این گونه جوانه ها دوری کنند. جوانه ها ممکن است حامل باکتری های بیماری زا (E.coli، Salmonella) باشند. شرایط غیربهداشتی برداشت و نگهداری باعث رشد آنها می شود. اگر ماش خام یا نیمه پخته مصرف شود، ممکن است باعث اسهال، استفراغ و مسمومیت غذایی شود.

برای جلوگیری از چنین واکنش هایی چه باید کرد؟ چه شیوه هایی را باید دنبال کنید؟

هنگام استفاده از ماش چه اقدامات احتیاطی را باید رعایت کرد؟

اگر ماش یا جوانه آن را مصرف می کنید، در این جا چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • فقط جوانه های نگهداری شده در یخچال را بخرید
  • جوانه های ترد را انتخاب کنید.
  • اگر جوانه هایی با بوی کپک زدگی، تیره یا لزج دارد، آن ها را دور بریزید.
  • یک گزینه بهتر این است که جوانه ها را در یخچال نگهداری کنید. در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر نگهداری شود.
  • جوانه های ماش را قبل از استفاده به طور کامل با آب بشویید تا کثیفی سطحی آن از بین برود. از صابون یا مواد شوینده دیگر استفاده نکنید.
  • دست های خود را قبل و بعد از دست زدن به غذای خام با آب گرم و صابون بشویید تا از انتقال کپک ها/باکتری های غذایی جلوگیری کنید.
  • پختن کامل ماش ایمن تر است زیرا گرما و چاشنی ها باکتری های خطرناک را از بین می برند. نوع مناسب ماش/جوانه را انتخاب کنید. قبل از مصرف آن ها را با دقت و توجه پاک کنید.

فواید ماش؛ به طور خلاصه

ماش منبع طبیعی فیبر، اسیدهای آمینه ضروری، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی است. آن ها خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، گوارشی، ضد دیابتی و ضد سرطانی قوی دارند. فلاونوئیدهای ماش، اسیدهای فنولیک و مواد معدنی دلیل خواص شگفت انگیز  آن هستند. آن ها را به سوپ، سالاد و غذاهای اصلی خود اضافه کنید. خوردن حداقل 1 فنجان ماش (یا هر حبوبات دیگر) در روز توصیه می شود. هنگام استفاده از آن ها بهداشت را رعایت کنید تا از عوارض نامطلوب جلوگیری شود.

حتما حبوبات مانند ماش را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا در وعده های غذایی از لذت ببرید!

ماش حبوبات مغذی بومی هند است. آن ها سرشار از فیبر غذایی، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی هستند. این عناصر دلیل اصلی فواید ماش است. آن ها ممکن است به بهبود سلامت قلب و روده کمک کنند. ماش دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است و ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. با این حال، استفاده بیش از حد می تواند منجر به عوارض جانبی شود. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را محدود کرده و با پزشک خود صحبت کنید.

لینک های مرتبط

فواید برگ بو؛ ۸ فایده بی نظیر برگ بو برای سلامتی + عوارض جانبی

۹ مزیت سلامتی برگ مریم گلی + عوارض جانبی

طرز تهیه کلوچه برگ: بسیار آسان و خوشمزه برای پذیرایی از مهمان

خواص بی نظیر برگ درخت چنار: داروی پوکی استخوان و مسکن درد زانو

لذت بردن از فست فود در خانه: طرز تهیه همبرگر خانگی به شیوه آسان و سریع

خواص برگ بو: ۲۱ بهترین فایده برگ بو برای زیبایی و سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *