23 فایده شگفت انگیز کدو حلوایی برای پوست، مو و سلامتی

توسطفاطمه عزیزی

تیر ۱۲, ۱۴۰۱ به روز رسانی : تیر ۱۲, ۱۴۰۱ , ,
فواید کدو حلوایی
فهرست محتوا پنهان
2 فواید کدو حلوایی برای سلامتی بدن

کدو حلوایی متعلق به خانواده سبزیجات Cucurbitaceae است که شامل انواع کدو تنبل، خربزه، کدو سبز و غیره می شود. در حالی که ممکن است کدو تنبل را در رژیم غذایی خود داشته باشید. انواع مختلفی از کدو حلوایی وجود دارد که معمولا به کدوی تابستانی و کدوی زمستانی طبقه بندی می شوند. همه آن ها از نظر ارزش غذایی و در نتیجه فواید مربوطه کاملا مشابه هستند. فواید کدو حلوایی فوق العاده است که آن را جزء  با ارزش ترین خوراکی ها در میان خوراکی های رژیمی قرار می دهد. بنابراین برای دانستن بیشتر در مورد کدوحلوایی با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

انواع کدو حلوایی

انواع کدوحلوایی عبارت است از تابستانی، زمستانه، بلوط، آجیل کره ای، هابارد، کدو تنبل، اسپاگتی، کدو سبز، پتی تابه، دلیکاتا، کدو زرد و ترومبونسینو می شود. همه این کدوها ارزش غذایی یکسانی دارند که در تامین سلامتی بدن مفید می باشند.

فواید کدو حلوایی برای سلامتی بدن

کدو حلوایی یک سبزی غنی از مواد مغذی است. کدوهای تابستانی معمولا نسبت به انواع متراکم تر کدوهای زمستانی، محتوای آب بیشتری دارند. از این رو، کدو حلوایی زمستانه مغذی تر در نظر گرفته می شود. با این حال، هر دو نوع کدو حلوایی فواید جدی و شگفت انگیزی برای سلامتی دارند.

  1. مفید برای قلب

کدو زرد می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد، زیرا حاوی چربی ناچیز و تقریبا بدون کلسترول است. همچنین حاوی منیزیم است که خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. منیزیم همراه با پتاسیم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند، در حالی که سطوح ویتامین C و بتاکاروتن به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول کمک می کند. این مواد مغذی با جلوگیری از انباشته شدن کلسترول اکسید شده در دیواره رگ های خونی، پیشرفت آترواسکلروز را به حداقل می رساند. ویتامین فولات موجود در کدو زرد به حذف محصول جانبی متابولیسم ناسالم به نام هوموسیستئین که مسئول حمله قلبی و سکته است نیز کمک می کند. علاوه بر این، کدو زرد غنی از فولات است که سطح کلسترول را کاهش می دهد. در این حالت، خطر ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد.

  1. فواید کدو حلوایی؛ سبب کاهش وزن

کدو حلوایی تابستانی برای کاهش وزن انتخاب بسیار خوبی است، زیرا بدون چربی و دارای کالری بسیار کمی است. یک فنجان کدو حلوایی زرد علاوه بر این که فاقد کلسترول است، حاوی حدود 36 کالری، 7 گرم کربوهیدرات، 1 گرم پروتئین و کمتر از 1 گرم چربی است. کالری کم خود را از محتوای کربوهیدرات آن به دست می آورد که همچنین بسیار ناچیز است. پس اگر می خواهید وزن کم کنید، می توانید به راحتی سبزیجات پر کالری مانند سیب زمینی و ذرت را با کدو زرد جایگزین کنید.

  1. جلوگیری از سرطان

کدو حلوایی تابستانی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به از بین بردن رادیکال های آزاد از بدن تاثیر دارد. این مواد غذایی از تولید سطوح بالای بتاکاروتن از آلاینده ها و مواد شیمیایی که می توانند منجر به سرطان شوند، محافظت می کند. بر علاوه منبع غنی ویتامین C است که از پیری زودرس و سرطان جلوگیری می کند. همچنین از تقسیم سلولی جلوگیری می کند. از طرفی حاوی ویتامین A است که ریه و حفره دهان را از بیماری سرطان محافظت می کند.

  1. استخوان های سالم

کدو زرد حاوی مقادیر فراوانی منگنز و ویتامین C گفته می شود. منگنز به حفظ ساختار استخوانی سالم، جذب کلسیم، ایجاد آنزیم و ساخت استخوان کمک می کند. همچنین تراکم معدنی ستون فقرات را بهبود می بخشد. ویتامین C در تولید کلاژن که برای ساخت توده استخوانی حیاتی است، نقش مهمی دارد. منیزیم همچنین به سلامت مفاصل و استخوان ها کمک می کند. سایر مواد معدنی موجود در کدو حلوایی مانند آهن، فولات، روی و فسفر به سلامت مواد معدنی استخوان ها کمک و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

  1. فواید کدو حلوایی؛ سلامت چشم

کدو حلوایی تابستانی حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن و لوتئین است. لوتئین در رژیم غذایی نقش مهمی در جلوگیری از شروع آب مروارید و دژنراسیون ماکولا دارد که اغلب منجر به نابینایی می شود. یک فنجان کدو حلوایی تابستانی حاوی حدود 135 میلی گرم بتا کاروتن و 2400 میکروگرم لوتئین است. کاروتنوئیدهای موجود در کدو حلوایی زمستانه نیز خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

  1. سلامت روده بزرگ می شود

محتوای فراوان فیبر موجود در کدو زرد برای سلامت روده بزرگ مفید است. فیبر به دفع سموم از بدن کمک می کند و با جلوگیری از یبوست، سلامت روده بزرگ را نیز حفظ می کند. یک فنجان کدو حلوایی زرد حدود 2.52 گرم فیبر دارد.

  1. حفظ سلامت پروستات

کدو زرد در کاهش علائم بیماری به نام هیپرتروفی خوش خیم پروستات یا BPH موثر است. این بیماری با بزرگ شدن غده پروستات مشخص می شود. که هم در عملکردهای ادراری و هم در عملکرد جنسی مشکل ایجاد می کند.

  1. علائم PMS را کاهش می دهد

کدو حلوایی تابستانی منبع خوبی از منگنز را تشکیل می دهد. یک پژوهش ثابت نمود زنانی که مقادیر زیادی از این ماده معدنی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود مصرف می کردند. نسبت به سایرین از نوسانات خلقی و ناراحتی کمتری رنج می بردند. پس خوردن کدو حلوایی یک راه عالی برای افزایش مصرف منیزیم گفته می شود.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در کدو، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به نوعی، از سرماخوردگی نیز جلوگیری می کند. ضمنا با آلرژی نیز مبارزه می کند. پوست چند نوع کدو یک منبع غنی از فیبر است که هضم را تسریع می بخشد و سبب می شود از بسیاری از بیماری ها جلوگیری گردد. بنابراین، برای بهره مندی از این فواید، باید کدو را با پوست آن بخورید.

  1. فواید کدو حلوایی؛ سرشار از ویتامین

کدو حلوایی تابستانی به ویژه سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین C، ویتامین A است. همچنین سایر مواد معدنی مانند منیزیم، فولات، مس، ریبوفلاوین و فسفر در کدو یافت می شود. غلظت بالایی از کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن دارد. کدو حلوایی تابستانی حاوی مقدار زیادی پتاسیم و منگنز می باشد که به تعادل مایعات و پردازش گلوکز کمک می کند. کدو حلوایی تابستانی سرشار از سایر مواد مغذی ضروری مانند فیبر غذایی نیز می باشد.

  1. کم کالری بودن کدو حلوایی

کدوهای تابستانی کالری کمی دارند. محتوای کربوهیدرات آن نیز بسیار کم است. علاوه بر این، هیچ کلسترولی ندارد. بنابراین، اگر به دنبال خوش فرم شدن هستید، کدو حلوایی تابستانی بهترین گزینه برای شماست.

  1. جلوگیری از یبوست

محتوای فیبر بالا نه تنها سلامت روده بزرگ را تقویت و از آن حمایت می کند. بلکه از یبوست نیز جلوگیری می کند. پس، اگر از یبوست رنج می برید، کمی کدو حلوایی تابستانی بخورید.

  1. فواید کدو حلوایی؛ منبع گیاهی پروتئین

بسیاری از مردم برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود به گوشت حیوانات متوسل می شوند. با این وجود، با گوشت حیوانات، اغلب چاق می شوید. کدو حلوایی بلوط می تواند به عنوان منبع گیاهی پروتئینی استفاده شود. هرچند محتوای پروتئین آن خیلی زیاد نیست اما ممکن است آن را برای تکمیل پروتئین دریافتی خود مصرف کنید.

  1. به هضم غذا کمک می کند

پزشکان توصیه می کنند که برای تقویت فرآیند هضم در بدن باید مقدار زیادی غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید. کدو حلوایی بلوط حاوی مقادیر خوبی از فیبر غذایی است. که می توانید برای تسهیل حرکات روده آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف آن می تواند به تسکین علائم مشکلات مربوط به گوارش و شرایطی مانند یبوست و نفخ مفید باشد.

  1. به مبارزه با دیابت کمک می کند

فیبر غذایی موجود در این سبزی همچنین به شما کمک می کند تا بتوانید با افزایش سطح قند خون مبارزه کنید. به این ترتیب، می تواند به مقاومت در برابر شروع دیابت نیز موثر باشد.

  1. فشار خون را تنظیم می کند.

این سبزی سرشار از پتاسیم است. مصرف این ماده معدنی آرامش رگ های خونی و شریان ها را به همراه دارد. همچنین به طور تاثیرگذاری فشارخون بالا را کاهش می دهد. پتاسیم  برای تعادل مایعات در بافت ها و سلول ها ضروری است. این سبزی همچنین حاوی منیزیم است. این ماده معدنی اساسا به جذب پتاسیم کمک می کند. حاوی روی است که در حفظ فشار خون طبیعی در بدن انسان نیز نقش دارد.

  1. فایده ای آنتی اکسیدانی

کدو حلوایی بلوط سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند بتا کاروتن و ویتامین C است. به بدن کمک می کند تا با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقابله کند. بنابراین، می ‌توانید با علائم پیری پوست و سایر اختلالات شناختی که در اثر قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند، مبارزه کنید.

  1. فواید کدو حلوایی؛ کاهش سطح کلسترول

این واقعیت که کدو حلوایی سرشار از فیبر می باشد، نشانه روشنی است که می تواند سطح کلسترول شما را کاهش داده و حفظ کند. کلسترول یکی از دلایل بیماری های قلبی عروقی و سکته به حساب می آید. بنابراین، اگر به طور منظم کدو حلوایی بخورید. می توانید سطح کلسترول خود را بهتر مدیریت کنید.

  1. پیشگیری از آسم

بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان در مقادیر بالایی در کدو حلوایی وجود دارد. مطالعات نشان داده است افرادی که مصرف زیاد بتاکاروتن دارند کمتر در معرض خطر ابتلا به آسم هستند. بنابراین حالا می دانید که این سبزی پرتقالی خوشمزه می توانید از بروز آسم در شما یا عزیزان‌ تان جلوگیری می کند.

  1. بهبود انقباض عضلانی و تکانه های عصبی

کدو حلوایی حاوی سه الکترولیت بسیار مهم به نام ‌های کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. این الکترولیت ها به انقباض ماهیچه ها کمک می کنند. همچنین نقش مهمی در تحریک تکانه های عصبی ایفا می کند. اگر از گرفتگی عضلات رنج می برید، این مواد معدنی بسیار برایتان مفید است. پتاسیم به شروع آن تکانه های الکتریکی کمک می کند که برای تنظیم ضربان قلب شما ضروری است. در حالی که همراه با سدیم به تحریک انقباض عضلانی کمک می کند. از طرفی، منیزیم برای شل کردن عضلات قلب شناخته می شود. در حالی که کلسیم مسئول انقباض آن ها می باشد.

فایده کدو حلوایی برای پوست

همه ما آرزو داریم پوستی درخشان و بی نقص داشته باشیم. با این حال، فشارهای زندگی مدرن تأثیر خاص خود را بر روی پوست شما می گذارد و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلفی می شود. این مشکلات را می توان به عوامل مختلفی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی مضر، شیوه زندگی ناسالم، بیماری های طولانی مدت و غیره نسبت داد. سبزیجات به طور کلی برای پوست مفید هستند و کدو حلوایی یکی از آن هاست. کدو حلوایی به دلیل داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها برای پوست شما بسیار مفید است.

  1. حفظ سلامت پوست

همان طور که قبلا گفته شد، کدو حلوایی منبع عالی ویتامین A را تشکیل می دهد. چون بتاکاروتن دارد که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای حفظ سلامت و یکپارچگی پوست مورد نیاز است.

  1. از پیری پوست جلوگیری می کند

یکی از فواید ضروری کدو حلوایی، محافظت در برابر اثرات مخرب نور خورشید و جلوگیری از کم آبی بدن است. علاوه بر این، حاوی سطوح بالایی از ویتامین C است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند. بنابراین مانع از علائم پیری مانند خطوط ریز، چین و چروک و رنگدانه ها روی پوست می شود. مصرف منظم کدو حلوایی پوست شما را هیدراته نگه می دارد.

فاید کدو برای مو

مشکلات مو این روزها یک اتفاق رایج است و عوامل مختلفی باعث به وجود آمدن آن می شود. برخی از این عوامل عبارتند از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن، کمبود مواد مغذی حیاتی و بیماری های طولانی مدت. این ها می توانند باعث مشکلاتی مانند ریزش مو، شوره سر، نازک شدن و سفیدی زودرس موها شوند. برخی از سبزیجات مسئول رشد مو هستند و کدو حلوایی یکی از آن هاست.

  1. کدو حلوایی سبب رشد مو می شود

همان طور که قبلا گفته شد، کدو یک منبع غنی از بتاکاروتن است که یک فرم ایمن و غیر سمی از ویتامین A به حساب می آید. این رنگدانه برای تشکیل و حفظ موهای سالم حیاتی است. از شکستن موها جلوگیری می کند و باعث رشد بهینه آن می شود. بنابراین، تبدیل کدو حلوایی به بخشی از رژیم غذایی، راهی عالی برای حفظ سلامت موها می باشد.

ویتامین ها

کدوها منابع عالی ویتامین A و منبع بسیار خوبی از ویتامین C هستند. کاروتنوئیدها، به ویژه بتاکاروتن، منابع اولیه این ویتامین ها به حساب می آید. کدو حلوایی دارای بالاترین سطح ویتامین A است و 100 گرم آن 10630 واحد بین المللی (IU) از این ویتامین را تامین می کند. که معادل 354 درصد از مقدار توصیه شده روزانه (RDA) است. 21 میلی گرم ویتامین C را فراهم می کند که 35 درصد از RDA را تشکیل می دهد. کدو حلوایی همچنین سرشار از ویتامین های B کمپلکس مانند فولات، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، تیامین و اسید پانتوتنیک می باشد.

کالری و چربی

بر خلاف سایر سبزیجات، کدو حلوایی کم کالری است و 100 گرم از این سبزی تنها 45 واحد کالری دارد. عاری از چربی های اشباع شده و کلسترول می باشد که آن را به یک غذای ایده ال برای کاهش وزن تبدیل می کند. از طرفی حاوی چربی ناچیز 0.2 گرم است.

پتاسیم

کدو حلوایی منبع فراوانی از پتاسیم محسوب می گردد که 100 گرم آن 345.60 میلی گرم پتاسیم دارد. این ماده معدنی یک الکترولیت کلیدی است که تعادل مایعات را حفظ کرده و انرژی عضلات را تامین می کند.

ترکیبات فلاونوئیدی

کدو حلوایی همچنین سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی پلی فنلی طبیعی مانند آلفا و بتاکاروتن، کریپتوکسانتین B و لوتئین است. این ها در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند.

فواید کدو حلوایی؛ منگنز

کدو حلوایی منبع خوبی از منگنز است. این ماده معدنی به بدن در پردازش چربی، کربوهیدرات و گلوکز کمک می کند.

کومارین ها

کدو حلوایی حاوی کومارین نیز می باشد. اگرچه این ها به تنهایی ضد انعقاد نیستند، اما با سایر مواد مغذی تعامل دارند تا همچون ضد انعقاد عمل کنند. اثرات رقیق کننده خون آن ها باعث می شود برای مبارزه با فشار خون بالا یا گردش خون ضعیف مفید باشند. بنابراین با خوردن این خوراکی عالی از بیماری های قلبی جلوگیری کنید.

فیبر

کدو حلوایی منبع خوبی از فیبر غذایی محسوب می گردد که نقش مهمی در هضم غذا دارد. یک وعده 100 گرمی کدو زرد حدود 2.52 گرم فیبر دارد.

فایده های دیگر

دانه‌ های کدو حلوایی علاوه بر پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های متعدد منبع خوبی از فیبر غذایی و چربی‌های تک غیراشباع هستند. آن ها همچنین حاوی یک اسید آمینه تقویت کننده سلامتی تریپتوفان هستند که در مغز به GABA مفید برای سلامتی تبدیل می شود.

فواید کدو حلوایی

کدو حلوایی یک گروه سبزیجات همه کاره است که شامل انواع خربزه، کدو تنبل و کدو سبز می باشد. آن ها معمولا به عنوان کدوهای تابستانی یا زمستانی یافت می شوند. طعم و مواد مغذی مشابهی دارند. کدو سبز یک سبزی کم کالری با حداقل چربی و بدون کلسترول است.

از طرفی کدو حلوایی علاوه بر این که برای سلامت قلب و عروق شما مزایای قابل توجهی دارد، برای سلامت استخوان، چشم، تنفس، پوست و مو نیز مفید می باشد. سرشار از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به جلوگیری از خطرات سرطان و دیابت کمک کند. در انواع متنوع خود طعم ملایم و مطبوع دارد و به راحتی می توان کدو حلوایی را در انواع غذاها و گزینه های غذایی گنجاند تا از فواید فراوان آن بهره مند شد.

لینک های مرتبط

طرز تهیه کدو حلوایی با عسل و دارچین، دسری ساده و خوشمزه برای یلدای امسال!

نان کدو حلوایی با لعاب تار عنکبوتی، عصرانه ای فوق العاده برای روزهای پاییزی

۵۰ دستور پخت و رسپی متنوع با کدو حلوایی

ترفندهای آشپزی؛ ادویه های مناسب کدو سبز و حلوایی چیست؟

۱۰ درمان خانگی برای زیبایی بیشتر با استفاده از کدو تنبل باقیمانده در آشپزخانه

فواید بی نظیر بامیه برای سلامتی بدن چیست؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *