جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

ژنتیک 80 درصد بر رشد قد یک فرد اثر دارد. با این حال، طبق مطالعات، عوامل محیطی (مانند تغذیه و سبک زندگی) نیز می توانند بر افزایش قد یک فرد در سال‌های رشد تأثیر بگذارد. تغذیه در رشد کودکان با مصرف غذاهایی که به رشد قد کودکان کمک می کند بدون شک سبب تقویت رشد آن ها می شود. و مکمل کافی بدن را تامین می کند.

کودکان معمولا به صورت جهشی رشد می کنند و بین 6 تا 8 سالگی میزان رشد کمی دارند. حدود 25 درصد از رشد قد در دوران بلوغ اتفاق می افتد. دو هورمون در این امر نقش دارند: هورمون رشد انسانی (HGH) و فاکتور رشد شبه انسولین-1 (IGF-1)، که رشد طولی استخوان را تعیین می کنند. و توده استخوانی را حفظ می کنند. از این رو، مصرف غذاهایی که نه تنها تولید هورمون رشد را فعال می سازند، بلکه به رشد استخوان نیز کمک می کنند، می تواند مفید باشد. بنابراین اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب خبرنامه که با ارائه فورمول تغذیه مناسب به بچه‌ ها برای تسهیل رشد در آن ها پرداخته ایم، همراه باشید.

تغذیه در رشد کودکان

  1. تخم مرغ

تخم مرغ منابع باورنکردنی پروتئین، ریبوفلاوین، بیوتین و آهن است. پروتئین به رشد و تکامل سلولی تاثیرگذاری فوق العاده ای دارد. یک مطالعه اثبات کرده: کودکان مبتلا به سوء تغذیه که در طی یک دوره با رژیم غذایی پر پروتئین تغذیه شده بودند. در مقایسه با کودکانی که با پروتئین استاندارد تغذیه شده بودند، میزان افزایش قد چشمگیری داشته است. سفیده تخم مرغ منبع غلیظ پروتئین به حساب می آید. مطمئن شوید که تقریبا هر روز تخم مرغ را در وعده غذایی کودک خود قرار می دهید. خوردن یک املت خوشمزه یا یک تخم مرغ آب پز برای صبحانه راهی عالی برای شروع روز و اطمینان از دریافت پروتئین است. با این حال، قانون آزمایشی 3-7 روزه را فراموش نکنید چون می توانید با استفاده از این ترفند علائم آلرژیک نسبت به تخم مرغ را بررسی کنید.

  1. لبنیات و محصولات لبنی

یکی از بزرگترین منابع پروتئین و کلسیم شیر است که گفته می شود به رشد استخوان ها و همچنین تقویت استحکام آن ها کمک می کند. محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، کشک و پنیر دلمه سرشار از کلسیم و ویتامین هستند که برای استحکام استخوان در کودکان اهمیت دارد. از بچه های تان بخواهید هر روز شیر بنوشند و مراقب مصرف شیر آن ها باشید. همچنین می توانید غذاهایی درست کنید که در ترکیب خود شیر دارند.

توجه: اگر کودک شما به عدم تحمل لاکتوز مبتلا است. پس از مشورت با پزشک یا متخصص کودکان، شیر گاو یا گاومیش را با شیرهای گیاهی جایگزین کنید.

  1. سویا

سویا سرشار از پروتئین است و در بهبود سلامت استخوان مفید هست. با وجودی که تاثیر مکانیسم آن روی بدن هنوز مشخص نیست. اما شما می توانید غذاهای خوشمزه بسیاری را با دانه های سویا درست کنید که بچه های تان از آن ها لذت ببرند.

  1. مرغ

گوشت مرغ منبع خوبی از پروتئین به همراه ویتامین های گروه B (عمدتا تیامین، ویتامین B6 و اسید پانتوتنیک) به حساب می آید. مطالعات بر روی رشد فیزیکی کودکان خردسال متعلق به گروه های با درآمد کم نشان می دهد که پروتئین حیوانی با کیفیت خوب برای تسریع رشد و تکامل مورد نیاز است. می توانید از دستور پخت های مختلف برای گوشت مرغ استفاده کنید. تا پروتئین دریافتی مورد نیاز کودک خود را تامین کنید.

  1. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز نه تنها به کودکان شما قدرت می بخشد، بلکه مقدار مناسبی کلسیم را نیز تامین می کند. کلسیم موجود در سبزیجات برگ دار (کلم چینی، کلم پیچ و کلم بروکلی) در جذب استخوان (تجزیه بافت در استخوان برای آزاد شدن مواد معدنی) و رسوب (ساخت بافت در استخوان با رسوب مواد معدنی) را متعادل می کند. و این بسته به سن متفاوت است. در کودکان و نوجوانان، تشکیل استخوان بیشتر از جذب آن می باشد که از رشد استخوان حمایت می کند.

اسفناج سرشار از آهن است – 1 فنجان (180 گرم) اسفناج 6.43 میلی گرم آهن دارد که 36 درصد نیاز بدن را تامین می کند. می توانید سبزیجات برگ سبز را به سوپ ها و خورش ها، پاستا، اسموتی ها اضافه کنید.

  1. هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن است که توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. افزودن هویج خام به رژیم غذایی به بدن کمک می‌ کند تا کلسیم را به طور موثرتری جذب کنید. که بر تحلیل استخوان تاثیر می‌گذارد و آن  را سالم نگه می‌ دارد. ضمنا می توانید هویج خام را به سالاد هم اضافه کنید یا آب هویج تازه را برای بچه های تان آماده کنید.

  1. میوه ها

میوه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، ریزمغذی های ضروری که باعث تقویت ایمنی و تسریع رشد و نمو می شوند. به کودک خود روزانه 1 تا 2 وعده میوه بدهید. همچنین می توانید آن ها را به غلات اضافه کنید تا رنگارنگ و خوش طعم شوند. هر روز انواع مختلفی از میوه ها را بگنجانید تا نیازهای روزانه را برآورده کرده باشید.

  1. غلات کامل

غلات کامل حاوی ویتامین B، منیزیم، سلنیوم، روی و آهن است و دارنده مقدار کمی کلسیم می باشد. همه این مواد معدنی برای رشد و معدنی شدن استخوان ضروری هستند. شما می توانید به فرزندان خود نان و پاستا سبوس دار و همچنین غلات بدهید.

  1. ماست

ماست غنی از مواد مغذی و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم، ویتامین D و روی است. یک مطالعه نشان داد که بین مصرف پروبیوتیک و رشد کودکان کم‌ تغذیه همبستگی مثبت وجود دارد. با این حال، برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. اگر بچه‌ هایتان طرفدار ماست نیستند، از آن ها بخواهید پنیر بخورند زیرا پنیر سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین D است.

  1. آجیل مخلوط

آجیل ها نیروگاه مواد مغذی گفته می شود و حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و پروتئین هستند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آجیل برای سلامت استخوان و گردش خون بسیار فایده دارد. پروتئین های موجود در آجیل نیز برای رشد کودک شما حیاتی هستند. شما می توانید آجیل (15 گرم) را به عنوان میان وعده مصرف کنید یا به غلات خود اضافه کنید. یا مغزها را پودر کرده و روی فرنی بپاشید.

توجه: اگر کودک شما حساسیت  یا نمی تواند آجیل را هضم کند، قبل از استفاده از آن با پزشک اطفال مشورت کنید.

  1. حبوبات و لوبیا

حبوبات منابع عالی پروتئین را تشکیل می دهد اما دارای مقدار محدودی اسید آمینه هستند. که اگر با هر غذایی ترکیب شوند به هضم خوب و همچنین رشد مناسب کمک می کنند.

لینک های مرتبط

عادت دروغگویی در کودکان: چرا کودکان دروغ می گویند و چگونه مداخله کنیم؟

دلایل حرف گوش ندادن کودکان: ۴ دلیل  اصلی که کودک تان به حرف تان گوش نمی دهد

رشد شخصیت کودک: نکات مهم برای پرورش فکری و رشد شخصیتی کودک

علائم بیماری روانی در کودکان: ۱۳ نشانه هشدار دهنده که فرزندتان مشکلات روحی-روانی دارد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان