16 فایده قدرتمند چای رازیانه برای سلامت بدن شما

فواید چای رازیانه
فهرست محتوا پنهان

فواید چای رازیانه: از زمان های قدیم بسیاری ها از خواص چای رازیانه برای سلامتی خود استفاده می کنند. رازیانه بیشتر در غذاهای آسیایی و خاورمیانه ای استفاده می شود. این گیاه کاربرد زیاد به عنوان دارو و یا در آشپزی دارد. دانه های رازیانه قهوه ای مایل به سبز برای تهیه چای باید خیس شوند. این چای سرشار از خواص شگفت انگیر می باشد.

رازیانه حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی قوی مانند ویتامین های A، B ، C و Dاست. چای رازیانه به مدیریت وزن و بهبود سیستم هاضمه کمک می‌کند. علاوه بر این، برای تقویت سلامت قلب، روده، چشم و لثه بسیار موثر است. در این مطلب به اهمیت چای رازیانه، فواید و عوارض جانبی احتمالی آن پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

فواید جای رازیانه

چای رازیانه چگونه چایی است؟

رازیانه یک گیاه معطر (از خانواده هویج) است که هم برای اهداف دارویی و هم برای آشپزی استفاده می شود. بومی مدیترانه است و اکنون در سراسر جهان یافت می شود. دانه های رازیانه دارای طعمی شبیه بادیان هستند. از دانه ها و روغن آن برای تهیه دارو استفاده می شود.

به عنوان دارو در طب سنتی در هند، چین و خاورمیانه کاربرد داشته و امروزه استفاده از آن در سراسر جهان گسترش یافته است. پزشکان یونان باستان چای رازیانه را برای افزایش شیر مادران شیرده پیشنهاد کرده اند. چای رازیانه به سادگی با جوشاندن دانه های رازیانه در آب تهیه می شود. به گونه ای که روغن های فرار نیز به خوبی با آب مخلوط می شوند. بله، همان طور که می دانید، این چای برای شما بسیار مفید است.

چای رازیانه چه کاربرد هایی دارد؟

چای‌ رازیانه فواید زیادی برای سلامتی دارد. حاوی آنتی اکسیدان های مختلف و ترکیبات مفید دیگری است. برخی از مزایای آن عبارتند از بهبود‌ عملکرد دستگاه گوارش و افزایش ایمنی و سلامت چشم. از قدیم الایام چای رازیانه برای سلامتی بسیار محبوب بوده است. در کشورهایی مانند هند و چین از آن برای درمان گزش مار و حشرات استفاده می شد. در یونان باستان، ورزشکاران المپیک از رازیانه برای تقویت قوای بدنی و افزایش طول عمر استفاده می کردند.

رازیانه سرشار از ویتامین های A، B-complex، C و D، اسیدهای آمینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. یکی از مواد غذایی که در باید در رژیم خود بگنجانید.

فواید چای رازیانه

  1. کمک به بهبود سیستم گوارش

دانه ‌های رازیانه باعث شل شدن ماهیچه‌ ها و تحریک جریان صفرا می‌شود که سرانجام درد تقلیل پیدا می‌کند. و در نهایت می‌ تواند منجر به هضم سریع غذا می شود. چرا که رازیانه یکی از آن گیاهانی است که سبب تقویت سیستم هاضمه می شود. علاوه براین رازیانه  نفخ را برطرف می کند. گردش خون در دستگاه گوارش را تسهیل کرده و در نتیجه روند کلی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

از نظر علمای سنتی پارسی نیز، رازیانه یکی از معدود ترکیبات گیاهی به حساب می آید که می تواند به رفع نفخ کمک کند. مطالعات پزشکی متعدد توانایی رازیانه در بهبود سلامت دستگاه گوارش را اثبات کرده است. از آن جایی که رازیانه منبع خوب فیبر محسوب می گردد، روده بزرگ و روده کوچک را سالم نگه می دارد. رازیانه همچنین یکی از آن داروهایی است که به کاهش تولید گاز در روده ها کمک می کند.

شواهد نشان می دهد که چای رازیانه می تواند علائم IBS (سندرم روده تحریک پذیر) را کاهش دهد.

  1. به کاهش وزن کمک می کند

آیا از تاثیر چای رازیانه بر کاهش وزن آگاهی دارید؟ تاثیر آن به توانایی رازیانه در کمک به هضم غذا خلاصه می شود. هضم بهتر، سبب جذب مواد مغذی بیشتر در بدن می شود. این کار شما را سیر نگه می دارد و هوس خوردن را کاهش می دهد. در نهایت، منجر به کاهش وزن می شود.

رازیانه همچنین به عنوان یک گیاه دارای مزاج گرم در نظر گرفته می شود. به کاهش سطح گلوکز سرم و کنترل وزن در انسان کمک می کند. همچنین اشتها را سرکوب کرده و به خلاص شدن از شر مایعات اضافی و مواد زائد از بدن کمک می کند.

  1. به درمان بیماری های تنفسی کمک می کند

یک مطالعه در مصر مدعی است که رازیانه قرن هاست که برای درمان اختلالات تنفسی استفاده می شود. این گیاه همچنین برای درمان آب مروارید (تجمع بیش از حد مخاط) در دستگاه تنفسی فوقانی کاربرد والایی دارد. رازیانه همچنین به آرام کردن اسپاسم در سیستم تنفسی کمک می کند. مجاری تنفسی را تمیز کرده و مانع از بیماری های تنفسی می گردد. رازیانه برای ریه ها فوق العاده مفید است.

در مطالعه ای که توسط کالج دامپزشکی انتاریو انجام شد، رازیانه برای کاهش علائم اختلال عملکرد تنفس در اسب ها موثر بوده است. که همین نتایج در انسان نیز امکان پذیر است. مطالعه دیگری در پرتغال، رازیانه را برای درمان بیماری های تنفسی مانند برونشیت و سرفه های مزمن توصیه می کند.

  1. فواید چای رازیانه؛ تقویت سلامت قلب

ارتباطی بین سلامت کبد و قلب وجود دارد که اکثر ما از آن بی اطلاع هستیم. کبد محل تولید و تجزیه کلسترول است. یک کبد سالم کلسترول را به طور موثرتر تجزیه می نماید و آن را تنظیم می کند. رازیانه یکی از مواد غذایی است که از عملکرد کبد حمایت کرده و به طور غیرمستقیم سلامت قلب را تقویت می کند.

از طرفی رازیانه منبع عالی فیبر است. فیبر از جذب مجدد کلسترول جلوگیری می کند و از بیماری های قلبی شما را دور نگه می دارد. رازیانه که منبع عالی پتاسیم نیز می باشد به کنترل فشار خون نقش دارد. چون با اثرات نامطلوب سدیم مقابله می کند. در نهایت از فشار خون بالا و از بیماری قلبی جلوگیری می کند.

  1. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

رازیانه منبع عالی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان قوی که سیستم ایمنی را تقویت می کند. رازیانه همچنین حاوی سلنیوم می باشد که می تواند تولید سلول های T را تحریک کند. علاوه بر این دارای خواص ضد میکروبی است که بیشتر به تقویت ایمنی بدن کمک می کند.

  1. سلامت چشم را ارتقا می دهد

عصاره دانه رازیانه به طور بالقوه در درمان گلوکوم مفید است. شما می توانید از چای رازیانه به عنوان یک تونیک چشم استفاده کنید. که از آن به صورت مستقیم به عنوان قطره چشم یا کمپرس استفاده نمایید.

طبق یک مطالعه در ایران، عصاره رازیانه در بهبود بینایی مفید است. ویتامین C، یکی از مواد مغذی و بسیار غنی در رازیانه است. نقش مهمی در محافظت از چشم دارد. از آن جایی که چشم ها سرعت متابولیسم بالاتری دارند، نیاز بیشتری به محافظت آنتی اکسیدانی خواهند داشت. به همین دلیل محتوای بالای ویتامین C آن، به راحتی توسط رازیانه ارائه می شود.

طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان، سطوح پایین ویتامین C در عدسی چشم می تواند خطر تشکیل آب مروارید را افزایش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در رازیانه از چشم ها در برابر اثرات دژنراسیون ماکولا محافظت می کند. افراد خاصی هستند که برای درمان ورم ملتحمه، چشم خود را با چای رازیانه می شویند. رازیانه همچنین می تواند برای درمان التهاب چشم استفاده شود.

  1. فواید چای رازیانه؛ بهبود تعادل هورمونی

رازیانه یکی از غذاهای حاوی فیتواستروژن است که طبق یک مطالعه از سوی ایتالیایی ها، تعادل هورمونی را تقویت می کند. اما مطالعه انجام شده توسط تیمی از آمریکا بیان می کند که دانه های رازیانه توانایی قابل توجهی در درمان PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) نشان داده اند. یک اختلال هورمونی که بیشتر در زنان در سنین باروری شایع است.

محتوای فیتواستروژن موجود در رازیانه چیزی است که این گیاه را برای کاهش علائم مربوط به عدم تعادل هورمونی ایده آل می کند. رازیانه همچنین حاوی فیتوهورمون هایی است که به تنظیم هورمون های بدن کمک می کند. همچنین از هرگونه عدم تعادل بالقوه جلوگیری می کند. پروژسترون مهمترین هورمون برای متعادل کردن تیروئید و سیستم غدد است.

  1. به تسکین آرتروز کمک می کند

رازیانه برای برخی از بیماری های التهابی تاثیر گذار است. این گیاه همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی به نام سوپراکسید دیسموتاز را افزایش می دهد که به کاهش سطح التهاب اثربخش است. طبق یک مطالعه در بمبئی، رازیانه یکی از گیاهانی گفته شد که به طور گسترده برای درمان علائم آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد. در مطالعه دیگری در ایران، رازیانه خواص محافظتی عالی از پوکی استخوان را نشان داده بود.

  1. مقابله با مشکلات قاعدگی

رازیانه در درمان دردهای قاعدگی اثربخش است. چای رازیانه همچنین می تواند به تنظیم تیروئید شما کمک نماید تا بتوانید به سلامت خود کمک کنید.

در یک مطالعه ایرانی در سال 2002، دختران دبیرستانی که از درد قاعدگی رنج می‌بردند. پس از مصرف عصاره رازیانه، بهبود عمده‌ای را در این وضعیت گزارش کردند. در یک کارآزمایی دیگر با اثر دارونما، رازیانه به طور قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش داد. مطالعه ای دیگر نشان از این داشت که مصرف رازیانه می تواند علائم قاعدگی مانند حالت تهوع و ضعف را نیز کاهش دهد.

بر اساس برخی مطالعات، درد قاعدگی احتمالا ناشی از انقباض بیش از حد ماهیچه های رحم است که منجر به کاهش خون می شود. مشخص شده است که رازیانه این ماهیچه ها را شل می کند و در نتیجه علائم چون درد را التیام می بخشد.

  1. فواید چای رازیانه؛  تقویت سلامت لثه ها

رازیانه، به عنوان یک عامل ضد میکروبی عالی، به درمان التهاب لثه کمک می کند.

  1. چای رازیانه برای نوزادان

طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، چای رازیانه می تواند به کاهش علائم قولنج موثر باشد. زیرا این گیاه به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و گاز معده را دفع می نماید. رازیانه می تواند اثر آرامش بخشی بر روده کودک داشته باشد. با این حال، طبق مطالعات انجام شده، این گیاه برای نوزادان زیر 4 ماه توصیه نمی شود. بر اساس یک مطالعه ایتالیایی، دم کرده رازیانه به جلوگیری از نفخ و اسپاسم قولنج در نوزادان نیز تاثیر دارد. با این وجود، قبل از خوراندن چای رازیانه به نوزاد حتما با پزشک او مشورت کنید.

  1. به کشتن انگل های داخلی روده کمک می کند

رازیانه یک کرم ‌زدای گیاهی محسوب می ‌شود و می ‌توان از آن برای از بین بردن انگل‌های داخلی روده استفاده کرد. چای رازیانه دارای خواص ملین است که حرکت روده را تقویت می کند و به دفع کرم ها از سیستم هاضمه تاثیر دارد.

  1. فواید چای رازیانه؛ به درمان دیابت کمک می کند

مطالعه ای در هند نشان داده که رازیانه یکی از 10 ماده غذایی به حساب می آید که دارای خواص درمانی دیابت است. در مطالعه منتشر شده دیگری، 250 میلی گرم رازیانه به طور قابل توجهی سطح گلوکز خون را در موش های آزمایش شده تقلیل داده است. که می تواند تاثیر مشابه بر انسان نیز داشته باشد.

رازیانه که منبع خوبی از ویتامین C محسوب می گردد، می تواند به بیماران دیابتی نیز کمک کند. مصرف زیاد این ویتامین بدون شک سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به حداقل می رساند.

یکی از داروهایی که به افرادی که سطح قند خون بالایی دارند داده می شود گلوکونورم-5 است که یکی از ترکیبات آن رازیانه می باشد. اعتقاد بر این است که اثر کاهش دهنده گلوکونورم – 5 نتیجه برخی از مواد تشکیل دهنده است این دارو مانند رازیانه است.

رازیانه مانند سایر سبزیجات غیر نشاسته ای دارای شاخص گلیسمی پایینی است. که باعث می شود این گیاه برای کنترل قند خون موثرتر عمل کند. همچنین یک غذای مفید در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت است. هم سبزی و هم دانه های آن حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که می توانند در برابر دیابت واکنش نشان دهند. یکی دیگر از دلایلی که رازیانه یک ابر داروی دیابتی است، محتوای پتاسیم آن می باشد. مشخص گردیده که پتاسیم باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود و از این رو مصرف آن از سوی بیماران دیابتی مفید خواهد بود.

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یک مطالعه بالینی بزرگ که بر روی بیش از 2000 نفر انجام شد، نشان داد که سطوح کافی منیزیم در رژیم غذایی می‌تواند از دیابت نوع 2 محافظت کند. رازیانه یک غذای غنی از منیزیم است که می توان برای از بین بردن دیابت از آن استفاده کرد.

  1. به پیشگیری از سرطان کمک می کند

مکمل های گیاهی با رازیانه پتانسیل محافظت در برابر سرطان پروستات را دارا می باشد. چای رازیانه یک مخلوط چند جزئی حاوی آنتی اکسیدان های مختلف است که شما را از سرطان محافظت می نماید.

رازیانه حاوی ترکیبات فعال زیستی متعددی از جمله کورستین است که از خود فعالیت ضد سرطانی نشان داده است. رازیانه همچنین دارای خواص ضد التهابی عالی می باشد که می توان آن را به یک ماده مغذی گیاهی به نام آنتول نسبت داد. این ترکیب علاوه بر جلوگیری از التهاب، از تبدیل سلول های منظم به سرطان جلوگیری می نماید.

غنی بودن آن از فیبر و ویتامین C، رازیانه را به یک ماده غذایی مهم در درمان سرطان تبدیل کرده است. طبق گزارش منتشر شده توسط دانشگاه ایالتی تنسی، رازیانه از رشد سلول های سرطانی ریه و رده های سلولی سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. رازیانه همچنین فعالیت پروتئینی به نام NF کاپا B را که مسئول بسیاری از بیماری های التهابی از جمله سرطان، محدود می نماید.

رازیانه همچنین دارای پتانسیل ضد سرطانی قابل توجهی در برابر سلول های سرطانی سینه و کبد است . آنتی اکسیدان های موجود در رازیانه به همراه فیبر به پاکسازی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند.

  1. فواید چای رازیانه برای مردان

رازیانه به عنوان یک تقویت کننده میل جنسی شناخته می شود و می تواند میل جنسی را به ویژه در مردان افزایش دهد. همچنین می تواند به درمان مشکلات مربوط به مثانه و پروستات کمک کند. بر علاوه مدت زمان ارگاسم را طولانی تر خواهد کرد.

  1. درمانی برای از بین بردن آکنه

رازیانه حاوی روغن‌های ضروری خاصی مانند آنتول، میرسن و لیمونن است. که همگی دارای خواص ضد التهابی با پتانسیل درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه هستند. رازیانه همچنین به دفع مایعات اضافی از پوست نیز کمک می کند، که در غیر این صورت ممکن است با بروز آکنه همراه باشد.

دوز مصرفی

در حالت ایده آل، می توانید روزانه 5 تا 7 گرم دانه رازیانه در چای استفاده کنید. دوز 500 میلی گرم می تواند منجر به عوارض جانبی مانند پیلوارکسیون و کاهش اشتها شود.

طرز تهیه چای رازیانه

مواد لازم

کیسه ای از دانه های رازیانه تازه، ترجیحا با محتوای روغن فرار بالا

مقدار کمی عسل

فواید چای رازیانه؛ دستورالعمل

1 تا 2 قاشق غذاخوری از دانه ها را با هاون خرد کنید. دانه های خرد شده را به یک لیوان بزرگ اضافه کنید و آب داغ روی آن بریزید. اما دقت کنید که آب داغ در حال جوش نباشد. درب ظرف گذاشته و حدود 10 دقیقه بگذارید دم بکشد. آن را صاف کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید مقدار کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.

عوارض جانبی چای رازیانه

  1. ممکن است باعث آفتاب سوختگی شود

مصرف چای رازیانه ممکن است حساسیت شما به نور خورشید را افزایش دهد. در نتیجه ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید.

  1. می تواند باعث آلرژی شود

در موارد نادر، چای رازیانه نیز می تواند واکنش های آلرژیک خاصی ایجاد کند. افرادی که به هویج، ماگورت یا کرفس حساسیت دارند در معرض خطر افزایش واکنش آلرژیک به رازیانه هستند. علائم یک واکنش آلرژیک شامل سرگیجه، مشکل در بلع یا حتی تورم صورت است.

  1. می تواند باعث ایجاد واکنش در زنان باردار شود

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف چای رازیانه در زنان باردار یا شیرده واکنش های نا مطلوبی به دنبال دارد. رازیانه همچنین ممکن است باعث خونریزی در زنان باردار شده و باعث سقط جنین شود. برای اطمینان بیشتر، در دوران بارداری از مصرف آن خود داری نمایید.

  1. ممکن است با‌ برخی داروها حساس باشد.

چای رازیانه همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و متابولیسم آن ها را مختل کند. این ها شامل داروهایی مانند سیپروفلوکساسین و فلوروکینولون است. برای جلوگیری از تداخل، این داروها را حداقل دو ساعت قبل از مصرف چای رازیانه تازه مصرف کنید. یا بهتر است در صورت مصرف هر یک از این داروها از نوشیدن چای رازیانه اجتناب کنید.

  1. ممکن است سیستم غدد درون ریز را مختل کند

رازیانه همچنین حاوی فیتواستروژن ها است که خانواده ای از هورمون های گیاهی به حساب می آید. که  احتمال ایجاد اختلال در عملکرد سیستم غدد درون ریز را به همراه دارد. بنابراین، اگر به هر نوع بیماری مرتبط با غدد درون ریز مبتلا هستید، از مصرف رازیانه خود داری کنید.

  1. ممکن است برای نوزادان ایمن نباشد

یکی از گزارش‌ها بیان می ‌کند که دو نوزاد هنگام استفاده از یک محصول گیاهی حاوی رازیانه (در میان سایر مواد) به آسیب عصبی مبتلا شده اند. بنابراین، لطفا قبل از دادن هر نوع رازیانه یا موادی با ترکیب رازیانه به نوزاد خود، با پزشک مشورت کنید.

چای رازیانه از در هر شکل و ترکیبی برای شما مفید است. این چای سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و بسیاری از ترکیبات زیست فعال می باشد. چای رازیانه سیستم هاضمه را تقویت می کند. به درمان مشکلات گوارشی، بیماری های تنفسی، آرتریت، مشکلات قاعدگی و دیابت کمک می کند. همچنین سلامت قلب، چشم و لثه را نیز به همراه دارد. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و عدم تعادل هورمونی و ایمنی را بهبود می بخشد. چای رازیانه را می توانید به راحتی در منزل با مواد ساده تهیه نمایید. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است باعث حساسیت به آفتاب، آلرژی، واکنش در زنان باردار و تداخلات دارویی احتمالی شود. بنابراین، احتیاط را فراموش نکنید.

لینک های مرتبط

عوارض جانبی مصرف زیاد چای سبز؛ از نقض مادرزادی تا ناباروری در مردان

چای-دمنوش کیسه ای و فله ای، کدام بهتر است+نکات مهم برای تهیه دمنوش ها

فواید شگفت انگیز چای بابونه چیست؟

از سلامت بینایی تا داروی ضدافسردگی؛ ویژگی های چای زعفران که احتمالا نمی دانیم

چای خوش طعم و خوش رنگ: بهترین روش دم کردن چای کدام است؟

مضرات چای سبز: ۱۱ عارضه جانبی که نوشیدن بیش از حد چای سبز به همراه دارد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *