جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

از شوید به عنوان چاشنی استفاده می شود. در بیشتر نقاط جهان رشد می کند اما بیشتر در مناطق بومی مدیترانه و مناطق جنوبی روسیه کشت می شود. فواید شوید از مواد معدنی و ویتامین های مختلف آن سرچشمه می گیرد. این گیاه سرشار از مواد مغذی است.

فواید شوید

در فرهنگ های آسیای باستان به عنوان یک گیاه دارویی نیز استفاده می شد. مردم هنوز از آن به عنوان دارو برای درمان بیماری ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، می تواند به درمان بیماری های گوارشی، بیماری های کلیوی، از دست دادن اشتها، نفخ، تب، سرماخوردگی، سرفه و برونشیت کمک کند. همچنین به کاهش مشکلات کبد و کیسه صفرا، بیماری های مجاری ادراری، بواسیر، اسپاسم، نوروپاتی، قولنج کلیوی، سوزش ادرار، زخم های تناسلی، دیسمنوره و حتی بی خوابی کمک می کند. بنابراین اگر می خواهید بیشتر در مورد این گیاه محبوب بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید شوید برای سلامتی بدن

گیاه شوید برای بدن مفید است زیرا سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ضروری می باشد. همچنین این گیاه از زمان های قدیم به دلیل فوایدش برای سلامتی شناخته شده است. علاوه بر این یک گیاه دارویی مهم در آیورودا به حساب می آید. برگ ها و دانه های شوید فواید بسیار زیادی برای بدن دارند که در این قسمت به چند مورد از آن پرداخته ایم.

سرشار از آنتی اکسیدان

رادیکال های آزاد اتم های ناپایداری هستند که به سلول های بدن شما آسیب می رسانند و سبب استرس اکسیداتیو می شوند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده اند که رادیکال های آزاد اضافی در بدن می تواند باعث بیماری های مختلفی در طول زندگی فرد شود. بنابراین، آنتی اکسیدان ها برای بدن شما ضروری هستند زیرا از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. شوید دارای آنتی اکسیدان های مختلفی مانند فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، تانن ها و ویتامین C است. این آنتی اکسیدان ها به مبارزه با اثر رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن فعالیت بی نظیری انجام می دهد. در نهایت از بدن در برابر بیماری های مختلف ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

فواید شوید؛ هضم کننده غذا

شوید برای دستگاه گوارش شما بسیار مفید است. این گیاه نفخ را کاهش می دهد که در نتیجه از ایجاد گاز در دستگاه گوارش جلوگیری خواهد شد. همچنین به جلوگیری از یبوست کمک می کند. خواص ضد اسیدی شوید می تواند در برابر زخم و ورم معده نقش مفیدی داشته باشد. خواص ضد باکتریایی و گوارشی شوید نیز می تواند به کاهش اسهال کمک کند.

کاهش دهنده قند خون

قند خون بالا باعث ایجاد مشکلات مختلفی در بدن می شود. مطالعات نشان می دهد که شوید می تواند در کاهش سطح قند خون موثر باشد. ترکیبی به نام اوژنول به تنظیم سطح گلوکز خون (دیابت نوع 2) کمک می کند. ترشح انسولین را افزایش می دهد و در نهایت منجر به کنترل دیابت می شود.

مفید برای سلامت قلب و عروق

بیماری های قلبی عروقی یا قلبی اولین علت مرگ و میر در جهان را تشکیل می دهد. خوشبختانه، تنها با ایجاد تغییرات جزئی در رژیم غذایی و سبک زندگی، می توان از بسیاری از بیماری های قلبی شدید جلوگیری کرد. کلسترول بد و التهاب دو عامل مهم بیماری های قلبی به حساب می آید. بنابراین اگر بتوانید با این موارد مقابله کنید، می توانید از بروز اکثر بیماری های قلبی جلوگیری کنید. شوید هم خاصیت ضد التهابی دارد و هم سطح کلسترول بد را کاهش می دهد، که می تواند به سلامت قلب شما کمک کند.

بهبود سلامت سیستم تنفسی

وجود ترکیبی به نام کامفرول در شوید ممکن است مسئول بهبود سلامت تنفسی نیز باشد. علاوه بر این، تحقیقات مبنی بر این ادعا بیان نمود که خلط ریه ها و حفره بینی را پاکسازی کرده و تنفس آسان را تسهیل می کند.

جلوگیری از بروز انواع سرطان

گیاه شوید به طور موثری از برخی سرطان ها مانند سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند. همچنین، مطالعات نشان می‌ دهد که به سم ‌زدایی از ترکیبات سرطان ‌زا کمک می ‌کند. این مزایا به دسته ای از ترکیبات معروف به مونوترپن ها نسبت داده می شود.

فواید شوید؛ کاهش دهنده عفونت ها

تحقیقات نشان می دهد که سرشار از آنتی اکسیدان ها و دارای خواص ضد باکتریایی است که با عفونت، سرفه و سرماخوردگی مبارزه می کند. در بهبود زخم ها نیز اثربخشی فوق العاده ای دارد.

بهبود سلامت استخوان ها

شوید از مقدار قابل توجه کلسیم برخوردار است. کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای تقویت استخوان ها به حساب می آید. با این ویژگی، شوید می تواند به پیش گیری از شرایط دردناکی مانند پوکی استخوان کمک کند.

فواید شوید؛ درمان درد قاعدگی

مصرف برگ های گیاه شوید ممکن است به تنظیم ترشحات ماهانه قاعدگی شما نیز کمک کند. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که آن ها دارای خواص خاصی هستند که می تواند به حفظ چرخه قاعدگی و جلوگیری از دیسمنوره کمک کند. علاوه بر این، روغن‌های موجود در گیاه شوید به آن خاصیت ضد اسپاسم می‌ دهد و ممکن است به کاهش درد ناشی از گرفتگی ‌های عضلات هنگام قاعدگی نیز موثر باشد.

عوارض جانبی شوید

شوید برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال، در موارد نادر، ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود. همچنین ممکن است باعث استفراغ، تورم گلو و تحریک زبان شود. توصیه می شود از مصرف شوید در دوران بارداری خودداری کنید.

همچنین استفاده از برگ های شوید یا خمیر برگ های شوید روی پوست می تواند باعث تحریک پوست شود. علاوه بر این، آب شوید می تواند شما را به نور خورشید حساس کند. افراد مبتلا به دیابت که لیتیوم مصرف می کنند، باید از مصرف گیاه شوید اجتناب کنند. همچنین افرادی که عمل جراحی دارند باید حداقل دو هفته قبل از جراحی، مصرف شوید را قطع کنند.

سخن آخر

داروهای گیاهی و ادویه ها از زمان های قدیم در رژیم غذایی ما وجود داشتند. گیاه شوید بسیار مغذی است. ماده طبیعی با فواید بی ‌شماری برای سلامتی بدن به حساب می آید. بهترین ویژگی شوید این است که معمولا همیشه در دسترس است و به راحتی در هر برهه از زمان می توانید در فروشگاه ها پیدا کنید. شوید به گشنیز لائوس نیز معروف است. رایحه ای شیرین و معطر دارد. همچنین با برگ های سرخس مانند و رنگ سبز تیره اش زیبا و دلنشین به نظر می رسد. شوید سلامت استخوان و قلب را تقویت می کند، بوی بد دهان را بهبود می بخشد، مشکلات تنفسی را درمان می کند. ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد سرطانی آن نیز بر کسی پوشیده نیست. باید گفت افزودن این گیاه به رژیم غذایی به شما کمک می کند از غذاهای سالم و خوشمزه با حداقل عوارض جانبی لذت ببرید.

لینک های مرتبط

فواید برگ بو؛ ۸ فایده بی نظیر برگ بو برای سلامتی + عوارض جانبی

فواید لیمو شیرین؛ ۲۸ فایده شگفت انگیز لیمو شیرین برای پوست، مو و سلامت بدن

همچنین فواید نعناع برای پوست؛ مزیت فوق العاده و دستورالعمل تهیه ماسک صورت

فواید و عوارض جانبی بروکلی؛ از سم زدایی بدن تا بهبود سلامت جنسی مردان

مطلب؛ فواید گل کلم؛ ۱۳ مزیت بی نظیر گل کلم + عوارض جانبی

فواید نخود فرنگی؛ ۶ فایده نخود فرنگی و عوارض جانبی آن برای سلامتی بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان