جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
5
(3)

چندین عوارض جانبی هویج ممکن است باعث شود قبل از مصرف به آن فکر کنید. این سبزی ترد دارای مشخصات غذایی غنی است. منبع خوبی از بتاکاروتن و یک پروویتامین مهم است. در بدن، بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل می شود.

با این وجود، هویج در صورت مصرف بیش از حد می تواند اثرات ناخوشایندی داشته باشد. که می توانند در برخی موارد خیلی شدید باشند. این مقاله به بررسی عوارض جانبی هویج، ایمنی آن و میزان مصرف توصیه شده آن می پردازد.

عوارض جانبی هویج چیست؟

  1. ممکن است باعث سمی شدن ویتامین A شود

بعضی افراد با مصرف هویج شکم درد می شود. زیرا باعث مسمومیت خفیف ناشی از ویتامین A در افراد می شود. سطوح ویتامین A تا 10000 IU بی خطر در نظر گرفته شده است. هر چیزی فراتر از آن می تواند سمی باشد. نصف فنجان هویج دارای 459 میکروگرم بتاکاروتن است که حدود 1500 واحد بین المللی ویتامین A می باشد.

سمی بودن ویتامین A همچنین هیپرویتامینوز A نامیده می شود. علائم می تواند شامل از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، ریزش مو، خستگی و خونریزی بینی باشد.

از طرفی سمی بودن به این دلیل رخ می دهد که ویتامین A محلول در چربی است. هر ویتامین A اضافی که مورد نیاز بدن نباشد در کبد یا بافت چربی ذخیره می شود. که می تواند منجر به تجمع ویتامین A در طول زمان و در نهایت سمی شدن بدن شود.

مسمومیت مزمن ویتامین A می‌تواند بر سیستم‌های مختلف تاثیر بگذارد. که می تواند تشکیل استخوان را مهار کند و منجر به استخوان های ضعیف تر و در نهایت شکستگی آن شود. سمیت طولانی مدت ویتامین A نیز ممکن است بر عملکرد کلیه تاثیر بگذارد.

  1. می تواند باعث آلرژی شود

اگرچه هویج به تنهایی به ندرت مسئول ایجاد آلرژی است. اما زمانی که به عنوان بخشی از سایر غذاها مصرف شود ممکن است واکنش هایی ایجاد کند. در گزارشی، مصرف هویج موجود در بستنی باعث واکنش های آلرژیک شد.

آلرژی به هویج ممکن است بیش از 25 درصد از افراد مبتلا به آلرژی غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. این می تواند با حساسیت آن ها به پروتئین های هویج خاص مرتبط باشد. افراد مبتلا به سندرم غذای گرده بیشترین احتمال حساسیت به هویج را دارند.

علائم آلرژی به هویج شامل خارش یا تورم لب ها و سوزش چشم و بینی است. در موارد نادر، مصرف هویج نیز ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود.

  1. عوارض جانبی هویج؛ ممکن است باعث نفخ شود

هضم هویج برای برخی افراد ممکن است دشوار باشد. در صورت خوردن تعداد زیادی از آن ممکن است تشدید شود و در نهایت منجر به نفخ (یا گاز معده) شود.

  1. ممکن است باعث خفگی نوزادان شود

این بیشتر به اندازه هویج مربوط می شود. چوب هویج خطر خفگی نوزادان را به همراه دارد. از این رو، ممکن است بخواهید مقدار هویج را که به نوزاد خود می دهید محدود کنید. مهمتر از آن، آن ها را به صورت پوره شده در آورید.

  1. از عوارض جانبی هویج که باعث تغییر رنگ پوست می شود

خوردن بیش از حد هویج می تواند باعث یک بیماری بی ضرر به نام کاروتنمی شود. این امر به دلیل بتاکاروتن بیش از حد در جریان خون شما ایجاد می شود. که باعث می شود پوست شما نارنجی شود.

مبتلا شدن به کاروتنمی بسیار بعید است، مگر این که رژیم غذایی محدودی داشته باشید. که در آن مجبور باشید برای مدت طولانی بیش از حد هویج بخورید. یک هویج متوسط ​​حاوی حدود 4 میلی گرم بتاکاروتن است. مصرف بیش از 20 میلی گرم بتاکاروتن هر روز به مدت چند هفته می تواند باعث تغییر رنگ پوست شود.

این ها عوارض جانبی هویج هستند که باید مراقب آن ها باشید. اما همان طور که بحث شد، خوردن بیش از حد از آن ها در یک روز باعث بروز مشکل می شود. در غیر این صورت، آن ها جزو سالم ترین غذاهایی هستند که می توانید در میان وعده خود مصرف کنید.

چند هویج می توانید در روز بخورید؟

یک هویج متوسط ​​حاوی حدود 509 میکروگرم (RAE یا معادل فعالیت رتینول) ویتامین A است. سطح بالای قابل تحمل ویتامین A برای جلوگیری از مسمومیت 3000 میکروگرم RAE در روز است. شما می توانید معادل حدود پنج تا شش هویج بخورید. از این فراتر نروید. مصرف سه تا چهار هویج در روز گزینه ایمن است.

هویج یک سبزیجات ریشه ای بسیار مغذی با خواص دارویی فراوان است. اگر به طور منظم مصرف شود، مشخصات آنتی اکسیدانی غنی آن ها می تواند از طرق مختلف برای شما مفید باشد. با این حال، مصرف بیش از حد هویج (بیش از چهار عدد در روز) ممکن است منجر به عوارض جانبی متعددی شود. این موضوع در مورد آب هویج نیز صدق می کند.

یک فنجان (236 گرم) آب هویج حاوی بیش از 45000 واحد بین المللی ویتامین A است. مصرف بیش از حد هویج ممکن است باعث سمیت ویتامین A، آلرژی، نفخ، و تغییر رنگ پوست شود. همچنین باعث خفگی نوزادان شود. از این رو، آن ها را در مقادیر توصیه شده مصرف کنید تا از هر گونه واکنش نامطلوب جلوگیری کنید. در صورت بروز هر گونه مشکل به پزشک مراجعه کنید.

لینک های مرتبط

۳۶ غذای سرطان زا که باید از آن دوری کرد

۱۴ مزیت سلامتی شگفت انگیز انگور قرمز + ارزش غذایی

۷ مزیت فوق العاده لوبیا دریایی/ سفید + طرز تهیه آن

 فواید شگفت انگیز چای بابونه چیست؟

۵ اسموتی کم قند و معجزه آسا برای کاهش وزن سریع

 دانستنی ها؛ عجیب ترین نکته ها در مورد زرده تخم مرغ

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان