جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
0
(0)

مریم گلی یک طعم دهنده فوق العاده برای غذاها است. همچنین یک گیاه خاص با ارزش دارویی فوق العاده می باشد. از این رو شما می توانید برای خوش مزه کردن غذاها از آن استفاده نمایید و از خواص دارویی آن برای سلامتی بدن خود بهر ببرید. به علاوه این گیاه با عطر شگفت انگیزی که دارد به سوسیس، سالاد، سوپ یا خورش طعم و عطر بیشتری می بخشد. فواید برگ مریم گلی را می توان به مشخصات غنی از مواد مغذی آن نسبت داد که نقشی حیاتی در سلامت انسان ایفا می کند. از برگ های این گیاه تند و تیز برای درمان التهاب، گرگرفتگی بدن، تسکین التهاب گلو و دهان و بی خوابی نیز استفاده می شود. پس اگر می خواهید در مورد فواید مریم گلی و عوارض جانبی آن بدانید با این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

برگ مریم گلی چگونه برگی است؟

مریم گلی دارای عطری منحصر به فرد و گل های زیبا در رنگ های مختلف هستند. بسیاری از گونه های مریم گلی، از جمله مریم گلی معمولی مرتبط به منطقه بومی مدیترانه است. مریم گلی در پزشکی مصر باستان، روم و یونان نیز کاربرد زیادی داشته است. در واقع، در آیین های بومیان آمریکا، برگ های خشک مریم گلی را می سوزانند تا شفا، خرد، محافظت و طول عمر را افزایش دهند.

برگ ها ذخیره عالی اسانس ها و ترکیبات فنلی هستند. تصور می شود که این ها منبع اصلی ارزش دارویی این گیاه محسوب می گردد. بر اساس ترکیب و منشا آن ها، شما انواع مختلفی از مریم گلی مانند مریم گلی معمولی و مریم گلی قرمز دارید.

فواید برگ مریم گلی چیست؟

مریم گلی دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. در صورت مصرف بهینه، حافظه را تقویت کرده و سطح قند و کلسترول خون را کنترل می کند.

  1. 1. حافظه را تقویت کند

چندین نوع مریم گلی برای بازگرداندن حافظه و زوال شناختی مورد استفاده قرار می گیرد که عمدتا در بیماری آلزایمر دیده می شود. این وضعیت در توانایی ذهنی زمانی بوجود می آید که انتقال دهنده های عصبی توسط آنزیم های تخصصی بدن شما تخریب می شوند.

عصاره های گیاهی آن می تواند از سلول های مغز (نورون ها) در برابر اثرات تجمع کلسترول و التهاب (پلاک های آمیلوئید بتا) محافظت کند.

  1. مبارزه با پیری پوست

مطالعات نشان می دهد که مریم گلی و ترکیبات آن ممکن است به مبارزه با پیری پوست کمک کند. مریم گلی همچنین می تواند چین و چروک ها را از طریق مکانیسم عکسبرداری بهبود بخشد.
Sclareol ماده معطری است که در ترکیب مریم گلی به طور گسترده ای یافت می شود. مطالعات نشان می دهد که این ترکیب از آسیب ناشی از UVB به پوست جلوگیری می نماید. همچنین می ‌تواند ضخامت اپیدرمی را که توسط اشعه‌های UVB کاهش می ‌یابد بازیابی کند. کرم های اسکلرئول می توانند چین و چروک ها را با افزایش تکثیر سلولی بهبود بخشند.

  1. باعث رشد مو شود

مریم گلی سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به جلوگیری سفید شدن موها کمک کند. روغن های طبیعی موجود در مریم گلی باعث تقویت ریشه ها و تسریع رشد موهای سالم می شود. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهنده تأثیر مستقیم مریم گلی بر رشد مو باشد.

  1. سطح کلسترول را کاهش دهد

کلسترول LDL (بد) بالا و کلسترول HDL (خوب) پایین می تواند منجر به اختلالات متابولیک و قلبی عروقی شدید شود. گنجاندن گیاهانی مانند مریم گلی در غذا و دارو ممکن است پروفایل لیپیدی پلاسما را متعادل کند. اگرچه چای تأثیری بر تنظیم گلوکز ندارد، اما قادراست به عنوان یک درمان مفید برای افراد مبتلا به دیابت استفاده شود.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که چای مریم گلی چینی و عصاره های آن می تواند کلسترول، LDL و تری گلیسیرید پلاسما را کاهش دهد. به علاوه عصاره ها می توانند سطوح HDL را افزایش دهند. به باور بسیاری ها عصاره مریم گلی فعالیت آنتی اکسیدانی را در بدن شما بهبود می بخشد. از اکسیداسیون لیپیدهای انباشته شده جلوگیری کرده و از شما در برابر دیابت، آترواسکلروز (انسداد شریان ها) و سایر بیماری های التهابی محافظت می کند.

     5. به درمان دیابت کمک کند

این گیاه به عنوان یک درمان سنتی برای مبارزه با دیابت در بسیاری از کشورها استفاده می شود. عصاره های آن می توانند اثر کاهش دهنده گلوکز را در بدن افراد بدون تأثیر بر تولید انسولین پانکراس انجام دهند.

دم کرده چای مریم گلی اثری شبیه متفورمین بر بدن شما دارد. آن ها در واقع به اندازه داروی مورد استفاده در درمان دیابت نوع 2 موثر هستند. همچنین نوشیدن حدود 300 میلی لیتر چای مریم گلی دو بار در روز غلظت آنتی اکسیدان را در بدن شما افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها به نوبه خود از کبد و قلب در برابر استرس های شیمیایی که معمولا توسط دیابت ایجاد می شود، محافظت می کنند.

  1. علائم یائسگی را کنترل می کند

یائسگی با تغییرات عمده هورمونی بر بدن شما تأثیر می گذارد. علائم آن شامل گرگرفتگی، بی خوابی، تعریق شبانه، سرگیجه، سردرد و تپش قلب است. این علائم نشان دهنده سازگاری بدن شما با عدم تعادل استروژن به حساب می آید. مریم گلی به طور سنتی برای درمان علائم یائسگی بسیار کاربرد دارد.

این گیاه تعریق بیش از حد را کاهش می دهد و شما را آرام می کند. هرچند گزارشی از عوارض جانبی این عصاره گیاهی وجود ندارد. با این حال برای تاثیر این گیاه بر درمان علائم یائسگی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

  1. به کاهش وزن کمک می کند

چاقی با دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و کلیوی و تعدادی از بیماری های مزمن مرتبط است. گیاهانی مانند مریم گلی به طور مستقیم بر هضم چربی و تجمع چربی تأثیر می گذارد. اجزای فعال این گیاه با فعالیت آنزیم های پانکراس تداخل می کند. اسید کارنوزیک و کارنوسول که دی ترپن های موجود در عصاره مریم گلی هستند، در این فعالیت نقش دارند.

بر علاوه این مولکول ها از افزایش سطح تری گلیسیرید سرم جلوگیری می کنند و افزایش وزن را کاهش می دهند. شواهد تجربی کافی وجود دارد تا اثر مریم گلی به عنوان یک عامل ضد چاقی را تثبیت کند.

  1. به سلامت دهان شما کمک می کند

این گیاه مدیترانه ای دارای خواص ضد باکتریایی عالی است. مطالعات گزارش می ‌دهند که عصاره مریم گلی می ‌تواند مانع از رشد چندین باکتری فاسد کننده غذا، از جمله گونه‌ هایی مانند Bacillus subtilis و Enterobacter cloacae گردد.

این اثرات ضد میکروبی روی باکتری‌های ایجاد کننده پوسیدگی دندان (استرپتوکوک موتانس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و غیره) نیز دیده شده است. اسانس‌های موجود در برگ مریم گلی ممکن است چنین تاثیراتی داشته باشد. زمانی که عصاره مریم گلی در دهانشویه مورد استفاده قرار گیرد می تواند به طور موثری از دندان ها در برابر اختلالات حاد و مزمن دندان، چه در کودکان و چه در بزرگسالان محافظت نماید.

  1. خطر سرطان را کاهش می دهد؛ فواید گیاه مریم گلی 

مطالعات بالینی نشان داد که عصاره مریم گلی معمولی می تواند مانع از تکثیر (رگ زایی) سلول های سرطانی شود. بر اساس شواهد، اسید اورسولیک موجود در این گیاه به طور موثری تهاجم، متاستاز (گسترش) و کلونیزاسیون سلول های ملانوما را سرکوب می کند.

در مطالعه دیگری بر روی سرطان کولورکتال، ترکیبات فعال مریم گلی از آسیب DNA سلول های سالم جلوگیری می نماید. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد (مانند پراکسید هیدروژن) را که باعث چنین آسیب هایی می شوند، از بین می برند.

دی ترپنوئیدها، سسکوی ترپن ها و غیره جدا شده از ریشه گیاه مریم گلی اثرات ضد سرطانی بر روی سلول های سرطانی کبد و روده بزرگ نشان دادند. نتایج مشابهی در مورد سلول های سرطانی پوست، پروستات و روده گزارش شده است.

انواع مختلفی از مریم گلی وجود دارد، اگرچه هنوز همه آن ها از نظر خواص دارویی شناسایی نشده اند.

انواع مختلف مریم گلی چیست؟

بسیاری از گونه های وحشی و طبقه بندی نشده مریم گلی شناسایی شده اند. هر یک از آن ها به طور متفاوت در غذا، دارو و جشن ها استفاده می شود. به طور کلی، مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی و التهابی بسیار موثر است و برای درمان آن استفاده می شود. عصاره ها و دمنوش های آن در برابر آسم، سرفه، اختلالات گردش خون و … موثر است.

همه این فواید را می توان به مشخصات بیوشیمیایی قدرتمند این گیاه نسبت داد. مولکول های فعال همچون عوامل ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و تسکین دهنده درد عمل می کنند.

اگر اهل چای هستید، این گیاهی است که می توانید از آن استفاده کنید. ثابت شده است که چای مریم گلی به اندازه برگ های خام آن مفید است. آیا باید نگران خطرات یا تداخلات گیاهی و دارویی با مریم گلی باشید؟ همان طور که می دانید مریم گلی یک گیاه وحشی است.

هرچند هیچ گزارشی مبنی بر سمی بودن یا عوارض جانبی مریم گلی وجود ندارد و گیاهی کاملا ایمن شناخته شده است. استفاده طولانی مدت یا مصرف مقادیر زیاد برگ یا روغن مریم گلی ممکن است منجر به استفراغ، سرگیجه، ترشح بزاق، واکنش آلرژیک، تشنج و بلع زبان شود.

فواید برگ مریم گلی؛ دقت در مصرف این گیاه

از این رو، توصیه می شود برای استفاده از این گیاه با پزشک خود صحبت کنید. آن ها را از رژیم غذایی و سابقه سلامتی خود مطلع نمایید. دوز و دستورالعمل های تعیین شده توسط پزشک را برای جلوگیری از واکنش های نامطلوب دنبال کنید.

مریم گلی یک گیاه معطر با خواص درمانی فراوان است. گیاه مریم گلی سرشار از اسانس ها و ترکیبات فنلی می باشد، نه تنها طعم و عطر قوی به غذای شما می بخشد، بلکه با خواص ضد التهابی خود به بهبود سلامت و ایمنی شما کمک می کند. برای پوست و مو نیز خیلی مفید است. علاوه بر این به تنظیم سطح قند خون و کلسترول شما فوق العاده مفید است. اجزای فعال آن برای سلامت روان شما نیز موثر است. مریم گلی که به صورت مایعات، تنتور، کپسول و قرص در دسترس است، می تواند به راحتی در برنامه غذایی شما برای سلامتی و تندرستی بهتر گنجانده شود.

لینک های مرتبط

عرق ترکیبی و عرق گیاهی از کجا بخریم ؟

عوارض جانبی مصرف زیاد چای سبز؛ از نقض مادرزادی تا ناباروری در مردان

حقایق مهم آبله میمون؛ نگرانی از شیوع بیماری واگیردار دیگر پس از کرونا در جهان

سنگ های قیمتی مناسب برای درمان بیماری های شما

حجامت درمانی چیست؟ فواید و خطرات حجامت

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان