11 درمان خانگی معجزه آسا برای رفع تیرگی کشاله ران + نکات پیشگیری

درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران
فهرست محتوا پنهان
1 درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

هر کسی ممکن است دچار تیرگی کشاله ران شود. دلایل زیادی مانند اصطکاک مداوم در هنگام راه رفتن یا تولید بیش از حد ملانین و عوامل متعدد دیگر در ایجاد تغییر رنگ در قسمت کشاله ران نقش دارند. اما خبر خوب این است که درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران وجود دارد. در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به چند درمان خانگی و پیشگیری از تیرگی کشاله ران پرداخته شده است.

درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

چرا کشاله ران تیره می شود؟

هر کسی بدون در نظر گرفتن رنگ پوست اش ممکن است دچار تیرگی کشاله ران شوند. زیرا یکی از دلایل اصلی این مسئله تولید بیش از حد ملانین می باشد. از نظر پزشکی رنگدانه رنگ دهنده پوست شما به اسم هیپرپیگمانتاسیون نامیده می شوند.

برخی از عواملی که می توانند باعث تیره شدن کشاله ران شما شوند عبارتند از:

  • چروکیدگی که بدون شک هنگام راه رفتن با لباس خیس یا عرق کرده ایجاد می شود.
  • داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی یا داروهای ضد بارداری هورمونی خوراکی
  • قرار گرفتن در معرض بیش از حد نور خورشید
  • پوست خشک

اصطکاک روی پوست به دلیل لباس تنگ

کشاله ران تیره ممکن است شما را مجبور کند، لباس خود را کمی گشادتر انتخاب کنید. اگر به دنبال جایگزین های طبیعی برای رفع این مشکل هستید، در زیر برخی از درمان های خانگی فوق العاده تاثیرگذار وجود دارد که می توانند به روشن کردن تیرگی کشاله ران شما کمک کند.

11 درمان خانگی طبیعی برای روشن کردن  تیرگی کشاله ران

  1. جوش شیرین؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران 

مواد لازم:

2/1 فنجان جوش شیرین

آب

دستورالعمل:

وان حمام را با آب پر کنید و جوش شیرین را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا کاملا حل شود. 10- 15دقیقه داخل آب جوش شیرین در حمام بنشینید. پوست خود را خشک کنید و از یک مرطوب کننده استفاده کنید. هرچند وقت یک بار به دلخواه از این درمان استفاده کنید. حتی می توانید این درمان را هر روز انجام دهید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار ملایم برای پوست های خشک و پوسته پوسته عمل می کند. ماهیت قلیایی آن می تواند PH پوست را افزایش داده و پوسته پوسته شدن پوست را درمان کند. از سویی جوش شیرین ممکن است به شما کمک کند تا از شر تیرگی کشاله ران ناشی از خشکی پوست خلاص شوید.

  1. سرکه سیب؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک

1 قاشق غذاخوری آب

پد های پنبه ای

دستورالعمل:

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و یک تکه پنبه را در مخلوط آغشته کنید. محلول را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید برای 15-20 دقیقه بماند. در آخر بدن خود را خوب آب بکشید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و روزانه آن را بنوشید. از این درمان می توانید یک بار در روز یا هر وقت که دلتان می خواهد استفاده کنید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

تیره شدن کشاله ران اغلب به دلیل چاقی ایجاد می شود. مصرف منظم سرکه سیب می تواند به کاهش وزن و مبارزه با چاقی کمک کند. خاصیت آنتی اکسیدانی آن می تواند به کاهش آسیب اکسیداتیو که پوست شما روزانه در معرض آن قرار می گیرد، کمک کند.

  1. آلوئه ورا؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

مواد لازم:

ژل آلوئه ورا (در صورت نیاز)

دستورالعمل:

یک برگ آلوئه ورا را بردارید و ژل آن را بتراشید. ژل را با استفاده از چنگال مخلوط کنید سپس روی نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه روی پوست شما بماند در آخر آن را بشویید. ژل باقی مانده را فریز کنید. از این ژل می توانید یک بار در روز یا هر چند وقت یکبار استفاده کنید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

عصاره برگ آلوئه ورا اثرات تجمع ملانین را نشان می دهد و اثربخشی فوق العاده ای در روشن کنندگی پوست دارد.

  1. آب لیمو؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران 

مواد لازم:

½ لیمو

پد پنبه

دستورالعمل:

آب نصف لیمو را بگیرید. سپس آن را با یک پد پنبه ای روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اگر پوست حساسی دارید، آب لیمو را با حجم مساوی آب رقیق کنید. بگذارید 20-30 دقیقه روی پوست بماند، سپس پوست را آبکشی کنید. از این روش یک بار در روز استفاده کنید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

آب لیمو منبع غنی ویتامین C (اسید اسکوربیک) است، یک عامل روشن کننده طبیعی پوست. ویتامین C می‌تواند با کاهش سنتز ملانین در ناحیه آسیب دیده به درمان تیرگی کشاله ران کمک نماید.

  1. روغن نارگیل خالص

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص

دستورالعمل:

روغن نارگیل خالص را به آرامی روی ناحیه تیره بمالید. بگذارید تا خشک شود. هر چند وقت یک بار باید این کار را انجام دهید. همچنین می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

خاصیت مرطوب کنندگی و تسکین دهنده روغن نارگیل نشان دهنده اثرات محافظتی بر روی پوست است. همچنین می‌تواند به پوست خشک و کدر که باعث تیره شدن کشاله ران شما می شود، کمک کند.

  1. زردچوبه؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه

چند قطره آب

دستورالعمل:

چند قطره آب به یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید 20-30 دقیقه روی پوست باقی بماند. سپس پوست خود را خوب آب بکشید. از این روش یک بار در روز استفاده کنید.

چرا تاثیرگذار است

کورکومین، جزء فعال زردچوبه، می تواند ملانوژنز را مهار کرده و تیرگی کشاله ران را روشن نماید.

  1. خیار؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

مواد لازم:

½ خیار

مخلوط کن

دستورالعمل:

یک خیار بردارید و آن را از وسط نصف کنید. نیمی از خیار را در مخلوط کن، مخلوط کنید. سپس خمیر خیار را روی پوست آسیب دیده بمالید. بگذارید خمیر خیار 20 تا 30 دقیقه روی پوست شما بماند و بعد از آن با آب بشویید. همچنین می توانید روزانه خیار بخورید. روزی یک بار نیز از این درمان استفاده کنید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

خیار پوست شما را تسکین می دهد و به کاهش تحریک و تورم پوست مؤثر است. اگر تصور می کنید عامل تیرگی کشاله ران شما به دلیل خشکی مداوم یا خشکی پوست می باشد، خیار بهترین گزینه برای درمان آن است.

  1. اسکراب شکر؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران 

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری شکر گرانول

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

دستورالعمل:

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به یک قاشق غذاخوری شکر گرانول اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و از این اسکراب روی پوست ناحیه آسیب دیده استفاده کنید تا به آرامی لایه برداری شود. اسکراب باید 1 تا 2 دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب پوست خود را بشویید. از اسکراب شکر 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

اسکراب های شکر به لایه برداری پوست شما به میزان بالایی کمک می کند. همچنین به از بین بردن سلول های مرده پوستی انباشته شده در کشاله ران مفید است. از سویی باعث می شود تیرگی این ناحیه از بین برود.

  1. ماست؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران 

ماست برای از بین بردن تیرگی کشاله ران

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری ماست

دستورالعمل:

ماست را به ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و سپس پوست خود را آبکشی کنید. همچنین می توانید روزانه یک کاسه کوچک ماست را برای جذب فواید بیشتر آن در وعده های غذایی خود داشته باشید. می توانید از این روش یک بار در روز استفاده کنید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

ماست منبع خوبی از ترکیبی به نام ال سیستئین به حساب می آید. این ترکیب یک عامل روشن کننده پوست است که به احتمال زیاد به خلاص شدن از تیرگی کشاله ران نیز کمک می کند.

  1. بلغور جو دوسر؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر

آب (به میزان لازم)

دستورالعمل:

یک قاشق غذاخوری پودر جو دوسر را بردارید و کمی آب به آن اضافه نمایید. خوب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر را روی پوست آسیب دیده بمالید و بگذارید 20-30 دقیقه روی آن بماند و در آخر با آب بشویید. می توانید این کار را یک بار در روز یا هر روز به طور متناوب انجام دهید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

بلغور جو دوسر از فواید مختلفی برای پوست برخوردار است. می تواند از پوست شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. همچنین از خشک شدن پوست تان جلوگیری می کند. بنابراین، ممکن است تیرگی کشاله ران ها ناشی از خشکی پوست یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز باشد. با این روش می توان از شر تیرگی ها خلاص شد.

  1. روغن بادام؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

روغن بادام برای از بین بردن تیرگی کشاله ران

مواد لازم:

روغن بادام (به میزان لازم)

دستورالعمل:

مقداری روغن بادام را با انگشتان به آرامی روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید خشک شود. شما می توانید از این روش 1 یا  2 بار در روز انجام دهید.

این روش چرا تاثیرگذار است؟

روغن بادام به دلیل خاصیت نرم کنندگی سال ها است که برای درمان خشکی پوست استفاده می شود. این فعالیت‌ها همچنین به بهبود رنگ پوست و برگرداندن رنگ پوست نیز خیلی کمک می‌کنند. خواص روغن بادام به یک درمان مناسب برای خلاص شدن از شر تیرگی کشاله ران تبدیل می‌کند.

این درمان‌ها بدون شک در درمان تیرگی کشاله ران بسیار عالی عمل می‌کنند.

آربوتین، کوجیک اسید و شیرین بیان دیگر مواد طبیعی هستند که ممکن است به تولید رنگدانه کمک کنند. با این حال، پمادهای OTC حاوی این ترکیبات شاید برخی از عوارض جانبی مانند افزایش حساسیت و لایه برداری پوست را نشان دهند.

اگر هیچ کدام از این روش ها به شما در از بین بردن تیرگی کشاله ران کمکی نکرد. می توانید برای حل مشکل با یک متخصص پوست مشورت کنید. درمان های تجویزی رایج برای هایپرپیگمانتاسیون عبارتند از:

  • هیدروکینون
  • رتینوئیدها
  • درمان های لیزری

این درمان ها باید بیشتر مسائل مربوط به هیپرپیگمانتاسیون و تیرگی کشاله ران را برطرف نماید. علاوه بر این، در این جا چند نکته شگفت انگیز وجود دارد که می تواند مانع از هیپرپیگمانتاسیون در کشاله ران شما گردد.

چگونه از تیرگی کشاله ران جلوگیری کنیم

  • برای جلوگیری از ساییدگی، شورت بدون پاچه و نخی بپوشید.
  • ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک نگه دارید.
  • به طور منظم ناحیه آسیب دیده را لایه برداری کنید.
  • زمانی که هوا گرم و مرطوب است لباس های گشاد بپوشید به طوری که پوست شما تنفس کند.
  • از اصلاح و اپیلاسیون در ناحیه آسیب دیده برای جلوگیری از تحریک بیشتر خودداری کنید.

پیروی منظم از این نکات می تواند شانس ابتلا به هایپرپیگمانتاسیون در کشاله ران را تا حد زیادی کاهش دهد.

برخی عواملی که شما را در معرض خطر ابتلا به تیرگی کشاله ران قرار دهد. به شرح زیر می باشند.

عوامل خطر؛ درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران 

عواملی که ممکن است شانس تیره شدن کشاله ران را افزایش دهند عبارتند از:

  • چاقی، خطر چروکیدگی را افزایش می دهد.
  • عدم تعادل هورمونی
  • برخی شرایط پزشکی مانند دیابت یا آکانتوز نیگریکانس

در زندگی هرکسی می تواند تیره شدن کشاله ران را تجربه کند. تیرگی کشاله ران به دلیل اصطکاک مداوم یا تولید بیش از حد ملانین رخ می دهند. اما برخی از درمان های طبیعی به خلاص شدن از شر تیرگی کشاله ران بی نهایت کمک می کنند. این درمان‌های خانگی ممکن است به روشن شدن پرپیگمانته کشاله ران ‌ها بدون توجه به رنگ پوست موثر باشد. جوش شیرین، سرکه سیب، آلوئه ورا، آب لیمو، روغن نارگیل و زردچوبه برخی از داروهایی هستند که این وضعیت را التیام می بخشد. با این حال، اگر حتی پس از استفاده از این روش‌ها هیچ بهبودی مشاهده نکردید، با پزشک متخصص در این مورد صحبت کنید.

لینک های مرتبط

۲۱ فایده هندوانه + ارزش غذایی و حقایقی جالب درباره آن

بهترین درمان های خانگی برای زود انزالی و اختلال نعوظ در سال ۲۰۲۲

کیم کارداشیان به دنبال راز جوانی حاضر به خوردن مدفوع است

۱۳ فایده درمانی زنجبیل؛ از مهار رشد سرطان تا درمان بیماری های پوستی

علل و ۱۰ درمان خانگی موثر برای عفونت ناف

رژیم غذایی ۷ روزه جنوب هند برای کاهش وزن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *