جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
1
(1)

برگ های شنبلیله یکی از سالم ترین سبزیجات برگ سبز است. این گیاه همه کاره از خانواده حبوبات است. برگ شنبلیله به طور گسترده در غذاهای مختلف در سراسر جهان به مصرف می رسد. طعم ملایم و معطر تلخ و آجیلی را به کاری و سیب زمینی سرخ کرده اضافه می کنند. علاوه بر این، از فواید برگ شنبلیله باید گفت که هر قسمت از این گیاه دارای مواد مغذی یکسانی است.

دانه های شنبلیله نیز کاملا شبیه به برگ های دیگر گیاهان است. اما چیزی که این گیاه را متمایز می کند، فواید آن برای سلامتی است. شنبلیله به طرز شگفت آوری مغذی است. همچنین، برای زنان مبتلا به بیماری پلی کیستیک نیز مفید است. تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله برای قلب، دیابت، سلامت پوست و مو مفید است. برای دانستن بیشتر در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید برگ شنبلیله برای سلامتی

برگ شنبلیله گیاهی با خواص دارویی گسترده می باشد. به طور خاص دارای ویژگی های ضد دیابت و ضد سرطان می باشد. استفاده از آن در طب سنتی و جایگزین دارویی از دیر باز قابل توجه بوده است. شنبلیله جهار هاضمه، سلامت پوست، سلامت قلب و سلامت مو را بهبود می بخشد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

  1. کنترل کننده کلسترول

سطوح بالای کلسترول باعث بیماری هایی مانند تصلب شرایین می شود. دلیل آن تجمع رسوبات چربی در شریان ها است که گردش خون را مسدود می کند. در نتیجه منجر به سکته مغزی، فشار خون بالا و نارسایی قلبی می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف برگ شنبلیله به کاهش کلسترول کمک می کند. و این کار را با کاهش ترشح کلسترول بد در بدن انجام می دهد. در نتیجه از تصلب شرایین جلوگیری می کند. با این حال، شنبلیله سطح کلسترول خوب را نیز افزایش می دهد.

  1. فواید برگ شنبلیله؛ کنترل وزن

چاقی و افزایش وزن ناسالم منجر به بسیاری از بیماری ها می شود. برخی از مهم ترین آن ها دیابت و بیماری های قلبی است. در بسیاری از موارد چاقی به دلیل پرخوری رخ می دهد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که فیبر به کاهش وزن کمک می کند. از آن جایی که شنبلیله سرشار از فیبر است، به دلیل خاصیت سیر کنندگی آن شناخته شده است. در نهایت به کنترل هوس غذا خوردن کمک می کند. علاوه بر این، از پرخوری جلوگیری می کند و به کاهش وزن کمک می کند.

  1. آنتی اکسیدان بالا

شنبلیله منبع غنی آنتی اکسیدان است. حاوی ویتامین C، ویتامین A و بتا کاروتن می باشد. رادیکال های آزاد در بدن ناشی از متابولیسم ضعیف بوجود می آید که متاسفانه به سلول ها و اندام های انسان آسیب می رساند. این آسیب سلولی سبب بسیاری از اختلالات سلامتی می شود. آنتی اکسیدان های موجود در شنبلیله می توانند از آسیب سلولی توسط رادیکال های آزاد و در نتیجه، التهاب، عفونت ها، سرطان و غیره جلوگیری کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که فیبر موجود در شنبلیله برای ما فوق العاده مفید است.

  1. جلوگیری از اختلالات معده

تحقیقات نشان می دهد که فیبر موجود در شنبلیله به عنوان غذا برای میکروب های مفید روده عمل می کند. آب را از روده جذب و روده را نرم می کند. در این صورت عملیه دفع مدفوع خیلی آسان خواهد بود. برگ های شنبلیله نیز به جلوگیری از سوء هاضمه کمک می کند. علاوه بر این، خطر یبوست و التهاب را کاهش می دهد.

  1. فواید برگ شنبلیله؛ مفید برای دیابت

دیابت یک بیماری شایع بین مردم است که به دلیل عوامل مختلفی رخ می دهد. برخی از علل شایع ژنتیک و رژیم غذایی نامناسب است. اگر بدتر شود، منجر به پیامدهای نامطلوب زیادی می شود مانند: ایجاد زخم، نفروپاتی، نوروپاتی و یک سری بیماری های دیگر. مطالعات نشان می دهد که شنبلیله به تنظیم گلوکز کمک می کند. 4HO-Ile یک اسید آمینه موجود در شنبلیله است که خاصیت ضد دیابتی دارد. ترشح انسولین را تحریک می کند و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. بنابراین، به حفظ سطح گلوکز خون ثابت کمک می کند. بنابراین، شنبلیله می تواند به پیش گیری از دیابت نوع دوم نیز تاثیرگذار باشد.

  1. جلوگیری اختلالات لخته شدن خون

شنبلیله حاوی فنل است. این یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک می کند. لخته های خون گردش خون را مسدود کرده و خون رسانی به اندام های حیاتی را قطع می کنند. متاسفانه، در نهایت حتی منجر به اختلالات قلبی عروقی می شود.

  1. فواید برگ شنبلیله سلامت پوست و مو

برگ شنبلیله حاوی ویتامین C است. دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از بیماری های التهابی جلوگیری می کند. ویتامین C همچنین سنتز کلاژن را تحریک می کند که به پوست شما ترمیم می کند. بنابراین از چین و چروک جلوگیری می کند و همچنین علائم پیری را به تاخیر می اندازد. خواص درمانی نیز دارد. حاوی موسیلاژ است و حتی می تواند پوست خشک را مرطوب کند. اسیدهای چرب امگا 3 و 6 از التهاب فولیکول جلوگیری می کند که در کاهش ریزش مو مفید است. همچنین سبب رشد مو می شود. شنبلیله حاوی پروتئین و اسید نیکوتین است. بنابراین، استفاده صحیح از رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از ریزش مو و شوره سر کمک کند.

  1. خواص ضد سرطانی

عوامل متعددی سبب ایجاد سرطان می شود. این شامل تکثیر سلول ها فراتر از سطوح طبیعی است که می تواند به دلیل استرس اکسیداتیو، ژنتیک و غیره رخ دهد. شنبلیله ممکن است دارای خواص ضد سرطانی بالقوه باشد. ساپونین موجود در شنبلیله رشد سلول های سرطانی را مهار می کند. مطالعه ای نشان می دهد که می تواند در سرطان روده بزرگ و درمان پروستات موثر باشد. علاوه بر این، تاثیر مثبتی در درمان سرطان خون و سرطان استخوان نشان داده است.

  1. بهبود عمل کرد کلیه

سنگ کلیه ناشی از عادات غذایی نادرست است. همچنین به دلیل عوامل دیگری مانند اسید اگزالیک و کلسیم هیدروکسی پرولین رخ می دهد. مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در شنبلیله می تواند به کاهش سطح آن و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، خواص ضد التهابی شنبلیله از رسوب کلسیم در کلیه و از آسیب به بافت ها نیز جلوگیری می کند.

  1. فواید برگ شنبلیله؛ محافظت از کبد

شنبلیله ممکن است آسیب سلولی رادیکال در کبد را کاهش دهد. الکل و رژیم غذایی ناسالم ممکن است آسیب کبدی را بدتر کند. این آسیب می تواند سیروز کبدی باشد. مطالعات نشان می دهد که شنبلیله با کاهش فعالیت آنزیم ها، خطر سیروز را کاهش می دهد و در نتیجه از کبد در برابر آسیب محافظت می کند.

  1. فعالیت ضد میکروبی

عصاره شنبلیله خاصیت ضد میکروبی دارد و در نتیجه تکثیر باکتری ها را محدود می کند. بنابراین، محافظ باکتری های قوی است. مطالعات نشان می دهد که دیفنسین یکی دیگر از اجزای مفید در شنبلیله است. از تکثیر قارچ جلوگیری می کند. اثرات ضد باکتریایی آن نیز سبب بهبود زخم می شود.

  1. سلامت استخوان

شنبلیله منبع غنی از کلسیم، منیزیم و ویتامین D است که برای سلامت استخوان ها ضروری هستند. سبب ترمیم و تقویت استخوان ها می شود. بنابراین می توانند از اختلالات بیماری های مربوط به استخوان جلوگیری کنند. در نتیجه، این شامل شکستگی و پوکی استخوان می شود. دیوسژنین ترکیبی در شنبلیله است. تحقیقات نشان می دهد که سنتز استئوکلاست ها را محدود می کند. استئوکلاست ها ممکن است سلول های جذب کننده استخوان باشند به این معنی که بافت های استخوانی را می شکنند. شنبلیله  در طول ابتلا به پوکی استخوان، اختلال شکنندگی استخوان ها را بیشتر می کنند.

  1. فواید برگ شنبلیله؛ بهداشت باروری زنان

مطالعات نشان می دهد که شنبلیله می تواند چرخه قاعدگی نامنظم را منظم کند. به انقباضات رحمی کمک می کند و دوره های قاعدگی را تنظیم می کند. علاوه بر این، ممکن است علائم مربوط به مشکلات قاعدگی مانند خستگی را بهبود بخشند.

  1. بهبود و تقویت باروری مردان

تحقیقات نشان می دهد که عصاره شنبلیله باروری را در مردان بهبود می بخشد. همچنین به بهبود ترشح تستوسترون که برای سنتز اسپرم ضروری است، کمک می کند. بنابراین ترکیبات شنبلیله تعداد و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد.

  1. فواید برگ شنبلیله؛ افزایش شیردهی

شنبلیله حاوی دیوسژنین و فیتواستروژن است که از هورمون زنانه استروژن حمایت می کند. از طرفی چندین مطالعه دیگر نشان داده اند که شنبلیله تولید شیر مادر را بهبود می بخشد.

عوارض جانبی برگ شنبلیله

آلرژی

برگ های شنبلیله سرشار از ارزش غذایی است. آن ها چندین مزیت دارند. با این حال، در خوردن شنبلیله زیاده روی نکنید. افراط در مصرف آن اثرات نامطلوبی دارد.  یک مطالعه نشان می دهد که شنبلیله ممکن است در برخی موارد واکنش آلرژیک ایجاد کند.

بیماری التهابی روده

برگ های شنبلیله حاوی مقدار زیادی فیبر است. مطالعات نشان می دهد که فیبر بالا ممکن است سبب ناراحتی در افراد مبتلا به IBS شود. در مصرف آن احتیاط کنید. اگر بیش از حد از آن مصرف کنید، سبب بروز علائمی مانند:

  • درد شکم
  • گرفتگی عضلات
  • اسهال
  • سردرد
  • سرگیجه
  • بارداری می شود.

زایمان زودرس یا سقط جنین

مطالعه ای نشان می دهد که برگ های شنبلیله باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می شود. بنابراین، توصیه می شود قبل از مصرف برگ شنبلیله با پزشک مشورت کنید.

دیابت

شنبلیله سطح قند خون را کاهش می دهد. با این حال، اگر از داروهای دیابت استفاده می کنید، ممکن است سبب نوساناتی در سطح گلوکز خون شما شود. بنابراین قبل از گنجاندن شنبلیله در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

باید گفت

برگ ‌های شنبلیله سال ها است که مورد استفاده قرار می گیرد و جز قدیمی ‌ترین گیاهان دارویی به شمار می رود. گیاه شنبلیله دارای خواص دارویی است. علاوه بر این، دانه ها عامل طعم دهنده در غذاها هستند. به طور خلاصه، شنبلیله از اختلالات و بروز بیماری ها جلوگیری می کند. می توانید به راحتی آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

لینک های مرتبط

فواید برگ بو؛ ۸ فایده بی نظیر برگ بو برای سلامتی + عوارض جانبی

۹ مزیت سلامتی برگ مریم گلی + عوارض جانبی

طرز تهیه کلوچه برگ: بسیار آسان و خوشمزه برای پذیرایی از مهمان

خواص بی نظیر برگ درخت چنار: داروی پوکی استخوان و مسکن درد زانو

لذت بردن از فست فود در خانه: طرز تهیه همبرگر خانگی به شیوه آسان و سریع

خواص برگ بو: ۲۱ بهترین فایده برگ بو برای زیبایی و سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان