فواید دانه های کتان: 9 مزیت شگفت انگیز دانه کتان + عوارض جانبی آن

فواید دانه های کتان

دانه های کتان یکی از پرکاربردترین دانه ها محسوب می شود. امروزه آن ها در کاسه های جو دوسر، کاسه های آکای، اسموتی ها و سایر غذاها استفاده می شوند. سال ها پیش، مردم بیشتر از آن ها برای تولید منسوجات استفاده می کردند. اکنون بیشتر مردم به طور فزاینده ای مراقب سلامتی خود هستند و یک راه ساده آن استفاده از مواد غذایی سالم می باشد. بذر کتان در این میان محبوبیت خاصی پیدا کرده است. جای تعجب نیست زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارد. وقتی به فواید دانه های کتان نگاه می کنیم، کاهش وزن یکی از مهم ترین فواید آن است. بنابراین اگر می خواهید در مورد مزایای آن بیش تر بدانید، با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه باشید.

فواید دانه های کتان برای سلامت بدن

دانه های کتان فواید متعددی دارد. خواص تغذیه‌ای، آن ها را در رژیم غذایی روزانه ما ضروری می ‌سازد. در این جا به طور کامل به این مزایا پرداخته ایم:

فواید دانه های کتان؛ کاهش دهنده وزن

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید یا کنترل کنید، دانه های کتان نقش اساسی در رژیم غذایی شما دارند. در درجه اول، محتوای بالای فیبر آن است. فیبر به شما کمک می کند احساس سیری کنید. در نتیجه سبب دریافت کالری کمتر می شود. به عبارت دیگر، دانه های کتان با ایجاد احساس سیری به سرکوب اشتهای شما کمک می کند. در نهایت برای رفع گرسنگی نیازی به پر خوری نمی شود. اگر میل به خوردن میان وعده در بین وعده های غذایی یا کاهش مصرف غذا دارید، دانه کتان می تواند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما باشد. که منجر به کاهش اشتها می شود.

اگر نمی ‌دانید که چگونه از دانه‌های کتان برای کاهش وزن استفاده کنید، می ‌توانید آن ها را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. خصوصا در صبحانه. یک مطالعه نشان می دهد که می توانید با افزودن 2.5 گرم دانه کتان آسیاب شده به نوشیدنی های خود گرسنگی و اشتها را کاهش دهید. از آن جایی که دانه ‌های کتان سرشار از فیبر محلول هستند، سرعت هضم را در معده به حداقل می رساند و هورمون‌های مختلفی را تحریک می ‌کنند که موجب کنترل اشتها خواهد شد. در نتیجه، دانه‌ های کتان باعث می‌ شوند برای مدت طولانی ‌تری احساس سیری کنید که منجر به کاهش وزن خواهد شد. همچنین، پس از بررسی 45 تحقیق مختلف در سال 2017، محققان به این نتیجه رسیدند که گنجاندن دانه کتان در رژیم غذایی شما می تواند به کاهش توده های اضافی دور کمر، وزن بدن و شاخص توده بدنی (BMI) منجر شود.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

دانه های کتان منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 را تشکیل می دهند. این اسیدها برای بدن ضروری هستند و در عمل کرد های مختلف بدن نقش دارند. یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده تقریبا از 1.8 گرم اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده است. علاوه بر این، این دانه ها سرشار از آلفا لینولنیک اسید یا ALA هستند. نوعی اسید چرب امگا 3 که عمدتا منبع گیاهی دارد. بدن ما ALA را به طور طبیعی تولید نمی کند. بنابراین باید آن را از منابع خارجی مانند غذا های که می خوریم به دست آوریم. یک مطالعه مصرف ALA را با کاهش خطر حملات قلبی ارتباط می دهد. علاوه بر این، بیان نمود که آلفا-لینولنیک اسید، یک جایگزین مناسب برای محافظت از قلب برای اسیدهای چرب است. مطالعه دیگری ALA را با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط می داند. همچنین این دانه ها در پیش گیری از آسم، آرتریت روماتوئید و آترواسکلروز مفید هستند.

کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان

تخم کتان بسیار غنی از لیگنان است که ترکیبات گیاهی آن، خواص استروژن و آنتی اکسیدانی دارد. این ترکیبات برای کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان شناخته شده و در بهبود سلامت بدن بسیار مفید هستند. محتوای لیگنان در دانه های کتان تا 800 برابر بیش تر از سایر غذاهای گیاهی است. یک مطالعه نشان می‌ دهد که دانه‌ های کتان می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را به‌ ویژه در زنان پیش از یائسگی کاهش دهند. همچنین می تواند رشد تومورها را در بیماران مبتلا به سرطان سینه کاهش دهد. مطالعات همچنین ثابت می کند که مصرف روزانه دانه کتان خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان پوست را کاهش دهد.

فواید دانه های کتان؛ کاهش دهنده فشار خون

در میان سیلی از فواید این دانه کمک به کاهش فشار خون نکته قابل توجه ای است. بنابراین، آن ها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید هستند. یک مطالعه نشان می دهد افرادی که به مدت شش ماه هر روز 30 گرم دانه کتان می خوردند، فشار خون سیستولیک خود را 10 میلی متر جیوه/ستون سیماب کاهش دادند. در این مدت، فشار خون دیاستولیک آن ها هفت میلی متر جیوه کاهش یافت. برای افرادی که قبلا از داروهای فشار خون استفاده می کردند، کاهش فشار خون حتی بیش تر بود.

دانه های کتان حاوی فیبر رژیمی

دو نوع اصلی فیبر وجود دارد – فیبر محلول و فیبر نامحلول. فیبر محلول سرعت هضم شما را کاهش می دهد. همچنین غلظت محتویات مختلف روده را افزایش می دهد. علاوه بر این، به تنظیم قند خون و کاهش سطح کلسترول شما کمک می کند. فیبر نامحلول اجازه می دهد تا آب بیشتری به مدفوع بچسبد که در نتیجه مدفوع نرم تر می شود. بنابراین، به عنوان یک ملین عمل می کند و به رفع یبوست خیلی موثر است. همچنین، برای افرادی که مبتلا به اسهال یا سندرم روده تحریک پذیر هستند مفید می باشد. به طور کلی، فیبر غذایی موجود در دانه‌های کتان منجر به حرکات منظم روده و بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌ شود.

دانه های کتان سرشار از پروتئین

دانه های کتان حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی با کیفیت بالا و غنی از اسید گلوتامیک، اسید آسپارتیک و اسیدهای آمینه هستند. این دانه ها منبع عالی پروتئین برای گیاه خواران یا وگان ها محسوب می شود. مطالعات مختلف نشان داده، پروتئین دانه‌ های کتان می ‌تواند باعث بهبود و تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از رشد تومور و کاهش سطح کلسترول شود. بر علاوه دانه های کتان خاصیت ضد قارچی نیز دارند.

تنظیم کننده سطح کلسترول

از فواید دانه های کتان می توان به توانایی آن ها در کاهش سطح کلسترول اشاره کرد که به دلیل محتوای بالای فیبر آن ها است. نتایج یک تحقیق نشان می دهد، افرادی که دچار کلسترول بالا هستند و به مدت سه ماه هر روز پودر دانه کتان مصرف می کنند ممکن است 17 درصد کاهش سطح کلسترول را تجربه کنند. در همان زمان، سطح کلسترول بد LDL می تواند نزدیک به 20 درصد کاهش یابد. مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به دیابت با مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری پودر تخم کتان به مدت یک ماه، افزایش 12 درصدی در کلسترول HDL «خوب» را تجربه کردند. بنابراین، یعنی دانه های کتان برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز عالی می باشند.

کاهش دهنده خطر ابتلا به دیابت

دانه های کتان برای افراد مبتلا به بیماری دیابت مفید هستند. این به دلیل فیبر موجود در دانه کتان است. تحقیقات نشان داده، دانه‌ های کتان می ‌توانند ترشح قند را با فیبر نامحلول در خون کاهش دهند. در نتیجه ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند. یک مطالعه دیگر بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد افرادی که به مدت یک ماه هر روز 10 تا 20 گرم پودر دانه کتان مصرف می کردند، شاهد کاهش 8 تا 20 درصدی سطح قند خون خود بودند.

فواید دانه های کتان؛ سرشار از ویتامین E

در میان بسیاری از مواد مغذی و معدنی موجود در دانه های کتان، نمی توان ویتامین E را نادیده گرفت. آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر این، خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، بیماری های قلبی و بیماری آلزایمر را نیز کاهش می دهد. این کار در نتیجه دفع سدیم در ادرار انجام می شود. دانه کتان همچنین از تشکیل نیتروزامین های سرطان زا در معده جلوگیری می کند. علاوه بر این، سلامت پوست و مو را نیز بهبود می بخشد.

سایر مزایای سلامتی

به دلیل وجود لیگنان ها و اسیدهای چرب امگا 3، دانه های کتان دارای خواص ضد التهابی نیز می باشند. علاوه بر این، لیگنان ها به کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری قلبی کمک می کنند. بر علاوه، دانه‌های کتان می ‌توانند سطح سروتونین شما را نیز افزایش دهند، زیرا حاوی تریپتوفان و اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

عوارض جانبی احتمالی دانه کتان

اگرچه دانه های کتان فواید زیادی دارد، اما ممکن است برای همه مناسب نباشند. به عنوان مثال، کسانی که دچار عدم تعادل هورمونی یا اندومتریوز هستند، نباید آن را مصرف کنند. چون آن ها می توانند اثرات استروژن را بر بدن تقلیل دهند .  برای زنان باردار یا زنان شیرده مصرف دانه کتان توصیه نمی شود. همچنین ممکن است در برخی ها سبب نفخ، گاز، یبوست، درد معده، اسهال، انسداد روده یا آلرژی شود. علاوه بر این، از آن جایی که دانه های کتان ممکن است توانایی انعقاد خون شما را کاهش دهند، بهتر است در صورت انجام عمل جراحی، آن ها را از رژیم غذایی خود دور نگه دارید.

باید گفت

تخم های کتان دانه‌های فوق‌العاده‌ای هستند و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. آن ها همچنین می توانند به طور قابل توجهی به کاهش وزن کمک کنند. علاوه بر این، دانه های کتان مواد مغذی زیادی را برای بدن فراهم می کنند. در نهایت سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری می کنند. شما می توانید آن ها را به روش های مختلف، سالم یا آسیاب شده مصرف کنید. به هر حال، مهم است که به خاطر داشته باشید، دانه های کتان معجزه گر نیستند. اگر می خواهید به طور موثر وزن کم کنید، باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و به طور منظم ورزش کنید. ناگفته نماند اعتدال در کار ها حیاتی است. بنابراین، به مقدار کافی از آن استفاده کنید، نه زیاد نه کم.

لینک های مرتبط

برای پیشگیری از بیماری قلبی زودرس، این ۴ ماده خوراکی را در برنامه غذایی تان بگنجانید

خرما برای بیماران دیابتی: آیا خرما برای دیابت خطر دارد ؟

تاثیر ترکیب ماست و بذر کتان در از بین بردن چربی شکم در زمان کوتاه

۲۴ درمان خانگی فوق العاده موثر برای از بین بردن خال صورت

۵ بهترین دمنوش طبیعی برای تسریع حرکات روده و درمان یبوست

۱۱ درمان خانگی برای خلاص شدن از شر چربی های شکم

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *