جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3
(2)

لپه یا نخود لپه نوعی نخود فرآوری شده می باشد که دانه آن را از وسط نصف کرده، پوست کنده و خشک می کنند. همان نخود سبز است. فقط فرآوری این نوع ماده را منحصر به فرد می کند. نخود خرد شده و نخود سبز هر دو متعلق به یک گیاه Pisum Sativum هستند. نخود خرد شده در انواع سبز و زرد وجود دارد که هر دو از مواد مغذی فراوانی برخوردار است. پروتئین بالا و محتوای کم چربی از فواید لپه یا نخود لپه است که این ماده را به یک وعده غذایی سالم تبدیل می کند.

لپه یا نخود خرد شده فواید بی نظیری برای سلامتی دارد. افرادی که نخود فرنگی مصرف می کنند می توانند این ماده را جایگزین آن کنند. سال ها است که لپه یک ماده اصلی در بسیاری از غذاها در سراسر جهان می باشد. امروزه لپه به عنوان یک ماده سالم با محتوای مواد مغذی بالا در حال ظهور است. می توان از نخود خرد شده برای تهیه انواع غذاهای سالم استفاده کرد.

فواید لپه؛ ارزش غذایی لپه

نخود خرد شده حبوبات فیبری و غنی از مواد مغذی هستند که می توانند برای افراد سالم باشد. مشخصات مواد مغذی آن چشم گیر است. زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی خوب نیز می باشد. نخود خرد شده همچنین دارای غلظت کمی روی، منگنز و سدیم است که برای سلامتی مفید می باشد.

فواید لپه برای سلامتی بدن

کاهش فشار خون

تحقیقات نشان می دهد که اسپلیت لوبیا برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید است. لپه حاوی پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می کند. لوبیا، نخود و عدس به دلیل ترکیبات غذایی غنی از پتاسیم، به کاهش فشار خون، پیشگیری از بیماری قلبی و تقویت سلامت قلب تاثیر دارد. فشار خون بالا که اغلب به همین نام شناخته می شود، در ایجاد بیماری قلبی نقش ارزنده ای ایفا می کند. این ماده حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که به ترشح سروتونین که به داشتن خوابی منظم کمک می کند. خلق و خوی تان را بهبود می بخشد. علاوه بر این برای قلب شما مفید است. زیرا با کاهش تجمع پلاک در رگ‌ های خونی، از بیماری‌ های قلبی عروقی جلوگیری می ‌کند.

فواید لپه؛ تنظیم کننده سطح کلسترول بدن

مطالعات بی ‌شماری ثابت می ‌کند که حبوبات، به ‌ویژه لپه، مواد بسیار خوبی برای تنظیم سطح کلسترول خون است. سرشار از فیبر محلول است. فیبر می تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. یک فنجان از این ماده در رژیم غذایی روزانه شما می تواند تا 65 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین کند. فیبر لپه یک ماده ژل مانند در دستگاه گوارش تشکیل می دهد. در نتیجه به صفرای حاوی کلسترول متصل شده و از بدن خارج می شود.

هضم کننده سریع غذا و درمان کننده یبوست

مطالعات نشان می دهد لپه دارای محتوای فیبر محلول بالایی است که سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. فیبر به هضم آسان غذا و دفع منظم مدفوع کمک می کند. علاوه بر این، فیبر موجود در آن می تواند به افرادی که از یبوست و سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند کمک کند. فیبر همچنین به تغذیه باکتری های مفید روده تاثیر می گذارد، آن ها را سالم نگه می دارد و از رشد باکتری های مضر جلوگیری می کند. در نتیجه، به تنظیم التهاب کمک می کند، که متخصصان پزشکی آن را با بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده مرتبط می دانند.

کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان

یک مطالعه جدید و بسیار معتبر ثابت کرده است که مصرف این ماده می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. حبوبات به دلیل داشتن فیبر بالا و خواص مغذی غنی، از خطرات سرطان رکتوم و روده بزرگ جلوگیری می کند. بنابراین، مصرف روزانه یا حتی دوره ای لپه می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و افراد در مبارزه با این بیماری خطرناک کمک کند.

ضد التهاب و آنتی اکسیدان

لپه دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بر روی بدن است. بنابراین، این ماده می تواند در صورت ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، کبد چرب، سندرم روده التهابی، چاقی و غیره مفید باشد.

تنظیم کننده قند خون 

محتوای فیبر بالای لپه به کنترل سطح قند خون و در عین حال کاهش کلسترول کمک می کند. علاوه بر این، فیبر محلول موجود در این غذای با گلیسمی پایین، جذب کربوهیدرات را مهار می کند. اجازه می دهد گلوکز به آرامی و به طور یکنواخت تجزیه شود و از افزایش قند خون نیز جلوگیری می کند. همچنان منبع کافی و ثابت انرژی را فراهم می آورد. این ماده مغذی می تواند برای افرادی که از دیابت و مشکلات قند خون رنج می برند نیز موثر باشد. لپه دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است که آن را برای مصرف افراد مبتلا به دیابت مناسب می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که محتوای پروتئین آن به تنظیم سطح قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 نیز کمک می کند.

فواید لپه؛ سلامت استخوان ها

لپه حاوی مقدار مناسبی از کلسیم لازم برای حفظ سلامت استخوان است. بنابراین، گنجاندن آن در رژیم غذایی نوجوانان و کودکان نوپا بسیار مهم است. آن ها می توانند با استخراج کلسیم از حبوبات، استخوان ها را قوی کنند. افرادی که پوکی استخوان دارند باید به طور منظم از آن به عنوان بخشی از رژیم غذایی مکمل کلسیم خود مصرف کنند.

مواد مغذی و مواد معدنی متعدد موجود در لپه برای سلامت و استحکام استخوان‌ها حیاتی هستند. به عنوان مثال، منیزیم با جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش تراکم استخوان، سلامت استخوان ها را افزایش می دهد. از سوی دیگر، پتاسیم از دست دادن کلسیم را کاهش می دهد و اسیدیته استخوان ها را خنثی می کند. در نتیجه تراکم مواد معدنی استخوان را بهتر می کند. در یک مطالعه، زنان یائسه و مردان مسن ‌تری که پتاسیم بیشتری مصرف می‌کردند، تراکم استخوان را افزایش دادند.

کاهش خطرات قلبی متابولیک مربوط به PCOS

یک مطالعه که اخیرا انجام شده، نشان داده است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS می توانند سلامت قلبی و متابولیک خود را با گنجاندن لپه در رژیم غذایی خود به طور قابل توجهی بهبود بخشند. همچنین، این مطالعه نشان می دهد که داشتن رژیم غذایی حاوی حبوبات، به ویژه لپه یا نخود فرنگی، می تواند به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مرتبط با PCOS کمک کند.

فواید لپه؛ گزینه ای بدون گلوتن برای افراد مبتلا به سلیاک

بیماری سلیاک افراد را از خوردن انواع غذاها باز می دارد زیرا اکثر آن ها حاوی گلوتن هستند. از آن جایی که حبوبات فاقد گلوتن هستند، افراد مبتلا به بیماری سلیاک می توانند لپه مصرف کنند. آن ها می توانند به عنوان منبع اصلی پروتئین و کربوهیدرات مصرف شوند.

عوارض جانبی مصرف لپه

آلرژی

این ماده از خانواده حبوبات می تواند یک محصول عالی برای تغذیه سالم باشد. با این حال، همه نمی توانند به دلیل آلرژی از آن مصرف کنند. به عنوان مثال، افرادی که به حبوبات حساسیت دارند، نمی توانند لپه بخورند زیرا ممکن است به بدن شان آسیب برسد. گاهی اوقات ممکن است افراد فقط به نخود خرد شده حساسیت داشته باشند. در این صورت باید به هر قیمتی از مصرف محصول خودداری کنند. از آن جایی که لپه گلوتن ندارد، افراد مبتلا به آلرژی به گلوتن می توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. البته به شرطی که به حبوبات و نخود یا لوبیا و عدس حساسیت نداشته باشند.

نفخ

برخی از غذاها، به ویژه حبوبات، ممکن است باعث افزایش میانگین تولید گاز در بدن شوند. به عنوان مثال، لوبیا و عدس سرشار از الیگوساکارید هستند، نوعی قند که بدن نمی تواند آن را هضم کند. زیرا فاقد آنزیم مورد نیاز برای تجزیه آن ها در روده کوچک است. مصرف زیاد لپه نیز می تواند باعث تجمع گاز در معده شود، بنابراین بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

باید گفت

لپه نامی محبوب در بین حبوبات است. علاوه بر این، مزایای سلامتی باورنکردنی لپه، آن را در صدر مواد غذایی سالم قرار می دهد. زمانی که رژیم غذایی سرشار از حبوبات مختلف باشد، می تواند به تسکین بیماری ها و کاهش خطرات ابتلا آن به دیگران در دراز مدت کمک کند. افرادی که می خواهند از رژیم غذایی بدون گلوتن و وگان پیروی کنند، باید به این محصول دقت کنند. زیرا منبع بسیار مهم پروتئین، کربوهیدرات و فیبر به حساب می آید. با ارزش غذایی که دارد به بدن کمک می کند تا تناسب اندام خود را نگه دارد و انرژی کافی داشته باشد.

علاوه بر این، افرادی که از دیابت و مشکلات قلبی رنج می برند، می توانند برای کاهش علائم و عوارض جانبی بیماری، لپه بخورند. اگرچه خوردن بیش از حد آن می‌تواند باعث مشکلات در معده شود، اما آن ‌قدرها مضر و آزار دهنده نیستند و می ‌توان با مصرف وعده‌ های منظم از این ماده به سرعت با معده سازگار کرد. علاوه بر این، مردم می توانند این محصول را به روش های مختلفی مطابق با نیازهای غذایی خود طبخ کنند و از تمام مزایای منحصر به فرد آن بهره مند شوند.

لینک های مرتبط

طرز تهیه سالاد نخود: یک سالاد رنگی و رژیمی برای کسانی که بدنبال کاهش وزن هستند

۲۰ بهترین ترفند برای متوقف کردن احساس گرسنگی مداوم

روش های طبیعی افزایش قد؛ از ورزش تا رژیم غذایی سالم

۱۷ فایده شگفت انگیز انگور سبز برای سلامتی

۱۶ مزیت فوق العاده کاهو + عوارض جانبی

۱۴ مزیت سلامتی شگفت انگیز انگور قرمز + ارزش غذایی

۵ مواد غذایی در دسترس برای بهبود باکتری های روده ها

خطر مرگ؛ عوارض جانبی و شگفت انگیز جوز هندی + موارد استفاده از آن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان