16 درمان خانگی برای پاکسازی روده بزرگ + راهکارها و عوارض جانبی

توسطفاطمه عزیزی

خرداد ۲۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۲۵, ۱۴۰۱ , ,
درمان های خانگی پاکسازی روده بزرگ

ما هر روز غذا می خوریم، طبیعی است که برخی مواد غذایی و مواد زائد در داخل دستگاه گوارش ما از جمله روده بزرگ جمع شوند. تجمع چنین موادی می تواند در دراز مدت در بدن شما سمی شوند. از این رو، شما باید هر از گاهی از درمان های خانگی پاکسازی روده بزرگ استفاده کنید. این فرآیند به سم زدایی بدن شما نیز کمک می کند، سلامت گوارش شما را بهبود بخشیده و به جذب بهتر مواد مغذی اثربخشی فوق العاده ای دارد.

فرآیند پاکسازی روده بزرگ به عنوان کولون درمانی یا آب درمانی نیز شناخته می شود. که شامل ریختن مایعات به روده بزرگ برای شستن رسوبات زباله های سمی است. با این حال، شما می توانید این فرآیند را به طور طبیعی نیز و با درمان های خانگی برای پاکسازی روده بزرگ انجام دهید.

به عنوان جایگزینی برای آب درمانی یا روش معمول پاکسازی روده بزرگ، می توانید از مواد طبیعی خاصی برای دفع سموم از سیستم بدن خود استفاده کنید. در حالی که بیشتر این روش ممکن است موثر به نظر برسند اما کارایی آن ها فقط بر اساس شواهد حکایتی افراد است. از این رو هنگام استفاده از این درمان های خانگی احتیاط و نظارت پزشکی را در نظر بگیرید.

پاکسازی کولون طبیعی چیست و چگونه عملکرد دارد؟

پاکسازی کولون طبیعی یک راه موثر برای سم زدایی طبیعی بدن است. هدف آن حذف مدفوع انباشته شده از روده بزرگ و مجرای روده شماست. پاکسازی کولون به عنوان کولون درمانی نیز شناخته می شود.

سه راه برای پاکسازی طبیعی روده بزرگ:

  • مصرف مکمل ها به صورت خوراکی یا از طریق راست روده برای کمک به دفع محتویات روده بزرگ مفید است. چنین مکمل هایی به راحتی در سوپرمارکت ها و داروخانه ها در دسترس هستند.
  • آبیاری کولون، که در آن هیدروتراپیست‌های کولون، گالن‌های آب را از طریق لوله‌ای کوچک که وارد رکتوم می‌شود، پمپ می ‌کنند.
  • روش سوم، تنقیه قهوه است که خودتان می توانید از آن استفاده کنید. قبل از اجرای این روش مطمئن شوید که با یک متخصص علوم طبیعی مشورت نمایید.

هر یک از این روش ها می تواند در پاکسازی روده بزرگ شما موثر باشد. با این حال، مطالعات بر اثربخشی این شیوه ها محدود است. اما یک روش پاکسازی طبیعی روده بزرگ می تواند مزایای خاصی داشته باشد.

مزایای پاکسازی طبیعی روده بزرگ چیست؟

بسیاری به این باوراند که پاکسازی کولون طبیعی به دفع مواد هضم نشده از بدن شما کمک می کند. پاکسازی روده بزرگ باعث افزایش سلامتی شما خواهد شد:

گزینه های درمان پزشکی

کولون درمانی معمولی شامل پاکسازی روده بزرگ با استفاده از آب یا ملین ها است. آب درمانی کولون از آب برای حذف محتویات روده بزرگ استفاده می نماید. روش های دیگر مورد کاربرد عبارتند از تنقیه باریم، پیلوگرافی داخل وریدی و غیره، به ویژه در آماده سازی برای جراحی روده. هیچ پشتوانه علمی برای اثربخشی این روش ها وجود ندارد. همچنین پزشکان بر درمان مکرر کولون شک دارند. زیرا هنوز از عواقب جدی این شیوه پاکسازی چیز زیادی نمی داند، از جمله کم آبی بدن تا ناتوانی در اجابت مزاج طبیعی. بنابراین، احتیاط شرط اول است و زیاده روی زیان های غیر قابل جبران در پی خواهد داشت.

اکنون به بررسی چند راه درمانی خانگی برای پاکسازی روده بزرگ می پردازیم.

درمان های خانگی برای پاکسازی روده بزرگ

  1. گارسینیا کامبوجیا

مکمل گارسینیا کامبوجیا (تمر هندی مالابار) اشتهای شما را سرکوب کرده و متابولیسم شما را افزایش می دهد. این به دلیل وجود ترکیبی به نام هیدروکسی سیتریک اسید (HCA) است. این مکمل نه تنها به دفع تمام سموم از بدن شما کمک می کند. بلکه به احتمال زیاد کنترل وزن بدن، درمان التهاب و تحمل گلوکز را نیز به همراه دارد.

مواد لازم

مکمل های گارسینیا کامبوجیا (1000-500 میلی گرم)

دستورالعمل:

مکمل های گارسینیا کامبوجیا را مصرف کنید. همچنین می توانید گارسینیا کامبوجیا را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمایید. مکمل های گارسینیا کامبوجیا را 1 تا 2 بار در روز به مصرف برسانید. یا فقط در صورت نیاز هر چند وقت یکبار از آن مصرف کنید.

  1. آب سیب

پکتین (فیبر) موجود در سیب از خواص نامحلول و محلول برخوردار است. مدفوع را حجیم نموده و دفع آن را آسان می کند. این عمل ممکن است به تلاش شما برای کاهش وزن نیز کمک کند. علاوه بر این، سیب همچنین ممکن است از رشد سلول های سرطانی روده بزرگ جلوگیری کرده و آن را مهار می نماید.

مواد لازم:

1 سیب

1 فنجان آب

دستورالعمل:

یک سیب را بردارید و آن را تکه تکه کنید. سپس تکه های سیب را با یک فنجان آب مخلوط نمایید. آب سیب را مصرف کنید. بعد از 30 دقیقه یک لیوان آب بنوشید. این کار را چند بار در روز به مدت حداقل 3 روز انجام دهید تا مشکل روده شما حل شود. یا هم در صورت نیاز هر چند وقت یک بار از آن استفاده کنید.

  1. نوشیدنی سم زدای لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C است که متابولیسم را افزایش می دهد و ممکن است به سم زدایی بدن کمک کند. این ماده مغذی همچنین یک آنتی اکسیدان طبیعی به حساب می‌آید که بدن شما را از آسیب رادیکال های آزاد دور نگه می دارد. طبق یک مطالعه، رژیم سم زدایی لیمو (عمدتا شامل آب لیمو) می تواند چربی بدن را کاهش دهد.

مواد لازم:

2/1 لیمو

1-2 قاشق چایخوری عسل

کمی نمک

1 لیوان آب ولرم

دستورالعمل:

نصف لیمو را فشار داده و آب آن را با یک لیوان آب ولرم مخلوط نمایید. نمک و عسل را اضافه کرده و خوب هم زنید. این نوشیدنی سم زدایی لیمو را می توانید هر روز صبح با معده خالی مصرف کنید. یا در صورت نیاز هر چند وقت یک بار استفاده کنید.

توجه: از آنجایی که لیمو اسیدی است، پس از مصرف، دهان خود را با آب معمولی بشویید تا از فرسایش مینای دندان جلوگیری گردد.

  1. ماست

ماست یک پروبیوتیک طبیعی محسوب می گردد که احتمالا به بازیابی فلور مفید روده مناسب است. روده حاوی مقدار زیادی باکتری مفید است که عدم وجود آن ها بدون شک باعث ایجاد یک سری مشکلات گوارشی و سلامتی می شود. ماست همچنین منبع غنی از آنتی اکسیدان ها را تشکیل می دهد. مصرف روزانه ماست به حفظ سطح پروبیوتیک ها در بدن شما کمک می کند. که به نوبه خود می تواند برای پاکسازی روده بزرگ مؤثر باشد.

مواد لازم:

یک کاسه ماست ساده

دستورالعمل:

یک کاسه ماست ساده بخورید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. شما می توانید به ذوق و سلیقه خود ماست ساده را 1 تا 2 بار در روز بدون شکر یا میوه اضافه میل کرده می توانید

  1. سرکه سیب

سرکه سیب خواص آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی دارد که می تواند برای روده بزرگ و کوچک مفید باشد. خاصیت آنتی بیوتیکی سرکه سیب به دلیل وجود باکتری به نام استوباکتر است که به هضم غذا و عملکرد صحیح روده شما کمک می کند. ماهیت اسیدی سرکه سیب به اسید موجود در معده شما می افزاید، سموم را از بین می برد. همچنین می تواند در کاهش وزن نیز تاثیرگذار باشد.

مواد لازم:

1-2 قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک

1-2 قاشق غذاخوری عسل

1 لیوان آب گرم

دستورالعمل:

سرکه سیب را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. سپس عسل را اضافه کنید و خوب هم زنید. این معجون را هر روز صبح بنوشید. هر چند وقت یکبار از این درمان خانگی استفاده کنید. در صورت نیاز هر روز یک بار آن را بنوشید.

توجه: پس از مصرف این نوشیدنی، دهان خود را با آب معمولی بشویید. زیرا حاوی عسل است و بیش از حد از آن روی دندان‌ها، می‌تواند باعث ایجاد حفره‌های دندانی شود.

  1. آب سبزیجات خام

نوشیدن آب های استخراج شده از سبزیجات خام برای پاکسازی روده بزرگ و سم زدایی بدن شما بسیار مفید است. همچنین می تواند به تعادل وزن کمک کند.

مواد لازم:

هر یک از سبزیجات زیر: اسفناج، چغندر، هویج، گوجه فرنگی، خیار

دستورالعمل:

هر کدام از سبزیجات ذکر شده یا ترکیبی از آن ها را با هم مخلوط کنید. چند بار در طول روز یا به دلخواه هر چند وقت یک بار مصرف کنید.

توجه: از مصرف آب میوه های کنسرو شده یا آماده خودداری نمایید. زیرا فاقد مواد مغذی و مواد معدنی در آبمیوه های اصلی هستند. همچنین سعی کنید از آب سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.

  1. آب نمک دریا

مصرف آب نمک حرکات روده را افزایش می دهد و سموم مختلف مانند باکتری ها و مدفوع انباشته شده در روده بزرگ را دفع می کند. سدیم موجود در نمک آب را از بافت های گوارشی شما به داخل روده می کشاند. پاکسازی کولون با آب نمک نیز نسبتا ایمن است و تضمین می نماید که بدن شما الکترولیت های زیادی را از دست نمی دهد.

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری نمک دریا تصفیه نشده

1 لیوان آب

دستورالعمل:

یک قاشق غذاخوری نمک دریایی تصفیه نشده را با یک لیوان آب مخلوط نموده و آن را بجوشانید. این محلول را خنک کرده و صبح بنوشید. پس از مصرف آب نمک، معده خود را به آرامی در جهت پایین و به سمت روده بزرگ ماساژ دهید. این محلول را هر روز یک بار با معده خالی بنوشید یا هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید.

توجه: برای یک عمل گرگرفتگی احتمالی روی روده خود با چندین بار اجابت مزاج آماده باشید.

  1. زنجبیل

زنجبیل حاوی یک ترکیب زیست فعال به نام جینجرول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. اغلب برای درمان مشکلات گوارشی و کاهش وزن استفاده می شود. احتمالا نام آن را برای درمان حالت تهوع دریازدگی یا ماشین گرفتگی شنیده اید. زنجبیل همچنین سلامت روده بزرگ را بهبود می بخشد و هضم غذا را آسان می کند. اگرچه درک تحقیقات زیادی در مورد مکانیسم زنجبیل در پاکسازی روده بزرگ نیاز است اما گمان می رود در این مورد کارساز باشد.

مواد لازم:

1-2 اینچ زنجبیل

4/1 فنجان آب لیمو

2 فنجان آب گرم

دستورالعمل:

دو قاشق چایخوری آب زنجبیل را با آبمیوه گیری بگیرید. آن را به دو فنجان آب داغ اضافه کنید. آب لیمو را علاوه کرده و خوب هم بزنید. می توانید این محلول را به دو یا چند قسمت تقسیم کرده و در طول روز مصرف کنید. هر چند وقت یک بار باید این کار را انجام دهید یا آن را در طول روز بنوشید.

توجه: لیموها اسیدی هستند، بنابراین بهتر است پس از مصرف نوشیدنی، دهان خود را با آب معمولی بشویید.

  1. سیترات منیزیم

منیزیم سیترات یک ملین اُسمُز محسوب می شود. مدفوع را نرم کرده و منجر اجابت مزاج مکرر می شود. این روش در صورت استفاده با پیکوسولفات سدیم موثرتر است.  در این حالت گمان می رود که به کاهش وزن و ارتقای سلامت کلی بدن نیز تاثیر داشته باشد.

مواد لازم:

2-4 قاشق چایخوری پودر سیترات منیزیم

1 لیوان آب گرم

دستورالعمل:

سیترات منیزیم را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این محلول را هر روز صبح بنوشید. یا هر چند وقت یکبار از آن کار بگیرید.

توجه: این مقدار سیترات منیزیم را فقط به مدت یک هفته مصرف کنید. زیرا افزایش حرکات روده ممکن است باعث از دست رفتن مواد معدنی بدن شود.

  1. دانه کتان

دانه های کتان منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مصرف روزانه بذر کتان به دلیل ترکیب اثر حجیم کننده و اثر ملین ترکیبات آن، یک راه مطمئن برای پاکسازی روده بزرگ به حساب می آید. در حالی که امگا 3 برای سلامت کلی شما فوق العاده است، دانه ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند. که می تواند به افزایش حرکات روده شما کمک کند. به این ترتیب، دفع سموم از بدن را نیز به همراه دارد.

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری دانه کتان پودر شده

1 لیوان آب گرم

دستورالعمل:

یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده بردارید و با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. این مخلوط را 30 دقیقه قبل از صبحانه و قبل از خواب مصرف نمایید. برای طعم دادن به آن می توانید مقداری عسل نیز اضافه کنید. این مخلوط را دو بار در روز یا هر چند وقت یکبار استفاده کنید.

توجه: دانه های کتان آسیاب شده باید در فریزر نگهداری گردد زیرا ممکن است خیلی زود گندیده شوند.

  1. آب آلوئه ورا

آلوئه ورا در افزایش حرکات روده نقش مهمی ایفا می نماید. زیرا وجود ترکیبات زیست فعال و آنتی اکسیدان ها باعث ایجاد خواص سم زدایی و ملین در آلوئه ورا شده است. که می تواند به پاکسازی روده بزرگ کمک کند.

مواد لازم:

200 میلی گرم ژل آلوئه ورا

1-2 فنجان آب

2 قاشق چایخوری آب لیمو

دستورالعمل:

دو قاشق چایخوری آب لیمو را به یک یا دو فنجان آب اضافه کنید. 200 میلی گرم ژل آلوئه ورا را به این مخلوط اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. آب آلوئه ورا را به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال بگذارید و بعد از آن مصرف کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. مقدار کمی از آب آلوئه ورا از قبل آماده شده را چند بار در روز بنوشید.

توجه: لیموها اسیدی هستند، بنابراین پس از مصرف این نوشیدنی، دهان خود را با آب معمولی بشویید.

  1. جوش شیرین

جوش شیرین قلیایی است و pH معده شما را متعادل نگه می دارد. بر اساس شواهد حکایتی از افراد، جوش شیرین دارای خواص ملین است. معجزه ایی برای درمان سوء هاضمه و پاکسازی روده بزرگ است. اما با احتیاط از آن استفاده کنید. زیرا مصرف بیش از حد جوش شیرین می تواند باعث ناهنجاری های متابولیک و خونریزی شود.

مواد لازم:

2/1 قاشق چایخوری جوش شیرین

1 لیوان آب گرم

دستورالعمل:

نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. این محلول را هر روز صبح مصرف نمایید. از سویی می توانید از این محلول هر چند وقت یکبار نیز استفاده کنید.

توجه: جوش شیرین اسید معده را خنثی می کند، زیرا PH معده شما را بالا می برد. بنابراین، بعد از یک ساعت از خوردن خوراکی ها، این محلول را مصرف نمایید تا با اسید معده (یا توانایی آن در هضم غذای شما) تداخل نداشته باشد. اطمینان حاصل کنید که از مقادیر کم استفاده کنید. مقادیر زیاد می تواند سطح pH را به شدت تغییر دهد و منجر به اثرات کشنده ای شود.

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​(مانند لوریک اسید) است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد. این اسیدهای چرب می توانند به بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و جلوگیری از اکسیداسیون لیپید اثرگذار باشد. اگرچه تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد اما برخی معتقدند این خواص می تواند به پاکسازی روده بزرگ نیز کمک کند.

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک

آب لیمو (اختیاری)

ماست (اختیاری)

دستورالعمل:

روغن نارگیل ارگانیک را چندین بار در روز مصرف کنید تا زمانی که 14 قاشق غذاخوری از آن در روز کامل گردد. در این مدت هیچ غذای جامدی (مخصوصا غذایی که بین 3 تا 7 روز دفع آن طول می کشد) مصرف نکنید. قبل از پیروی از رژیم سم زدایی روغن نارگیل، می توانید یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را سه بار در روز همراه با رژیم معمولی خود مصرف کنید. تا ببینید که آیا واکنش شما به طعم آن چیست.

اگر روغن نارگیل “خیلی چرب” است، می توانید با اضافه کردن مقداری آب لیمو یا ماست به آن از طعم چرب آن بزدایید.

اگر قصد سم زدایی با روغن نارگیل را دارید، مهم است که قبل از ادامه این روش، از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه باشید. روغن نارگیل را چندین بار در روز به مدت 3 تا 7 روز مصرف کنید. یا هر چند وقت یک بار از آن استفاده کنید.

توجه: زنان باردار باید از رژیم سم زدایی روغن نارگیل دوری کنند. افراد مبتلا به بیماری های مزمن باید قبل از مصرف روغن نارگیل با پزشک خود مشورت نمایند.

  1. روغن کرچک؛ درمان های خانگی پاکسازی روده بزرگ

روغن کرچک یک ملین قوی است که می تواند حرکات روده شما را تسریع و افزایش دهد. اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک دارای اثرات ملین بالقوه است. ممکن است با دفع سموم ناخواسته از بدن شما به عنوان سم زدای روده بزرگ عمل کند.

مواد لازم:

1-2 قاشق غذاخوری روغن کرچک

1-2 قاشق غذاخوری آب پرتقال یا لیمو (شیرین نشده)

دستورالعمل:

روغن کرچک و آب پرتقال یا لیمو را به مقدار مساوی مخلوط کنید. این ترکیب را با معده خالی، صبح زود بنوشید. بعد از هر 15 تا 30 دقیقه، یک لیوان آب داغ بنوشید تا زمانی که روده خود را حداقل 2 تا 3 بار تخلیه نمایید. ماست یا سایر محصولات لبنی تخمیر شده مصرف کنید. این کار حرکات روده شما را متوقف می کند. می توانید از این محلول فقط 1 یا 2 بار در ماه استفاده کنید.

  1. چای سبز

چای سبز به عنوان درمان خانگی می تواند بدن شما را به طور طبیعی پاکسازی و التیام بخشد. حاوی کاتچین ها، گروهی از پلی فنول ها است که خواص آنتی اکسیدانی از خود بروز می دهد و به کاهش التهاب روده کمک می کند. برخی معتقدند که شاید به القای حرکات روده نیز مؤثر باشد.

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری چای سبز

1 فنجان آب گرم

عسل (اختیاری)

دستورالعمل:

یک قاشق چای خوری چای سبز را حداقل به مدت 10 دقیقه در یک فنجان آب داغ دم کنید. اجازه دهید کمی خنک شود و مقداری عسل به آن اضافه کنید. چای را بنوشید. می توانید 3 تا 4 بار در روز چای سبز بنوشید. یا هر وقت نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

خطرات و عوارض جانبی، درمان های خانگی پاکسازی روده بزرگ

قبل از استفاده از درمان های خانگی ذکر شده برای پاکسازی روده بزرگ، مهم است به خوبی از خطرات و عوارض جانبی بالقوه آن آگاه باشید:

خطرات سلامتی و عوارض جانبی پاکسازی روده بزرگ

درمان های خانگی علیرغم مزایای پاکسازی روده بزرگ، ممکن است عوارض جانبی خاصی ایجاد کند که عبارتند از:

اگر قصد دارید برای پاکسازی روده بزرگ اقدام نمایید، مهم است که عوارض جانبی آن را به خاطر بسپارید. همچنین، دانستن مشکلات روده بزرگ در وهله اول به شما کمک می کند اقدام مناسب تری برای پاکسازی آن داشته باشید.

نکات پیشگیری برای مشکلات کولون

  • غذاهای غنی از فیبر مانند غلات، غلات کامل، سبوس، بلغور جو دوسر، میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. این راهکار افزایش حرکات روده و بهبود سلامت روده را به همراه دارد.
  • مصرف مایعات را افزایش دهید.
  • از مصرف تنباکو خودداری کنید.
  • مصرف الکل خود را کاهش دهید.
  • پس از سن 50 سالگی، در فواصل زمانی معین، با آزمایشات پزشکی خود را از نداشتن سرطان روده بزرگ مطمئن کنید.

پاکسازی کولون طبیعی یک راه موثر برای سم زدایی بدن است. هدف آن حذف مدفوع انباشته شده از روده بزرگ و مجرای روده شماست. پاکسازی روده بزرگ احتمالا به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی روحی و جسمی نیز کمک می کند. درمان‌های خانگی ساده که در این مطلب فهرست شده‌اند می‌توانند به شما کمک کنند تا بدن را بدون هیچ گونه مداخله پزشکی سم زدایی کنید. با این حال، این درمان ها توسط تحقیقات علمی تایید نشده اند و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. قبل از تست هر نوع درمان خانگی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

لینک های مرتبط

۵ بهترین دمنوش طبیعی برای تسریع حرکات روده و درمان یبوست

خواص ترکیب توت خشک و ماست: ترکیبی که سلامت روده را تضمین می کند!

 غذاهای فیبردار: ۵ بهترین ماده غذایی برای سلامت روده و پیشگیری از دیابت

با این معجون خانگی روده را از تمام سموم پاکسازی کنید

با این معجون خانگی روده را از تمام سموم پاکسازی کنید

سنگ های قیمتی مناسب برای درمان بیماری های شما

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *