خرما برای بیماران دیابتی: آیا خرما برای دیابت خطر دارد ؟

خرما برای بیماران دیابتی

افراد مبتلا به دیابت باید به دنبال جایگزین هایی برای قند باشند. بسیاری استفاده از خرما برای بیماران دیابتی را توصیه می کنند. اما آیا این گزینه ایمن و موثر است؟ خرما از جمله میوه هایی است که به طور گسترده بین بیماران مبتلا به دیابت مصرف می شود. مخصوصا برای کسانی که به دنبال حفظ سطح قند خود هستند. که می توانند در حد اعتدال از آن مصرف کنند.

خرما شیرین است، شاخص گلیسمی پایینی دارد و یکی از سالم ترین غذاها به حساب می آید. علاوه بر این، چندین نتیجه چندین پژوهش نشان می دهد که خرما سطح گلوکز خون را افزایش نمی دهد. آن ها سرشار از انواع مواد مغذی حیاتی می باشند و بسیار سالم هستند. به غیر از فروکتوز، همچنین حاوی فیبر غذایی غنی و مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین A، K و B کمپلکس هستند. این مواد مغذی به درمان یبوست، بیماری قلبی و اسهال و سایر بیماری ها کمک می کند. پس برای دانستن بیشتر راجع به این مورد با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

خرما برای بیماران دیابتی

خرما چه تاثیر بر سطح قند خون دارد؟

آیا خرما برای دیابت مفید است؟ مطالعات انجام شده ثابت می کند که وقتی دیابتی ها خرما می خورند، برخلاف تصور رایج، قند خون شان بالا نمی رود. به جرات می توان گفت که مصرف خرما طیف وسیعی از فواید سلامتی را برای فرد به ارمغان می آورد.

شکر در خرما برای دیابتی ها

اکثر مردم خرما را یک خوراکی مغذی ایده آل می دانند. چرا به این موضوع معتقدند؟ چون خرما یک غذای کامل است، بدون کلسترول، با چربی بسیار کم و از طیف وسیعی از مواد مغذی برخوردار است. که برای بدن مفید می باشد. اما جدای از این خواص شگفت انگیز، خرما حاوی مقدار خوبی قند است. یک فنجان خرما حاوی حدود 31 گرم فروکتوز می باشد.

خرما حاوی 80 درصد قند (از نظر وزن) است. این مقدار بسیار بیشتر از سایر مواد غذایی مانند غلات شیرین یا لوبیا ژله ای است. اما قند موجود در خرما هیچ اثر مخربی بر سطح قند خون بیماران دیابتی ندارد. برای اثبات این گفته، برخی از دانشمندان یهودی آزمایشی را روی گروهی از مردم انجام داده اند و آن ها را وادار کرد مقدار مناسبی خرما را به مدت یک ماه مصرف کنند. در پایان ماه، وزن و سطح قند خون افراد حاضر در آزمایش ثابت مانده بود. همچنین بهبود قابل‌ توجهی در سطوح تری گلیسیرید و آنتی‌اکسیدان ‌ها دیده می شد.

خرما مجول و دیابت

خرمای مجول که بیشتر به عنوان “پادشاه خرما ها” شناخته می شود، به عنوان یکی از نفیس ترین انواع خرما در نظر گرفته می شود. این نوع خرما با ویژگی هایی چون نرمی، اندازه بزرگ و طعم شیرین خود شناخته شده اند. مطالعه ای برای درک تاثیر خرما مجول بر روی 10 فرد سالم انجام شد که باید به مدت 4 هفته 100 گرم خرما مجول مصرف می کردند. در پایان 4 هفته، نتایج نشان داد که تغییر معنی داری در سطح گلوکز خون آن ها مشاهده نشده است. همچنین هیچ تغییر عمده ای در سطح کلسترول و مقادیر BMI آن ها وجود نداشت. این پژوهش نشان می دهد که مصرف خرما تغییری در سطح قند افراد ایجاد نمی کند و برای دیابتی ها بی خطر است.

خرما عجوه و دیابت

عجوه نوعی خرما است که در عربستان سعودی برداشت می شود و خواص درمانی عالی دارد. در نقل قولی از رسول اکرم آمده است که می‌گوید: “اگر کسی صبح هفت خرمای عجوه بخورد، در آن روز نه سحر و نه جادو به او ضرر نمی رساند.” در رابطه با دیابت، مطالعه‌ای که در سال 2011 بر روی موش‌های دیابتی انجام شد، ثابت کرد که مصرف خرما عجوه به بهبود نوروپاتی دیابتی کمک می کند. و به طور بالقوه از عوارض مرتبط با دیابت جلوگیری می ‌کند.

فواید خرما برای سلامتی افراد دیابتی چیست؟

هرچه شاخص گلیسمی غذاها بالاتر باشد، خطر افزایش سطح قند در جریان خون شما بیشتر است. به همین دلیل است که به بیماران دیابتی گفته می شود که غذاهایی را مصرف کنند که در مقیاس GI پایین تر قرار دارند. به همین دلیل خرما برای دیابتی ها توصیه می شود زیرا دارای GI بسیار سالمی است. مطالعات نشان داده اند که انواع مختلف خرما دارای شاخص های گلیسمی متفاوتی هستند که به طور گسترده ای از 35 تا 55 متغیر است.

خرما برای بیماران دیابتی؛ حاوی گلوکز و فروکتوز است

در مراحل اولیه بلوغ، میوه خرما حاوی مقدار زیادی ساکارز است. همان طور که میوه به طور کامل می رسد، ساکارز به گلوکز و فروکتوز تجزیه می شود. گلوکز و فروکتوز ساده ترین اشکال قند موجود در بدن ما به حساب می آید که انرژی فوری در بدن فراهم می کنند. بنابراین، اگر یک بیمار دیابتی در طول روز یا در حین ورزش چند خرما بخورد، بلافاصله انرژی و استقامت خود را افزایش می دهد. به همین دلیل، خرما به طور گسترده در سراسر جهان برای افطار در ماه مبارک رمضان استفاده می شود.

میوه های بدون چربی، مغذی و شیرین

خرما منبع بسیار خوبی برای تغذیه است. چربی بسیار کمی دارند، کلسترول ندارند و حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B کمپلکس، ویتامین A، آهن، کلسیم، مس، سدیم، پتاسیم و منیزیم هستند. عنصر مهم دیگری که در خرما یافت می شود سلنیوم است که عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و از سرطان جلوگیری می کند. به دلیل تمام این خواص شگفت انگیز است که خرما می تواند یکی از بهترین خوراکی ها برای کنترل سطح قند است.

خرما حاوی فیبر غذایی است

خرما علاوه بر داشتن مقادیر بالای انرژی و کربوهیدرات، از نظر فیبر غذایی نیز بسیار غنی است که حدود 6.4 تا 11.5 درصد کل میوه را شامل می شود. بیشتر فیبر موجود در خرما به شکل نامحلول یافت می شود که به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. این عملکرد منجر به کاهش کلسترول، کنترل قند خون و به کاهش وزن کمک می کند. مطالعه ای نشان داد که حدود 100 گرم خرما حاوی تقریبا 8 گرم فیبر است. درمطالعات دیگر نیز آمده این میوه حتی می تواند به پیشگیری از سرطان کولورکتال بدون ایجاد تغییرات در میکروبیوتا تاثیر داشته باشد.

لینک های مرتبط

پیشنهاد ابن سینا: این گیاه دیابت را درمان، خون را پاک و به کبد شفا می‌بخشد!

۱۰ درمان خانگی موثر برای نابودی دیابت + راه های کاهش خطر ابتلا به دیابت 

 غذاهای فیبردار: ۵ بهترین ماده غذایی برای سلامت روده و پیشگیری از دیابت

نشانه های پنهان دیابت: ۱۰ نشانه که از این بیماری رنج می برید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *