بچه دار شدن؛ پیش از تصمیم برای بچه دار شدن به این 9 سوال پاسخ دهید

توسطفرشته فرهنگ

تیر ۱۹, ۱۴۰۱ به روز رسانی : تیر ۱۹, ۱۴۰۱ , ,
بچه دار شدن پدران بیشتر از مادران شاد هستند والدین خوب ویژگی هایی که از پدرتان به ارث می برید

هنگامی که “تربیت یک انسان سالم” را به فهرست برنامه های تان در زندگی می‌افزایید. بهتر است پیش از آن چند سوال مهم را از خود و همسرتان بپرسید. بچه دار شدن و تبدیل شدن به  پدر و مادر یک رویداد تغییر دهنده زندگی است اما قبل از آن باید به نکات زیادی توجه کرد.

این تغییر هویتی دائمی می‌تواند دلهره آور باشد و گاهی ممکن است برای هویت قبلی خود دلتنگ شوید. زیرا قرار است بسیاری از بخش های زندگی شما تغییر کند. یا نیاز به تعدیل داشته باشد، مانند نقش شما در محل کار، خانه و روابط تان. لزوما نمی توانید از تمام استرس های مربوط به بچه دار شدن بکاهید. اما از قبل صحبت کردن در مورد این تغییر بزرگ، می تواند انتقال نقش شما به والدین یک نوزاد را آسان تر کند. بحث در مورد سلامت روان و برنامه های آینده خود قبل از ورود به این مرحله جدید از زندگی می تواند برای ایجاد یک برنامه انعطاف پذیر و یک چشم انداز سالم ضروری باشد.

آنچه قبل از بچه دار شدن باید بدانیم

بسیاری از زمینه ‌های زندگی شما می‌تواند با اضافه کردن فرزند به خانواده ‌تان، چه از طریق زایمان یا فرزند خواندگی، تحت تاثیر قرار گیرد. این تغییر شامل:

  • زندگی شخصی
  • زندگی اجتماعی
  • وضعیت مالی می شود.

شروع خوب برای این تصمیم بزرگ زندگی، پرسیدن سوالاتی در مورد مسائل عملی است، مانند بودجه و مرخصی وقت زایمان برای والدین. دوره پس از زایمان اغلب می تواند مملو از تغییرات هورمونی باشد که ناشی از کمبود خواب است. پرسیدن سؤالاتی در مورد سلامت روان، سلامت جسمانی و تقسیم کار در زندگی مشترک شما نیز مهم است. صحبت در مورد این ملاحظات می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای گذر از دوره های استرس زا که ممکن است همراه شما باشد، ایجاد کنید.

ملاحظات رابطه

حتی قوی ترین روابط عاطفی نیز با اضافه شدن یک فرزند جدید تغییر می کنند. در این جا سه ​​سوال وجود دارد که باید قبل از بچه دار شدن با شریک زندگی خود در میان بگذارید.

کارهای خانه و مراقبت از کودک چگونه باید تقسیم شود؟

نوزادان و کودکان خردسال نیاز به مراقبت شبانه روزی دارند که اغلب سبب محرومیت از خواب برای والدین می شود. قبل از بچه دار شدن، ممکن است بخواهید درباره نحوه برنامه ریزی در تقسیم کار، شیردهی شبانه و تعویض پوشک صحبت کنید. برخی از زوج ها ممکن است وظایف شبانه را هر شب به طور مساوی تقسیم کنند. در حالی که برخی دیگر ممکن است یک شب در میان به دیگری اجازه استراحت کامل بدهند.

همچنین ممکن است بخواهید در مورد نحوه رسیدگی به شیردهی در شب صحبت کنید. به خصوص اگر قصد دارید شیر مادر را به فرزند خود بدهید. برخی از والدین ممکن است:

  • شیر مادر را برای تغذیه با شیشه پمپ کنند.
  • به طور مستقیم در ساعات شب که نوزاد بیدار می شود، به او شیر بدهید.
  • یا در کنار شیر مادر در طول شب از شیر خشک استفاده کنید.

وقتی نوبت به مرخصی والدین و مراقبت از کودک می رسد، ممکن است بخواهید در نظر داشته باشید که چگونه مسئولیت مراقبت از فرزند خود را در درازمدت بین هم تقسیم کنید. و از تاثیر آن بر زندگی مشترک و شغل خود آگاه شوید. اگر پس از به دنیا آمدن نوزاد هر دو مرخصی دارید، ممکن است بعد از تولد فرزندتان به نوبت در خانه بمانید و به کار خود نیز برسید. اما با رشد کودک، آیا یکی از شما می خواهد مراقبت از او را به عهده بگیرد و دیگری سرکار برود؟ یا می خواهید خارج از خانه از او مراقبت کنید؟ برخی از خانواده‌ ها می‌توانند از اقوام خود مانند پدربزرگ و مادربزرگ برای تکمیل نقش مراقب از کودک برای نوزادان و کودکان خردسال کمک بگیرند.

هزینه های نوزاد

این معمول است که با به دنیا آمدن یک نوزاد کارهای خانه انباشته می شود. و برای هر پدر و مادر مهم است که بتوانند به همه کارهای خود چه کارهای خانه و بیرون رسیدگی کنند. سعی کنید یک گفتگوی کاملا مستقیم در مورد نحوه تقسیم کارها داشته باشید، مانند:

  • شستن ظرف ها
  • پختن غذا
  • شستشوی لباس
  • تمیز کاری خانه
  • مراقبت از حیوانات خانگی، اگر دارید

همیشه می توانید از یک روش دلخواه استفاده کنید. اگر فکر می کنید روشی که انتخاب کرده اید مناسب خانواده شما نیست آن را در طول مسیر تغییر دهید.

چگونه رابطه خود را بعد از تولد نوزاد تقویت خواهید کرد؟

اغلب با تولد نوزاد رابطه هر دوی شما با نقش های جدید تان به عنوان والدین تغییر می کند. بسیاری از زوج ها ممکن است حس رضایت از رابطه خود را در طول دوره پس از زایمان از دست بدهند. ممکن است لازم باشد به دنبال راه های جدیدی برای تقویت رابطه خود باشند. به ‌عنوان والدین و مراقب نوزاد، ممکن است زمان تنهایی با یکدیگر به‌ جای دوره‌ های طولانی، به فواصل کوتاه تغییر کند. سعی کنید در صورت امکان با استخدام یک پرستار بچه یا از یکی از اقوام یا دوستان نزدیک تان بخواهید که چند ساعت در هفته فرزندتان را نگهدارند تا شما بتوانید در کنار هم وقت بگذرانید.

با این روش شما و شریک زندگی تان می توانید استراحت کنید. اگر بتوانید چند ساعت خواب راحت داشته باشید، ممکن است احساس بهتر داشته باشید و از عهده مراقبت از نوزاد خود نیز بر بیایید.

به عنوان والدین چه انتظاراتی از یکدیگر دارید؟

ممکن است شما و شریک زندگی تان در مورد این که بعد از تولد نوزاد چه انتظاراتی از هم دارید، نظرات و ایده های متفاوتی بشنوید. آیا می خواهید نقش سنتی مانند همه پدر و مادرها را داشته باشید یا از روش غیر متعارف استفاده کنید؟ ممکن است در این لحظه هم نظر نباشید. گاهی اوقات نیز سازش می تواند تنها راه حل برای یک زندگی آرام باشد. درک انتظارات یکدیگر می تواند به شما کمک کند از سرخوردگی و مشاجره جلوگیری کنید.

ملاحظات سلامت روان

توجه به سلامت روان، انتخاب خانواده است. پدر یا مادر شدن می تواند استرس زا باشد، و مهم است که با در نظر گرفتن سلامت روان وارد نقش های جدید خود شوید. در مورد افسردگی پس از زایمان (PPD) با شریک زندگی خود و نحوه حمایت همدیگر، صحبت کنید.

افسردگی پس از زایمان می تواند هم برای والدین و هم برای فرزندان مضر باشد. و این تنها مادران نیستند که به این بیماری مبتلا می شوند. بلکه مردان و پدران نیز در معرض خطر ابتلا به این وضعیت سلامت روان هستند. در حالی که PPD در سال های اخیر بیشتر دیده شده است، اما اغلب کسی به آن توجه جدی نشان نمی دهد. که ممکن است دریافت کمک در مواقع نیاز را برای افراد دشوارتر کند.

ممکن است به عنوان والدین کودک، علائم افسردگی پس از زایمان را با بی خوابی اشتباه بگیرد. با این حال، شریک زندگی، خانواده یا دوستان شما ممکن است علائم آن را در شما تشخیص دهند و به شما کمک کنند. حتی اگر سابقه افسردگی یا PPD ندارید، مهم است که علائم PPD را قبل از بچه دار شدن با پزشک یا درمانگر خود مرور کنید. سعی کنید در صورت بروز علائم PPD با شریک زندگی خود صحبت کنید. در صورتی که یکی از علائم آن را دارید، در مورد درمان با یکدیگر صحبت کنید.

PPD می تواند یک تجربه دردناک باشد، اما درمان آن ممکن است. دانستن علائم و بحث در مورد چگونگی درمان می تواند مفید باشد.

کدام یکی از شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستید؟

اگرچه تقریبا هر کسی می تواند PPD را تجربه کند، برخی از افراد ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری باشند. اگر قبل از زایمان دچار اضطراب یا افسردگی می شوید، احتمال ابتلا به PPD ممکن است افزایش یابد. سابقه بیماری های خانوادگی “افسردگی یا اضطراب” نیز می تواند شما را در معرض خطر PPD قرار دهد. سایر عوامل محیطی نیز ممکن است بر خطر PPD تاثیر بگذارند، مانند:

  • درآمد کمتر یا منابع مالی کم
  • افسردگی در دوران بارداری
  • سیگار کشیدن
  • عدم وجود یک حامی

آیا پزشک یا درمان‌گر از شما در مورد انتظارات شما سوال پرسیده است؟

مهم است که با یک پزشک و درمان‌گر در مورد انتظارات عاطفی و ذهنی قبل، در حین و بعد از تولد نوزادتان صحبت کنید. چه شما یا شریک زندگی تان قصد بچدار شدن داشته باشید یا قصد فرزندخواندگی دارید. برخی از تجربیات زایمان – مانند زایمان طولانی یا زایمان با آسیب – می تواند شانس شما را برای ابتلا به PPD افزایش دهد. برخی از افراد قبل از تولد نوزاد افسردگی را تجربه می کنند. در حالی که برخی دیگر ماه ها پس از تولد نوزاد به آن مبتلا می شوند.

یک پزشک یا درمان‌گر می تواند در مورد علائمی که باید به آن توجه کنید، بررسی کند. حتی ممکن است بتواند به شما راه حل های مفیدی ارائه کنند.

ملاحظات مالی

واقعیت این است که بزرگ کردن بچه ها هزینه دارد. هزینه ها – و استرس مالی آن – می تواند قبل و پس از تولد او افزایش یابد. صحبت در مورد این که چگونه به دنیا آوردن نوزاد ممکن است بر امور مالی شما تاثیر بگذارد را در نظر بگیرید.

آیا در زمان زایمان مرخصی با حقوق دارید یا بدون آن؟

اگر یکی از شما یا هر دوی شما کار می کنید. و قصد دارید بعد از تولد نوزاد به کار ادامه دهید، مهم است به قانون مرخصی این دوره دقت کنید. اگر متوجه شدید که شما و شریک زندگی‌تان چه مدت زمانی می توانید مرخصی بگیرید و امتیازات آن چیست. آن وقت می توانید به بهترین شکل ممکن برای مرخصی خود برنامه ریزی کنید. همیشه نمی شود دقیقا زمان تولد نوزادتان را پیش‌بینی کرد. اما می‌توانید مرخصی خود را نزدیک با تاریخ احتمالی تولد نوزاد و بعد از آن برنامه ریزی کنید.

برخی از مشاغل مرخصی با حقوق را ارائه می دهند. در حالی که برخی دیگر نیمی از حقوق را برای مدت محدودی به فرد می‌دهند. یکی از شما ممکن است مجبور شود از روزهای مرخصی، بیماری یا هم مرخصی سالانه استفاده کند. تا از زمان مرخصی بیشتری بهره ببرد. این شرایط می توانند بر درآمد و بودجه ماهانه شما تاثیر بگذارد، بنابراین بهتر است برای بچه دار شدن هر چه زودتر پس انداز کنید و برنامه ریزی کنید.

چگونه با آمدن نوزاد جدیدتان وضعیت بودجه شما تغییر خواهد کرد؟

پوشک، کرم و پودر حساسیت کودک و همه وسایل مورد نیاز کودک تنها تعدادی از اقلام هستند. که هنگام آمدن کودک باید برای آن ها بودجه اختصاص دهید. گاهی مهم است که از هزینه های اضافی خود بگذرید تا برای فرزند آینده خود و هزینه های آن پس انداز کنید، از جمله هزینه های مراقبت پزشکی و مراقبت از کودک. از طرفی باید به این نیز فکر کنید که ممکن است با مرخصی بدون حقوق رو به رو شوید که درآمد شما را کاهش می دهد.

این نکته را در نظر بگیرید که آیا می توانید برای کاهش هزینه ها روی حمایت اقوام و عزیزان خود مانند هدایای هنگام تولد، مثل وسایل حمام نوزاد، لباس یا پول نقد حساب کنید یا نه.

گزینه های مراقبت از کودک شما چیست؟

هزینه مراقبت از کودک ممکن است باعث شود در برنامه کاری خود تجدید نظر کنید. اگر شما و شریک زندگیتان به صورت پاره وقت یا تمام وقت مشغول به کار هستید، ممکن است بخواهید زودتر در مورد گزینه های مراقبت از کودک صحبت کنید. شاید متوجه شوید که ماندن تمام وقت یا پاره وقت در خانه برای یکی از شما مقرون به صرفه تر خواهد بود.

در مورد گزینه های مراقبت از کودک خود صحبت کنید. برخی از والدین راحت ‌تر می‌توانند نوزاد را به مهدکودک بسپارند. در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند یک پرستار بچه استخدام کنند. گاهی نیز اگر خانواده یا دوستان در نزدیکی شما زندگی می کنند، ممکن است در مراقبت از کودک شما کمک کنند.

بیایید خلاصه کنیم

بچه دار شدن یک تغییر اساسی در زندگی ایجاد می کند. هرچند می تواند شادی آور باشد، به همان اندازه می تواند استرس زا باشد. وقت گذاشتن برای صحبت با شریک زندگی خود در مورد تغییرات فیزیکی، ذهنی و مالی ناشی از پدر یا مادر شدن می تواند استرس را کاهش دهد. و به شما کمک کند تا برای آینده برنامه ریزی کنید. قبل از این که تصمیم بگیرید کودکی را به دنیا بیاورید، در مورد موارد زیر از یکدیگر سوال کنید:

  • ارتباط
  • سلامت روان و تندرستی
  • امور مالی

افسردگی پس از زایمان نیز می تواند همه اعضای خانواده شما، از جمله نوزاد شما را تحت تاثیر قرار دهد. قبل از تبدیل شدن به یک پدر یا مادر یا هم مراقب کودک، با یک پزشک یا درمانگر در این موارد صحبت کنید:

  • علائم PPD
  • خطرات ناشی از آن برای شما
  • حمایت از شریک زندگی خود
  • گزینه های درمان

برنامه ریزی از قبل می تواند به شما کمک کند تا برای هر چیزی آماده باشید. بنابراین می توانید روی پرورش خانواده در حال رشد خود تمرکز کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *