در سال 2022 کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : تیر ۲۱, ۱۴۰۱

از بیت کوین و اتریوم گرفته تا تتر و ترون، هزاران ارز دیجیتال متفاوت برای معامله‌گری و خرید وجود دارد. اگر می‌خواهید دست به جیب شوید و در یک یا چند فقره از این رمز ارزها سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است نیم نگاهی هم به ارزهایی بیندازید که در این مقاله معرفی شده‌اند. بد نیست بدانید که در حال حاضر، بازار رمز ارزها نسبت به ماه‌های گذشته، به پایین‌ترین سطوح قیمتی خود رسیده و وقوع هر گونه تکانه مثبت در بازار، می‌تواند کام خریداران کنونی را با سودهای مناسب، شیرین کند.

 

۱- بیت کوین (BTC)

بیت کوین، طلایه‌دار بازار رمز ارزها در سال ۲۰۰۹ از سوی فرد یا گروه ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به جهان معرفی شد. بیت کوین همچون بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، بر پایه فناوری بلاک چین، طراحی و توسعه داده شده است. بلاک چین، چیزی نیست جز یک پایگاه داده توزیع‌شده و نامتمرکز که هزاران رایانه، بار ذخیره و پردازش آن را به دوش می‌کشند.  ایجاد هر گونه تغییری در بلاک چین بیت کوین، مشروط بر طی فرایندی موسوم به «اثبات کار» است. رایانه‌های مجری نرم‌افزار بیت کوین، شبکه این رمز ارز را از گزند آسیب مهاجمان سایبری و خرابکارها ایمن نگاه می‌دارند.

در حال حاضر، بیش از ۱۹ میلیون بیت کوین در چرخه معاملات بازار قرار دارد. ارزش بازار این ارز نیز فراتر از 400 میلیارد دلار بوده و بهای آن نیز در حوالی 20 هزار دلار در نوسان است. خرید بیت کوین با قیمت‌های کنونی می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی در افق زمانی چندساله باشد.

۲- اتریوم (ETH)

اتریوم، دومین رمز ارز پرارزش بازار و عنوان‌دار لقب «ملکه ارزهای دیجیتال» است. اتریوم در قامت یک بلاک چین، نرم‌افزاری متن‌باز و غیرمتمرکز است که می‌تواند میزبان قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باشد. هدف نهایی اتریوم، برپایی سکویی جهان‌شمول برای محصولات مالی است که همه فارغ از ملیت، قومیت یا بهره‌مندی از ثروت، بتوانند از یک جریان مالی آزاد برخوردار شوند.

اتر با نماد اختصاری ETH، رمز ارز بومی شبکه اتریوم است. ناگفته نماند که بسیاری از نام اتریوم هم برای توصیف رمز ارز اتر استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند از اتر برای پرداخت کارمزدهای شبکه اتریوم یا سرمایه‌گذاری در آینده این بلاک چین، بهره بگیرند. اتر در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و هم‌اکنون پس از بیت کوین، برترین رمز ارز بازار ارزهای دیجیتال است.

در حال حاضر، بیش از ۱۲۱ میلیون واحد اتر در چرخه معاملات بازار قرار دارد. هر اتر نیز هم‌اکنون در محدوده قیمتی ۱2۰۰ دلار دادوستد می‌شود. ارزش بازار این رمز ارز نیز اندکی بیش از 140 میلیارد دلار است. اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری پربازده هستید، از خرید اتریوم در این قیمت‌ها غافل نشوید.

۳- ترون (TRX)

ترون، یک سیستم عامل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که از سوی بنیاد ترون در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. شبکه ترون دارای یک رمز ارز بومی به همین نام و با نماد اختصاری TRX است. این توکن در ابتدا بر پایه استاندارد ERC20 راه‌اندازی شد؛ اما در ادامه بلاک چین اختصاصی خود را ایجاد کرد.

پروژه ترون در آغاز کار، با هدف توانمندسازی خالقان محتوا راه‌اندازی شد. معمولا این دست از فعالان حوزه دیجیتال، سهم چندانی از درآمدهای سرشار حوزه تبلیغات ندارند و بخش عمده‌ای از این عایدات به جیب پلتفرم‌ها سرازیر می‌شود. ترون در پی افزایش سهم خالقان محتوا و ایجاد سازوکاری است که کاربران بتوانند به‌طور مستقیم به محتواسازها پاداش بدهند. شبکه ترون همچون شبکه اتریوم از قراردادهای هوشمند و اپ‌های غیر متمرکز پشتیبانی می‌کند. در این شبکه، تراکنش‌ها در یک دفترکل عمومی، ثبت و ضبط می‌شوند و امکان رویت تاریخچه تمامی تراکنش‌ها در اختیار همه کاربران قرار دارد.

در حال حاضر، بیش از ۹۲ میلیارد واحد ترون در چرخه معاملات بازار قرار دارد. این رمز ارز با برخورداری از ارزش بازاری بالغ‌بر 6 میلیارد دلار، چهاردهمین ارز بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است. هر واحد ترون نیز در محدوده 6 سنت دادوستد می‌شود.

خرید ترون با قیمت‌های کنونی می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

۴- پالیگان (MATIC)

پالیگان، راهکاری برای بهبود مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم است. این پروتکل در قالب یک راه‌کار لایه دوم، بر پایه بلاک چین اتریوم بنا شده و امکان انجام سریع‌تر تراکنش‌ها را با کارمزد پایین‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پالیگان با داعیه اتصال بلاک چین‌های مبتنی بر اتریوم، طراحی و توسعه داده شده است. «اینترنت بلاک چین‌ها»، نامی است که سازندگان پالیگان برای محصول خود برگزیده‌اند. گفتنی است که در حال حاضر، پلتفرم پالیگان از بیش از ۷ هزار پروژه مبتنی بر بلاک چین، پشتیبانی می‌کند.

پالیگان دارای یک رمز ارز بومی به نام متیک یا ماتیک با نماد اختصاری MATIC است. از این رمز ارز می‌توان برای پرداخت کارمزدها و سهام‌گذاری در پلتفرم پالیگان استفاده کرد. متیک از جمله توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 است. بنابراین به سادگی با دیگر رمز ارزهای مبتنی بر بلاک چین اتریوم، سازگاری دارد. در حال حاضر، نزدیک به ۸ میلیارد واحد متیک در چرخه معاملات بازار قرار دارد. این رمز ارز با برخورداری از ارزش بازاری نزدیک به ۴.۸ میلیارد دلار در جایگاه هجدهم برترین ارزهای دیجیتال، جا گرفته است. هر واحد متیک هم در محدوده قیمتی ۰.۶ دلار میان کاربران دادوستد می‌شود.

خرید پالیگان یا متیک از دیگر گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار این روزهای ارزهای دیجیتال است.

۵- سندباکس (SAND)

سندباکس، یک بازی مبتنی بر بلاک چین است که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. این بازی، فضایی نامتناهی را برای ساخت، خرید، فروش و اجاره اقلام دیجیتال در اختیار کاربران و گیمرها می‌گذارد. سندباکس توانسته با تکیه بر ساختار حکمرانی غیرمتمرکز و بهره‌گیری از ایده توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، پلتفرم جذابی را برای فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای پدید بیاورد.

مطابق با آنچه در سپیدنامه سندباکس آمده، هدف اصلی راه‌اندازی این پلتفرم، تبدیل بلاک چین به یکی از بازوهای قدرتمند جریان اصلی صنعت بازی‌های رایانه‌های است. سندباکس، مدل درآمدی تازه‌ای موسوم به «بازی کن و پول دربیار» را خلق کرده که بر پایه آن کاربران می‌توانند از بازی کردن هم درآمد کسب کنند.

سندباکس همچون دیگر پروژه‌های بلاک چینی دارای یک توکن بومی به نام سند با نماد اختصاری SAND است. در حال حاضر، بیش از ۱.۲۴ میلیارد واحد توکن سند در چرخه معاملات بازار قرار دارد. حداکثر عرضه این توکن نیز برابر با ۳ میلیارد واحد است. این توکن هم‌اکنون در محدوده قیمتی ۱.15 دلار میان کاربران دادوستد می‌شود. افزون‌بر این، سند با برخورداری از ارزش بازاری بالغ‌بر ۱.4 میلیارد دلار در جایگاه ۳۸ام برترین ارزهای دیجیتال جا خوش کرده است.

خرید سندباکس در قیمت‌های ناچیز کنونی می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها با دورنمای دست‌کم یک‌ساله باشد.

۶- اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی، یک بازی مبارزه‌ای مبتنی بر بلاک چین است که برخلاف دیگر بازی‌های رایانه‌‌ای توسط گیمرها اداره می‌شود. این بازی با الهام از بازی‌های پرطرفداری مانند پوکمن گو به گیمرها امکان می‌دهد تا بتوانند موجودات عجیب و غریبی به نام اکسی را پرورش دهند و آن‌ها را به جنگ اکسی‌های دیگر بازیکنان بفرستند. هر گیمر می‌تواند از مبارزه اکسی‌های خود با دیگر اکسی‌ها و دادوستد آن‌ها درآمد به دست بیاورد.

اکسی‌ها، انواع و اقسام مختلفی دارند و در قالب چندین گونه از آبزی و پرنده گرفته تا حشره و خزنده در دسترس گیمرها قرار دارند. بدن هر اکسی از اندامی تشکیل شده که می‌توانند معمولی، کمیاب، بسیار کمیاب یا افسانه‌ای باشند. با ترکیب هر یک از این اندام‌ها می‌توان یک اکسی ساخت؛ بنابراین هر اکسی می‌تواند بسیار منحصربه‌فرد و متفاوت با دیگر هم‌نوعان خود باشد.

افزون‌براین، هر اکسی در قالب یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) قابل خرید و فروش است. کاربری که بتواند با اکسی خود به جنگ دیگر اکسی‌ها رفته و پیروز میدان شود، امتیاز بیشتری کسب می‌کند و در ادامه قادر است از این امتیاز برای ارتقای سطح بازی خود یا تکامل اکسی‌اش استفاده کند. گفتنی است که هر کاربر می‌تواند اکسی‌های خود را در بازار ویژه بازی به نام Axie market place، خرید و فروش کند.

زیست‌بوم اکسی اینفینیتی دارای یک توکن بومی به نام اکسی با نماد اختصاری AXS است. کاربران می‌توانند از این توکن برای مشارکت در رویدادهای حاکمیتی پلتفرم و همچنین ذخیره دارایی‌های درون‌برنامه‌ای خود استفاده کنند. هم‌اکنون بیش از 81 میلیون واحد اکسی در چرخه معاملات بازار قرار دارد. هر واحد اکسی نیز در محدوده ۱۸ دلار دادوستد می‌شود. این توکن، ارزش بازاری بیش از یک میلیارد دلار دارد و جایگاه 36ام برترین رمز ارزهای بازار را به خود اختصاص داده است.

اکسی از قله قیمتی تاریخی خود در محدوده ۱۶۰ دلار، فاصله بسیار زیادی دارد. بنابراین خرید اکسی اینفینیتی در قیمت‌های جذاب کنونی می‌تواند طی سال‌ها یا حتی ماه‌های آتی، سودهای مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران دوراندیش کند.

ارز دیجیتال را از کجا بخریم؟

آسان‌ترین راه‌ برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، خرید آن‌ها از یک صرافی معتبر ایرانی است. صرافی ارزپایا، یک صرافی دانش‌بنیان است که به عنوان یکی از اولین پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران شناخته می‌شود. شما به راحتی می‌توانید با ثبت‌نام در سایت ارزپایا، ارز دیجیتال دلخواه خود را خرید و فروش کنید. افزون بر این، می‌توانید رمز ارزهایی را که پیش‌تر از بایننس و سایر صرافی‌ها خریداری کرده‌اید، به ارزپایا منتقل و معادل آن تتر یا تومان دریافت کنید.

برای خریداری ارزهای دیجیتال دلخواه خود از صرافی ارزپایا کافی است وارد وب‌سایت آن به آدرس www.arzpaya.com شوید. سپس گزینه ثبت‌نام را انتخاب و مراحل افتتاح حساب کاربری را گام‌به‌گام طی کنید. پس از تکمیل ثبت‌نام و احراز هویت، می‌توانید وارد حساب خود شده و کیف پولتان را شارژ کنید. شارژ کیف‌پول به راحتی و با استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، امکان‌پذیر است. افزون‌براین، می‌توانید با انتقال تتر به کیف‌پول خود نسبت به خرید ارز مطلوبتان اقدام کنید.

گفتنی است که کارمزد معاملات در صرافی ارزپایا تنها ۰.۲ درصد است که در مقایسه با دیگر صرافی‌ها بسیار ناچیز به شمار می‌آید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *