جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
0
(0)

گل کلم از خانواده سبزیجات چلیپایی است. این سبزی از نوع کلم وحشی به دست می آید و اکنون در بسیاری از غذاها یافت می شود. فواید گل کلم را می توان به ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی موجود در این سبزی نسبت داد.

به طور گسترده در غذاهای چینی، هندی، فرانسوی، ترکی، آمریکایی و اسپانیایی استفاده می شود. گل کلم می تواند به بهبود هضم و تقویت سلامت مغز کمک کند. همچنین ترکیبات ضد التهابی موجود در سبزیجات به کنترل التهاب و کاهش خطر بیماری های التهابی کمک می کند. پس برای دانستن بیشتر این مورد در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید گل کلم چیست؟

  1. مبارزه با سرطان

سولفورافان موجود در گل کلم به مبارزه با سرطان کمک می کند. این ترکیب سلول های بنیادین سرطانی را از بین برده و این امر رشد تومور را بطی می کند. این ترکیب موجود در گل کلم همچنین به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند. گل کلم همچنین حاوی ایندول و ایزوتیوسیانات است که می تواند خطر سرطان سینه، مثانه، روده بزرگ، کبد و ریه را مهار کند. سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم نیز سرشار از کاروتنوئیدها و سایر مواد مغذی مهم مانند ویتامین های C، E و K هستند. همه این ها می توانند به مبارزه با انواع سرطان کمک کنند.

  1. افزایش سلامت قلب

گل کلم سرشار از فیبر می باشد. مطالعات نشان داده است که چگونه یک رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند سلامت قلب را تقویت کند. سولفورافان موجود در گل کلم به بهبود سطح فشار خون نیز تاثیر فوق العاده ای دارد. علاوه بر این گل کلم حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که سطح کلسترول را تنظیم کرده و از بیماری قلبی جلوگیری می کند.

  1. فواید گل کلم؛ تقویت عملکرد مغز

یکی از مواد مغذی مهم گل کلم که به مقدار قابل توجهی در آن موجود است، کولین می باشد. کولین یک ویتامین B بوده که در سلامت و رشد مغز نقش بسزایی را ایفا می کند. کولین موجود در سبزیجات همچنین می تواند از تضعیف حافظه هم زمان با افزایش سن جلوگیری کرده و در مقابله با سایر اختلالات عصبی مانند آلزایمر نیز مفید باشد. یکی دیگر از مواد مغذی ضروری در گل کلم ویتامین K بوده که به بهبود فعالیت روانی حرکتی معروف است.

  1. گل کلم با التهاب مبارزه می کند

یکی از برجسته ترین فواید گل کلم مقابله با التهاب پنداشته می شود. برخی از قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در گل کلم بتاکاروتن، کورستین، اسید سینامیک و بتاکریپتوکسانتین هستند. این مواد به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن و مبارزه با التهاب کمک می کنند. یک ترکیب ضد التهابی مهم در گل کلم ایندول-3-کاربینول است که در سطح ژنتیکی برای مبارزه با التهاب ارتباط دارد. به علاوه اسیدهای چرب امگا 3 موجود در سبزیجات نیز برای مبارزه با شرایط التهابی به خوبی عمل می کنند. در مورد نقرس نیز گل کلم با خاصیت ضد التهابی به درمان آن کمک می کند. از سوی دیگر، غنی از پورین نیز است و گفته می شود پورین ها در وهله اول به درمان نقرس کمک می کنند. بنابراین می توانید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

  1. کمک به کاهش وزن

سولفورافان موجود در گل کلم همراه با ویتامین C و فولات می تواند به کاهش وزن کمک کند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که ویتامین C نقش عمده ای در تعیین میزان چربی سوزانده شده در طول فعالیت بدنی دارد. گل کلم همچنین کربوهیدرات کمی دارد و از این رو می تواند یک مکمل بی خطر برای رژیم کاهش وزن به حساب آید. همچنین فیبر موجود در سبزیجات نفخ را از بین می برد و با تقویت حس سیری، سبب کاهش وزن می شود. همچنین دارای امگا 3 است که باعث تحریک ترشح لپتین می شود. لپتین هورمونی است که متابولیسم را افزایش می دهد و به تنظیم وزن بدن کمک می کند.

  1. کمک به سم زدایی بدن

گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از سم زدایی فاز 1 (که شامل کاهش یا هیدرولیز یک ترکیب، کاهش سم به قطعات کوچکتر می شود) پشتیبانی می کند. ترکیبات حاوی گوگرد آن با انجام سم زدایی فاز 2 به همراه است. گلوکوزینولات های موجود در سبزیجات همچنین سایر آنزیم های سم زدایی را فعال می کنند.

  1. تقویت استخوان ها

مصرف کم ویتامین K اغلب با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی مرتبط است. اما از آن جایی که گل کلم سرشار از ویتامین K است، می تواند پروتئین های ماتریکس استخوان را اصلاح کند و جذب کلسیم را بهبود بخشد. این امر سبب افزایش سلامت کلی استخوان ها می شود. علاوه بر این ویتامین K از دفع کلسیم از طریق ادرار جلوگیری می کند.

  1. بهبود سلامت دستگاه گوارش

فیبر غذایی موجود در گل کلم به خوبی از سلامت گوارش شما مراقبت می کند. مصرف فیبر کافی می تواند خطر مشکلات گوارشی مانند یبوست، بیماری التهابی روده و دیورتیکولیت را کاهش دهد. این فیبر حتی از سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می کند. سولفورافان موجود در سبزیجات به محافظت از پوشش داخلی معده کمک می کند. در ضمن می تواند از رشد بیش از حد باکتری در دیواره معده شما جلوگیری کند.

  1. فواید گل کلم؛ بهبود سلامت کلیه

فیتوکمیکال موجود در گل کلم به تجزیه مواد سمی کمک می کند و از این رو می تواند به درمان بیماری کلیوی نیز موثر باشد. این سبزی دارای پتاسیم کم و ویتامین C بالایی است که علاوه بر محافظت از کلیه ‌ها، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. (زیرا افزایش وزن همچنین می‌تواند به کلیه‌ها استرس وارد کند و باعث آسیب آن ها شود). گل کلم همچنین ممکن است برای سلامت مثانه مفید باشد. با این حال، برخی منابع از مصرف گل کلم در مورد سنگ کلیه یا سایر اشکال بیماری کلیوی خودداری می کنند. بنابراین، بهتر است قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت کنید.

  1. تقویت بینایی

آنتی اکسیدان های موجود در گل کلم، از جمله ویتامین C، می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. سولفورافان موجود در سبزیجات از شبکیه چشم در برابر آسیب و استرس اکسیداتیو محافظت می کند. همچنین می تواند از آب مروارید نیز جلوگیری کند.

  1. هورمون ها را متعادل می کند

مصرف سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان مانند گل کلم نشان داده است که سطوح ناسالم استروژن را کاهش می دهد و هورمون ها را متعادل می کند.

  1. فواید گل کلم؛ افزایش جریان خون

این مزیت را می توان به فیبر موجود در گل کلم نسبت داد. مصرف زیاد فیبر باعث بهبود جریان خون و افزایش گردش خون می شود. فیبر همچنین سلامت میکروبیوم روده را تقویت می کند. که در این حالت منجر به  بهبود سلامت کلی و همچنین جریان خون می شود.

  1. بافت پوست و سلامت مو را بهبود می بخشد

در حالی که ویتامین C موجود در گل کلم تولید کلاژن را بهبود می بخشد و علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز را به تاخیر می اندازد. سایر آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی لکه های تیره را پاک کرده و بافت پوست را بهبود می بخشد. ویتامین C همچنین می تواند سلامت مو را تقویت کند. از طرفی آنتی اکسیدان ها به طور کلی فولیکول های مو را تقویت کرده و موهای شما را سالم تر می کنند.

عوارض جانبی گل کلم چیست؟

مشکلات جذب ید

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم حاوی گلوکزیدهای سیانوژنیک هستند که مولکول های قند مانندی هستند که می توانند از جذب ید جلوگیری کنند. مصرف زیاد گل کلم (و سایر سبزیجات چلیپایی) می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود که در آن هورمون های تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند و منجر به مشکلات متابولیسم می شود.

مشکلات گوارشی

مصرف زیاد گل کلم می تواند منجر به ایجاد گاز شود. به این دلیل که گل کلم حاوی کربوهیدرات های پیچیده است و به راحتی تجزیه نمی شوند. باکتری های روده این کربوهیدرات های پیچیده را در روده هضم کرده و گاز کربن دی اکسید هیدروژن آزاد می کنند.

فواید گل کلم؛ لخته شدن خون

ویتامین K موجود در گل کلم می تواند خون شما را لخته کند. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین استفاده می کنید، ممکن است با این مشکل مواجه شوید.

مسائل مربوط به بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی در مورد مصرف گل کلم در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. در دوران بارداری، اگر می خواهید گل کلم مصرف کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. اما از مصرف سبزیجات در دوران شیردهی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد گاز در کودک شما شود.

گل کلم دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی است که به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. گفته می شود به کاهش خطر سرطان، بهبود سلامت قلب، تقویت عملکرد مغز و کاهش وزن کمک کند. با این حال، مصرف بیش از حد این سبزی ممکن است سبب مشکلات گوارشی شود که منجر به لخته شدن خون می گردد. بنابراین، آن را در حد اعتدال مصرف کنید و در صورت بروز هر گونه شرایط اضطراری با پزشک متخصص مشورت کنید.

لینک های مرتبط

طرز تهیه ترشی چغندر و گل کلم: یک ترشی خوشرنگ و زیبا برای مهمانی های شما

فواید فوق العاده کلم قرمز+ عوارض جانبی

۵ جالب ترین واقعیت ها درباره کلم بروکلی که نمی دانستید!

مهم ترین خواص درمانی کلم: از تقویت سیستم ایمنی تا بهبود دستگاه گوارش

کلم قمری داروی گیاهی بی خوابی برای کسانی که در حسرت خواب شبانه هستند!

طرز تهیه ترشی کلم قرمز (بنفش) یک ترشی خوش طعم و خوشرنگ

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان