جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 13 دقیقه
0
(0)

گیلاس از جمله میوه های پرطرفدار تابستانی به حساب می آید که در ماه های گرم تابستان لذت عجیبی دارد. این میوه قرمز خوش مزه از ترکیبی بی مانند طعم ترش و شیرین برخوردار است. از سویی با رنگ فوق العاده اش در انواع دسرها مورد استفاده است. میوه شیرینی است که به دلیل ترکیبات زیست فعال خود به عنوان میوه معتدل محبوب شناخته شده است. از فواید گیلاس دوستداشتنی و خوشمزه اثر پیشگیرانه آن برای چندین بیماری مزمن می باشد و خلاصه برای سلامتی انسان بسیار مفید است. پس اگر می خواهید در مورد فواید این میوه ای بی‌نظیر روزهای گرم تابستانی بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید گیلاس برای سلامتی بدن

گیلاس چیست؟

گیلاس یک میوه گوشتی یا میوه هسته دار است که روی بسیاری از گیاهان از جنس Prunus رشد می کند. شکل گیلاس از قلب شکل تا تقریبا کروی متغیر است و در رنگ های زرد تا تقریبا سیاه دیده می شود. این میوه شیرین محتوای اسیدی اندکی دارد. محتوای اسیدی بیشتر در آلبالوی با طعم ترش یافت می شود.

انواع و فواید گیلاس

انواع مختلفی از گیلاس وجود دارد که شیرین یا ترش هستند.

گیلاس وحشی شیرین

گیلاس بینگ که با نام علمی Prunus avium شناخته می شود از خانواده Rosaceae است. این نوع گیلاس شیرین است. گیلاس بینگ یا آمریکایی طعمی شیرین و خوشمزه ای دارد و در بعضی مواقع با طعم ترش آن نیز روبرو خواهید شد. این گیلاس ها دارای یک شکل گرد چاق و یکنواخت هستند که به یک ساقه فیبری باریک متصل شده اند. دانه قهوه ای روشن داخل این نوع گیلاس غیرقابل خوردن است و باید دور ریخته شود.

گیلاس بینگ سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و C است. آن ها به حفظ سلامت اندام ها، کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی و محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کنند.

گیلاس همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است. آن ها با محافظت از استخوان ها و دندان ها، تنظیم دستگاه گوارش و متعادل کردن مایعات بدن مرتبط هستند.

فواید گیلاس بارانی تر

نوع گیلاس بارانی بسیار شیرین است و به رنگ زرد با قرمز است. آن ها ترکیبی از گیلاس وان و بینگ هستند. گیلاس‌های بارانی ‌تر طعم گلی لطیف و شیرینی با رنگی از هلو و کارامل دارند. حاوی پتاسیم، فیبر و ویتامین های A و C است که برای تقویت سیستم ایمنی، افزایش تولید کلاژن در پوست و کاهش التهاب بسیار فایده می باشد.

گیلاس چلان

این نوع گیلاس به نام گیلاس چلان عمدتا در کشورهای غربی تولید می شود. آن ها کمی به شکل قلب و قرمز تیره و شیرین هستند. رنگ گوشت آن ها به رنگ ماهاگونی است. تعدادی از گونه های آن دارای پوستی فوق العاده تیره هستند.

گیلاس چلان سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی را تقویت می کند. از این نوع به عنوان یک میوه ضد التهاب نیز یاد می شود. که به کاهش خطر ابتلا به سرطان بسیار موثر است.

به افرادی که قند خون ناپایدار دارند توصیه می شود مصرف گیلاس چلان را محدود کنند.

گیلاس مونت مورنسی

نوع گیلاس مونت مورنسی یک میوه ترش با رنگ قرمز تیره است. با گاز گرفتن یکی از این گیلاس ها، گوشت زرد با طعم ترش قوی و تند را حس خواهید کرد.

آن ها می توانند به بهبود تعادل روده کمک کنند. همچنین یک میان وعده عالی بعد از ورزش نیز محسوب می گردد. گیلاس مونت مورنسی حاوی فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان است که برای سلامتی مفید می باشد. این گیلاس همچنین سرشار از ملاتونین طبیعی است که کمک کننده ای عالی برای خواب به حساب می آید.

گیلاس مورلو انگلیسی

مورلو انگلیسی یک آلبالو قرمز تیره با حاشیه های سیاه است. از نظر علمی به عنوان Prunus cerasus شناخته می شود. این گیلاس فواید سلامتی متعددی دارد که عبارتند از: بهبود سلامت مغز، افزایش کیفیت خواب، کاهش علائم نقرس و آرتریت، تقویت سیستم ایمنی بدن.

گیلاس ماراشینو

گیلاس ماراشینو شیرین شده و نگهداری شده ای است که از گیلاس های شیرین مانند رویال آن، گلد یا رینیر تولید می شود. شیرینی فوق العاده این گیلاس ها از شربت قندی که در آن خیس می شود، به دست می آید.

این گیلاس حاوی منیزیم، آهن، روی، فیبر، ویتامین C، A و K است. از سویی به دلیل داشتن کلرید کلسیم و دی اکسید گوگرد می تواند باعث مشکلات تنفسی، بثورات پوستی و بیماری های کبدی نیز شود. پوسیدگی دندان نیز می تواند ناشی از مصرف گیلاس ماراشینو باشد. پس در مصرف آن دقت کنید.

فواید گیلاس آمارنا

آمارنا گیلاس آلبالوی کوچک، تیره و ترش با طعم کمی تلخ است. آن ها معمولا به طور شربت شیرین نگهداری می شوند. گیلاس آمارنا سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند به درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت کمک کند. از طرفی این نوع گیلاس همچنین حاوی ملاتونین می باشد. مطالعات نشان داده است که وجود این ماده، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و به درمان بی خوابی نیز کمک می کند.

فواید گیلاس آلبالو خشکه 

گیلاس یا آلبالوی خشک نوعی میوه خشک است و به عنوان گیلاس خشک نیز شناخته می شوند. گیلاس خشک در تابستان بسیار محبوب است و برای سلامتی افراد نیز مفید می باشد. این آلبالوها دارای اثرات ادرارآور نیز هستند. برای افراد مبتلا به فشار خون بالا  نیز مفید خواهد بود. تحقیقات نشان می دهد که این گیلاس دارای آنتی اکسیدان هایی است که بدون شک برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی مفید می باشد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که خوردن گیلاس خشک ممکن به کسانی که از آرتریت یا نقرس رنج می برند کمک کند تا درد خود را کاهش دهند.

حقایق ارزش غذایی برای گیلاس

هر 100 گرم گیلاس قرمز (Prunus cerasus) حاوی 63 کیلو کالری انرژی، 11.47 گرم کربوهیدرات، 1.49 گرم پروتئین، 0.46 گرم چربی، فیبر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آب یافت می شود.

7 نکته از فایده گیلاس برای سلامتی

اگرچه گیلاس از نظر اندازه خیلی کوچک است، اما مزایای سلامتی آن قابل توجه است. گیلاس سرشار از مواد مغذی بوده و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

  1. به کاهش وزن کمک می کند؛ فواید گیلاس

ترکیب گیلاس بیشتر آب با رطوبت بالا است. گیلاس سرشار از فیبر است که در نتیجه برای مدت طولانی تری احساس سیری خواهید کرد. محتوای ویتامین B گیلاس مانند تیامین و ویتامین B6 به متابولیسم و ​​تبدیل مواد مغذی به انرژی کمک می کند. این خواص گیلاس می تواند به روند کاهش وزن نیز تاثیرگذار باشد.

  1. سرشار از آنتی اکسیدان است

بدن ما حاوی رادیکال های آزاد است که مولکول های ناقصی هستند. رادیکال های آزاد اضافی با آسیب سلولی، بیماری ها و پیری زودرس مرتبط است. که به همه این ها استرس اکسیداتیو می گویند. در واقع نجات دهنده ما آنتی اکسیدان ها به حساب می آید. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در بدن قرار می دهند و آن ها را ترمیم یا کاملا از بین می برند تا دیگر آسیبی به بدن وارد نشود. گیلاس شیرین آنتی اکسیدان بالایی دارد.

منبع پلی فنول ها، کاروتنوئید ها، ملاتونین، ویتامین C و ویتامین E آنتی اکسیدانی هستند که اثرات مفیدی بر بدن دارند. نتیجه تحقیقات نشان داده است که گیلاس از بدن در برابر چندین بیماری از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع دوم و سرطان محافظت می نماید.

  1. باعث ریکاوری بعد از ورزش می شود

گیلاس می تواند به کاهش درد عضلات بعد از تمرین کمک کند. آن ها همچنین با محافظت در برابر سایش و پارگی سلولی ناشی از ورزش به ریکاوری عضلات نیز مفید خواهد کرد. از طرفی باعث می شود آب گیلاس به نوشیدنی محبوبی در بین ورزشکاران مسابقات و حرفه ای تبدیل شود. با این حال، می تواند برای هر کسی که به طور منظم فعالیت های ورزشی یا فیزیکی دارد، بی نهایت مفید باشد.

  1. حفظ سلامت قلب؛ فواید گیلاس

محتوای بالای پتاسیم گیلاس به دفع سدیم اضافی از بدن موثر است و همچنین سطح سدیم و پتاسیم را متعادل می کند. که این به نوبه خود به حفظ سطح فشار خون کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب گیلاس به کاهش کلسترول تام از جمله LDL کمک می کند. به این نکته توجه کنید زیرا هر 1 درصد کاهش کلسترول خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 2 درصد کاهش می دهد. LDL بالا به ویژه از نظر خطر حمله قلبی نگران کننده تلقی می گردد.

  1. فواید گیلاس؛ درمان علائم آرتریت و نقرس

گفته می شود مصرف گیلاس می تواند به افراد مبتلا به آرتروز کمک نماید. گنجاندن گیلاس در برنامه غذایی روزانه به کاهش درد مفاصل کمک می کند. نقرس نوعی آرتریت التهابی است، زمانی رخ می دهد که اسید اوریک در داخل مفاصل متبلور شده و باعث درد و تورم طاقت فرسا شود.

طبق یک مطالعه، بیماران مبتلا به نقرس که برای دو روز متوالی گیلاس (هم میوه و هم آب آن را) مصرف کردند، نسبت به افرادی که گیلاس را در رژیم غذایی خود گنجانده بودند. 35 درصد کمتر در معرض خطر حملات نقرس بودند.

  1. ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد

فیتوکمیکال ها از جمله ملاتونین به تنظیم چرخه خواب کمک می کنند که در گیلاس به طور فراوان موجود هستند. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه اروپایی، آب گیلاس ترش برای بهبود کیفیت و طول مدت خواب مفید است. همچنین برای کسانی که خواب آشفته دارند تاثیرگذاری بی نظیر دارد.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داده که آب آلبالو به احتمال زیاد برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند هم مفید باشد.

  1. حافظه را تقویت می کند؛ فواید گیلاس

چه کسی نمی خواهد حفظ حافظه خود را بهبود بخشد؟ چندین مطالعه بر روی انسان‌ ها تأثیر مثبت مصرف گیلاس در بیماران مبتلا به زوال عقل را ثبت کرده اند. که حافظه و عملکرد شناختی آن ها بهبود یافته است.

آزمایش‌ها روی موش‌ها و مدل‌های حیوانی نیز برای درک بهتر رابطه بین ترکیب مواد مغذی گیلاس و حافظه انجام شده است. آنتوسیانین موجود در گیلاس در مطالعات حیوانی برای بهبود حافظه و حتی پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر بوده است.

دستور العمل های خوشمزه گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی

افزودن گیلاس به غذاها می تواند آن ها را خوش خوراکتر کند و شما را به خوردن این خوشمزه وسوسه کند. با این دستورالعمل های خوشمزه همراه باشید.

مربای آلبالو؛ فواید گیلاس

مرباها خوراکی مورد علاقه اغلب افراد در سراسر جهان است. بخاطر همین مقاومت در برابر مربا های تهیه شده با گیلاس خیلی سخت است.

مواد لازم

گیلاس – 2 فنجان

آب لیمو – 3 قاشق غذاخوری

شکر – 1 فنجان

دستورالعمل

همه مواد را داخل ماهی تابه بریزید و با شعله متوسط ​​بپزید. مخلوط را مدام هم بزنید و در حین هم زدن میوه ها را له کنید. این کار را به مدت 20 تا 30 دقیقه ادامه دهید تا مربا به غلظت کافی برسد. در ابتدای دستور 2 بشقاب را در فریزر قرار دهید. این برای تست قوام مربا است. برای انجام آزمایش، مقدار کمی از مربا را روی بشقاب ریخته چند دقیقه صبر کنید. وقتی با انگشت سبابه فشار دادید و مرباها له شدند، یعنی به سفتی لازم رسیده اند. سپس حرارت را خاموش کرده و مربا را از روی حرارت بردارید. آن را در قوطی های سر بسته نگهداری کنید و پس از خنک شدن روی آن را بپوشانید.

سس باربیکیو آلبالو

سس باربیکیو گیلاسی را می توان با گیلاس تازه یا یخ زده درست کرد. که به با مرغ یا گوشت مزه خاصی می بخشد.

مواد لازم

گیلاس بدون هسته – 2 فنجان

شکر قهوه ای / انگور – 1/2 فنجان

سرکه – 3 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی – 1 قاشق غذاخوری

آب – 2/3 فنجان

فلفل قرمز – 1 عدد

سیر خرد شده – 1 قاشق چایخوری

نشاسته ذرت – 1 قاشق غذاخوری

نمک – 1/4 قاشق چایخوری

دستورالعمل

آب، آلبالو، سرکه، رب گوجه فرنگی، شکر قهوه ای، سیر، فلفل قرمز و نمک را در ظرفی با هم مخلوط نمایید. روی حرارت متوسط ​​تا زیاد به جوش بیاورید. شعله را کم کنید و حدود 10 دقیقه روی حرارت بگذارید تا آلبالوها نرم شوند. آلبالوهای پخته شده را با مخلوط کن به شکل پوره در آورید. در صورت لزوم، مخلوط را از طریق یک الک مشبک صاف کنید تا پوست  باقی مانده از آن جدا شود.

سس را دوباره در ظرف با شعله ملایم بپزید. 1 قاشق غذا خوری آب و نشاسته ذرت را با هم مخلوط کنید. آن را به تدریج داخل سس بزنید تا قوام آن بیشتر شده و به نتیجه دلخواه برسید. قبل از نگهداری در یخچال که می تواند برای 2-3 هفته باشد. اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود.

کلوچه گیلاس

کلوچه های گیلاسی یک دستور غذای کلاسیک جدید است، که برای هر فرد یک شیرینی لذت بخش به حساب می آید.

مواد لازم

گیلاس – 1 فنجان (خرد شده)

آرد همه منظوره – 2 فنجان + 2 قاشق غذاخوری

شکر دانه ریز – 1/2 فنجان

شیر – 1 فنجان

تخم مرغ – 1 عدد

کره بدون نمک – 1/4 فنجان

نمک – 1/2 قاشق چایخوری

عصاره وانیل – 1 قاشق چایخوری

بکینگ پودر – 1 قاشق غذاخوری

پودر دارچین – 3/4 قاشق چایخوری

دستورالعمل

فر را با دمای 375 درجه فارنهایت یا 190 درجه سانتی گراد گرم کنید. فنجان های مافین را چرب و آرد پاشی کنید. فنجان های مافین چرب شده را در فر از قبل گرم شده قرار دهید. در یک کاسه آرد، شکر، نمک، بکینگ پودر و دارچین را با همزن هم بزنید. در 2 قاشق غذاخوری آرد باقی مانده، آلبالوها را اضافه کرده و به آرامی مخلوط کنید. تخم مرغ، شیر، کره ذوب شده و عصاره وانیل را در ظرفی جداگانه با همزن هم بزنید تا مخلوط شوند. مخلوط مرطوب و خشک را با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند.

حدود دو سوم از هر فنجان مافین را با خمیر پر کنید. به مدت 15 تا 20 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید، بپزید. قبل از سرو 10 تا 15 دقیقه زمان دهید تا مافین ها خنک شوند.

به یاد داشته باشید

گیلاس میوه های قرمز کم کالری با محتوای مواد مغذی قابل توجه است. آن ها میوه های عالی برای ماه های گرم تابستان هستند. گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید سلامتی مختلفی به بدن پیشکش می کند.

آلبالو به کاهش وزن، بهبود ریکاوری پس از تمرین، بهبود سلامت قلب، رفع بی خوابی، کاهش علائم آرتریت و نقرس و بهبود حافظه تاثیرگذار است. اگرچه فواید متعددی دارد، اما میزان مصرف گیلاس باید کنترل شود و افراد مبتلا به دیابت یا برخی بیماری‌های جانبی دیگر  باید در مصرف گیلاس احتیاط کنند.

لینک های مرتبط

درمان رگ های واریسی با ۱۰ بهترین مواد غذایی

با این ۸ گیاه شگفت انگیز به استرس و اضطراب تان نقطه پایان بگذارید!

۱۵ بهترین توصیه بهداشتی برای سلامت زنان

 فواید شگفت انگیز کشمش؛ از کاهش وزن تا درمان اختلال نعوظ در مردان

 چای گیاهی برتر برای حفظ سلامت کبد

بهترین اسکراب های خانگی برای داشتن پوست نرم و درخشان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان