جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 11 دقیقه
3.5
(31)

عفونت ناف می تواند ناشی از تجمع کثیفی یا باکتری باشد. اگر توجه زیادی به ناف خود ندارید، علائم و نشانه های هشداردهنده وجود دارد که در صورت مشاهده آن باید فورا به فکر درمان آن باشید. تا بعدا از مشکلات جدی تر جلوگیری شود. همچنین شما می توانید از درمان های خانگی عفونت ناف نیز استفاده کنید که در این مطلب فهرست شده است. برای دانستن این درمان های خانگی به خواندن این مطلب ادامه دهید.

درمان های خانگی عفونت ناف

چه چیزی باعث عفونت در ناحیه شکم می شود؟

ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما باکتری های متعددی در داخل ناف شما زندگی می کنند که معمولا در افراد سالم هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، برخی از عوامل می توانند در ایجاد عفونت های ناف نقش داشته باشند.

بسته به علت، عفونت های ناف به انواع زیر طبقه بندی می شوند:

عفونت باکتریایی

عرق، پرز یا بقایای محصولات آرایشی می تواند منجر به رشد باکتری و عفونت در ناف شود. اگر متوجه ترشحات قهوه ای یا زرد رنگ از ناف خود شدید، این نشانه عفونت باکتریایی است.

کیست سباسه

تشکیل کیست چربی در ناف شما نیز ممکن است منجر به عفونت شود. این کیست ها به راحتی با زخم شدن ناف شما عفونی می شوند.

عفونت های قارچی

از سویی عفونت های قارچی، مانند عفونت های ناشی از کاندیدا، می توانند در هر نقطه ای از بدن، از جمله ناف، ایجاد شوند. اگر ناف شما قرمز و حساس شد، نشانه عفونت قارچی است.

کیست اوراکال

عفونت مجرای داخل بند ناف که امکان تخلیه ادرار از جنین را فراهم می‌کند، کیست اوراکال نامیده می‌شود.

عفونت دیابتی

اگر متوجه ترشحات شبیه پنیر از ناف خود شدید، به این معنی است که در نتیجه دیابت دچار عفونت شده اید.

برخی عوامل نیز می توانند خطر ابتلا به عفونت ناف را افزایش دهند. آن ها عبارتند از:

  • عفونت سوراخ کردن ناف
  • بهداشت ضعیف
  • چاقی
  • لمس مکرر ناف
  • یک عمل جراحی شکم
  • زخم یا جراحت در نزدیکی ناف
  • نوع لباس
  • بارداری

کسانی که تحت تاثیر عفونت ناف قرار گرفته اند ممکن است علائم و نشانه های زیر را تجربه کنند.

  • علائم و نشانه های عفونت ناف
  • درد در ناف
  • التهاب و تورم ناف
  • احساس گرما روی پوست
  • احساس خارش یا سوزن سوزن شدن در ناف
  • ترشحات مایل به رنگ سبز، زرد یا قهوه ای از ناف
  • بوی نامطبوع از ناف
  • حالت تهوع و سرگیجه
  • خونریزی ناف

هیچ کس دوست ندارد بدنش عفونت کند. در واقع، شما می خواهید در اولین فرصت از شر آن خلاص شوید. درمان های خانگی را زیر را برای درمان طبیعی عفونت ناف خود امتحان کنید.

10 بهترین راه برای درمان خاننگی عفونت ناف

  1. روغن نارگیل؛ درمان های خانگی عفونت ناف

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی عالی از خود نشان می دهد. این خواص نه تنها با میکروب های عامل عفونت مبارزه می کند، بلکه به بهبود التهاب و تورم ناف کمک می کند.

مواد لازم:

روغن نارگیل (به میزان لازم)

دستورالعمل:

کمی روغن نارگیل را روی انگشتان خود بریزید و مستقیما روی ناف خود بمالید. بگذارید روی آن بماند و اجازه دهید پوستتان روغن را جذب کند. هر چند وقت یک بار باید این کار را انجام دهید. اما در صورت لزوم این کار را چند بار در روز انجام دهید.

  1. آب نمک؛ درمان های خانگی عفونت ناف

محلول نمکی به کاهش رطوبت داخل ناف کمک می کند و از عفونت بیشتر جلوگیری می کند. نمک دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است (3)، (4). این می تواند به مبارزه با عفونت موجود و همچنین خارش و التهاب در ناف کمک کند.

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری نمک

با 1 فنجان آب گرم

دستورالعمل:

یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. چند قطره از این محلول نمکی را روی ناف خود بریزید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. همچنین می توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که عفونت ناف شما تسکین پیدا کنید.

  1. کمپرس گرم؛ درمان های خانگی عفونت ناف

کمپرس گرم کاربردهای زیادی دارد. از مبارزه با عفونت های میکروبی گرفته تا تسکین درد و التهاب – می تواند همه این کارها را انجام دهد. از این رو، می توانید از کمپرس گرم برای خلاص شدن از شر عفونت ناف نیز استفاده کنید.

مواد لازم:

آب گرم

یک دستمال تمیز

دستورالعمل:

یک حوله تمیز بردارید و آن را در آب گرم غوطه ور کنید. آب اضافی را بگیرید و کمپرس گرم را مستقیما روی ناف خود قرار دهید. بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. در صورت نیاز تکرار کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. و در صورت لوزم می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

  1. اسانس ها

روغن درخت چای؛ درمان های خانگی عفونت ناف

روغن درخت چای یکی دیگر از داروهای عالی برای درمان عفونت ناف است. دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است. این خواص می تواند به از بین بردن میکروب های عامل عفونت کمک کند و خارش، تورم و درد را تسکین دهد.

مواد لازم:

2-3 قطره روغن درخت چای

1 قاشق چایخوری روغن نارگیل

دستورالعمل:

چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق چایخوری روغن نارگیل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را مستقیما روی ناف عفونت کرده بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. سپس پاکش کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. یا در مواقع لزوم این کار را 2 تا 3 بار در روز برای بهبودی سریع تر انجام دهید.

روغن نعناع

خواص تسکین دهنده اسانس نعناع می تواند التهاب را تسکین دهد. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به از بین بردن میکروب های ایجاد کننده عفونت در ناف شما کمک کند.

مواد لازم:

2-3 قطره روغن نعناع

1 قاشق چایخوری روغن نارگیل

دستورالعمل:

روغن نعناع را با روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را روی ناف خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس آن را با دستمال پاک کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. اگر عفونت شما شدید است می توانید این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

  1. پراکسید هیدروژن

اگر با کیست پر از چرک در ناف خود سروکار دارید، پراکسید هیدروژن بسیار مفید است. خواص ضد عفونی کننده آن می تواند با عفونت مبارزه کند در حالی که خواص خشک کنندگی آن می تواند بهبود کیست را تسریع بخشد.

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3 درصدی

1-2 قاشق غذاخوری آب

پد پنبه

دستورالعمل:

پراکسید هیدروژن را با آب مخلوط کنید. یک پد پنبه ای را در آن خیس کنید و آن را روی ناف خود بمالید. بگذارید روی آن بماند و به طور طبیعی خشک شود. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید یا فقط یک بار در روز از این روش استفاده کنید.

  1. سرکه سفید؛ درمان های خانگی عفونت ناف

وجود اسید استیک در سرکه خاصیت ضد عفونی کنندگی به آن می دهد. در نتیجه به مبارزه با میکروب های عامل عفونت کمک می کند. همچنین دارای خواص ضدعفونی کننده طبیعی است. این می تواند به درمان عفونت ناف کمک کند.

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری سرکه سفید

2 قاشق غذاخوری آب

پد پنبه

دستورالعمل:

یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کنید. یک پد پنبه ای را در این مخلوط خیس کنید و مستقیما روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. آن را با آب بشویید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. اما می توانید از این روش 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید، تا زمانی که عفونت درمان شود.

  1. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی فوق العاده اش به طور گسترده ای شناخته شده است. این گیاه حاوی بیش از 200 ماده با اهمیت پزشکی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. این خواص می تواند به بهبود عفونت ناف کمک کند و در عین حال علائم التهابی را نیز تسکین دهد.

مواد لازم:

ژل آلوئه ورا

دستورالعمل:

ژل آلوئه ورا را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و بعد از آن می توانید آن را با آب بشویید. اگر عفونت شما شدید بود می توانید 2 تا 3 بار در روز از این درمان استفاده کنید. در غیر آن هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید.

  1. زردچوبه؛ درمان های خانگی عفونت ناف

زردچوبه یکی از بهترین داروها برای درمان عفونت ناف است. حاوی کورکومین است که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قدرتمندی از خود نشان می دهد. همچنین می تواند بهبود را تسریع کند و تورم، خارش و التهاب ناشی از عفونت در ناف شما را کاهش دهد.

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه

آب (به میزان لازم)

دستورالعمل:

یک قاشق چایخوری زردچوبه را با آب کافی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر را مستقیما روی ناف خود بمالید. اجازه دهید خشک شود و سپس آن را با آب بشویید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. اما در صورت لزوم و عفونت شدید، این کار را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

  1. یاس بنفش هندی (چریش)

چریش به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی برای درمان بیماری های مختلف به طور گسترده ای استفاده می شود. نه تنها بهبودی را تسریع می کند، بلکه خارش و التهاب ناف را نیز تسکین می دهد.

مواد لازم:

یک مشت برگ چریش

آب

یک عدد زردچوبه (اختیاری)

دستورالعمل:

یک مشت برگ چریش را با آب آسیاب کنید تا خمیر صافی به دست آید. همچنین می توانید برای مزایای بیشتر، کمی زردچوبه به این خمیر اضافه کنید. خمیر را روی ناف عفونت کرده بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه یا تا زمانی که کاملا خشک شود روی آن بگذارید. سپس ناف خود را با آب بشویید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. اگر بخواهید می توانید 1 تا 2 بار در روز نیز از این روش درمانی استفاده کنید.

  1. مالیدن الکل به ناف

ماهیت ضد عفونی کننده الکل (ایزوپروپیل الکل) ناف را ضد عفونی و استریل می کند که از گسترش بیشتر عفونت جلوگیری می کند.

احتیاط: مالیدن الکل می تواند پوست شما را خشک کند و نباید بیش از دو بار در روز استفاده شود.

مواد لازم:

الکل

پد پنبه

دستورالعمل:

چند قطره الکل را روی یک پد پنبه ای بریزید و آن را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید تا جذب شود. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. یا فقط 1 تا 2 بار در روز از این روش استفاده کنید.

این درمان ها می توانند به شما در مبارزه با عفونت و التهاب ناف کمک کنند. اگر اخیرا پیرسینگ کرده اید. یا دیابت دارید، احتمال ابتلا به عفونت ناف در شما بیشتر است. از این رو، ممکن است بخواهید این نکات پیشگیری را دنبال کنید.

نکات پیشگیری؛ درمان های خانگی عفونت ناف

  • قبل از سوراخ کردن ناف دستان خود را بشویید.
  • روی شکم نخوابید.
  • لباس های گشاد از پارچه های الیاف طبیعی بپوشید.
  • روزانه دوش بگیرید.
  • خود را کاملا بشویید و مطمئن شوید که هیچ باقیمانده صابون در ناف شما باقی نمانده است.
  • اگر مستعد ابتلا به عفونت کاندیدا هستید، مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.
  • پس از سوراخ شدن ناف، مدتی از استخرهای عمومی دور بمانید.
  • از غذاهای ناسالم اجتناب کنید و میوه ها و سبزیجات خام بیشتری مصرف کنید.

اگر با این درمان ها عفونت هیچ نشانه ای از بهبودی نداشت، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. تا در دراز مدت از عوارض جانبی جدی جلوگیری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم عفونت و بوی بدن آن متوقف نشد و هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، لطفا فورا با پزشک خود مشورت کنید:

  • تب
  • التهاب و درد در نزدیکی سوراخ ناف (پیرسینگ)
  • درد هنگام ادرار کردن
  • بدتر شدن و شدید شدن علائم ذکر شده

عفونت های ناف می تواند باکتریایی، قارچی، دیابتی یا به دلیل تجمع کثیفی و کیست باشد. بهداشت ضعیف، سوراخ کردن ناف، زخم یا جراحی ممکن است شانس ابتلا به عفونت را افزایش دهد. روغن نارگیل، کمپرس گرم، روغن‌های ضروری، سرکه و زردچوبه چند ترکیب رایجی هستند که می‌توانند به شما در تسکین درد و التهاب کمک کنند. در صورت تداوم یا بدتر شدن بیشتر علائم، حتما با پزشک مشورت کنید.

مطالب مرتبط:

۱۶ راهکار طبیعی و فوق العاده موثر برای درمان خانگی عفونت پوستی

۱۲ بهترین درمان خانگی جوش سرسیاه که موثر و شگفت انگیز است!

خواص روغن کرچک؛ ۱۶ خاصیت درمانی روغن کرچک برای سلامتی که شگفت انگیز است

۱۰ درمان خانگی با پاپایا برای داشتن پوستی شفاف

۱۶ روش خانگی موثر برای داشتن پوستی جوان، درخشان و بدون لک!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 31

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان