جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

ترخون گیاه کاملا مغذی است و حاوی ترکیبی از مواد معدنی می باشد. نه تنها این، بلکه به طور سنتی، به دلیل فواید گسترده ای که برای سلامتی دارد، به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود. علاوه بر این همه، ترخون به دلیل طعم قوی، خواص دارویی طبیعی و فواید بی ‌شمار برای  سلامتی، انتخابی محبوب برای مقاصد آشپزی است. فواید دارویی ترخون برای رفع نفخ و قولنج تا درمان نیش حشرات و مارگزیدگی استفاده می شود.

از این گیاه دارویی به عنوان یک درمان استفاده می کنند. زنان در زمان دردهای قاعدگی و در طول چرخه نامنظم پریود خود از آن استفاده می‌کنند. همچنین به بیش فعالی، سوء هاضمه و رفع بی خوابی موثر است. به دلیل استفاده همه جانبه از آن، یک محصول تجاری نیز به حساب می آید. بنابراین برای دانستن بیشتر در این مورد با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید ترخون برای سلامتی

  1. تنظیم کننده سطح قند خون

قند خون ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین به دلیل التهاب افزایش یابد. ترخون در مبارزه با التهاب موثر می باشد. با بهبود حساسیت به انسولین به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. کارشناسان به اثربخشی آن در کنترل قند خون نیز اشاره دارند. یک مطالعه بر حیوانات نشان داد که ترخون به طور موثر سطح گلوکز خون را 20 درصد کاهش می دهد. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که 1000 میلی گرم ترخون قبل از صبحانه و شام مصرف می کردند، سطح قند متعادلی در طول روز داشته اند.

  1. بهبود کیفیت خواب

سبک زندگی مدرن بر برنامه خواب افراد تاثیر گذاشته است. در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی، تاثیر این سبک زندگی بسیار زیاد است. در حال حاضر اکثر مردم چند ساعت خواب ضعیف دارند. ترخون اثرات آرام بخشی دارد و می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد. بسیاری از مردم گزارش کرده اند که چای ترخون پس از یک روز پر استرس به خواب بهتر آن ها کمک کرده است. با این حال، تحقیقات در مورد اثر ترخون محدود می باشد و برای نتایج قطعی‌تر، تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

  1. افزایش اشتها

از دست دادن اشتها برای سلامتی مضر می باشد و می تواند منجر به سوء تغذیه شود. بی اشتهایی در سنین بالا بیشتر رایج است. گرلین و لپتین دو هورمون خاص اشتهای شما را تعیین می کنند. گرلین هورمون گرسنگی است. زیرا بیشتر باعث می شود احساس گرسنگی کنید. از سوی دیگر، لپتین هورمون سیری است. افزایش سطح لپتین باعث می شود احساس سیری کنید و میل به خوردن را کاهش دهید. ترخون با کاهش سطح لپتین باعث افزایش اشتها می شود. یعنی شما احساس سیری نمی کنید و خیلی بیشتر از حالت عادی غذا می خورید. کم اشتهایی یا عدم اشتها مرتبط با سطح پایین لیپتین در خون تان است.

  1. فواید دارویی ترخون؛ تسکین درد

ترخون در کاهش درد بسیار موثر است. آن قدر موثر است که بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که مردم باید از آن به عنوان جایگزینی برای کنترل درد به روش سنتی استفاده کنند. با این حال، به طور سنتی برای درمان درد نیز استفاده می شود. اکنون اثربخشی ترخون در کاهش درد توسط تحقیقات قابل توجهی تایید شده است.

  1. کاهش التهاب

دسته ای از پروتئین ها به نام “سیتوکین” مسئول ایجاد التهاب هستند. سلول های ایمنی سیتوکین ها را ترشح می کنند. یک مطالعه 21 روزه روی موش ها نشان داد که ترخون دارای خواص ضد التهابی است. عصاره ترخون به طور قابل توجهی سیتوکینین ها را کاهش داده و از این رو به مبارزه با التهاب در موش کمک کرد.

  1. سلامت روان سالم

طبق تحقیقات، منگنز موجود در ترخون نقش اساسی در افزایش سلامت مغز دارد. ترخون همچنین دارای ترکیباتی مانند اسید کلروژنیک، لوتئولین و کورستین است. علاوه بر این، برخی از آزمایشات روی حیوانات نشان داده است که ترخون به کاهش استرس و افزایش مقاومت در برابر افسردگی در حیوانات کمک می کند.

  1. مرتبط با سلامت قلب

بیماری های قلبی مانند سکته مغزی و حمله قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. با این حال، مطالعات نشان داده است که ترخون، زمانی که با گیاهان و ادویه جات دیگر مصرف شود، می تواند برای سلامت قلب شما بسیار مفیدتر نیز باشد.

  1. فواید دارویی ترخون؛ جلوگیری از چاقی

چند نوع ترخون وجود دارد. یک مطالعه اخیر نشان داده است که نوع روسی ترخون می تواند به پیش‌گیری از چاقی کمک کند. نه تنها این، بلکه می تواند ظرفیت عضله سازی بدن را بهبود بخشد زیرا ترخون جذب کراتین را در عضلات افزایش می‌دهد. این خاصیت ترخون می‌تواند هم برای بدنسازان و هم برای افراد عادی که می خواهند اندام خود را خوش فرم نگه دارند مفید باشد.

  1. تحریک تیروئید

تیروئید دو هورمون حیاتی برای هضم غذا تولید می کند: تیروکسین و تری یدوتیرونین. عصاره ترخون تیروئید را برای تولید این هورمون ها و حفظ متابولیسم خوب تحریک می کند. برخی از مطالعات حیوانی این ادعا را تایید کرده اند. به عنوان مثال، سطح این هورمون ها در حیوانات بلافاصله پس از درمان با 300 میلی گرم عصاره ترخون افزایش یافت.

  1. سرشار از آنتی اکسیدان

استرس اکسیداتیو برای بدن مضر است زیرا می تواند باعث بیماری های متعددی شود و روند پیری را تسریع کند. فلاونوئیدها دسته ای از ترکیبات موجود در ترخون هستند که اثر آنتی اکسیدانی دارند و استرس اکسیداتیو را به حداقل می رساند. این آنتی اکسیدان ها به مبارزه با استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد ناشی از آسیب سلولی کمک می کنند.

  1. سلامت دستگاه گوارش

نفخ، سوء هاضمه و سوزش معده مشکلاتی هستند که می تواند بر هضم شما تأثیر بگذارند. ترخون به جلوگیری از این موارد کمک می کند. کبد را تحریک می‌کند تا صفرای بیشتری تولید شود، آنزیمی که به هضم بهتر کمک می کند. نوشیدن چای ترخون یا حتی خوردن ترخون خام می تواند به حل مشکل هضم ضعیف اثربخشی فوق العاده ای داشته باشد.

  1. فواید دارویی ترخون؛ سالم برای زنان

ترخون می‌تواند برای زنانی که عادت ماهانه نامنظم دارند، موثر باشد. همچنین برای سلامت کلی باروری زنان مفید است. اما به دلیل ماهیت ترخون که باعث تحریک قاعدگی می شود، مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود.

  1. فواید دارویی ترخون؛ افزایش دهنده سلامت دندان ها

یکی از فواید ترخون تاثیر آن بر سلامت دندان ها است. شواهدی وجود دارد که یونانیان از ترخون به عنوان درمان دندان درد استفاده می کردند. زیرا ترخون از ترکیبی به نام اوژنول تشکیل شده است (این ترکیب در روغن میخک نیز وجود دارد). اوژنول ماده ای است که درد دندان را کاهش می دهد. ترخون همچنین در درمان التهاب لثه که با دندان درد همراه است، موثر می باشد.

عوارض جانبی احتمالی ترخون

ترخون عوارض کمی دارد. معمولا زمانی که آن را در مقادیر کم مصرف می کنید بی خطر است. با این حال، تردیدهایی در مورد اثربخشی استفاده طولانی مدت از ترخون وجود دارد. ترخون در موارد نادری می تواند سبب ایجاد بثورات، سرفه و سوزش در دهان شود.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد مبنی بر این که ترخون ممکن است در دراز مدت به دلیل ترکیباتی مانند استراگول و متیل اوژنول سمی باشد. زمانی که ترخون به عنوان دارو مصرف شود، ممکن است خونریزی را نیز افزایش دهد و باعث کندی لخته شدن خون شود.

در نتیجه، بهتر است افرادی که به آن حساسیت نشان می دهند از مصرف ترخون اجتناب کنند. یا قبل از مصرف ترخون با پزشک متخصص مشورت کنند. بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی، زنان باردار و شیرده و افرادی که قرار است طی دو هفته آینده تحت عمل جراحی قرار گیرند، از مصرف آن خودداری کنند.

لینک های مرتبط

چای گیاهی برتر برای حفظ سلامت کبد

با این ۸ گیاه شگفت انگیز به استرس و اضطراب تان نقطه پایان بگذارید!

دمنوش های گیاهی برای کاهش وزن با اثر سریع و باورنکردنی

خواص درمانی لیمو ترش و نعناع تازه و تأثیر شگفت انگیز آن برای سلامتی

فواید شوید؛ ۹ مزیت شوید از کاهش قند خون تا درمان درد قاعدگی

فواید برگ بو؛ ۸ فایده بی نظیر برگ بو برای سلامتی + عوارض جانبی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان