جاستین الن در استارتاپ های برتر، دانش آموزی با سرمایه یکصد هزار دالری

توسطسهراب شهریار

خرداد ۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۱, ۱۴۰۱ , ,
جاستبن الن در استارتاپ های برتر

جاستین الن نوجوان 17 ساله، خود را در دوراهی دشواری دید. این که، آیا باید به صورت تمام وقت دنبال علاقه اش، پختن باشد یا به کالج برود و به تحصیلات اش را ادامه دهد؟ او در آن زمان، جوانترین شرکت کننده در برنامه محبوب نتفلکس بود. جاستین الن در استارتاپ های برتر با آن که چیزی از آن نمی دانست به عنوان شغل جانبی شیرینی های سفارشی از خانه می ساخت و در عین حال با مدرسه نیز درگیر بود. او ماهانه درآمدی حدود 5000 دالرداشت، اما نمی توانست خودش را با هم­سن و سالان اش مقایسه نکند.

الن می گوید« چیزی که باعث ناامیدیم می شد، دیدن ثبت نام کردن تمام دوستانم برای کالج بود.» به هر حال کیک­پز مشهور حرفه اش را دنبال کرد و معتقد بود «هر شخص مسیر خودش را دارد.»

جاستین الن در استارتاپ های برتر

تنها دو سال بعد، او یکی از استارتاپ های برتر را ساخت و یک کارآفرین تمام وقت شد. او صاحب کسب و کار قنادی/شیرینی­پزی به اسم Everything Just Baked با دارمدی بیش از 100000 دالر در سال شد. او دیگر راهی و تصمیمی برای بازگشت نداشت.

در ماه مارس امسال، او برای اولین بار در برنامه نتفلیکس «آیا کیک هست ؟» Is It Cake? حضور یافت. – یک مسابقه پخت و پز که در آن هنرمندان شیرینی­پز/شیرینی، نمونه های خوراکی/خوردنی اشیاء روزمره، مانند سنجاق بولینگ، چرخ خیاطی… را درست می کنند. این نمایش به تاریخ 18 مارس در سرویس پخش زنده، پخش شد و به مدت چهار هفته در فهرست 10 برنامه پربیننده برتر بود. همچنین بیش از 100 میلیون ساعت بازدید از سراسر جهان داشت.

الن می گوید: مسیر موفقیت بدون شکست نیست و در این مسیر، سخت کوشی و سخنان هوشمندانه عزیزانش نقش ارزنده­ای داشته است.

بیشتر بخوانید: استارتاپ های برتر جهان؛ چگونه دو نوجوان هندی شرکت ۹۰۰ میلیون دالری پایه گذاری کردند؟

جاستین الن در استارتاپ های برتر؛ “چه کسی این کیک را درست کرده ؟”

به عنوان یک بومی دیجیتال (بومی دیجیتال، اشخاصی که در عصر انترنت و سایر تکنالوژی­های مدرن زاده و بزرگ شده اند) او از آغاز کارش می دانست، داشتن حضور در رسانه های اجتماعی چقدر برای کسب و کارش مهم و حیاتی محسوب می شود. اما برای مشهور شدن، تمرین و شجاعت زیادی لازم است.

آلن می گوید «در ابتدا، فعالیت من در رسانه های اجتماعی خوب نبود… عکس ها عالی نبودند. خیلی خیره و به نحوی کم کیفیت بودند. اما همانطور که پیشرفت می کردم متوجه شدم که عکس ها باید بسیار باکیفیت باشند.»

الن همچنان متوجه می شود که اینستاگرام واقعا روی محتوای ویدیو تاکید دارد و این زمانی بود که او تصمیم گرفت دوربین را به سمت خودش بچرخاند و بخش های از زندگیش منحیث شیرنی پز جوان را، به نمایش بگذارد. او می گوید« قطعا در اوایل من خجالتی و ترسو و معذب بودم… اما شما هرچه بیشتر کاری را انجام دهید، برتر می شوید. صادقانه بگویم هیچ کسی اهمیت نمی دهد شما چه کاری را می کنید یا موهای شما چگونه است.»

جاستین الن در استارتاپ های برتر

او می گوید «راستش را بخواهید، این باعث می شود شما ارتباط بیشتری برقرار کنید. مردم می خواهند شخصی که پشت برند هست را بشناسند و اگر از او لذت بردند حاضرند برای او پول خرج کنند.» الن گفت: در ابتدای کار حتی پست کردن در اینستاگرام را جدی نگرفته بود و  فقط برای سرگرمی پست می کرد و مردم سوال می کردند: آیا می توانم کیکی سفارش دهم؟

همنچنین او دنبال کننده ها و مشتریانش را به صورت آهسته، از پختن هر چیزی که فرصتش را داشته حتی اگر برای مراسم خانوادگی بوده، بدست آورده است. او می گوید: «اصلا لازم نیست که کیکی بزرگ باشد… فقط یک چیز کوچک درست کنید، شما نمی فهمید چه کسانی در آنجا خواهد بود. بلاخره شخضی آن را می خورد و می پرسد کی این کیک را درست کرده است؟»

بیشتر بخوانید: چگونه آلینا مورس کارآفرین ۱۷ ساله شرکت آب نبات چند میلیون دالری ساخت؟

قبل از اینکه او این مسله را درک کند، پنجاه هزار دنبال کننده در اینستاگرام و درآمدی میان 5000 تا 9000 دلاردر ماه داشت. او می گفت: من فهمیدم، واو این می تواند یک تجارت/کاسبی جدی باشد.

مردم کیف های زنانه را به هزاران دالر می خرند، شما باید به مشتریان خود ارزش برند و چیزی که تولید می کنید را بفهمانید

از شیرینی­پزی تا کارآفرینی؛ جاستین الن در استارتاپ های برتر

الن وقتی در دوره عالی مدرسه متوجه افزایش تحرک در شغل جانبی­اش می شود، شروع به فکر درباره دنبال کردن شیرینی­پزی منحیث شغل اصلی­اش کرد. اما همه موافقت نکردند. پدرم گفت « یک شیرنی­پز؟ من فکر می کنم رابطه ای در پخت و پز وجود دارد مانند: شما باید زیاد کار کنید اما پول زیادی بدست نمی آورید.» اما الن برنامه های بزرگی برای خودش داشت.

­او می گوید« من درک کردم نباید کوچک فکر کنم. در میدان می توانید کارهای زیادی را انجام دهید… به هر خطی که می توانید وارد شوید فکر کنید.» او ادامه می دهد: من درباره شیرینی­پزهای دیگر جستوجو کردم، متوجه شدم آنها چندین خط تولیدی دارند. که من نمی دانستم این از جمله کارهای است که شما می توانید انجام دهید.

در همین زمان بود که الن مانند دوستان و اطرافیانش باید درباره آینده بعد از مدرسه اش فکر کند. الن می گوید« در آن مقطع زمانی که همه دنبال جستجوی کالج بودند… من درباره رفتن به مدرسه آشپزی بحث می کردم، اما در نتیجه درک کردم برای من درست نیست.

اگر می خواهی شیرینی­پز باشی، پس برو برای کسی کار کن

او می گوید «آن مدرسه پول زیادی می گرفت و من احساس کردم ارزشش را ندارد. و شما نمی توانید نحوه و چگونگی انجام یک هنر را در قالب یک معنا یا یک مفهوم آموزش دهید. در واقع این فقط تمرین هست و هر چه بیشتر تمرین کنید آسانتر می شود.»

این لحظه اساسی و حیاتی برای الن بود، او متوجه شد دیگر فقط یک شیرینی­پز ساده در مدرسه نیست. “در قدم ول، من یک کارآفرین هستم بعد یک شیرینی­پز. اگر می خواهید یک شیرینی­پز باشید پس بروید برای کسی کار کنید.”

بهترین مشوره های کسب و کار

رسانه های اجتماعی شاید یک ابزار بازاریابی رایگان باشد. اما الن برای سرمایه اولیه و راه اندازی کسب و کارش نیاز به کمک داشت. او می گوید« من در آغاز کار کلوچه هایم با ارسال کردن بسته ها به فروش می رساندم… از خانواده­ام برای خرید جعبه ها و سایر مواد مورد نیاز 500 دلار درخواست کردم.»

حتی با وجود اینکه والدینش در روزهای نخست در مورد تجارت او تردید داشتند. الن موفقیتش را به سخنان خردمندانه آنها نسبت می دهد: همیشه آنچه را به دست می آورید دوباره سرمایه گذاری کنید. «من با پولی که بدست آورده بودم دوباره در کسب و کارم سرمایه گذاری کردم. نرفتم جوردن بخرم،» او با خنده گفت: کفش‌های ورزشی محبوب ایرجردن نایکی که حداقل 200 دلار قیمت دارند.

الن گفت: «این طرزفکر را والدینش به او القا کرده است. آنها همیشه به ما می گویند وقتی کارشان خوب است، پول را با بی‌احتیاطی خرج نمی‌کنند. این یک نکته بسیار مهم است، خصوصا زمانی که برای اولین بار کاری را شروع می کنید… بنابراین کاسبی شما می تواند به چیزی بزرگتر تبدیل شود.»

او اضافه کرد: راه اندازی یک کسب و کار هزینه بر است، چون شما فکر می کنید ایده خوبی دارید نمی توانید پول را هدر دهید.

بیشتر بخوانید: از سرمایه ۲ دلاری تا اخراج؛ آموخته های ۴ سرمایه گذار جوان از فعالیت در دهه گذشته

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *