جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

خنده های دو نفری با شریک عاطفی تان یا یک دوست به شوخی هایی که اصلا خنده دار نیست. یا همراهی یک دوست در گرفتن جواب آزمایشی که نگران تان کرده. شاید هم آوردن یک جعبه شیرینی از طرف همسایه برای موفقیتی که به تازگی به دست آورده اید. این لحظات هر چند بین این همه تجملات کوچک و کم رنگ است. اما همه این ها با خود یک چیز به همراه دارد، حس صمیمیت عاطفی در رابطه – یعنی احساس آشنایی و امنیتی که از روابط نزدیک به دست آورده اید.

صمیمیت عاطفی در رابطه

دکتر جسیکا استرن، روانشناسی که در دانشگاه ویرجینیا دوره هایی را در مورد احساسات و روابط نزدیک تدریس می کند. صمیمیت عاطفی را به آب و نور خورشید برای رشد روابط عاشقانه و افلاطونی تشبیه می کند. او توضیح می‌دهد: “این رابطه با ایجاد اعتماد و درک متقابل به عمیق‌تر شدن ریشه ‌های رابطه کمک می‌کند. در حالی که صمیمیت آن را تقویت می‌کند و پیوند عاطفی را محکم تر می‌کند. تا بتواند در برابر بادهای تغییر، استرس و زمان مقاومت کند.”

صمیمیت عاطفی در رابطه؛ برقراری ارتباط

این صمیمیت لزوما برای هر رابطه یا دوره ای یکسان به نظر نمی رسد. صمیمیت در رابطه نیز می تواند درست مثل صمیمیت فیزیکی از بوسیدن یا رابطه جنسی متغیر باشد. صمیمیت عاطفی نیز بسته به این که با چه کسی رابطه دارید متفاوت است. نکته کلیدی این است که شما در هر رابطه ای تا چه اندازه احساس امنیت می کنید. چقدر می توانید با طرف مقابل خود رک و بی پرده حرف بزنید یا چقدر احساس خطر می کنید. به عبارت دیگر، صمیمیت عاطفی در رابطه یعنی آیا می توانید خودتان باشید و خود واقعی خود را نشان دهید.

راه های زیادی برای تحقق این امر وجود دارد. اما هر استراتژی برای ایجاد صمیمیت عاطفی یک چیز مشترک مهم دارد: “ایجاد صمیمیت عاطفی در هر رابطه ای مستلزم صرف زمان برای برقراری ارتباط است.” در این جا پنج راه برای انجام این کار وجود دارد.

زمان ورود منظم داشته باشید

مطمئنا، صحبت کردن در مورد روزمرگی ها مثل این که چه کسی خرید خانه را انجام دهد. یا حتی کدام یک جویای احوال دوستان و خویشاوندان خود شوند، از نظر فنی به عنوان برقراری ارتباط به حساب می‌آید. اما این نوع صحبت به تقویت پیوند عاطفی شما کمکی نمی کند. ارتباط آگاهانه رک و بی قید و شرط همیشگی، کلید صمیمیت عاطفی است.

هر هفته زمانی را اختصاص دهید، مثلا ساعت 20:00. هر یکشنبه – با شریک زندگی خود بنشینید و در مورد احساسات خود تمرکز کامل صحبت کنید. در مورد همه چیزهایی که فکر می کنید شریک عاطفی تان دوست دارد صحبت کند، آماده باشید. “ممکن است بخواهید به او بگوید که این هفته پی به کدام یکی از خصوصیات و عادت هایش برده اید.” یا بپرسید این هفته چه کاری وجود دارد که او می تواند برای شما انجام دهد؟”

شما می توانید با وقت گذاشتن منظم برای یکدیگر، گاهی نیز با دوستان مشترک خود برنامه ریزی کنید. اگر در همان نزدیکی زندگی می کنند، یک روز قهوه یا ناهار دعوت شان کنید. زمان‌ هایی نیز برای تماس های انلاین و ویدیو در نظر بگیرید.

هم راز هم باشید

یکی از ساده ‌ترین راه‌ ها برای ارتقای هر نوع رابطه‌ ای، به اشتراک گذاشتن خصوصی ترین ابعاد زندگی تان به همدیگر است. در رابطه خود باید دیواره های بین هم را از بین ببرید و شریک عاطفی خود را وارد منطقه امن خود کنید. بنابراین در انتخاب شریک زندگی خود دقت کنید زیرا این همان چیزی است که شما را آسیب پذیرتر می کند. ابتدا دقت کنید و بعد تمام خود را با همدیگر شریک شوید.

اگر به تازگی وارد رابطه شده اید می توانید از صحبت در مورد علایق خود صحبت کنید. یا برای مشکلات کوچکی که دارید از طرف مقابل کمک بخواهید یا راه حل درخواست کنید. یا در تقویت رابطه اجتماعی خود از کتابی که به تازگی خوانده اید، یا فیلمی که دیده اید با دوست خود صحبت کنید. این اطلاعات شما را بیشتر با هم آشنا می کند اما خطر آسیب پذیری کمتری دارد.

اگر بعد از صحبت با طرف مقابل خود حتی کمی احساس نزدیکی بین هم داشتید. متوجه خواهید شد که می توانید کنار هم زندگی کنید. طعم این تعامل باید حس دیده شدن و تعلق در شما ایجاد کند.

صمیمیت عاطفی در رابطه؛ تشکر یا تمجید کنید

از او تعریف و تمجید کنید. از ویژگی های دوست داشتنی کسانی که با آن ها نزدیک هستید، حرف بزنید. برای هر شکایت یا مخالفتی که می شنوید، از 5 ویژگی مثبت فرد مخاطب تعریف و تمجید کنید. مخصوصا با شریک عاطفی خود. شما می توانید به راحتی از او تعریف و قدردانی کنید، حتی کوچک ترین مهربانی او را یادآوری کنید. (پاک کردن میز بعد از صبحانه، تا کردن لباس ها به روشی که دوست دارید). اما زمانی با هم جدی حرف بزنید که مشکلی ایجاد می شود. چند بار در روز، مواردی زیادی اتفاق می افتد که می توانید از جانب مقابل خود سپاس گزاری کنید. مثلا بگویید: “ممنون که زباله ‌ها را بیرون آوردی، متشکرم که برای خانواده‌ مان زحمت می کشی.”

برای فعالیت های مشترک برنامه ریزی کنید

برای انجام کاری که مورد علاقه هر دو شما است یا کاری که برای انجام آن نیاز به حمایت دارید با هم قرار بگذارید. اگر شریک عاطفی تان یا دوست شما در کلاس عاشق نقاشی است، از او دعوت کنید و به دیدن نمایشگاه محل زندگی خود بروید. با یک همسر خود به ورزش صبحگاهی بروید. یا کاری های دیگری به شریک عاطفی خود تجربه کنید.

از احساس خود صحبت کنید

صمیمیت عاطفی یک خیابان دو طرفه است. بنابراین، وقتی شریک، دوست یا یکی از اعضای خانواده از چالش یا ناراحتی با شما صحبت می کند. با ابراز همدردی یا حمایت خود کنار او بمانید تا احساس بهتری داشته باشد.

یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار این است: “خیلی زود خود را به او برسانید و صحبت هایش را گوش کنید.” پس از آن، می‌توانید با گفتن جمله ‌ای مانند “می‌توانم بفهمم چرا چنین احساسی داری”، احساسات فرد را تایید کنید یا بپرسید که آیا می‌خواهد در مورد بیشتر به شما صحبت کند. “شرایط را بررسی کنید آن وقت اگر مناسب بود از تجربه های مشابه خود صحبت کنید. تا به آن ها نشان دهید که تنها نیستید، یا بپرسید که چگونه می‌توانید کمکش کنید”.

شاید هم بخواهید سکوت کنید تا او آرام شود. برای صمیمیت عاطفی در رابطه فقط به احساسات مثبت خود پر و بال دهید و با همین حس خود کنار عزیزان خود زندگی کنید. اینگونه خیلی راحت با هم صمیمی می شوید. قدردانی را فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

۷ راز علمی برای داشتن زندگی شاد

۱۳ کاری که هرگز نباید در رختخواب انجام دهید

نشانه های دختر عاشق؛ ۲۲ نشانه که یک دختر دیوانه وار شما را می‌ خواهد

۱۱ نشانه که یک مرد شما را فقط برای رابطه جنسی می خواهد

تنفر زنان از مردان؛ از مقایسه با مادرشوهر تا وسواس های عجیب

نظریه عشق مثلث استرنبرگ چیست و شما در روابط عاطفی تان کجای این مثلث قرار دارید؟

۶ باید و نباید موثر برای زنان متاهل ناراضی

۹ اشتباه زوج ها در مورد پول که باعث خراب شدن زندگی مشترک شان می‌شود

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان