جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
4
(2)

عشق برای رفاه ما در زندگی ضروری است. هرچند اکثر آن هایی که عاشق شده اند تجربیات چالش برانگیزی از این حس شگفت انگیز دارند. اما تعدادی از محققان نظریه عشق مثلث استرنبرگ را در مورد مفهوم عشق ارائه کرده اند.

نظریه عشق مثلث استرنبرگ

یک استثنا در این حس بی نظیر به عنوان نظریه مثلثی عشق استرنبرگ در اواخر دهه 1980 توسط روانشناس رابرت استرنبرگ ارائه شد. این نظریه نشان می دهد که افراد می توانند در هر لحظه از زمان درجات مختلفی از صمیمیت، اشتیاق و تعهد داشته باشند. تحقیقات زیادی برای تایید ارزش نظریه استرنبرگ انجام شد. یک مطالعه در سال 2020 که در مجله تحقیقات جنسی منتشر شد، پشتیبانی تجربی از جهانی بودن نظریه مثلثی عشق ارائه کرد.

مطلب مرتبط: ۵ زبان عشق در زندگی مشترک که هر زوجی باید بداند

این مقاله سه مولفه عشق را که استرنبرگ توصیف کرده بود را مورد بحث قرار داده. همچنین از هفت نوع مختلف عشق و اجزای هر کدام نیز صحبت کرده است.

3 مولفه عشق استرنبرگ

در نظریه دکتر استرنبرگ مفهوم عشق مثلثی است که از سه جزء تشکیل شده است. برخی از این نوع عشق ها بر عشق بین دو نفر در یک رابطه عاشقانه یا جنسی متمرکز است. اما این نوع عشق در سایر اشکال روابط بین فردی نیز صدق می کند.

  • صمیمیت، که شامل احساس صمیمیت و پیوند است
  • اشتیاق، که شامل احساسات و خواسته هایی است که منجر به جذب فیزیکی، عاشقانه و کمال جنسی می شود.
  • تصمیم/تعهد، که شامل احساساتی است که فرد را به ماندن در کنار کسی و حرکت به سمت اهداف مشترک سوق می دهد.

یافتن تعادل بین نیاز فیزیولوژیکی به رابطه جنسی و نیاز به عشق ضروری است و عشق در فقدان کامل هر سه مولفه پدیدار نمی‌شود.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه شیفتگی (هوس) که اغلب آنها را با عشق اشتباه می گیریم

نظریه مثلث عشق استرنبرگ چیست؟

مثلث عشق با نظریه مثلثی عشق یکسان نیست. در یک مثلث عشقی، سه نفر ممکن است درگیر یک رابطه با مجموع از احساسات عشقی همراه باشند. یا دو نفر برای رسیدن به عشق فرد سوم رقابت کنند.

7 نوع عشق در مثلث عشق استرنبرگ

سه مولفه عشق به صورت سیستمی در تعامل هستند. وجود یک جزء از عشق یا ترکیبی از دو یا چند جزء، هفت نوع تجربه عاشقانه ایجاد می کند. این نوع عشق ممکن است در طول یک رابطه نیز متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک رابطه می تواند به عنوان عشقی پرشور شروع شود و به عشق رمانتیک تبدیل شود. و در نهایت به عشقی پایدار برسد.

دوستی

اجزاء: پسندیدن

این نوع عشق زمانی ایجاد می‌شود که مؤلفه صمیمیت یا دوست داشتن وجود داشته باشد. اما احساس اشتیاق یا تعهد به معنای عاشقانه آن وجود نداشته باشد. عشق دوستی می تواند ریشه دیگر اشکال عشق باشد.

مطلب مرتبط: ۶ مهمترین نشانه‌ های عشق واقعی و دروغین مردان در یک رابطه عاطفی

شیفتگی؛ نظریه مثلث عشق استرنبرگ

اجزاء: اشتیاق

شیفتگی با احساس شهوت و اشتیاق جسمانی، بدون علاقه و تعهد مشخص می شود. زیرا زمان کافی برای ایجاد حس عمیق صمیمیت، عشق رمانتیک یا عشق کامل وجود نداشته است. این ها در نهایت ممکن است پس از مرحله شیفتگی ایجاد شوند. شیفتگی اولیه اغلب بسیار قدرتمند است.

عشق خالی

اجزاء: تعهد

عشق پوچ با تعهد بدون شور یا صمیمیت مشخص می شود. گاهی اوقات، یک عشق قوی به عشق پوچ تبدیل می شود. برعکس این نیز ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، یک ازدواج سنتی یا از قبل تعیین شده ممکن است خالی از هیچ عشقی شروع شود. اما در طول زمان به شکل دیگری از عشق شکوفا شود.

مطلب مرتبط: شناخت زبان عشق برای تقویت رابطه: ۵ نشانه که همسرتان به شما عشق می ورزد

عشق رمانتیک

مولفه ها: صمیمیت و اشتیاق

عشق رمانتیک از طریق صمیمیت و اشتیاق جسمی، افراد را از نظر عاطفی به هم پیوند می دهد. شرکای این نوع روابط گفتگوهای عمیقی دارند که به آن ها کمک می کند تا جزئیات صمیمی رابطه یک یکدیگر را بدانند. آن ها از اشتیاق و محبت جنسی لذت می برند. این زوج ها ممکن است در نقطه ای باشند که در تعهد بلندمدت یا برنامه های آینده زندگی شان هنوز بلاتکلیف هستند.

عشق همراه؛ نظریه مثلث عشق استرنبرگ

مولفه ها: دوست داشتن و صمیمیت

عشق همراه نوعی عشق صمیمی، اما غیر پرشور است. این شامل مؤلفه صمیمیت یا دوست داشتن و مؤلفه تعهد در این مثلث است. چنین عشقی از دوستی قوی تر است، زیرا در آن یک تعهد طولانی مدت وجود دارد. اما میل جنسی در حداقل خود قرار داشته یا اصلا وجود ندارد.

مطلب مرتبط: تست روانشناسی عشق: آنچه در تصویر می بینید، دید شما درباره عشق را منعکس می کند!

این نوع عشق را اغلب در ازدواج هایی مشاهده خواهید کرد که در آن هیچ شور و شوقی وجود نداشته و از بین رفته است. اما این زوج همچنان محبت عمیق یا پیوند قوی با هم دارند. چنین عشقی ممکن است به عنوان عشق بین دوستان بسیار نزدیک و اعضای خانواده نیز در نظر گرفته شود

عشق فریبنده

اجزاء: تعهد و اشتیاق

در این نوع عشق در حالی که تعهد و اشتیاق وجود دارد اما صمیمیت یا علاقه ایی بین افراد احساس نمی‌شود.  عشق فریبنده با معاشقه طوفانی مشخص می‌کند که در آن شور و شوق بدون تاثیر تثبیت کننده صمیمیت، انگیزه تعهد را ایجاد می کند. اغلب، مشاهده این موضوع باعث می‌شود که دیگران در مورد این که چگونه این زوج می‌توانند کنار هم باشند، گیج و سردرگم هستند. متاسفانه، چنین ازدواج هایی اغلب به نتیجه نمی رسند. هنگامی زوجی به چنین پیوندی تن می‌دهد، در واقع، بسیاری از آن ها موفقیت را به شانس تبدیل می کنند تا راهی برای ایجاد صمیمیت و انگیزه به وجود آورند.

مطلب مرتبط: ازدواج و سوالات مهم قبل از آن که باید از شریک زندگی خود بپرسید

عشق کامل

مولفه ها: صمیمیت، اشتیاق و تعهد

عشق کامل از هر سه جزء تشکیل شده و شکل کلی عشق است. نشان دهنده یک رابطه ایده آل است. زوج هایی که این نوع عشق را تجربه می کنند، حتی چندین سال پس از پیوند خود هنوز از رابطه جنسی شان لذت برده و آن را عالی توصیف می‌کنند. این زوج ها نمی توانند شریک عاطفی خود را با هیچ کس دیگری تصور کنند. از سویی بدون شریک زندگی خود نمی توانند شاد باشند. آن ها موفق می شوند بر تفاوت ها غلبه کنند و با عوامل استرس زا روبرو شوند زیرا عاشقانه همدیگر را دوست دارند.

عشق یک فعل است، نظریه مثلث عشق استرنبرگ

به گفته دکتر استرنبرگ، حفظ عشق کامل ممکن سخت تر از دستیابی به آن باشد، زیرا اجزای عشق باید به مرحله عمل در آیند. بدون رفتار و بیان، اشتیاق از بین می رود و عشق ممکن است به نوع همنشینی بازگردد.

مطلب مرتبط: ۱۰ مورد از نکات مهم ازدواج که همه زوج ها باید بدانند

دکتر استرنبرگ می‌گوید اهمیت هر یک از اجزای عشق ممکن است از فردی به فرد دیگر و از زوجی به زوج دیگر متفاوت باشد. هر سه مولفه برای یک رابطه عاشقانه ایده آل مورد نیاز هستند. اما مقدار هر جزء مورد نیاز از یک رابطه به رابطه دیگر یا حتی در طول زمان در یک رابطه متفاوت است.

دانستن نحوه تعامل اجزاء ممکن به برجسته کردن بخش هایی از رابطه که نیاز به بهبود دارد، کمک کند. برای مثال، تشخیص این که شور و اشتیاق از رابطه شما خارج شده و از بین رفته است. می تواند به شما کمک کند به دنبال راه هایی برای احیای مجدد آن و جرقه ایی برای شروع باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان