10 علامت واکنش آلرژیک که هرگز نباید نادیده گرفت

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۲۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۲۳, ۱۴۰۱ , ,
علائم واکنش آلرژیک

آلرژی، خاصیت ناراحت کننده ای است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. عطسه، سرفه و ناراحتی معده فقط گوشه ای از علائم واکنش آلرژیک به حساب می آید. که 50 میلیون نفر در هر نقطه ای و در هر زمانی با آن مواجه می باشند. اما به راحتی می توان آن ها را با بیماری های مانند سرماخوردگی شدید، آنفولانزا، COVID-19 یا عدم تحمل غذایی اشتباه گرفت. اگر فرصت مراجعه به پزشک را ندارید و از آخرین آزمایش های تان نیز مدت طولانی گذشته پس حتما به علائم آلرژیک احتمالی خود دقت کنید.

اگرچه آلرژی ها اغلب در دوران کودکی ظاهر می شوند، اما احتمال این که در هر زمان از دوره سنی شما ظاهر شود، وجود دارد. علائم آن می تواند به ترتیب از ناراحتی های خفیف (معمولا از طریق آلرژن های محیطی مانند گرده یا کپک تحریک شود.) تا یک وضعیت اورژانسی شدید و خطری برای زندگی شما (معمولا از طریق آلرژی های غذایی تحریک می شود. شایع ترین محرک آنافیلاکسی) تقسیم گردد. به همین دلیل است که توجه به علائم یک واکنش آلرژیک مهم پنداشته می شود.

علائم واکنش آلرژیک

عدم درمان به موقع، سبب بدتر شدن علائم بیماری های مرتبط مانند آسم آلرژیک یا عفونت های مزمن سینوسی خواهد شد. از عوارض جانبی دیگر آن مختل شدن خواب، خلق و خو، کاهش سطح انرژی و به صورت کلی اختلالات سیستم معافیتی بدن می باشد.

با این حال، نیازی به نگرانی نیست. با دانستن علائم و راهکارهای مبارزه با آن ها دست بالایی در کنترل و رفع این آلرژی ها خواهید داشت.

واکنش آلرژیک، علل، علائم و چگونگی جلوگیری از آن ها

بیایید بخوانیم؛ واکنش آلرژیک چیست؟

واکنش آلرژیک یعنی حساسیت بیش از حد بدن در مقابل عوامل گوناگون. سیستم ایمنی بدن، محافظ ما در برابر موجودات ذره بینی مزاحم مثل باکتری ها و ویروس ها می باشند. اما گاهی اوقات در تشخیص همین مواد مضر و بی ضرر بدن دچار سو تفاهم می شوند که به این ها آلرژن می گویند.

در نتیجه، سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین (IgE) را تولید می ‌کنند. چنین آنتی بادی ها پروتئین‌های خاص در خون هستند که برای محافظت از شما در برابر این «دشمن‌ها» فعال می‌ شوند. این آنتی بادی ها روی یک سلول آلرژی خاص به نام ماست سل متصل می شوند. که با آزاد سازی مواد شیمیایی مانند هیستامین ها و سایر پروتئین ها باعث واکنش آلرژیک خواهد شد. همان طوری که این آنتی بادی ها در جریان خون شما به گردش آغاز می کنند، رگ های خون شما منبسط شده و باعث تورم و تحریک ناحیه آسیب دیده خواهد شد .

این زنجیره ای از وقایع است که مسئول علائم ناراحت کننده آلرژی بوده  و به دنبال آن بوجود می آیند. واکنش‌های آلرژیک ممکن است پس از استنشاق، خوردن، نوشیدن یا لمس چیزی که به آن حساسیت دارید، ایجاد شود. واکنش های آلرژیک همیشه در اولین برخورد با عامل بالقوه اتفاق نمی افتد. برای مثال، بعد از زنبور گزیدگی ممکن است فقط کمی قرمزی و درد خفیف را در محل نیش احساس کنید. اما بعد از این که بدن شما سم زنبور عسل را به عنوان یک ماده خطرناک شناسایی کند. زنبور گزیدگی بعدی می تواند واکنش شدید تری مانند کهیر یا مشکل تنفسی ایجاد کند.

چه عواملی باعث واکنش آلرژیک می شود؟

یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می ‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال شود. اما علت اصلی آن هنوز هم مشخص نیست. دانشمندان هنوز هم به این مساله که چرا بعضی از مواد عامل آلرژی هستند ولی برخی عکس این قضیه عمل می کنند، دست نه یافته اند. اما بزرگترین عامل ممکنه که تا الان کشف شده است مربوط به وراثت می شود. آلرژن های رایج شامل غذاهایی مانند شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل درختی، گندم، سویا، ماهی یا صدف است. یا گرده و کپک، مو حیوانات خانگی، غبار، سم حشرات مانند زنبورها و مورچه ها. گاهی داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، آسپرین، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن نیز عامل آلرژی هستند.

شایع ترین علائم واکنش آلرژیک چیست؟

علائم یک واکنش آلرژیک می تواند از عوارض خفیف و موضعی در یک قسمت خاص از بدن شروع تا واکنش های آلرژیک شدید برای بدن متغیر باشد.

نکاتی که باید به آن توجه کنید:

احتقان، عطسه و آبریزش بینی

وقتی یک ماده حساسیت‌ زا مانند گرده درخت، کپک یا گرد و غبار را تنفس می‌ کنید، سیستم ایمنی بدن شما شروع به ترشح هیستامین از سلول‌های داخل مجرای بینی می‌ نماید. این عمل باعث “رینیت آلرژیک” یا التهاب در بینی شده و به نوبه خود تولید مخاط را افزایش می دهد. آلرژن‌های فصلی و دائمی به طور یکسان می ‌توانند باعث خارش، گرفتگی بینی، عطسه و آب ریزش بینی شوند. (این احساس ناخوشایند هنگامی ظاهر می شود که مخاط از سینوس‌ها به گلو می‌ریزد). آن زمان شاید احساس کنید که فقط یک سرماخوردگی ساده است. اما یکی از راه‌های تشخیص این تفاوت این است که عفونت ویروسی معمولا در عرض یک تا دو هفته از بین می‌ رود. در حالی که علائم آلرژی، مزمن هستند و می ‌توانند تا چند هفته طول بکشند.

خارش چشم از علائم واکنش آلرژی

اگر آلرژن‌ هایی مانند شوره حیوانات خانگی یا کنه‌های گرد و غبار به داخل چشم شما راه پیدا کنند، هیستامین‌ها ترشح، سبب تورم، قرمزی، خارش و اشک چشم می شود. این ورم ملتحمه آلرژیک نامیده می شود. زیرا آلرژن ها باعث تورم پوست محافظ چشم و پلک می شوند. از سایر علائم آلرژی، سوزش چشم یا حساس تر شدن چشم در برابر نور می باشند.

راش؛ علائم واکنش آلرژیک

آزاد شدن هیستامین می تواند باعث خارش پوست شما شود. در واقع، پوست تحریک ‌شده یکی از رایج ‌ترین نشانه‌های واکنش آلرژیک می باشد. علائم می تواند متفاوت باشد، ممکن است پس از قرار گرفتن پوست در معرض محرک یا آلرژن، لکه های خشک و خارش دار به دلیل اگزما ایجاد شود. یا ممکن است لکه های قرمز خارش دار یا کهیر داشته باشید.

مشکل در تنفس، سرفه و خس خس سینه

اگر هیستامین‌ها به ریه‌های شما راه پیدا کنند، می ‌توانند علائم آسم مانند تنگی نفس و سرفه های مداوم را به دنبال داشته باشند. اگر شما یکی از افراد مبتلا به آسم هستید، آلرژن‌ها (مانند سوسک، شوره حیوانات خانگی، کپک‌ها و کنه‌های گرد و غبار) نیز یکی از شایع ترین محرک‌های مشکلات تنفسی و خس‌ خس سینه هستند. حتی آلرژی های غذایی می تواند علائمی شبیه آسم ایجاد کنند.

ناراحتی گوارشی

در عرض چند دقیقه، حتی مقدار کمی غذا، مانند یک جرعه شیر، کمی تخم مرغ یا بادام زمینی، می تواند باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک در G.I شما شود. التهاب در معده می تواند علائمی مانند گرفتگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و حتی اسهال را در پی داشته باشد. به راحتی می توان آلرژی غذایی را با عدم تحمل غذایی اشتباه گرفت. اما عدم تحمل غذایی تنها به G.I محدود می شود. در حالی که آلرژی غذایی اغلب با علائم بیشتری مانند سوزن سوزن شدن یا خارش در دهان، تورم در دهان و گلو، خارش پوست، کهیر، خس خس سینه، احتقان بینی، مشکل در تنفس و حتی سرگیجه و غش همراه است.

آنافیلاکسی

در نهایت، یک دسته مهم از علائمی که باید از آن آگاه بود، آنافیلاکسی است. این واکنش آلرژیک شدید که خطر مرگ را در پی دارد. بنابراین مراقبت فوری پزشکی ضروری می باشد. آنافیلاکسی بیشتر در اثر غذاها، نیش حشرات، داروها و حساسیت به لاتکس ایجاد می شود.

علائم آنافیلاکسی معمولا در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ظاهر می شود. اما در برخی موارد، طبق کلینیک مایو، ظاهر شدن آن شاید چند ساعت طول بکشد. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بثورات پوستی، خارش یا کهیر
  • تورم لب ها، زبان یا گلو
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • ضربان قلب ضعیف و تند
  • سرگیجه یا غش
  • درد معده، گرفتگی عضلات، استفراغ یا اسهال
  • احساس عذاب قریب الوقوع

اگر این علائم واکنش آلرژیک شدید را تجربه کردید، خیلی فوری به دنبال واکسن اپی نفرین و مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

چگونه از واکنش آلرژیک جلوگیری کنیم

شاه کلید کنترل یا جلوگیری از آلرژی، اجتناب از محرک‌ها هستند. اما دوری کامل از برخی ماده های آلرژی زا مانند گرده، گرد و غبار و غذا می تواند تقریبا محال تلقی گردد. بنابراین بدون شک مصرف دارو های پیشگیرانه الزامی است. مانند اپی نفرین تزریقی، این واکسن را دایم در دسترس داشته باشید و در صورت بروز واکنش شدید اقدام لازم صورت گیرد. واکسن‌های آلرژی، نوعی ایمونوتراپی برای حساسیت زدایی برخی آلرژن‌ها، ممکن است برای کنترل طولانی مدت آلرژی ها مفید باشد. اگر مشکوک به داشتن علائم واکنش آلرژیک هستید، از تماس با متخصص آلرژی خودداری نکنید. آن ها می توانند به شما در داشتن یک برنامه درمانی منظم و راهکار های پیشنهادی در خصوص جلوگیری از واکنش های آلرژیک بعدی در آینده کمک نمایند.

لینک های مرتبط

۵ مواد غذایی در دسترس برای بهبود باکتری های روده ها

۶ فایده روزه داری که به لحاظ علمی ثابت شده اند

۱۱ درمان خانگی معجزه آسا برای رفع تیرگی کشاله ران + نکات پیشگیری

شیوع آبله میمون؛ ۴ سوال کلیدی محققان در مورد این ویروس

ترفند های بی نظیر درمان خانگی برای رفع حلقه های تیره و کیسه های زیر چشم

علل و ۱۰ درمان خانگی موثر برای عفونت ناف

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *