فواید پنیر چدار: از افزایش تراکم استخوان تا کاهش وزن

توسطفاطمه عزیزی

تیر ۲۴, ۱۴۰۱ به روز رسانی : تیر ۲۴, ۱۴۰۱ , ,
فواید پنیر چدار

پنیر چدار یکی از محبوب ترین انواع پنیر در جهان است. این پنیر طبیعی به رنگ نارنجی مایل به سفید با طعم کمی تیز می باشد. چون پنیر چدار یکی از محبوب ترین انواع پنیر در سراسر جهان است، کاربرد آن در پیتزاهای پنیری، برگرهای پنیری یا ساندویچ های پنیر و کباب داغ خیلی زیاد است. یکی از فواید پنیر چدار این است که همیشه با غذاهای که برای جوانه چشایی فایده دارد، همراه است.

این پنیر در سراسر جهان به ویژه در کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، استرالیا، آرژانتین، بلژیک، آلمان، هلند، نیوزلند، فنلاند، سوئد، آفریقای جنوبی، کانادا و غیره تولید می شود و از قرن دوازدهم به این سو وجود داشته است. با این حال، افراد کمی در مورد فواید آن برای سلامتی می دانند. برای دانستن بیشتر راجع به ارزش غذایی این پنیر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید پنیر چدار برای سلامتی بدن

  1. افزایش تراکم استخوان

مطالعات به طور مداوم ثابت کرده اند که چگونه یک رژیم غذایی با کلسیم بالا می تواند تراکم استخوان و مواد معدنی را افزایش دهد. پنیر چدار منبع عالی کلسیم است و به راحتی در دسترس می باشد. تنها یک وعده 25 گرمی آن می تواند 170 میلی گرم کلسیم در اختیار بدن قرار دهد و دوز روزانه 1000 میلی گرم آن برای بزرگسالان توصیه می شود.

  1. فواید پنیر چدار؛ جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها شکننده و ضعیف می شوند. مطالعات نشان داده که کلسیم یک عامل موثر در پیشگیری از پوکی استخوان به حساب می آید. متاسفانه، پوکی استخوان در بین افراد بالای 50 سال شایع تر است. در این حالت دوز توصیه شده برای مصرف آن تا 1200 میلی گرم می رسد. زیرا فقط این مقدار سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود. علاوه بر کلسیم، در ترکیب خود ویتامین B-12، ویتامین B6 و منگنز نیز دارد که به سلامت استخوان ها کمک می کند.

  1. فواید پنیر چدار؛ کمک به پیشگیری از کم خونی

پنیر چدار منبع عالی ویتامین B12 به حساب می آید. بسیاری از مطالعات به خوبی نشان داده اند که ویتامین B12 برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری بوده و به سنتز DNA و اسیدهای چرب ما کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین B12 یکی از منابع مهم ویتامینی است که بیشتر در محصولات حیوانی وجود دارد. بنابراین پنیر چدار می تواند منبع خوب ویتامین B12 برای گیاهخواران و وگان ها باشد. با این حال، کمبود این ویتامین نیز می تواند منجر به شرایط مختلفی مانند کم خونی، سردرد، خستگی و غیره شود.

  1. افزایش دهنده عضله و وزن

بسیاری از افراد با داشتن متابولیسم سریع به سرعت وزن اضافه نمی کنند. حتی گاهی اوقات می تواند نتیجه برعکس نیز داشته باشد و منجر به رشد نامناسب عضلات، کمبود تراکم عضلانی، سیستم ایمنی ضعیف، BMI پایین و غیره شود. فقط یک وعده (25 گرم) از این پنیر می تواند حدود 100 کالری (حداکثر دو سیب) را فراهم کند. بنابر داشتن این مزیت ها پنیر چدار را می توانید به راحتی در هر وعده غذایی یا میان وعده تان اضافه کنید که سبب می شود کالری مناسب غذا افزایش یابد.

  1. فواید پنیر چدار؛ کاهش دهنده وزن

شاید جالب به نظر برسد اما باید گفت پنیر چدار منبع خوبی از پروتیئن است. تحقیقات نشان داده پنیر چدار دارای مقدار زیادی لوسین (یک آمینو اسید شاخه دار) است. از این رو، آن را منبع خوبی پروتئین می دانند. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داده است که پنیر چدار منبع خوب و همیشه گی اسیدهای آمینه است. که به فرد کمک می کند تا عضله بسازد و احساس سیری طولانی مدتی داشته باشد. این حس سبب می شود تا کمتر غذا بخورید. علاوه بر این، پنیر چدار زمانی که به طور دوره ای به عنوان یک رژیم غذایی کتوژنیک یا ناشتا مصرف شود، می تواند به کاهش وزن کمک کند. از آن جایی که پنیر سرشار از چربی و سدیم است، با متخصص رژیم غذایی خود مشورت کنید تا از تاثیر آن بر بدن خود به درستی آگاه شوید.

  1. سازگار با رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو یک رژیم فوق العاده در دنیای تناسب اندام و سلامتی به حساب می آید. مطالعات ثابت کرده اند که رژیم کتوژنیک برای کاهش چربی مفید است. این رژیم یک رژیم غذایی پرچرب، با پروتئین کافی و کم کربوهیدرات برای کاهش چربی و سلامت عمومی می باشد. پروتئین و چربی ها فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند. به دلیل عدم وجود کربوهیدرات، بدن از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. مطالعه دیگری نشان داده که پنیر چدار دارای شاخص گلیسمی کمتری نسبت به شیر است. بنابراین، سطح قند خون را افزایش نمی دهد و آن را به یک غذای کتو کامل تبدیل می کند. با این حال، مهم بدانید که کتو تنها یک نوع رژیم غذایی است و برای کاهش وزن لزوما نیازی به این رژیم ندارید.

  1. سازگار با رژیم فستینگ یا روزه دوره ای

روزه داری دوره ای یا رژیم فستینگ یک رژیم غذایی مانند رژیم کتوژنیک نیست، بلکه یک پروتکل غذایی است. فرد 16-10 ساعت داوطلبانه روزه می گیرد و در ساعات اخیر روز غذای خود را می خورد. پنیر چدار به طور طبیعی به فرد اجازه می دهد کمتر از آن چه که می خواهد غذا بخورد. که معمولا منجر به کاهش وزن نیز می شود. طبق مطالعات انجام شده، گنجاندن این پنیر در رژیم غذایی به منظور کاهش چربی خیلی مفید است. با توجه به کمتر بودن تعداد وعده های غذایی در روز، افزودن چیزی سیر کننده مانند پنیر چدار انتخاب خوبی خواهد بود.

  1. مناسب برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز قندی است که به طور طبیعی در شیر و فرآورده های آن وجود دارد. با این حال، برخی از افراد نمی توانند قند را هضم کنند. در واقع آن ها آنزیم هضم کننده این قند را در بدن خود ندارند. در نتیجه منجر به اسهال، گاز و نفخ معده خواهد شد. اما پنیر چدار دارنده لاکتوز بسیار کم بوده که هر فرد می توانند از خوردن آن لذت ببرند.

فواید پنیر چدار؛ دقت کنید

پنیر چدار حاوی تمام درشت مغذی ها و ریزمغذی های مورد نیاز برای حفظ یک سبک زندگی متعادل است. در نتیجه فواید زیادی برای سلامتی از جمله افزایش تراکم استخوان، کاهش وزن، افزایش وزن و جلوگیری از پوکی استخوان و کم خونی دارد. پنیر چدار هم با رژیم کتوژنیک و هم با روزه داری دوره ای سازگار است. حاوی پروتئین، چربی های سالم، کلسیم، ویتامین B12 و ویتامین K می باشد. اگر بیماری قلبی، فشار خون بالا یا چاقی دارید، باید از محتوای چربی بالا آن دوری کنید. محتوای چربی اشباع شده ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. با این حال، اعتدال نکته کلیدی در مصرف آن است.

لینک های مرتبط

طرز تهیه کیک پنیر لیمویی به شیوه ای بسیار آسان و کاربردی!

تغذیه در رشد کودکان؛ ۱۱ بهترین غذا برای کمک به رشد قد کودکان

گران‌قیمت‌ترین پنیر دنیا از شیر خر به‌دست می‌آید

طرز تهیه کوفته سیب زمینی پنیری خوشمزه و آسان

فواید لیمو شیرین؛ ۲۸ فایده شگفت انگیز لیمو شیرین برای پوست، مو و سلامت بدن

۲۰ بهترین ترفند برای متوقف کردن احساس گرسنگی مداوم

فواید روغن سویا؛ ۶ فایده شگفت انگیز روغن سویا و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خرما برای بیماران دیابتی: آیا خرما برای دیابت خطر دارد ؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *