جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

غذای سالم یعنی خود زندگی. یعنی خوردن آن به شما حیات دوباره می بخشد اما به همان اندازه که خوردن آن حیات بخش است، نخوردن آن تهدیدی برای زندگی به حساب می آید. غذای ناسالم و نامناسبی که روزانه برای کاهش زمان آشپزی میل می ‌کنیم، تهدیدی غیرقابل تصور برای بدن است. شاید تغییر رژیم غذایی سالم پس از مصرف طولانی مدت غذای ناسالم سخت باشد، اما با کمی صبر و تلاش، به آن عادت می کنید. در نهایت زندگی سالمی تری خواهید داشت، آن وقت با تاثیری که بر زندگی و سلامت شما خواهد گذاشت به اهمیت غذای سالم روزانه پی خواهید برد.

اهمیت غذای سالم روزانه

تغذیه سالم چیست؟

تغذیه سالم به معنای صرف غذای آب پز، کم خوردن یا نه گفتن به چربی نیست. عادات غذایی سالم شامل تغییر به یک رژیم غذایی متعادل و مغذی است. یعنی خوردن همه چیز به مقدار مناسب و در زمان مناسب و با ترکیب مناسب. چربی ها را کاملا حذف نکنید یا در مصرف فیبر ها و پروتئین ها زیاده روی نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که به کودکان باید از همه نوع غذا به صورت ترکیبی داده شود. زیرا این سن برای رشد جسمی و ذهنی آن ها است.

تاثیر عادات غذایی نادرست

تاثیر فوری انتخاب نادرست غذا بر سلامت ما عبارت است از افزایش وزن بیش از حد در یک بازه زمانی کوتاه یا چاقی. در مرحله بعدی مشکلاتی مانند دیابت، بیماری ‌های قلبی، فشار خون بالا، استخوان ‌های ضعیف، یا حتی رشد کند مغز، از دست دادن حافظه و غیره از تاثیرات عادات غذایی نادرست است. برای سالم ماندن، تغذیه سالم و درست غذا خوردن ضروری است.

چرا باید غذای سالم بخوریم؟

در این جا دلایلی وجود دارد که به سوال بالا جواب می دهد:

آن چه می خورید مواد مغذی ضروری بدن را فراهم می کند. مقدار انرژی ای که لازمه انجام کارهای روزانه بدن است توسط آن تامین می شود. به همین دلیل همه این مواد مغذی فقط از غذای سالم به دست می آیند، نه هر خوراکی دیگری که می خورید. غذای سالم برای تحریک هورمون های رشد که با افزایش سن به تدریج سبب افزایش قد می شود نیز مورد نیاز است.

غذای سالم برای عملکرد سیستم بدن خیلی ضروری است. تمام مواد مغذی مشتق شده از غذای سالم سلول‌ های بدن و سلول‌ های مغز را تحریک می‌کنند تا فعالانه کار کنند و وظایف خود را انجام دهند.

غذای سالم سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و از بیمار شدن زود به زود شما جلوگیری می کند. یک سیستم ایمنی قوی با تمام باکتری ها و ویروس های بیماری زا مبارزه می کند.

به طور کلی توصیه می شود که چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنیم. این اغلب به عنوان حذف کامل چربی ها حتی چربی های سالم اشتباه گرفته می شود. چربی های ناسالمی که نباید خورده شوند، چربی های اشباع یا ترانس نامیده می شوند. چربی های تک غیر اشباع، چربی های چند غیر اشباع، اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 مانند پروتئین ها و ویتامین ها برای سلامتی ما بسیار مهم هستند. این چربی‌ها زیر سلول‌ های پوست ذخیره می‌شوند و به انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌ های فیزیکی و ذهنی تبدیل می ‌شوند.

مهم است که به این موارد دقت کنید:

غذای سالم می تواند به شما کمک کند بدنی خوش فرم داشته باشید بدون این که در دام افزایش وزن یا چاقی گیر کنید.

مواد مغذی مختلف و اهمیت آن ها:

فواید سبزیجات مختلف غنی از مواد مغذی

با داشتن یک رژیم غذایی متعادل، تمام مواد مغذی لازم برای زندگی سالم را دریافت کنید. این ها شامل پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی، آب و فیبر می شود.

  1. پروتئین ها

یک ماده مغذی بسیار مهم که باید در رژیم غذایی روزانه گنجانیده شود. پروتئین ها برای ساختن بافت های جدید و تجدید بافت های قدیمی یک ضرورت مهم پنداشته می شود. از ماهیچه هایی که توده بافت غیر چربی هستند، محافظت می کند. پروتئین ها همچنین برای تولید آنزیم ها و هورمون هایی که عملکردهای مختلف بدن ما را کنترل می کنند نیز مورد نیاز هستند. افرادی که رژیم دارند اغلب از مصرف پروتئین در رژیم غذایی خود اجتناب می کنند. این عمل به سلامت ضرر دارد. زیرا ممکن است ماهیچه ها را ضعیف کرده و آن ها را مستعد آسیب کند.

منابع پروتئینی

کلیه محصولات لبنی، گوشت، ماهی، تخم مرغ، سویا از جمله منابع سرشار از پروتئین است.

  1. کربوهیدرات ها

منابع انرژی برای بدن شما، کربوهیدرات ها تامین کننده انرژی بدن شما است. انرژی زیادی برای نوجوانان و بزرگسالان مورد نیاز است. که برای رشد و تکامل، افزایش سرعت متابولیسم ضروری است و به شما کمک می کند در طول روز دچار کمبود انرژی نشوید. مصرف مقادیر کافی کربوهیدرات در غذا از تبدیل پروتئین ها به چربی جلوگیری می کند.

منابع کربوهیدارت ها عبارت است از سیب زمینی ها، نان و انواع غلات.

  1. اهمیت غذای سالم روزانه؛ چربی

این باور غلط که در رژیم غذایی خود به چربی نیاز ندارید را کنار بگذارید. چربی ها در رژیم غذایی شما بسیار مهم هستند، اگرچه باید فقط چربی های غیراشباع و چربی های امگا 3 و 6 باشند، باید در رژیم غذایی خود داشته باشید. در زیر به دلایلی پرداخته شده که به شما می گوید چرا چربی برای ما بسیار مهم است.

  • چربی ها انرژی بخش اند
  • آن ها غشاهای سلولی را تشکیل می دهند
  • برخی از ویتامین ها مانند ویتامین های A، E، D و K برای جذب به چربی نیاز دارند
  • هورمون تولید می کنند
  • چربی ها لایه ای در زیر پوست ما تشکیل می دهند که از عضلات محافظت می کند و در عین حال گرما را برای بدن فراهم می کنند.

منابع خود چربی سالم عبارت است از آجیل و دانه ها. می توانید روغن پخت و پز معمولی خود را با روغن زیتون یا روغن کانولا جایگزین کنید.

  1. ویتامین ها و مواد معدنی

این مواد مغذی هرچند در مقادیر کمتری نسبت به پروتئین ها و کربوهیدرات، ضروری هستند اما برای بدن مهم می باشد. هرچند در مقادیر کم، اما باید بخشی از رژیم غذایی روزانه ما باشند. کمبود هر یک از آن ها ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامتی شوند.

  1. اهمیت غذای سالم روزانه؛ فیبر

فیبرها برای عادی سازی حرکات روده ما یک نیاز مهم است. علاوه بر این آن ها به پیشگیری از برخی بیماری های مزمن جدی مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت کمک می کنند.

  1. آهن

این یک ماده مغذی ضروری است که به حفظ سطح هموگلوبین، رشد سلول های مغزی و افزایش تمرکز کمک می کند.

  1. اهمیت غذای سالم روزانه؛ کلسیم

دندان ها و استخوان ها را رشد می دهد و آن ها را تقویت می کند و از شکستگی آن ها نیز جلوگیری می کند. مصرف خوب کلسیم در رژیم غذایی ما از ابتلا به پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند. بسیاری از ما اغلب پس از مشغله کاری غذاهای پرکالری می خوریم. اما در دراز مدت، این می تواند بر سلامت کلی ما تاثیر منفی بگذارد.

با این حال، هرگز برای شروع عادت به تغذیه سالم دیر نیست. خوردن یک رژیم غذایی متعادل، مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می کند. سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، خطر چاقی را کاهش می دهد و عملکرد صحیح بدن را تضمین می کند. یک رژیم غذایی متعادل شامل مقادیر متعادل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. بنابراین، سعی کنید از غذاهای غنی از این مواد مغذی استفاده کنید تا رژیم غذایی خود را سالم و متعادل نگه دارید.

لینک های مرتبط

کاهش خطر سرطان سینه؛ ۵ غذای سالم برای کاهش خطر سرطان سینه

۱۰ غذای سالم و موثر برای افزایش وزن + رژیم غذایی روزانه 

سلامت زنان : ۸ مواد غذایی سالم و موثر برای مقابله با علائم یائسگی

زیاد خوردن غذاهای سالم؛ ۸ ماده غذایی مفید که مصرف بیش از حد آنها اصلا عاقلانه نیست

۸ ماده غذایی بسیار سالم که ضریب هوشی را افزایش می دهند

۸ ماده غذایی سرشار از منیزیم که بسیار سالم هستند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان