جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

آفتاب سوختگی می تواند در کوتاه مدت آزاردهنده باشد و در طول زمان خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد. اما فواید غذاها برای درمان آفتاب سوختگی را فراموش نکنید. خوردن برخی غذاها پس از آفتاب سوختگی ممکن است علائم آن را تسکین دهد. به بهبود سریع پوست کمک کرده و خطر سرطان را کاهش دهد.

فواید غذاها برای درمان آفتاب سوختگی

غذاهایی مانند هویج، انار و غذاهای مبتنی بر گوجه فرنگی دارای فواید سلامتی منحصر به فردی هستند که ممکن است به پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید کمک کند.

چگونه سریع تر آفتاب سوختگی خود را در تابستان امسال از بین خواهید برد؟ راه حل های موضعی مانند آلوئه ورا و کرم هیدروکورتیزون تنها گزینه های شما نیستند. خوردن و نوشیدن برخی خوراکی های دیگر ممکن است از روند بهبودی حمایت نماید، اگرچه بعضی ها معتقدند که رژیم غذایی باعث بهبود آفتاب سوختگی نمی شود.

در این جا پنج ماده غذایی وجود دارد که فواید بی نظیری برای پوست آفتاب سوخته ارائه می دهد.

هویج

هویج یکی از بهترین غذاها برای خوردن در صورت آفتاب سوختگی به دلیل بتاکاروتن موجود در سبزیجات است.

بتا کاروتن یک کاروتنوئیدی به حساب می آید که به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای نارنجی و زرد یافت می شود. همراه با هویج، سیب زمینی شیرین و طالبی نیز حاوی کاروتنوئید هستند. غذاهای غیر نارنجی مانند سبزیجات برگ سبز (مانند اسفناج) نیز منابع خوبی از بتاکاروتن را تشکیل می دهد.

کاروتنوئیدها در لایه بیرونی پوست ایجاد می‌ شوند تا یک سد محافظ در برابر تاثیرات محیطی از جمله اشعه ماوراء بنفش (UV) ایجاد کنند. این امر با افزایش خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست همراه است. در عین حال سبب کاهش ایجاد چین و چروک و لکه های پیری به محافظت در برابر پیری پوست می شود.

تحقیقات نشان داده است که دریافت مقادیر کافی بتاکاروتن در رژیم غذایی بدون شک به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می نماید.

شیر تخمیر شده

محصولات شیر ​​تخمیر شده مانند کفیر با افزودن باکتری های مفید و یا مخمر به شیر، لبنیات ساخته می شوند. یک نوشیدنی است که حاوی باکتری های مفید می باشد و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده که شیر تخمیر شده با باکتری های اسید لاکتیک باعث تقویت ترمیم DNA و بهبود ایمنی پوست پس از آفتاب سوختگی می شود. اگر نوشیدنی شیر تخمیر شده شما نیز حاوی کلاژن هیدرولیز باشد. به احتمال زیاد منجر به سلامت بیشتر پوست خواهد گردید.

آب پرتقال صد در صد غنی شده با ویتامین D

آب پرتقال 100 درصد غنی شده می تواند 15 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین D شما را تامین نماید. این نوشیدنی همچنین هیدراتاسیون، آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها را در شما افزایش می دهد.

تحقیقات نشان داده است که پلی فنول ها ممکن است اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش A (UVA) و فرابنفش B (UVB) را بر روی پوست تقلیل دهند. ویتامین D در رژیم غذایی به سرعت التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین می دهد.

مطالعات همچنین بیان می کند که دریافت مقدار زیادی مرکبات در رژیم غذایی (از جمله OJ) با کاهش خطر ابتلا به کارسینوم سلول بازال (نوعی سرطان پوست) مرتبط است.

غذاهای مبتنی بر گوجه فرنگی

لذت بردن از غذایی با ترکیب رب گوجه فرنگی روشی خوشمزه و رضایت بخش برای حمایت از سلامت پوست شما در هر زمان است. اما ممکن است به ویژه پس از آفتاب سوختگی خیلی مفید باشد. رب گوجه فرنگی حاوی لیکوپن می باشد. لیکوپن یک کاروتنوئید است که می تواند از پوست محافظت کند.

در یک مطالعه، افرادی که روزانه 55 گرم رب گوجه فرنگی با 10 گرم روغن زیتون در طول 12 هفته خوردند، نسبت به افرادی که رب گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود نگنجانده بودند. قرمزی پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش (اریتم) کمتری داشتند. همچنین مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف گوجه فرنگی ممکن است به کاهش خطر برخی سرطان ها کمک نماید.

انار؛ فواید غذاها برای درمان آفتاب سوختگی

انار منبع غنی پلی فنولیک ها است. که ممکن است دارای فواید ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی داشته باشد.

این میوه همچنین ممکن است به شما در درمان آفتاب سوختگی کمک کند. در یک مطالعه، هم آب انار و هم عصاره انار در افزایش حداقل دوز UVB مورد نیاز برای القای اریتم موثرتر از دارو داشت. اثرات محافظتی انار در برابر آسیب سلولی ناشی از UVB نقش مهمی دارد.

شما می توانید در این صورت از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید:

  • در مواقعی از روز که تابش نور خورشید شدیدتر است بیرون نروید
  • ماندن در سایه زیر چتر، درخت یا پناهگاه دیگر بهترین گزینه است
  • پوشیدن کلاه لبه‌ای که دور تا دور صورت، گوش‌ها و پشت گردن را سایه می‌اندازد
  • استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع که هم اشعه های UVA و هم UVB را مسدود می کند

فواید غذاها برای آفتاب سوختگی چیست؟

گنجاندن برخی غذاها و نوشیدنی ها در رژیم غذایی پس از آفتاب سوختگی در کوتاه مدت در بهبود پوست موثر باشد. حتی به کاهش خطر عواقب طولانی مدت مانند سرطان پوست کمک کند. با این حال، بهترین کاری که می توانید برای پوست. یا سلامت کلی خود انجام دهید، جلوگیری از آفتاب سوختگی است.

لینک های مرتبط

فواید فلفل تند برای سلامتی و شادی

۵ درمان خانگی فوق العاده موثر برای رفع گلودرد

حقایقی در مورد کرم ضد آفتاب: چرا باید در تابستان از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

ضد آفتاب خوراکی: ۱۰ ماده خوراکی که از پوست در برابر مضرات خورشید محافظت می کنند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان