فواید شگفت انگیز چای بابونه چیست؟

فواید چای بابونه

قدرت درمانی چای بابونه متفاوت است. به طوری که برخی از آن ها به طور قابل توجهی بیشتر از سایرین حاوی بابونه هستند. چای های بابونه با قدرت درمانی بالا نیز در افرادی که در برابر آن ها آسیب پذیر هستند، عوارض جانبی بیشتری ایجاد می کنند. در نتیجه، اگر به دنبال استفاده از فواید چای بابونه هستید، ایمن‌ترین راه این است که با دوز کم شروع کنید و به آرامی به دوزهای بالاتر برسانید.

بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها است. این فلاونوئیدها نوعی ماده مغذی موجود در بسیاری از گیاهان هستند. که نقش مهمی در اثرات دارویی بابونه دارند.

محققان هنوز مطمئن نیستند که به طور خاص چه مواد شیمیایی دیگری در بابونه وجود دارد، تا مزایای آن را به طور کامل توضیح دهند.

فواید چای بابونه

فواید بالقوه چای بابونه، که بیشترین شواهد برای آن وجود دارد، عبارتند از:

  1. کاهش درد قاعدگی

چندین مطالعه، چای بابونه را با کاهش شدت دردهای قاعدگی مرتبط دانسته اند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می تواند درد ناشی از دوران قاعدگی را کاهش دهد. زنان شرکت کننده در این مطالعه نیز اضطراب و ناراحتی کمتری را در ارتباط با درد پریود گزارش کردند.

  1. درمان دیابت و کاهش قند خون؛ فواید چای بابونه

برخی از مطالعات نشان داده اند که چای بابونه می تواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. تحقیقات نشان نمی دهد که بابونه جایگزین مناسبی برای داروهای دیابت باشد. اما ممکن است مکمل مفیدی برای درمان های موجود باشد.

به طور مشابه، مطالعه‌ای در سال 2008 روی موش‌ها نشان داد که مصرف مداوم چای بابونه ممکن است از افزایش قند خون جلوگیری کند. این اثر خطر طولانی مدت عوارض دیابت را کاهش می دهد و نشان می دهد که بابونه می تواند نتایج دیابت را بهبود بخشد.

  1. جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان کاهش تدریجی تراکم استخوان است. که خطراتی مانند شکستگی استخوان و خمیدگی استخوان ها را افزایش می دهد. در حالی که ممکن است هر کسی به پوکی استخوان مبتلا شود، اما این بیماری در بین زنان یائسه شایع‌تر است. که دلیل آن اثرات استروژن باشد.

یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که چای بابونه ممکن است اثرات ضد استروژنی داشته باشد. همچنین به افزایش تراکم استخوان کمک کند. اما نویسندگان این مطالعه هشدار داده بودند که برای رسیدن به جوابی قطعی باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

  1. کاهش التهاب؛ فواید چای بابونه

التهاب یک واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت است. چای بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد. با این حال، التهاب طولانی مدت با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی مرتبط است. این مشکلات می تواند هموروئید، درد گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی و حتی افسردگی باشد.

  1. درمان و پیشگیری از سرطان

برخی از مطالعات نشان می دهد که چای بابونه ممکن است سلول های سرطانی را هدف قرار دهد. یا حتی در وهله اول از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. با این حال دانشمندان می گویند برای اثبات ادعا مبنی بر ضد سرطانی بودن بابونه باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد. در حالی که بیشتر تحقیقات به مدل‌های بالینی در حیوانات و نه انسان‌ها پرداخته‌اند.

مطالعه‌ای در سال 2012 به مقایسه قدرت مبارزه با سرطان در چای همیشه بهار و بابونه پرداخته بود. هر دو قادر بودند تومورهای سرطانی را به طور انتخابی هدف قرار دهند، اما اثرات چای گل همیشه بهار قوی تر بود.

  1. کمک آرامش و خواب بهتر

به طور گسترده ای تصور می شود که چای بابونه به افراد کمک می کند تا آرام شوند و به خواب بروند. با این حال، تعداد کمی از کارآزمایی‌های بالینی این مورد را تایید می کنند.

در آزمایشات اخیر 10 نفر از 12 بیمار قلبی عروقی با مصرف چای بابونه در زمان کوتاه تری به خواب رفته اند. تعداد انگشت شماری از مطالعات دیگر که به مدل‌های بالینی می‌پردازند نیز نشان می‌دهند که چای بابونه ممکن است به آرامش افراد کمک کند.

در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، عصاره بابونه به جوندگانی که دچار اختلال خواب بودند کمک کرد تا به خواب بروند. بسیاری از محققان بر این باورند که چای بابونه ممکن است مانند یک بنزودیازپین عمل کند. بنزودیازپین ها داروهای تجویزی هستند که می توانند اضطراب را کاهش دهند و خواب را القا کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که بابونه به گیرنده های بنزودیازپین متصل می شود.

هنوز نتیجه ای از تاثیر چای بابونه بر کاهش اضطراب ضبط نشده است. برخی از مطالعات اما نشان از این دارد که بابونه به طور متوسط بر اضطراب تاثیر می گذارد.

  1. درمان علائم سرماخوردگی

شواهد حکایتی و برخی مطالعات منبع مورد اعتماد نشان می دهد که استنشاق بخار با عصاره بابونه می تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. اما این مزیت هنوز ثابت نشده است.

  1. درمان بیماری های پوستی خفیف

یک مطالعه کوچک در سال 1987 نشان داد که استفاده از عصاره بابونه به طور مستقیم به بهبود زخم کمک می کند. به همین ترتیب، مطالعات دیگر نشان داده که پماد بابونه هرچند به اندازه کرم هیدروکورتیزون موثر نیست. اما می تواند به درمان اگزما و بیماری های التهابی خفیف پوست کمک کند.

چه کسانی باید از چای بابونه اجتناب کنند؟

گروه‌های زیر باید از مصرف بابونه اجتناب کنند، مگر این که پزشک توصیه دیگری داشته باشد:

  • افراد با سابقه آلرژی شدید، به ویژه به کلیه ها: بابونه ممکن است به گرده گیاهان دیگر آلوده شده باشد. بنابراین می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.
  • افرادی که قبلا واکنش آلرژیک، حتی خفیف، به محصولات بابونه داشته اند. آن ها باید از مصرف بابونه اجتناب کنند، زیرا واکنش های آلرژیک می تواند با گذشت زمان بدتر شود.

توجه به خطرات بابونه در بدن

  • نوزادان و کودکان بسیار خردسال: چای بابونه، مشابه عسل و برخی محصولات طبیعی دیگر، ممکن است به هاگ های بوتولیسم آلوده باشد. اکثر بزرگسالان سالم می توانند با عفونت مبارزه کنند، اما نوزادان ممکن است نتوانند. بسیاری از پزشکان به نوزادان و کودکان خردسال توصیه می کنند از مصرف عسل اجتناب کنند و مانند آن از مصرف محصولاتی چون بابونه اجتناب کنند.
  • همچنین استفاده از بابونه به عنوان جایگزینی برای درمان های پزشکی خطرناک است. اگر کسی دارویی مصرف می کند، باید از پزشک خود در مورد تداخل احتمالی با چای بابونه سوال کند.

چای بابونه هزاران سال است که در طب سنتی استفاده می شود که اغلب نتایج دلگرم کننده ای داشته است. با این حال، در حال حاضر، این یک مکمل است و نه یک دارو. افرادی که علاقه‌مند به امتحان چای بابونه هستند. باید از آن به عنوان مکمل و نه جایگزینی برای رژیم دارویی معمول خود استفاده کنند. آن هم در دوزهای منظم، مانند 1 تا 2 فنجان در روز، می توان شاهد بهبود تدریجی سلامتی در بدن بود.

مطالب مرتبط:

۵ بهترین دمنوش طبیعی برای تسریع حرکات روده و درمان یبوست

دمنوش های گیاهی برای کاهش وزن با اثر سریع و باورنکردنی

اگر هر صبح، دمنوش آویشن با معده خالی بنوشید….

۶ بهترین دمنوش برای تسکین التهاب و درد مفاصل

۹ بهترین و موثرترین دمنوش گیاهی ضد عفونت ادراری

۴ بهترین دمنوش معجزه گر برای بهبود بیماران مبتلا به امیکرون

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *