جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

ناباروری به معنای عدم توانایی باردار شدن است. مشخص شده است که باروری در زنان با افزایش سن به طور پیوسته کاهش می یابد، به این معنی که زنان با افزایش سن، شانس کمتری برای باروری دارند. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که با هر سیکل قاعدگی، زن تخمک‌های مورد نیاز برای باروری را از دست می‌دهد. این فرآیند تا زمانی که تخمک‌گذاری به طور کامل متوقف شود، ادامه پیدا می کند. ناباروری فقط مشکلی از مشکلات یک زن نیست. هم مردان و هم زنان می توانند به طور مساوی در ناباروری نقش داشته باشند. در این مطلب از سری مطالب سلامت به بررسی دلایل شایع ناباروری در مردان و زنان پرداخته ایم. تا پایان مطلب با خبرنامه همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ناباروری در مردان و زنان: علل، فاکتورهای خطر و درمان‌ها

ناباروی چیست؟

بسیاری از زوج‌ها با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند و برای باردار شدن به دنبال کمک هستند، اما اغلب تصور می‌شود که این مشکل فقط در زنان موجود است. مردان نیز شانس کمتری برای دادن اسپرم با کیفیت به همسر خود در طول رابطه جنسی دارند، زیرا با افزایش سن و عادات سبک زندگی، کیفیت و کمیت اسپرم مردان نیز کاهش می‌یابد.

زوج هایی که با مشکلات ناباروری روبرو هستند باید با یک متخصص باروری ملاقات داشته باشند. متخصص باروری در مدیریت مشکلات ناباروری در زوجین تخصص دارد. بارداری یا توانایی باردار شدن نتیجه فرآیندی است که مراحل زیادی دارد. ناباروری می تواند بدلیل وجود مشکلی در آن مراحل باشد که متخصص می تواند آن را شناسایی کند. ناباروری وضعیتی است که در آن پس از یک سال تلاش برای باردار شدن نمی توانید باردار شوید.

در زنان، علل ناباروری می تواند بدلیل مواردی همچون اندومتریوز، فیبروم رحم و بیماری تیروئید باشد. مردانی که مشکلات باروری دارند ممکن است تعداد اسپرم کم یا تستوسترون پایین داشته باشند. خطر ناباروری با افزایش سن افزایش می یابد.

اما برخی از علل شایع ناباروری در مردان و زنان به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: ۱۶ بهترین مواد غذایی برای درمان بی میلی جنسی که شگفت انگیز است!

از دلایل شایع ناباروری در مردان و زنان : سبک زندگی

عادات سبک زندگی بی تحرک، به ویژه عاداتی که متخصصان جوان در طول همه گیری COVID-19 در خانه ایجاد کرده اند، می تواند منجر به ناباروری شود.

داشتن یک سبک زندگی سالم که شامل مصرف یک رژیم غذایی سالم و ورزش مکرر برای بدن است، برای حفظ یک زندگی سالم و تناسب بسیار مهم است تا بتوانید تخمک ها و اسپرم هایی با کیفیت خوب و سالم و مغذی داشته باشید.

استرس

استرس بیش از حد در نهایت می تواند منجر به ناباروری شود. این استرس بر هورمون های بدن ما تأثیر می گذارد و می تواند مستقیماً بر باروری تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: با این ۸ گیاه شگفت انگیز به استرس و اضطراب تان نقطه پایان بگذارید!

از دلایل شایع ناباروری در مردان و زنان: پرتوها و درمان ها

پرتوها و درمان‌هایی که در طول درمان‌های سرطان یا سایر درمان‌ها در نزدیکی ناحیه شکم ما انجام می‌شوند، بر باروری تأثیر می‌گذارند. زیرا پرتوها می‌توانند به ذخیره تخمک یا تعداد اسپرم در اطراف ناحیه شکم آسیب بزنند. تکنیک هایی مانند انجماد تخم مرغ برای افرادی که تحت درمان سرطان یا پرتودرمانی هستند پیشنهاد می شود.

سیگار کشیدن/نوشیدن بیش از حد الکل

سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل، تأثیر بدی بر بدن ما دارد . این موضوع می تواند منجر به بوجود آمدن تخمک ها و اسپرم های ناسالم شود که می تواند منجر به سقط جنین و ناباروری شود.

اختلالات خوردن، از جمله بی اشتهایی عصبی و بولیمیا

اختلال خوردن یک مسئله جدی و پیچیده سلامت روان است که بر سلامت عاطفی و جسمی فرد تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به اختلالات خوردن، وضعیت بدی در وزن یا ظاهرشان ایجاد می کنند. بی اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری نیز می توانند تأثیر منفی بر باروری داشته باشند.

از دلایل شایع ناباروری در مردان و زنان:دیابت

دیابت یک بیماری شایع است که در بین همه ما رایج است. اما ما کمتر از این واقعیت در مورد اثرات دیابت آگاه هستیم. یکی از راه هایی که دیابت بر بدن انسان تأثیر می گذارد، تأثیر آن بر باروری در مردان و زنان است. برای مبارزه با مشکلات ناباروری با دیابت، فرد باید شرایط خود را به خوبی کنترل کند. اختلال هورمونی ناشی از دیابت دلیل اصلی تاخیر یا عدم موفقیت در لانه گزینی و لقاح است.

سن

همانطور که قبلا ذکر شد، سن نقش بسیار مهمی در باروری مردان و زنان دارد. کیفیت تخمک زنان و اسپرم مردان با افزایش سن کاهش می یابد. همچنین با گذشت زمان تعداد تخمک ها و اسپرم ها کاهش می یابد. زنان بعد از 35 سالگی و مردان بعد از 40 سالگی مستعد ناباروری هستند.

مشکلات وزن از دلایل شایع ناباروری در مردان و زنان

مدیریت وزن بخش بزرگی از سلامتی شماست. هنگامی که اضافه وزن یا چاق یا حتی کمبود وزن دارید، در معرض خطر بیماری های پزشکی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا (فشار خون) و دیابت هستید که بر باروری تأثیر می گذارد. ورزش بیش از حد همچنین می تواند منجر به مشکلات وزن و درصد کمتر چربی در بدن شود که بر هورمون های ما تأثیر می گذارد و منجر به ناباروری و ناتوانی در باردار شدن می شود.

بیماری های مقاربتی (STDs)

STD یا STI یک بیماری جدی مقاربتی است که می تواند پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد شود. بیماری های مقاربتی می تواند منجر به ناباروری شود.

خوانندگان عزیز و دوست‌داشتنی خبرنامه می توانید از طریق شبکه های اجتماعی ما در اینستاگرام و فیسبوک نظرات و پیشنهادات خود را مطرح نمایند. شما همواره از طریق بخش سلامت خبرنامه می توانید به جدیدترین مطالب در حوزه سلامت، درمان های طبیعی و خانگی، سلامت جنسی و خواص گیاهان دارویی و … دسترسی داشته باشید.

لینک های مرتبط:

نکات مهم در زمینه تغذیه مناسب برای بهبود کیفیت اسپرم 

افزایش شانس بارداری سریع: با این ۴ نکته کلیدی، شانس بارداری خود را افزایش دهید

از بهبود باروری تا تقویت سلامت جنسی؛ ۵ برترین خواص تخمه کدو برای مردان!

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان