5 فایده شگفت انگیز خوردن تخمه آفتابگردان در دوران بارداری

 تخمه آفتابگردان در بارداری

از فواید تخمه آفتابگردان در بارداری می توان به میان وعده سالم و مغذی بودن آن اشاره کرد. این دانه های خشک و برشته پر از مواد مغذی هستند تا به رشد کودک شما کمک کنند و خطر اختلالات رشدی را کاهش دهند. علاوه بر این، میزان پتاسیم بالای آن می تواند به حفظ سطح فشار خون شما اثر گذاری فوق العاده ای داشته باشد. دانه های آفتابگردان را می توان به عنوان میان وعده های نمکی خوشمزه مصرف کرد یا به کیک، غلات و پاستا اضافه کرد. بنابراین اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه، با ما همراه باشید.

فواید خوردن تخمه آفتابگردان بارداری

فواید متعدد تخمه های آفتابگردان برای سلامتی باعث شده است که آن ها به عنوان مکمل محبوب در رژیم های بارداری تبدیل شوند. تخمه آفتابگردان 90 درصد ویتامین ها، فیتوکمیکال ها، پروتئین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و چربی های غیراشباع چندگانه دارد.

ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نماید. همچنین شما را در برابر لخته شدن خون در رگ ها محافظت می کند. فسفر و مواد معدنی موجود در تخمه آفتابگردان به رشد استخوان های جنین موثر است.

علاوه بر این محتوای بالای پتاسیم به تنظیم تعادل سدیم در بدن شما کمک می کند. که در این صورت به کاهش فشار خون بالا منجر می گردد. فیتوکمیکال های موجود در دانه ها، سیستم ایمنی شما را که در دوران بارداری ضعیف می شود، بهبود می بخشد. تا توانایی بدن برای پذیرش جنین در حال رشد را افزایش دهد.

دانه آفتابگردان و اسید فولیک

تخمه آفتابگردان منبع غنی فولات و مواد معدنی مختلف مانند آهن، کلسیم، روی، سلنیوم و مس است. اسید فولیک موجود در تخمه آفتابگردان به تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند و اکسیژن را از ریه ها به قسمت های مختلف بدن می رساند.

از آن جایی که نیاز روزانه شما به اسید فولیک در بارداری افزایش می یابد، تخمه آفتابگردان می تواند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما تلقی گردد. کمبود اسید فولیک باعث ایجاد مشکلات مختلفی مانند اختلالات رشدی در کودک در حال رشد خواهد شد.

نکات مفید سرو

به راحتی می توانید تخمه آفتابگردان را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. در این جا چند نکته جالب برای سرو و خوردن تخمه آفتابگردان ذکر شده است:

  • از دانه های شور یا بو داده به عنوان یک میان وعده سالم لذت ببرید.
  • برای داشتن طعم ترد در سالادتان، می توانید مقداری تخمه آفتابگردان بوداده روی آن بپاشید و از طعمی جدید لذت ببرید.
  • دانه ها را با کیک، کلوچه، آب نبات یا شکلات ترکیب کرده و میل کنید.
  • دانه ها را پودر کرده و با پنکیک یا بلغور جو دوسر در وعده صبحانه مصرف کنید.
  • اگر به بادام زمینی حساسیت دارید، به دنبال تخمه آفتابگردانی باشید که به عنوان کره آفتابگردان فروخته می شود.
  • برای تهیه غذای جانبی می توانید دانه ها را به قارچ بخارپز و کدو حلوایی اضافه کنید.
  • دانه ها را با گوجه فرنگی، نخود، هویج و فلفل در آب مرغ مخلوط کرده و با برنج یا پاستا میل کنید.

خطرات ناشی خوردن تخمه آفتابگردان در دوران بارداری

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی است که در صورت مصرف بیش از حد می تواند خطراتی برای سلامتی در بارداری ایجاد نماید. در این جا به برخی از این خطرات اشاره شده که باید مراقب آن ها باشید:

  • مصرف مقادیر زیاد تخمه آفتابگردان می تواند منجر به سمیت فسفر شود. که ممکن است در بروز آسیب کلیه و مشکلات غیر اسکلتی تاثیر داشته باشد.
  • ممکن است از سمیت سلنیوم رنج ببرید که باعث بروز علائمی مانند سلنوز می شود. تحریک پذیری و بدن خسته نیز از علائم رایج آن است.
  • مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان نیز می تواند منجر به مشکلات پوستی و شکننده شدن مو و ناخن شما شود.

باید گفت:

برای داشتن یک کودک سالم، تغذیه خوب در دوران بارداری است. یک رژیم غذایی متعادل همراه با تغذیه بهترین راه برای داشتن یک بارداری سالم و شاد می باشد. از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید روزانه تخمه آفتابگردان مصرف کنید. اگر نظر او مثبت بود، می توانید با خیال راحت هر روز و در حد اعتدال از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اعتدال کلمه کلیدی در قسمت مصرف خوراکی ها و مواد غذایی می باشد.

لینک های مرتبط

خواص شگفت انگیز لوبیا آزوکی + عوارض جانبی

فواید شگفت انگیز میخک برای سلامتی و درمان سرفه

۸ روش آسان خانگی برای ساختن عطر دلخواه با رایحه بی نظیر

فواید بی نظیر خوردن آلو

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 26

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *