جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
1
(1)

فواید فلفل دلمه ای به محتوای غذایی آن نسبت داده می شود. همچنین به عنوان فلفل شیرین نیز شناخته می شوند و در بسیاری از غذاهای مختلف در سراسر جهان استفاده می شوند. این فلفل در تابستان به وفور در دسترس است و به دلیل طعم منحصر به فرد خود شناخته شده است. به میزانی که دلمه رسیده باشد، میزان ویتامین C آن نیز به شدت افزایش می یابد.

کپسایسین ترکیبی است که به فلفل ها طعم تند بی نظیری می دهد. اما در دلمه به مقدار بسیار کم وجود دارد که طعم تند ملایمی به آن می بخشد که کاملا قابل تحمل و خوش مزه است. فلفل دلمه ای در رنگ های مختلف موجود است: نارنجی، سبز، زرد و قرمز. آن ها از خانواده گیاهان شب بو (Solanaceae) هستند که از فلفل قرمز، بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل چیلی تشکیل شده است. آن ها بافتی ترد و طعمی تند دارند و در هر آب و هوایی رشد می کنند. دلمه های نارنجی، زرد و قرمز شیرین هستند، در حالی که فلفل های سبز طعم کمی تلخ دارند.

فلفل دلمه ای؛ فواید آن برای سلامتی

فلفل دلمه‌ای علاوه بر ایجاد طعم و جذابیت به غذاهای ملایم، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ‌های A، C و K، کاروتنوئیدها و فیبرهای غذایی است که برای سلامت کلی بدن بسیار مفید می‌ کند. این سبزی همچنین دارای ویتامین B6 و فولات است که به کاهش سطح هموسیستئین کمک می کند. و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

  1. فلفل دلمه ای؛ مفید برای چشم

دلمه قرمز با داشتن ویتامین A بالا به حفظ قوه بینایی سالم به خصوص دید در شب کمک می کند. آنها منبع غنی یک کاروتنوئید به نام لوتئین هستند که به کاهش خطر دژنراسیون ماکولای چشم کمک می کند. دژنراسیون ماکولا چشم ها شایع ترین علت از دست دادن بینایی ناشی از افزایش سن است. این سبزی همچنین به دلیل داشتن سطوح بالای بتاکاروتن و ویتامین C از چشمان شما در برابر آب مروارید محافظت می کند.

  1. سوزاندن کالری بیشتر

فلفل دلمه‌ای قرمز به فعال‌ سازی ترموژنز و افزایش سرعت متابولیسم تاثیر دارد. کپسایسین که مسئول افزایش تندی فلفل های دیگر است به مقدار بسیار کم در فلفل دلمه ای یافت می شود. بنابراین، آن ها یک اثر ترموژنیک ملایم دارند که برخلاف فلفل تند، متابولیسم را بدون افزایش ضربان قلب و فشار خون افزایش می دهد. از این رو، آن ها می توانند از کاهش وزن حمایت کنند.

  1. فلفل دلمه ای؛ ضد سرطان

این سبزی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضد التهابی است و فواید ضد سرطانی زیادی دارد. خطر ابتلا به سرطان به دلیل التهاب مزمن بیش از حد و استرس اکسیداتیو ناخواسته مزمن، افزایش می یابد. این عوامل را می توان با مصرف منظم مواد مغذی گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی جبران کرد. علاوه بر این، فلفل دلمه‌ای حاوی ترکیبات گوگردی برای سلامتی است. آنزیم های موجود در فلفل دلمه ای به پیشگیری از سرطان معده و سرطان مری کمک می کند. لیکوپن کاروتنوئید در پیشگیری از سرطان پروستات، مثانه، دهانه رحم و لوزالمعده موثر است.

  1. جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

فلفل دلمه ای قرمز سرشار از لیکوپن است، بنابراین برای سلامت قلب عالی است. در حالی که دلمه سبز منبع خوبی از فیبرهای کاهش دهنده کلسترول به حساب می آید. افزایش سطح هموسیستئین می تواند منجر به افزایش خطر بیماری قلبی شود. آنها حاوی ویتامین B6 و فولات هسند که به کاهش سطح هموسیستئین کمک می کنند. علاوه بر این ها، آنتی اکسیدان های قوی ویتامین A و C موجود در این سبزیجات به از بین بردن رادیکال های آزاد نیز کمک می کند. پتاسیم موجود در دلمه حدود 162 میلی گرم فشار خون را کاهش می دهد که برای قلب بسیار مفید است.

  1. فلفل دلمه ای؛ تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی سالم و ساخت کلاژن قوی برای حمایت از پوست و مفاصل حیاتی است. همچنین در کاهش خطر آرتریت و کاهش التهاب مفید است. ویتامین K به تشکیل لخته های خون کمک می کند. برای رشد استخوان های قوی و محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو نیز مهم است.

  1. منبع عالی ویتامین B6 و منیزیم

ترکیب ویتامین B6 و ماده معدنی منیزیم منجر به کاهش سطح اضطراب به ویژه به دلیل علائم قبل از قاعدگی می شود. ویتامین B6 به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می کند که برای کاهش نفخ نیز مفید است. از سویی فشار خون بالا را نیز منظم نگه می دارد.

  1. فلفل دلمه ای؛ درمان کمبود آهن

فلفل دلمه ای قرمز تقریبا 300 درصد از نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C برای جذب مناسب آهن ضروری است. بنابراین کسانی که از کمبود آهن رنج می برند باید فلفل قرمز مصرف کنند.

  1. فواید کپسایسین

کپسایسین در غشای سفید فلفل ها یافت می شود که مسئول انتقال گرما به دانه ها نیز می باشد. سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می دهد. باکتری های عامل زخم معده را از بین می برد و ایمنی را تقویت می کند.

  1. فلفل دلمه ای؛ خواص سم زدایی

دلمه به پاکسازی غشاهای مخاطی احتقانی در بینی و ریه ها اثربخشی فوق العاده ای دارد. سموم را از طریق تعریق از بین می برد.

  1. سرشار از پتاسیم

فلفل دلمه ای منبع خوبی از پتاسیم را تشکیل می دهد. این ماده معدنی به حفظ تعادل مایعات و مواد معدنی در بدن کمک می کند. عمل کرد ماهیچه ها را تقویت کرده و فشار خون را تنظیم می کند.

  1. سایر فواید

ثابت شده است که آب فلفل دلمه ای در درمان اختلالات گوارشی مانند زخم، اسهال و سوء هاضمه موثر است. همچنین بروز چندین مشکل تنفسی مانند آمفیزم، آسم و عفونت در ریه ها را کاهش می دهد. نوشیدن آب دلمه داروی موثری برای رفع گلودرد و خونریزی بینی است.

فواید فلفل دلمه ای برای مو

داشتن موهایی سالم، بلند و پرپشت آرزوی هر فردی است. اما متأسفانه سبک زندگی ناسالم و کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی اغلب منجر به مشکلات متعدد مو مانند نازک شدن مو، شوره سر، دو شاخه شدن و ریزش مو می شود. شاید عجیب به نظر برسد، اما فلفل دلمه ای می تواند با بهبود گردش خون در پوست سر، از رشد مو حمایت کند.

  1. سرشار از سیلیکون بالا تقویت کننده مو و ناخن

فلفل دلمه‌ای سبز حاوی مقدار زیادی سیلیکون طبیعی است که ممکن است به سلامت مو و ناخن‌ کمک کند.

  1. فلفل دلمه ای؛ محرک رشد مو

فلفل دلمه ای با تحریک گردش خون، اثربخشی گیاهان دیگر را بهبود می بخشد. دلمه قرمز یک محرک طبیعی رشد مو است و در درمان ریزش مو بسیار موثر است. جریان خون را بهبود می بخشد که برای رشد مناسب مو و محافظت از فولیکول های مو در برابر اثرات دی هیدرو تستوسترون (DHT) حیاتی است.

  1. تقویت کننده فولیکول های مو

یکی از دلایل مفید بودن فلفل دلمه ای برای مو، منابع سرشار آنان از ویتامین C می باشد. که برای سلامت مو ضروری است. ویتامین C به جذب مناسب آهن کمک می کند، و شما را از جذب آهن کافی در گلبول های قرمز برای حمل اکسیژن به فولیکول های مو مطمئن می کند. ویتامین C همچنین در ساخت کلاژن استفاده می شود. کلاژن توسط فولیکول های مو، رگ های خونی و پوست برای سالم ماندن و رشد مطلوب آن ها مورد نیاز است. کمبود ویتامین C می تواند باعث خشکی موها شود که به راحتی می شکنند.

  1. افزایش رشد و سلامت مو

استفاده از دلمه بر روی مو می تواند در تحریک رشد مو از طریق بهبود گردش خون در پوست سر موثر باشد. چند عدد فلفل دلمه ای قرمز خشک را در آب بجوشانید و بگذارید ۵ تا ۶ دقیقه بماند. پس از خنک شدن آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس موها را بشویید. برای دریافت نتیجه بهتر باید این کار را دو بار در هفته انجام دهید. تند بودن فلفل دلمه ای باعث افزایش رشد و سلامت موها می شود.

فلفل دلمه ای؛ فواید آن برای پوست

پوست سالم و درخشان نقش مهمی در بهبود ظاهر کلی پوست شما دارد. برخی از مشکلات رایج پوستی که امروزه بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، بروز چین و چروک، تغییر رنگ، ضخیم شدن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست است. اگرچه ژنتیک تا حد زیادی بر بروز علائم پیری در افراد تاثیر دارد. اما دلایل دیگری مانند آسیب پوستی و سبک زندگی ناسالم می تواند در بروز این حالت نیز نقش دارد. اکسیداسیون یک فرآیند شیمیایی است که در آن رادیکال‌های آزاد الکترون‌ها را از سلول ‌های سالم می ‌دزدند و در نتیجه باعث آسیب رساندن به پوست می ‌شوند. بیشتر آسیب های پوستی به دلیل قرار گرفتن در معرض سیگار و نور خورشید رخ می دهد.

  1. مبارزه با آسیب اکسیداتیو

فلفل دلمه ای قرمز، سبز و زرد سرشار از ویتامین C است که به تولید کلاژن کمک می کند. کلاژن پوست را سفت می کند و از سلول ها در برابر آسیب بیشتر محافظت می کند. علاوه بر این توانایی پوست را برای مبارزه با آسیب اکسیداتیو افزایش می دهد.

  1. فلفل دلمه ای؛ جوان کننده پوست

آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های موجود در آب فلفل دلمه ای پوست را سالم و جوان نگه می دارد.

  1. درمان زونا و پای ورزشکار

فلفل دلمه ای به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی خود می تواند عفونت هایی مانند زونا و پای ورزشکاران را در ترکیب با داروی مناسب کاهش دهد.

  1. معکوس کننده علائم پیری

مصرف آب فلفل دلمه ای به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدانی که دارد به رفع علائم پیری کمک می کند. دلمه از پوست در برابر رادیکال ‌های آزاد آسیب ‌رسان محافظت می ‌کند و به این ترتیب پوست را سالم و جوان‌ تر می کند.

  1. از بین برنده لک و بثورات پوستی

مخلوط آب هویج و فلفل دلمه ای سبز می تواند در پاکسازی لکه ها و بثورات روی پوست بسیار موثر باشد.

فلفل دلمه ای به طور گسترده در غذاهای مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. این فلفل سرشار از ویتامین C و کپسایسین است و طعم فلفلی شیرین و ملایمی دارد. ذلمه همراه با طعم لطیف خود، به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی شناخته شده است. از طرفی دلمه منبع خوبی از کاروتنوئیدها را تشکیل می دهد که برای سلامت چشم و قلب شما مفید است. آن ها همچنین به مدیریت وزن شما کمک می کنند، با کمبود آهن مبارزه کرده و به سم زدایی سیستم بدن شما کمک می کنند. فواید این فلفل در بهبود سلامت و بافت پوست و مو نیز موثر است. فلفل دلمه ای کم کالری و سرشار از مواد مغذی، یک افزودنی سالم به وعده های غذایی شماست.

لینک های مرتبط

فواید فلفل تند برای سلامتی و شادی

فواید و عوارض جانبی بروکلی؛ از سم زدایی بدن تا بهبود سلامت جنسی مردان

درمان های خانگی گوش درد + تسکین سریع درد گوش

فواید طالبی؛ ۲۳ فایده فوق العاده طالبی برای سلامت بدن

فواید گل کلم؛ ۱۳ مزیت بی نظیر گل کلم + عوارض جانبی

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان