جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

بامیه که در زبان انگلیسی به انگشت خانم ها تشبیه شده است، یک سبزی پر مصرف در مناطق گرمسیر می باشد. خصوصا در آشپزخانه های هندی بامیه یکی از غذاهای همه کاره و فراوان است. این غذای مقوی در کشور های فارسی زبان چون افغانستان و ایران نیز علاقه مندان خود را دارد. مانند بامیه مزار، که از کیفیت عالی برخوردار است، در این فصل در بازار های افغانستان و ایران پیدا می شود. اما یک نکته غافلگیر کننده و جالب این که بامیه از نظر بیولوژیکی به عنوان یک میوه طبقه بندی می شود. اما عمدتا به عنوان سبزی مصرف می شود! قبل این که به فواید بامیه بپردازیم، بیایید بفهمیم چرا زیست شناسان بامیه را یک میوه تلقی می کنند.

فواید بامیه برای سلامتی

بامیه، یک میوه یا سبزی ؟

خوب، پاسخ بستگی به این دارد که از چه کسی می‌پرسید و معیار آن ها برای تصمیم‌گیری چیست.

ابتدا اجازه دهید به تعریف بیولوژیکی میوه و سبزی نگاه کنیم:

میوه: محصول شیرین و گوشتی درخت یا گیاهی است که حاوی دانه باشد و بتوان آن را به عنوان غذا مصرف کرد.

سبزیجات(نوع خوراکی): که بخشی از گیاه یا سبزی مانند برگ، ریشه، گل… است اما شامل میوه یا دانه نمی شود.

همان طور که در بالا مشاهده شد، از نظر علمی، میوه بخشی از گیاه است که از گل رشد می کند و حاوی دانه های گیاه است. خوب، پس نظر به تعریف، می توان برخی از سبزیجات مانند: خیار، گوجه فرنگی،کدو حلوایی… را میوه نامید! اما برخی از کارشناسان معتقدند می توانیم این غذاها را، هم میوه و هم سبزی نامید.

فواید بامیه برای سلامتی

هزاران نفر از پخت این سبزی به دلیل بافت مرطوب آن بیزار هستند. با این وجود، اگر بامیه درست پخته شود، از طعم عالی برخوردار می باشد. اما آیا می دانستید بامیه سرشار از مواد مغذی است که مطمئنا برای سلامتی شما مفید می باشد؟

این غذای سبز سرشار از فولیک اسید، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، کلسیم، فیبر، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و برخی مواد مغذی گیاهی است.

فواید بامیه؛ باعث کاهش وزن می شود

بامیه یک منبع مناسب از فیبر است که نه تنها هضم شما را تقویت می کند. بلکه شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد. جدا از آن، همچنین سرشار از مواد مغذی مهمی است که متابولیزم بدن شما را بهبود می بخشد و ماهیچه های بدن شما را تقویت می کند.

برای دیابت مفید است

افرادی که دارای درجه گلوکز خون بالا هستند، مطمئنا باید بامیه را در غذاهای روزمره خود بگنجانند. از آن جایی که بامیه سرشار از فیبر است، سبب افزایش انسولین می شود و همچنین باعث مهار و حفظ درجه های قند خون در بدن نیز می شود. بامیه حاوی عنصری به نام میریستین می باشد که جذب قند توسط ماهیچه ها را تقویت و بهبود می بخشد. در نتیجه می تواند باعث کاهش درجه بالای قند در خون شود.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

بامیه یک جایگزین عالی برای افرادی است که کلسترول یا هر بیماری قلبی دیگری دارند. زیرا فیبر موجود در این سبزی به کاهش درجه کلسترول بد کمک می کند و جذب کلسترول خوب را در بدن تسهیل می کند. فیبرها باعث ایجاد شیره صفرا در روده ها می شوند، بنابراین درجات کلسترول خون را کاهش می دهند. جدا از این که بامیه سرشار از منیزیم است، باعث حفظ و کنترل سطح تنش خون شما در بدن می شود.

خاصیت ضد سرطانی دارد

بامیه حاوی پروتئینی به نام لکتین است که با سرطان سینه مبارزه می کند. همچنین گفته شده که بامیه رشد سلول های سرطانی را سرکوب می کند و به پیشگیری از سرطان کمک می کند. فولات همچنین یک ماده مغذی مهم است که در کاهش بسیاری از سرطان ها نقش دارد.

سبب تقویت سیستم هاضمه می شود

فیبرهای غذایی موجود در بامیه به هضم غذا و تقویت عملکرد روده کمک می کند. فیبرها برای درمان اختلالات معده مانند یبوست، IBS و سوء هاضمه شناخته شده اند.

پوستی سالم برای شما به ارمغان می آورد

بامیه دارای بخش معقولی از آنتی اکسیدان ها است که نه تنها فشار اکسیداتیو را کاهش می دهد. بلکه رادیکال های آزاد موجود در بدن را نیز به طور موثر ریشه کن می کند. آنتی اکسیدان ها به رفع نقص پوست کمک می کنند و روند پیری را کند می کند. و در نهایت پوستی جوان را به شما هدیه می دهد.

لینک های مرتبط

۲۰ درمان خانگی برای ترک پاشنه پا

راز اندام رویایی جنیفر لوپز در وعده صبحانه او نهفته است

فواید پوست لیمو برای پوست، مو و کاربرد آن در خانه داری

فواید درمانی ترکیب سیر و عسل: اگر هر روز صبح، یک قاشق عسل و سیر بخورید….

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان