6 فایده بی نظیر باقالی با دستور پخت آسان

توسطفاطمه عزیزی

خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ , ,
فواید باقالی برای بدن

باقالی دارای فواید بی شماری است. زیرا سرشار از مواد مغذی بی نظیر می باشد. ترکیبات شیمیایی فعال آن  چنین مزیتی را برای باقالی به ارمغان آورده است. این لوبیا حاوی فولات است که سلامت بارداری را افزایش می دهد.  L-dopaموجود در باقالی به مدیریت بیماری پارکینسون و همچنین مبارزه با افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان کمک می نماید. این لوبیا برای بیش از ده هزار سال جهت درمان بسیاری از بیماری ها بکار می رفت. از فواید باقالی برای بدن باید به فیبر سرشار آن که متابولیسم را افزایش می دهد اشاره کرد. همچنین در کاهش وزن اثربخشی شگفت انگیزی از خود بروز می دهد. برای دانستن مزایای بیشتر باقلا در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه با ما باشید.

فواید باقالی برای بدن

کدام مواد معدنی باقالی در تغذیه شما مفید است؟

منشا کشت باقالی کشور فلسطین است. باقالی در حالی که سرشار از مواد مغذی است، شیرین و سبز، شبیه نخود فرنگی هستند. باقالی هیچ چربی اشباع یا کلسترول ندارد. فولات موجود در لوبیا در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. L-dopa موجود در باقالی باعث بهبود تحرک در بیماران مبتلا به پارکینسون می شود. سایر مواد مغذی مهم موجود در این نوع لوبیا شامل تیامین، ویتامین های K و B6، مس، سلنیوم، روی، پتاسیم و منیزیم است. لوبیاها همچنین راهی ارزان و ساده برای دریافت مقداری از پروتئین بدون چربی روزانه شما هستند.

موضوع مواد مغذی موجود در لوبیا نیست، بلکه تاثیر آن روی بدن است. پس به این غذای پر اهمیت توجه داشته باشید.

  1. باقالی در بهبود پارکینسون کمک می کند

پارکینسون با عملکرد حرکتی ضعیف همراه است. باقالی سطوح L-dopa را افزایش می دهد، یک ماده شیمیایی که عملکرد تحرک بدن را بهبود می بخشد. این ماده شیمیایی همچنین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی نیز عمل می کند. همچنین سایر علائم پارکینسون را تسکین می دهد. کارشناسان معتقدند که باقالی می تواند جایگزین موثری برای داروهای مصنوعی باشد. گنجاندن این نوع لوبیا در رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از پارکینسون کمک کند. فولات موجود در لوبیا در این قسمت خیلی معتبر است. در مطالعات انجام شده، بیماران مبتلا به پارکینسون دچار کمبود فولات بودند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما نقش فولات در بهبود پارکینسون دلگرم کننده است.

برخی از مطالعات نشان می دهد که باقلا می تواند به درمان افسردگی نیز کمک کند. بدن شما می تواند L-dopa را به دوپامین، هورمونی که با داشتن خلق و خوی خوب مرتبط است، مبدل نماید.

  1. جلوگیری از نقایص مادرزادی

از فواید باقالی می توان به پیشگیری از نقایص مادرزادی اشاره کرد. باز هم فولات موجود در لوبیا موثر است. این ماده مغذی از نقایص مادرزادی در نوزادان جلوگیری می کند و در رژیم غذایی زنان باردار ضروری است. مطالعات نشان می دهد که اکثر زنان فولات غذایی کافی دریافت نمی کنند و این موضوع نگران کننده است. شما روزانه به 400 میکروگرم از این ماده مغذی نیاز دارید و در دوران بارداری این دوز به 600 میکروگرم می رسد.

چند مورد از نقایص مادرزادی اصلی که فولات می تواند از آن جلوگیری کند عبارتند از اسپینا بیفیدا (توسعه ناقص نخاع) و آنسفالی (توسعه ناقص بخش هایی از مغز).

آیا می‌دانستید که نوزادان همان هفته های اول بارداری سریع ترین روند رشد خود را طی می کند؟ و این رشد اغلب زمانی اتفاق می افتد که حتی نمی دانید باردار هستید؟ فولات موجود در باقالی مانع از سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد نیز می گردد.

تاثیر فولات در باقالی بر زایمان و بارداری

توصیه می‌کنیم علاوه بر حبوبات، مکمل‌های فولات نیز مصرف کنید، زیرا اندازگیری میزان فولات مصرفی‌تان به تنهایی از طریق رژیم غذایی دشوار است. همچنین میزان فولات موجود در غذاها با نحوه پخت و نگهداری تغییر می کند. مطمئن شوید که یک مکمل غذایی خیلی مفید را انتخاب کرده اید، و برای جلوگیری از خطرات احتمالی آن با پزشک صحبت کنید.

اگر به این فکر می کنید که در حالت بارداری چه مقدار فولات باید به مصرف برسانید، این جدول می تواند به شما کمک کند:

  • مرحله بارداری مقدار مورد نیاز فولات در روز مربوط به مقدار مصرف باقالی (به صورت متوسط نه کم نه زیاد)
  • هنگام تلاش برای باردار شدن 400 میکروگرم 2 و نیم فنجان (420 گرم)
  • سه ماه اول بارداری 400 میکروگرم 2 و نیم فنجان (420 گرم)
  • ماه چهارم تا نهم 600 میکروگرم 3 فنجان (510 گرم)
  • در دوران شیردهی 500 میکروگرم 2 و نیم تا 3 فنجان

دقت کنید برخی از حوادث، موارد فاویسم (نوعی کم‌خونی) در نوزادان پس از مصرف باقالی توسط مادر قبل از زایمان نیز گزارش شده است. بنابراین قبل از مصرف باقالی در این دوران موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

  1. ارتقاء سلامت قلب

منیزیم موجود در باقالی یعنی سلامت قلب. این ماده مغذی می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد، که امروزه یکی از علل اصلی بیماری قلبی است. فیبر موجود در این نوع لوبیا نیز به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند.

  1. تامین انرژی؛ فواید باقالی برای بدن 

ویتامین های B برای متابولیسم انرژی مهم هستند و فولات نقش مهمی در این جنبه ایفا می کند. باقالی همچنین منبع خوبی از آهن است که برای تولید گلبول های قرمز خون و تولید انرژی در بدن مفید می باشد. همه ما می دانیم که کمبود آهن می تواند باعث خستگی در افراد شود.

فیبر موجود در این لوبیا نیز می تواند به سرعت شما را سیر کند. این بدان معنی است که منجر به افزایش تدریجی سطح قند خون شده و منبع انرژی ثابتی را ارائه می دهد.

  1. جلوگیری از پوکی استخوان

یکی دیگر از مواد مغذی موجود در باقلا منگنز است. منگنز توده استخوانی را افزایش می دهد، از پوکی استخوان جلوگیری می کند و کمبود کلسیم را نیز جبران می کند. گنجاندن منگنز در رژیم غذایی نیز می تواند از آرتروز پیشگیری کند.

  1. باقالی تقویت کننده ایمنی بدن

مس موجود در باقلا به حفظ سلامت گلبول های سفید خون کمک می کند. این سلول های خونی پاتوژن ها را از بین می برند و رادیکال های آزاد را از سیستم شما حذف می کنند. مهم است بدانید که بدن نمی تواند به تنهایی گلبول های سفید تولید کند. به همین دلیل است که شما به مس نیاز دارید. بدون گلبول های سفید، بدن شما مستعد عفونت و بیماری می شود. به همین دلیل است که مس برای حفظ ایمنی قوی یک ضرورت به حساب می آید. مطالعات همچنین نشان می دهد که چگونه باقلا می تواند به سلامت ایمنی انسان کمک کند.

این نوع لوبیا مطمئنا یک میان وعده غذایی سالم و ساده است.

مواد مغذی در باقالی

فولات فراوان ترین ماده مغذی موجود در باقلا است. سایر مواد مغذی قوی عبارتند از منگنز، مس، فسفر، منیزیم و آهن. این لوبیا همچنین از فیبر غذایی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد.

آیا در مورد چگونگی مصرف باقلا می دانید؟ آیا می توان آن ها را مانند سایر انواع حبوبات پخت؟

طرز پخت باقالی؛ فواید باقالی برای بدن 

حتی قبل از پختن باقالی، باید ترفند پوست کندن آن را بدانید. این یک فرآیند ساده است.

کندن پوست باقالی

پوست کندن باقالی زمان می برد. اما به طعم و تغذیه آن ها می ارزد. در این جا نحوه پوست کندن آن بیان شده است:

درست مانند نحوه پوست کندن نخود، لوبیاها را از غلاف آن ها جدا کنید. فقط می توانید انگشت خود را روی درز آن بکشید پوست آن را جدا کنید.

حبوبات دارای پوست سفید ضخیمی در اطراف خود هستند که باید جدا شوند. این قسمت به ظاهر سخت است. فقط با استفاده از چاقو یک شکاف کوچک در امتداد لبه باقالی ایجاد کنید. سپس باقالی از پوست بیرون می آید.

اما اگر این کار خسته کننده و زیاد به نظر می رسد، خوب، جایگزین های دیگری نیز وجود دارد:

باقالی را به آب نمک در حال جوش اضافه کرده سپس حدود 90 ثانیه آن ها را بجوشانید. این کار هم پوست آن ها را نرم می کند و هم پاک کردن آن ها را آسان می سازد. می توانید به این ترتیب باقالی ها را جدا کرده و سپس به آب سرد اضافه کنید. پس از این کار به راحتی آن ها را از پوست شان بیرون بیاورید.

آشپزی؛ فواید باقالی برای بدن 

می توانید باقالی را بخارپز کنید و یا حتی آن ها را له کرده و به سایر دستور پخت غذاها اضافه کنید. کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید، آن وقت این غذای مقوی در هر وعده غذایی شما چشمک خواهد زد.

در مورد خلاقیت صحبت می کنیم، چرا دستور پخت محبوب باقالی را امتحان نکنید:

باقالی با نخود فرنگی و نعناع

مواد لازم:

6 پوند باقالی پوست کنده

نمک درشت و فلفل تازه آسیاب شده به میزان لازم

1 پوند نخود فرنگی خرد شده

¼ فنجان برگ نعناع تازه بسته بندی شده

3 قاشق غذاخوری کره بدون نمک

دستورالعمل:

یک کاسه آب سرد با چند تکه یخ آماده کنید. ظرف بزرگی از آب نمک را به جوش بیاورید و نخود فرنگی را به آن اضافه کنید و 3 تا 4 دقیقه زمان بدهید.

نخود فرنگی ها را در ظرف یخ منتقل کنید اجازه دهید خنک شوند. سپس روی دستمال کاغذی آبکشی کنید.

بعد از آن باقالی را به ظرف اضافه کنید و 2 تا 3 دقیقه بجوشایند. آن را نیز به آب سرد و یخی منتقل کنید و بگذارید خنک شوند. سپس آن ها را از پوست جدا کنید.

کره را داخل یک قابلمه روی حرارت متوسط ​​آب کنید. باقالی ها را اضافه کنید و به مدت 4 تا 5 دقیقه یا تا زمانی که ترد شوند تفت دهید. حالا نخود فرنگی را اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید. 3 تا 5 دقیقه بگذارید روی حرارت باقی بمانند. حالا به ظرف سرو منتقل کنید و برگ های نعنا را روی آن بپاشید.

آیا وقتی خواب هستید از دهانتان آب می آید؟

هر چیزی عوارض جانبی و فواید خودش را دارد. غذاها به ویژه باقالی از این قانون مستثنی نیست.

عوارض جانبی باقالی چیست؟

مشکلات دوران بارداری؛ فواید باقالی برای بدن 

با مصرف بیش از حد باقالی توسط مادر باردار ممکن نوزاد دچار فاویسم شود. هرچند این نکته شاید برای شما تعجب آور باشد، زیرا اغلب باقالی را برای دوران بارداری توصیه می کنند. از این رو، همیشه با پزشک خود در این دوران حساس مشورت کنید.

افسردگی؛ فواید باقالی برای بدن 

افسردگی می تواند یکی از عوارض جانبی دیگر باشد. L-dopa اضافی در خون منجر به کمبود ویتامین B6 می شود. این به نوبه خود می تواند یک عامل افسردگی به حساب آید. مشورت با پزشک حتمی است. همچنین اگر در حال حاضر از مهارکننده‌های مونوآمین اکسیدا (MAOI) برای درمان افسردگی استفاده می‌کنید، لطفا از باقلی پرهیز کنید.

کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز  (G6PD)

کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز، جایی است که گلبول های قرمز خون به دلیل عفونت یا استرس تجزیه می شوند. این وضعیت می تواند با مصرف باقالی تشدید شود. اگر چنین شرایطی دارید حتما از خوردن باقالی خودداری کنید.

فواید باقلا یا باقالی به دلیل فولات غنی، ال-دوپا، تیامین، مس، سلنیوم، روی، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های K و B6 آن است. علاوه بر این، آن ها حاوی کلسترول نیستند. این مشخصات غذایی غنی می تواند به درمان و پیشگیری از پارکینسون (با بهبود عملکرد حرکتی). جلوگیری از نقایص مادرزادی (به لطف فولات)، و کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک کند. مس موجود در باقلا به تشکیل گلبول های سفید خون کمک می کند که نقش کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی دارند. با این حال، این نوع لوبیا ممکن است عوارض جانبی کمی مانند مشکلات بارداری و افسردگی در برخی افراد داشته باشد. پس در مصرف آن ها احتیاط کنید.

لینک های مرتبط

عجیب ترین عوارض جانبی غذاها؛ از تورم انگشت ها تا تغییر رنگ و بوی ادرار

 خطر مرگ؛ عوارض جانبی و شگفت انگیز جوز هندی + موارد استفاده از آن

طرز تهیه ۵ دتاکس واتر برای کاهش وزن

طرز تهیه سالاد کلم قرمز تابستانی، پیش غذای رنگارنگ برای سفره شما

۲۸ درمان خانگی عجیب برای تسکین درد دندان شما

معجزه آرد برنج برای داشتن زیبایی خیره کننده

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *