فواید نخود فرنگی؛ 6 فایده نخود فرنگی و عوارض جانبی آن برای سلامتی بدن

فواید نخود فرنگی

نخود فرنگی از تلاقی نخود باغی و نخود برفی تشکیل می شود. بسیاری از فواید نخود فرنگی از این طبیعت ترکیبی منحصر به فرد ناشی می شود. برخلاف سایر انواع نخود، نخود فرنگی شیرین تر و خوشمزه تر است و می توانید با غلاف (پوش) آن را بخورید. ضمنا این (نخود فرنگی) را می توانید به غذاهای مختلف از جمله سالاد و سرخ کردنی ها اضافه کنید. نخود فرنگی مملو از مواد مغذی و فواید سلامتی فراوانی هستند. بنابراین اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید نخود فرنگی برای سلامتی بدن

  1. بهبود سلامت استخوان

نخود فرنگی حاوی ویتامین K بوده که به حفظ سلامت استخوان، افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش میزان شکستگی آن در افراد مبتلا به پوکی استخوان کمک می کند. پروتئین‌های نخود حاوی بیوپپتیدهایی هستند. که تکثیر استئوبلاست (سلول‌ هایی که استخوان را می‌سازند) و تمایز و توسعه پروکلاژن را برای بهبود عملکرد استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان تقویت می ‌کنند.

  1. فواید نخود فرنگی؛ تقویت سیستم ایمنی بدن

نخود فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد. که از عملکردهای مختلف سلولی پشتیبانی کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. همچنین از عملکرد سد اپیتلیال پشتیبانی می کند. زیرا برای محافظت بدن در برابر عوامل بیماری زا بسیار مهم پنداشته می شود. مصرف کافی ویتامین C می تواند خطر ابتلا به ذات الریه، مالاریا و اسهال را در کودکان کاهش دهد.

  1. تقویت و سلامت دستگاه گوارش

نخود فرنگی با داشتن فیبر، نقش ارزنده ای در بهبود هضم و سلامت دستگاه گوارش دارد. این ماده غذایی مفید سلامت کلی روده و عملکردهایی مانند جذب مواد مغذی، تشکیل مدفوع و عملکرد میکروب های مفید روده را ارتقا می دهند.

  1. فواید نخود فرنگی؛ جلوگیری از بروز خستگی

مطالعات روی حیوانات نشان داد که پپتیدهای نخود به طور قابل توجهی خستگی را کاهش می دهند. مصرف نخود فرنگی همچنین سطوح نیتروژن اوره خون (BUN) و اسید لاکتیک را در خون نیز کاهش داده است. نیتروژن اوره خون و اسید لاکتیک در طی متابولیسم ATP (منبع انرژی برای عملکرد سلول) تولید می شوند که درنتیجه باعث خستگی خواهد شد.

  1. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

نخود فرنگی کم کالری است و چربی ندارد، که باعث می شود برای قلب مفید باشد. فیبر نخود می تواند تجمع تری گلیسیرید پس از غذا را در بدن کاهش دهد. که یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی عروقی است.

  1. کمک به محافظت از بینایی

نخود فرنگی حاوی لوتئین و زآگزانتین است که می تواند از چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولا محافظت کند. وضعیتی که بر ماکولا در شبکیه تاثیر می گذارد و باعث مشکلات بینایی می شود. نخود فرنگی در بهار و اوایل تابستان در دسترس است. نخود فرنگی تازه سبز روشن است و عطری شیرین دارد. می توانید آن  را به صورت خام یا پخته مصرف کنید.

عوارض جانبی نخود فرنگی

  1. سبب ایجاد نفخ می شود

نخود فرنگی منبع غنی از فیبر رژیمی است و فیبر رژیمی اضافی ممکن است باعث نفخ شود.

  1. فواید نخود فرنگی؛ شدیدتر شدن اسهال

شواهد حکایتی نشان می دهد که نخود فرنگی ممکن است سبب شدت اسهال شده و گرفتگی شکم و ناراحتی معده را در پی داشته باشد.

  1. سبب خارش گلو می شود

اگر به نخود فرنگی و حبوبات حساسیت دارید، ممکن است باعث خارش گلو و سرفه شود. معمولا با قطع مصرف نخود فرنگی، این علائم خود به خود فروکش می کنند. با این حال، اگر علائم بعد از 48 ساعت ادامه یافت، بلافاصله با پزشک متخصص مشورت کنید.

نخود فرنگی سبزیجاتی نشاسته ای و غنی از مواد مغذی است. فواید بسیاری از نخود فرنگی را می توان به مشخصات غذایی غنی و آنتی اکسیدان های آن نسبت داد. مصرف نخود فرنگی ممکن است سبب بهبود سلامت استخوان شود، ایمنی بدن را تقویت کند، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد. همچنین از خستگی جلوگیری کند، خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد و از بینایی چشم محافظت کند.

شما می توانید نخود فرنگی را به روش های مختلفی بخورید. می توانید نخودها را تفت دهید و به غذاهای سرخ شده اضافه کنید. با این حال، اگر آن ها را به مقدار زیاد مصرف کنید، ممکن است سبب نفخ، شدت اسهال و خارش گلو شوند. از این رو، آن ها را در حد اعتدال مصرف کنید تا حداکثر فواید بهره مند شوید.

لینک های مرتبط

فواید ماست؛ ۱۰ مزیت شگفت انگیز ماست برای پوست و مو

فواید تخم بلدرچین: ۱۸ مزیت و عوارض جانبی آن برای سلامت بدن

طرز تهیه ماکارونی با گوجه فرنگی و مرغ، یک غذای خوشمزه و مقوی!

با طرز تهیه سالاد رشته فرنگی با ماست برای کسانی که به دنبال تفاوت هستند!

طرز تهیه کیک پنیر توت فرنگی برای آنانی که به دنبال رنگ و تازگی هستند!

۱۶ مزیت فوق العاده کاهو + عوارض جانبی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *