مزایای سلامتی برنج قهوه ای + عوارض جانبی

توسطفاطمه عزیزی

تیر ۱۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : تیر ۱۰, ۱۴۰۱ ,
برنج قهوه ای سالم تر از برنج سفید

مزایای برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید چیست؟ پاسخ ساده است، فواید برنج قهوه ای شامل طیف گسترده ای از مواد مغذی و مزایای سلامتی مانند کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان می باشد. علاوه بر این، بر خلاف برنج سفید، برنج قهوه ای کمتر فرآوری شده است و سبوس و جوانه آن حفظ می شود. بنابراین برای دانستن بیشتر در مورد این خوراکی بی نظیر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

برنج فرآوری نشده دارای سه لایه است:

  • پوسته
  • سبوس
  •  آندوسپرم (میکروبی دارد که بعدا می تواند به گیاه شالیزار تبدیل شود).

برنج سفید معمولا با حذف پوسته، سبوس و جوانه آن فرآوری می شود. اما، برنج قهوه‌ای یک غله کامل است که سبوس (مغذی‌ ترین بخش دانه برنج) و جوانه آن با پوسته حفظ می‌ شود.

برنج قهوه ای سرشار از روی، آهن، مس، سلنیوم، منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین E و اشکال مختلف آن است. همچنین ویتامین K به مقدار کمی در برنج قهوه ای وجود دارد. برنج قهوه‌ ای همچنین منبع غنی از فنول‌ها و فلاونوئیدها می باشد. ترکیب مواد مغذی برنج قهوه ای بسیار چشمگیر است.

فواید برنج قهوه ای

می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد

یک مطالعه گسترده نشان می دهد، خوردن فیبر غلات ممکن است خطر مرگ را کاهش دهد. به خصوص خطر مرگ در اثر بیماری قلبی عروقی (CVD). برنج قهوه ای همچنین حاوی ترکیبی به نام لیگنان است که با کاهش خطر CVD و مرگ و میر ارتباط دارد. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک این مزیت لیگنین ها ضروری است. منیزیم موجود در برنج قهوه ای نیز برای سلامتی نقش مهمی دارد. دریافت بیشتر منیزیم برای مبارزه با سندرم متابولیک و فشار خون بالا، کاهش خطر CVD مهم است.

به کنترول دیابت کمک می کند

برنج قهوه ای یک منبع عالی فیبر هست که به بهبود هاضمه خصوصا در هضم کردن نشاسته بدن نقش دارد. این کار به نوبه خود باعث کاهش سرعت انتشار گلوکز در جریان خون می شود. در نتیجه این مکانیزم به تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در افراد سالم کاهش دهد. سبوس برنج حاوی منیزیم است که می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. یک مطالعه بیان نمود که مصرف برنج قهوه ‌ای به مدت هشت هفته دو بار در روز باعث کاهش سطح هموگلوبین می شود که نشانگر قند خون است.

به کاهش وزن کمک می کند

برنج قهوه ای به دلیل محتوای فیبر بالا، شاخص گلیسمی کمتری نسبت به برنج سفید دارد. غذاهای غنی از فیبر باعث ایجاد حس سیری می شوند و مانع از پرخوری می گردد. اعتقاد بر این است که برنج قهوه ای به عنوان یک غذای اصلی به افرادی که اضافه وزن دارند نیز کمک می کند تا وزن بیشتری از دست بدهند. و شاخص توده بدنی خود را کاهش دهند. برنج قهوه ای همچنین حاوی فیبر رژیمی بیشتری نسبت به برنج سفید است. غذاهای پر فیبر باعث می شوند مدت طولانی تری احساس سیری کنید و کالری دریافتی خود را به حداقل برسانید.

روند پیری زودرس را کند می کند

ویتامین E موجود در برنج قهوه ای دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و از اثرات نامطلوب استرس اکسیداتیو بر روی پوست از جمله پیری زودرس جلوگیری می کند. همچنین با کاهش خطر ابتلا به اختلالات پوستی مختلف و به تاخیر انداختن پیری زودرس مرتبط هست. ترکیبات فنلی موجود در برنج قهوه ای به کاهش قرمزی پوست و تسکین سوزش پوست نیز اثربخشی فوق العاده ای دارد. آنتی اکسیدان های موجود در برنج همچنین ممکن است روند پیری را کند کرده و چین و چروک صورت شما را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز هست.

به بهبود سلامت کلی بدن کمک می کند

برنج قهوه ای سرشار از منگنز است. متخصصان فکر می کنند کمبود آن منجر به عوارض زیادی از جمله تاثیر بر باروری، کاهش رشد یا اختلال در رشد و استخوان ضعیف و نقص های اسکلتی شود. منگنز ممکن است به پیشگیری از سندرم متابولیک و کاهش خطر چاقی و سایر بیماری ها کمک کند. برنج قهوه ای حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه فلاونوئیدها و فنول هاست. این آنتی اکسیدان ها از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و همچنین به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان، CVD، چاقی و دیابت نوع 2 کمک کنند.

فاقد گلوتن است

مطالعات نشان می دهد که گلوتن ممکن است خطر بیماری در برخی افراد را افزایش دهد. برنج قهوه ای بدون گلوتن می باشد. از این رو، افراد مبتلا به بیماری سلیاک (شرایطی که در آن سیستم ایمنی بدن هنگام خوردن گلوتن به بافت های بدن شما حمله می کند) می توانند آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. علاوه بر این، اگر به گلوتن (که در گندم موجود است) حساسیت دارید، نیز می توانید برنج قهوه ای استفاده کنید.

عوارض جانبی برنج قهوه ای

برنج قهوه ای دارای محتوای بالایی از فسفر و پتاسیم است. اگر رژیم مبنی بر درمان کلیه دارید باید تحت نظارت پزشک مصرف شود. برنج قهوه ای همچنین حاوی آرسنیک است که مصرف طولانی مدت آن می تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را در برخی افراد افزایش دهد. با این وجود، مصرف آن در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع نباید در اکثر افراد مشکلی به وجود آورد.

چگونه برنج قهوه ای را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ؟

میزان مصرف مجاز برنج قهوه ای یک فنجان (حدود 150 گرم) در روز است. کارشناسان و متخصصین تغذیه می گویند که این خوراکی برای رفع نیاز روزانه بدن شما به مواد مغذی، کافی است.

باید گفت

برنج قهوه ای دارای فواید سلامتی بسیار زیاد است. هنگامی که به بخشی از رژیم غذایی روتین شما اضافه شود، بر سلامت قلب و عروق، دیابت و کاهش وزن تاثیر می گذارد. روند پیری زودرس را کاهش می دهد. علاوه بر این، برنج قهوه ای به طور موثری خطر ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک را به حداقل می رساند. از طرفی باعث ارتقا سلامت کلی بدن می شود. این برنج بهترین غذا در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری سلیاک است زیرا فاقد گلوتن می باشد. اما مصرف بیش از حد برنج قهوه ای ممکن است عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد. مانند افزایش خطر ابتلا به دیابت. بنابراین برای بهره مندی از فواید آن، در حد تعادل از آن مصرف کنید.

لینک های مرتبط

فواید آب برنج برای پوست:نحوه استفاده از آب برنج برای داشتن صورتی درخشان

شالیکوبی چیست؟ آشنایی با شالیکوبی و مراحل تبدیل شلتوک به برنج سفید

فواید فوق العاده بلوبری یا زغال اخته برای سلامتی بدن

۱۶ فایده قدرتمند چای رازیانه برای سلامت بدن شما

تاثیرات خوردن بستنی بر بدن شما چیست؟

۱۲ بهترین فایده کیوی + عوارض جانبی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *