جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

عزت نفس یک جنبه حیاتی از زندگی ما به عنوان یک انسان است. اما عزت نفس چیست؟ عزت نفس به این اشاره دارد که چقدر برای خود به عنوان یک انسان ارزش قائل هستید. باید گفت عزت نفس در افراد در سطوح مختلف جدای از رفتار آن ها است. به این دلیل که نحوه درک شما از خودتان یک عامل اساسی در نحوه رفتارتان مقابل دیگران است. یکی از تاثیر عزت نفس پایین این است که آن را نسبت به خودشان بدبین می کند، از امتحان چیزهای جدید می ترسند و نمی توانند تحسین یا تمجید را بپذیرند.

عزت نفس پایین در افراد چالش برانگیز است اما در مورد روابط حتی بیشتر از آن که فکرش را بکنید مشکل ایجاد می کند. افراد با عزت نفس پایین در ایجاد و حفظ روابط سالم با چالش های زیادی روبرو هستند.

نشانه های عزت نفس پایین

علائم عزت نفس پایین در یک زن ممکن است با علائم اعتماد به نفس پایین در یک مرد متفاوت باشد، اما وجه مشترک آن ها عبارتند از:

  1. تاثیر عزت نفس پایین؛ افکار منفی

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، تمایل دارند خود را در بدترین حالت ممکن ببینند. همچنین انتظار دارند که دیگران آن ها را همانطور که خودشان می بینند، ببینند.

  1. عدم اعتماد به نفس

افرادی که عزت نفس پایینی دارند اعتماد کمی به خود یا توانایی هایشان دارند. معمولا به این معنی است که آن ها دائما احساس می کنند زندگی شان از کنترل خارج شده است. به این دلیل که آن ها به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارند تا به دنبال راهکارهایی بگردند که به بهبود زندگی شان کمک می کند.

  1. احساس بی کفایتی

فقدان عزت نفس باعث می شود مردم فکر کنند که نمی توانند انتظارات دیگران یا خودشان را برآورده کنند. این انتظارات می تواند در مورد ارتباطات فرد در مدرسه، محل کار یا زندگی شخصی اش باشد.

  1. مشکل در درخواست کمک

برای کسی که عزت نفس پایینی دارد درخواست و پذیرش حمایت دشوار است. تا حدی این حس قوی است که فرد فکر می کند لایق و شایسته کمک نیست. گاهی نیز آن ها از درخواست کمک کردن خجالت می کشند و فکر کنند که این نشانه بی کفایتی آن ها است.

  1. تاثیر عزت نفس پایین؛ نفرت از خود

یکی از ویژگی های افراد با عزت نفس پایین، عدم علاقه نسبت به خود شان است. آن ها معتقدند که ضعیف، احمق و ناتوان از رفتار عادی هستند. در نتیجه سبب می شود از خود متنفر شوند.

اثرات عزت نفس پایین در روابط

عزت نفس بالا سبب تقویت رابطه بین افراد می شود. در واقع نشان دهنده این است که شما ارزش خود را می دانید. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک یا هر دو طرف اعتماد به نفس پایینی دارند؟

یکی از رایج‌ ترین راه ‌هایی که اعتماد به نفس پایین در یک رابطه منعکس می کند، اشتیاق برای اعتبارسنجی مداوم است. فردی که عزت نفس پایینی دارد، نسبت به خود و در نتیجه رابطه تشکیل شده نامطمئن است. جریانی از شک و تردید در ذهن فرد وجود دارد و همیشه در تلاش برای کسب رضایت شریک عاطفی خود است. در حالی که چنین رفتاری می تواند شریک زندگی شما را خسته کرده و سبب از بین رفته رابطه شود.

از طرفی عزت نفس پایین می تواند باعث دوری فرد از روابط شود. احساس بی کفایتی می تواند به عنوان فقدان ارتباط در بین دو فرد ظاهر شود. همچنین عزت نفس پایین می تواند فرد را در معرض سوء استفاده قرار دهد. آن ها نمی توانند ارزش خود را درک کنند و در عوض معتقدند سرزنش و بدرفتاری شایسته آن ها است. همین لحظه است که به خود دیگران اجازه سواستفاده می دهند.

چرا عزت نفس در روابط مهم است؟

ایجاد روابط چالش برانگیز است، اما قرار ملاقات با فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد، چالش برانگیزتر است. به این دلیل که یک رابطه سالم مستلزم تلاش هر دو طرف برای ایجاد پیوند عمیق بین خود و کمک به یکدیگر است. عزت نفس پایین هر دوی این موارد را دشوار می کند. در یک رابطه سالم هر دو طرف ارزش خود را تشخیص می دهند، با هم کار می کنند تا به طور مثبت و فعالانه به رشد و توسعه یکدیگر کمک کنند.

چگونه عزت نفس را در روابط افزایش دهیم

فرض کنید شریک زندگی شما نسبت به خود بی توجه است و خود را کم ارزش می‌داند. در آن صورت، این فرصتی است تا به او کمک کنید. شما می توانید از این روش ها استفاده کنید:

مهربان بودن: به آن ها سخت نگیرید و بیش از حد از آن ها انتقاد نکنید. شریک زندگی خودش به اندازه کافی به خود سخت می گیرد. پس شما مقداری لطافت به خرج دهید و با او مهربان باشید.

صبور بودن: سال ها تقویت احساس منفی را نمی توان در یک روز خنثی کرد. درک کنید که شریک زندگی شما در حال جنگیدن برای غلبه بر عیوب گذشته خود است.

تعریف و تمجید صادقانه: آیا آن ها کاری را انجام داده اند که شما دوست دارید؟ از این که از او تشکر کنید، نکشید! هر کلمه خوبی که به آن ها می گوید سبب افزایش عزت نفس آن ها می شود.

به دنبال مشاوره یا درمان باشید: ممکن است این روش هزینه بر باشد، اما ارزشش را دارد.

حس خوب عزت نفس باید در افرادی که به دنبال روابط عاشقانه هستند پرورش داده شود. از طرفی قطعا می توان عزت نفس خود را بهبود بخشید. بنابراین، فرض کنید همه نشانه ها به اعتماد به نفس پایین تنها دلیل مشکلات شما در یک رابطه است. در این صورت وقت آن است که به سراغ مشاوره یا درمان بروید.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای عالی برای موفقیت در کار: چگونه کارهای دلخواه را با موفقیت انجام دهید؟

۱۰ نکته موثر در کسب و کار برای موفقیت و دستیابی به اهداف

شکوفایی کسب و کار: کارگران شاد عامل اصلی موفقیت کسب و کارها هستند!

کلید موفقیت در زندگی: ۵ راهکار موثر برای رسیدن به موفقیت در زندگی

موفقیت در کسب و کار: ۵ راهکار ساده جهت توسعه شخصیتی در محل کار

۵ بهترین زبان بدن برای مصاحبه کاری که کمک تان می کند موفقیت آمیز عمل کنید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان