جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
1
(2)

کره یک محصول لبنی با خاصیت مغذی فراوان است که از شیر به دست می آید. حاوی 20 درصد آب و 80 درصد چربی باقی مانده آب پنیر یا مواد جامد شیر است. عمدتا از لاکتون ها، اسیدهای چرب، تری گلیسیرید، دی استیل و دی متیل سولفید و متیل کتون تشکیل شده اند. از جمله فواید کره باید گفت که این محصول لبنی منبع طبیعی ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K است.

چربی های محلول در کره به راحتی قابل هضم هستند. حاوی چربی های اشباع شده و غیر اشباع شده است.

فواید کره برای سلامتی

  1. کنترل وزن

کره از اسیدهای چرب با زنجیره بلند تشکیل شده است که سبب افزایش چربی در بدن شما نمی شود. همچنین منبع غنی ید است. این اسیدهای چرب با زنجیره بلند توسط روده کوچک جذب شده و در کبد ذخیره می شوند. انرژی فوری به بدن می رساند و به کنترل وزن کمک می کند. بر اساس مطالعه ای، غدد تیروئید برای عملکرد به ید نیاز دارند. هورمون تیروئید به افزایش متابولیسم و حفظ وزن مناسب کمک می کند. مطالعه دیگری نشان داد که کره حاوی اسیدهای چرب خوب است. کره گاوهای تغذیه شده با علف، دارای اسیدهای چرب مانند CLA (اسید لینولئیک مزدوج) است که از رشد تومورهای سرطانی دفاع می کند و در کاهش چربی بدن کمک می کند.

  1. تقویت عملکرد دستگاه گوارش

طبق تحقیقات، بدن برای محافظت از سلول های روده و ارتقای عملکرد تمیز و قوی گوارشی به کلسترول غذایی نیاز دارد. کره از نوع خاصی از لیپیدها به نام گلیکوسفنگولیپید تشکیل شده است. در برابر عفونت های دستگاه گوارش مفید است، به تقویت مدفوع نرم کمک می کند و از علائم IBS جلوگیری می کند.

  1. فواید کره؛ تقویت کننده عملکرد سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در کره برای حذف مواد شیمیایی سمی از بدن ما ضروری هستند. همچنین به عنوان یک عامل ضد میکروبی و ضد قارچی عمل می کند. بنابراین، به از بین بردن یا جلوگیری از رشد و فعالیت میکروب های مضر نیز تاثیرگذار است. از طرفی به عنوان یک عامل مقاوم در برابر تومور عمل می کند و در جلوگیری از احتمال بروز تومور نقش ارزنده ای دارد. کره، شیر مادر و روغن نارگیل منابع غذایی طبیعی اسید لوریک هستند. مطالعه ای نشان داد که اسید لوریک موجود در کره به عنوان یک عامل ضد ویروسی عمل می کند. که به پیشگیری از علائم STD (بیماری های مقاربتی) مانند HIV/AIDS، زگیل تناسلی و تبخال کمک خواهد نمود.

  1. جلوگیری از پوسیدگی دندان و سلامت استخوان

کره منبع برجسته ویتامین K1 و K2 است که نقش مهمی در پوسیدگی دندان دارد و به بهبود سریع استخوان پس از آسیب کمک می کند. طبق تحقیقات، ویتامین K2 و ویتامین D ثبات ساختار استخوان و غضروف را فراهم می کنند و همچنین بر سنتز کلاژن و خاصیت ارتجاعی بافت در استخوان ها خیلی تاثیر دارد.

  1. فواید کره؛ رشد قد

مواد مغذی موجود در کره برای رشد و نمو کودکان و مغز استخوان ها ضروری است. درشت مغذی‌های موجود در کره به عمل کرد مغز و سیستم عصبی کمک می‌ کنند. علاوه براین رشد فیزیکی بدن را به همراه دارد. زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین است که ماهیچه ها را تقویت می کند. همچنین حاوی مقادیر کمی کلسیم، فسفر، نیاسین و ریبوفلاوین است که برای رشد کلی بدن مفید می باشد.

  1. فواید کره؛ پیشگیری از سرطان

کره سرشار از مواد معدنی کمیاب مانند سلنیوم است و به حذف ترکیبات سمی از بدن ما کمک می کند. مطالعه ای نشان داده که کره همچنین غنی از CLA (اسید لینولئیک کونژوگه) است که شما در برابر رشد تومورهای سرطانی محافظت می کند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین K2 به جلوگیری از احتمال سرطان ریه، پروستات و سینه نیز کمک می کند. علاوه بر این، می توانید از آن برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده کنید. باید گفت عمل کرد کلسیفیکاسیون در شریان ها و وریدها را نیز به عمده دارد. همچنین سبب تقویت ایمنی بدن می شود.

  1. تقویت کننده سلامت قلب و کبد

طبق تحقیقات، کره دارای کولین است که به گردش خون و کاهش بیماری های کبد چرب کمک می کند. طبق این مطالعه، کره همچنین بر افزایش کلسترول HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) تاثیرگذار است و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد. علاوه بر این، ضربان قلب را افزایش می دهد، pH خون را متعادل می کند و از سلول های خونی (ویتامین E) و استرس آنتی اکسیدانی جلوگیری می کند. بنابراین نقش بسیار مهمی در کاهش CVD نیز دارد.

  1. فواید کره؛ مفید برای سلامت پوست، ناخن و مو

برخی از مواد مغذی ضروری موجود در کره به جریان خون مناسب روی پوست سر کمک می ‌کنند. پوست‌ آفتاب ‌سوخته را درمان می کنند، از پیری زودرس جلوگیری می‌ کنند و باعث درخشندگی پوست می ‌شوند. همچنین ریزش مو را کاهش می دهد و در رشد مجدد پوست و ناخن تاثیر دارد.

نکته قابل توجه

کره منبع عالی اسیدهای چرب و مواد مغذی ضروری است. علاوه بر این در کنترل وزن نفش دارد. سبب سلامت دستگاه گوارش می شود و به عملکرد قوی ایمنی بدن کمک می کند که سبب رشد قد نیز خواهد شد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که مقدار کره ای را که مصرف می کنید نقش حیاتی در زندگی ایفا می کند زیرا سرشار از چربی است.

  1. تداخلات آلرژیک کره

محصولات حیوانی مانند کره، شیر، گوشت و تخم مرغ آلرژن های اصلی غذایی محسوب می شوند. افرادی که با شیر حساسیت دارند باید از مصرف کره نیز خودداری کنند. اگر بعد از مصرف کره دچار ناراحتی و درد در شکم خود شدید، ممکن است به جای حساسیت، عدم تحمل لاکتوز به لبنیات را داشته باشید. نفخ، گاز، حالت تهوع یا اسهال همگی از علائم عدم تحمل لاکتوز به حساب می آیند.

اگر دچار این حالت شدید، از مصرف کره و لبنیات خودداری کنید یا با پزشک متخصص مشورت کنید. کره حاوی مقدار کمی لاکتوز است. طبق تحقیقات، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند تا 12 گرم لاکتوز مصرف کنند. فرض کنید به شیر حساسیت دارید یا اختلالات قلبی عروقی یا کلیوی دارید. در این صورت، باید کره مصرف نکنید یا قبل از تغییر رژیم غذایی به پزشک مراجعه کنید. همچنین باعث بثورات پوستی، خارش پوست، مشکل در تنفس، کهیر، خارش چشم و اسهال می شود.

عوارض جانبی احتمالی کره

برخی از عوارض جانبی چربی اشباع شده در کره می تواند منجر به چاقی و عوارض شدیدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و زوال عقل در صورت عدم درمان به موقع شود، بنابراین از مصرف بیشتر کره خودداری کنید.

خطر بالای زوال عقل

اگر از غذاهای غنی از چربی، مانند گوشت، شیر و کره زیاد مصرف کنید، به دلیل افزایش سطح چربی احشایی در بدن، می توانند مغز را کوچک کنند. ضمنا منجر به عملکرد نامناسب مغز و افزایش احتمال زوال عقل نیز می شود.

چاقی 

یک قاشق پر از کره حاوی بیش از 100 کیلو کالری است و که از جمله چربی های اشباع شده هستند. مصرف بیش از حد کره می تواند چربی احشایی را در بدن ما افزایش دهد. طبق تحقیقات، ممکن است در ناحیه تحتانی شکم تجمع یافته و منجر به بیماری های شدید شود. مانند چاقی، تصلب شرایین، سکته مغزی، لخته شدن خون، بیماری آلزایمر، سرطان و دیابت نوع 1 و 2.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

استفاده بیش از حد کره به دلیل چربی های اشباع شده در آن، می تواند سبب افزایش درجه کلسترول بد LDL شود. بر اساس مطالعه ای، کلسترول LDL ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد و سبب کلسیفیکاسیون شریان، لخته شدن خون و سکته شود. علاوه بر این، زیاده روی در خوردن کره می تواند برای گردش خون مضر باشد.

خطر عفونت گلو

افرادی که به شیر حساسیت هستند، باید از مصرف کره اجتناب کنند. مصرف زیاد غذاهای چرب مانند کره، شیر و گوشت می تواند منجر به عفونت گلو، زخم زبان و سرماخوردگی شود.

فواید کره؛ بهترین راه برای استفاده از کره

کره نقش مهمی در افزایش طعم بسیاری از غذاها مانند شیرینی ها، سس ها، سوپ ها، بستنی، میلک شیک ها، کلوچه ها، گوشت ها، نان، نوشیدنی ها و سبزیجات دارد. بنابراین می توانید از این ماده مغذی در ترکیب این خوراکی ها استفاده کنید.

کره یک محصول لبنی سالم است. ترکیبی از تری گلیسیرید، اسیدهای چرب، لاکتون ها، دی استیل، دی متیل سولفید و متیل کتون است. این اجزاء طعم دهنده هستند. در دمای معمولی اتاق نیمه جامد است و می توانید از آن به عنوان اسپری در غذاهای شیرین و تند استفاده کنید. حاوی مقدار کمی لاکتوز نیز می باشد. مصرف بیش از حد می تواند منجر به افزایش سطح کلسترول بد LDL شود. افرادی که به شیر حساسیت دارند و از بیماری های قلبی عروقی و کلیوی رنج می برند از مصرف کره باید خودداری کنند. برخی از مواد مغذی ضروری مانند کولین موجود در کره به گردش خون مناسب و بیماری های کبد چرب کمک می کند. که به جلوگیری از سکته مغزی، لخته شدن خون، اختلالات عصبی و CVD خیلی تاثیر دارد.

لینک های مرتبط

فواید شوید؛ ۹ مزیت شوید از کاهش قند خون تا درمان درد قاعدگی

فواید لپه ؛ ۹ مزیت لپه و عوارض جانبی مهم آن

فواید پنیر چدار: از افزایش تراکم استخوان تا کاهش وزن

فواید ماست؛ ۱۰ مزیت شگفت انگیز ماست برای پوست و مو

طرز تهیه سالاد رشته فرنگی با ماست برای کسانی که به دنبال تفاوت هستند!

خواص ترکیب توت خشک و ماست: ترکیبی که سلامت روده را تضمین می کند!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان