چه غذاهایی برای کاهش کلسترول مفید است؟

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۸, ۱۴۰۱ ,
مواد غذایی برای کاهش کلسترول

بیماری قلبی مهم‌ترین علت مرگ و میر در جهان است. سطح بالای کلسترول بد با افزایش خطر ابتلا به بیماری قبلی مرتبط است. برنامه و رژیم غذایی شما تاثیر زیاد و مهمی بر سطح کلسترول و سایر عوامل خطر دارد. به همین جهت ما در بخش سلامت خبرنامه 10 ماده غذایی مهم برای کاهش کلسترول را معرفی می‌کنیم که برای سلامت شما مفید است.

10 ماده غذایی برای کاهش کلسترول

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

تمشک؛ ماده غذایی برای کاهش کلسترول

تمشک با تمام ذایقه ای شیرینی که دارد، به کاهش سطح کلسترول LDL و افزایش سطح HDL، به حفظ سلامت مصرف کننده کمک می‌کند. گمانه های محققان بر این است که این اثرات مطلوب ناشی از سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی به نام پلی فنل است. ترکیباتی که به تمشک رنگ روشن می‌دهند.

نکته: وقتی تمشک را انتخاب می‌کنید، به دنبال تمشکی باشید که کاملا رسیده است. بر خلاف بسیاری از میوه‌های دیگر، تمشک پس از چیدن نمی‌رسد.

مطلب مرتبط: با این چک لیست ساده، در تمام طول سال از قلب تان مراقبت کنید

جو؛ ماده غذایی برای کاهش کلسترول

جو حاوی نوعی از فیبر محلول است که با کاهش موثر کلسترول تام و LDL بدون تأثیر بر HDL به کنترل سطح کلسترول کمک می‌کند. این فیبر بتا گلوکان با جلوگیری از جذب کلسترول از غذا توسط بدن عمل می‌کند. به دنبال جو مروارید کم فرآوری شده باشید، گونه ای که بیش‌تر در سوپرمارکت ها یافت می شود.

نکته: از این دانه همه کاره به عنوان جایگزینی برای برنج استفاده کنید. آن را با ذرت کبابی مخلوط کنید و روی آن یک سس وینیگرت برای یک سالاد با طراوت اضافه کنید. یا برای تقویت فیبر آن را به سوپ های خامه ای اضافه کنید.

مطلب مرتبط: کنترل سطح کلسترول: ۴ بهترین راه برای حفظ سلامت عروق

آووکادوها؛ کاهش کلسترول

آووکادو حاوی مقادیر قابل توجهی اسید اولئیک است، یک چربی تک غیراشباع سالم که به افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد کمک می‌کند. آووکادو همچنین سرشار از فیبر و یک ماده شیمیایی گیاهی به نام بتا سیتوسترول است که هر دو به کنترل کلسترول کمک می کنند.

نکته: آووکادو به طور قابل توجهی جذب آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی را که در میوه‌ ها و سبزیجات یافت می شود افزایش می‌دهد. چند تکه آووکادوی خرد شده را به سالاد بعدی خود اضافه کنید.

عدس

یکی از دلایل دوست داشتن عدس فیبر ضد کلسترول آن است. فیبر محلول در عدس ماده چسبنده ای تشکیل می‌دهد که کلسترول را به دام می اندازد و به خروج آن از بدن کمک می کند. عدس، نخود و لوبیا، لیما و لوبیا چشم بلبلی، به عنوان محافظ قلب شهرت دارند.

مطلب مرتبط: خار مریم: راه حل طبیعی مشکلات سلامت از کلسترول تا مشکلات کبدی

نکته: عدس مانند یک اسفنج طعم و مزه می دهد. عدس پخته شده را با مقداری روغن زیتون، سرکه بالزامیک یا قرمز، سیر له شده و جعفری مخلوط کنید. اجازه دهید نیم ساعت بماند تا طعم ها مخلوط شوند، سپس روی کراکر بمالید.

ادامامه در رژیم غذایی موثر بر کاهش کلسترول

این سویاهای سبز جوان با طعم شیرین کره ای یک نیروگاه پروتئینی، غنی از فیبر محلول و سرشار از ایزوفلاون ها هستند، یک ترکیب گیاهی که سطح کل کلسترول خون را کاهش می دهد. برای پخت ادامامه تازه، 3 تا 5 دقیقه در آب کمی نمک بجوشانید، با فرو بردن در آب یخ خنک کنید، سپس آبکش کنید. بسیاری از سوپرمارکت ها آنها را منجمد می فروشند.

آجیل

حدود 80 درصد کالری موجود در آجیل از چربی حاصل می شود، اما این چربی غیراشباع سالم است، نه نوع انسداد عروق. آجیل همچنین سرشار از استرول های گیاهی است، موادی که مانع از جذب کلسترول می‌شوند. با توجه به این مزایا، آجیل برای یک رژیم غذایی سالم برای قلب مفید است. حدود یک و نیم تا دو اونس در روز باید این کار را انجام دهید. گردو، بادام، فندق و پسته همگی فوایدی دارند. بادام زمینی نیز همینطور است، اگرچه از نظر فنی یکی از حبوبات است و نه آجیل.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی که کلسترول خوب را در بدن افزایش می دهند

نکته: یک کیسه آجیل بدون نمک را در یک مکان مناسب در آشپزخانه قرار دهید، بنابراین هنگام بیرون رفتن از در، گرفتن یک مشت آن آسان است.

روغن زیتون

روغن زیتون فقط طعم غذا را بهتر نمی کند. چربی های غیراشباع موجود در روغن زیتون (و روغن کانولا و گردو) دارای مزیت اضافه ای هستند که به کاهش سطح کلسترول LDL بدون تأثیر بر HDL کمک می کند. حدود 2 قاشق غذاخوری در روز را به جای سایر چربی ها مصرف کنید.

نکته: برای افزایش قدرت کاهش کلسترول بد روغن زیتون، یکی را با برچسب «بکر فوق العاده» انتخاب کنید. این فرم کمتر فرآوری شده است و حاوی آنتی اکسیدان های مفید برای قلب بیشتری است.

مطلب مرتبط: فواید شگفت انگیز توت سفید برای سلامت قلب و کاهش وزن

گلابی ها

آنها ترد و شیرین هستند و محموله سنگین فیبر طبیعی آنها، که بیشتر آن به شکل پکتین است، به کاهش سطح LDL کمک می کند. با کمال تعجب، گلابی تازه حتی بیشتر از سیب حاوی پکتین است. پکتین با کلسترول متصل می شود و قبل از جذب آن را از بدن خارج می کند. یک گلابی متوسط 16 درصد از مقدار توصیه شده روزانه فیبر را تامین می کند. سایر میوه های غنی از پکتین عبارتند از سیب، موز، پرتقال و هلو.

نکته: برای پوست کندن گلابی زحمت ندهید. پوست خوراکی آنها منبع اضافی فیبر است. قبل از سرو به سادگی بشویید.

مطلب مرتبط: درمان رگ های واریسی با ۱۰ بهترین مواد غذایی

چای

یک فنجان چای در یک روز پر استرس بیشتر از تسکین دهنده ها کار می دهد. هم چای سبز و هم چای سیاه می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. چای سبز از برگ های تخمیر نشده و چای سیاه از برگ های کاملاً تخمیر شده همان گیاه تهیه می شود. محققان بر این باورند که کاتچین ها، نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای، مسئول اثر کاهش کلسترول آن هستند. هرچه برگ های چای بیشتر تخمیر شوند، محتوای کاتچین کمتر و محتوای کافئین بیشتر می شود.

نکته: چای سیاه دو تا سه برابر چای سبز کافئین دارد. اگر چای سیاه ترجیحی شما را در شب بیدار نگه می دارد، به دنبال شکل بدون کافئین آن باشید.

مطلب مرتبط: فواید و ویژگی های بی نظیر میوه خشک

گوجه فرنگی ها

اگر می خواهید کلسترول خود را تحت کنترل داشته باشید، از سس گوجه فرنگی به همراه پاستای خود بخواهید. گوجه فرنگی منبع قابل توجهی از ترکیب گیاهی به نام لیکوپن است که سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که اگر گوجه فرنگی فرآوری شده یا پخته شود، بدن لیکوپن بیشتری جذب می کند، بنابراین آب گوجه فرنگی بنوشید و گوجه فرنگی را نیز به سوپ مینسترون خود اضافه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *