جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
1.5
(2)

غدد بارتولین (BAHR-toe-linz)، غده‌ای است که به صورت طبیعی در دو طرف دهانه‌ی واژن قرار دارند. این غدد مایعی ترشح می‌کند که به روان شدن واژن کمک می‌کند. گاهی دهانه‌ی این غدد مسدود شده و باعث برگشت مایع به داخل آن می‌شود. در نتیجه تورم نسبتاً بدون درد‌ی ایجاد می‌شود که به آن کیست بارتولین می‌گویند. در بعضی موارد شرایط عموم این کیست می‌تواند وخیم شده و منجر به بروز مشکلات بیشتری شود. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که کیست بارتولن واژن چیست و چگونه درمان می‌شود.

کیست غده بارتولن چیست

کیست بارتولن (یا کیست فرج) نوعی کیست واژن است که در دو طرف لابیا (لب‌های واژن) در نزدیکی دهانه واژن ایجاد می‌شود. نام آن از غدد بارتولین گرفته شده است، که دو غده کوچک هستند که مایع (مخاط) تولید می‌کنند. لابیا و غدد بارتولن بخشی از فرج در دستگاه تناسلی زنانه را تشکیل می‌دهند. کیست بارتولین زمانی اتفاق می‌افتد که در دهانه‌ی یکی از این غدد انسداد ایجاد می‌شود و باعث ایجاد موکوس و تشکیل توده می‌شود. به طور معمول فقط در یکی از دو غده بارتولین رخ می‌دهد. برخی از کیست‌های بارتولین کوچک هستند و هیچ دردی ایجاد نمی‌کنند.

اما کیست با آبسه فرق دارد. آبسه بارتولن چیست؟ اگر کیست با باکتری عفونی شود، آبسه ایجاد می‌شود. کیست بارتولین در صورت عفونت می‌تواند دردناک باشد و ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. بارتولن خطرناک به ندرت رخ می‌دهد.

کیست بارتولین چگونه است؟

کیست‌های بارتولین مانند برجستگی‌های گرد زیر پوست روی لب‌های واژن (لابیا) خواهند بود. آنها اغلب بدون درد هستند. در صورت بروز عفونت، برخی ممکن است قرمز، حساس و متورم شوند. سایر کیست‌های بارتولین ممکن است به نظر پر از چرک یا مایع باشند. کیست بارتولین می‌تواند به اندازه‌ی یک نخود کوچک باشد یا به بزرگی یک توپ گلف رشد کند. کیست ممکن است باعث شود یک طرف لابیای شما بزرگتر به نظر برسد و آلت تناسلی‌تان کج شود.

آیا کیست بارتولین در بارداری شایع است

بروز آبسه غده بارتولین در دوران بارداری بسیار پایین و در حدود 0.13 درصد بود. با این حال احتمال آن در دوره‌های مختلف بارداری متفاوت است. در سه ماهه‌ی اول، 20 درصد، در سه ماهه‌ی دوم، 45 پنج درصد و در سه ماهه‌ی سوم در حدود 7 درصد است.

علائم کیست بارتولن چیست

کیست بارتولن نشانه چیست؟ ممکن است یک توده نرم و بدون درد احساس کنید. این توده‌ها معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما اگر کیست بسیار بزرگ شود، می‌تواند قابل‌توجه و ناراحت‌کننده شود. هنگام راه رفتن، نشستن یا رابطه جنسی ممکن است در پوست اطراف واژن (فرج) احساس درد کنید. کیست گاهی اوقات می‌تواند جفت خارجی لب‌های اطراف واژن (لابیا بزرگ) را تحت‌تاثیر قرار دهد. یک طرف ممکن است متورم یا بزرگتر از حد معمول به نظر برسد. اگر کیست عفونی شود، می‌تواند باعث ایجاد مجموعه دردناکی از چرک (آبسه) در یکی از غدد بارتولین شود. علائم آبسه شامل قرمز شدن، متورم شدن، حساس شدن و داغ شدن ناحیه آسیب دیده است. همچنین می‌تواند باعث افزایش دمای بدن شود.

علل کیست بارتولن چیست

ایجاد کیست بارتولن بر اثر چیست؟ پزشکان به طور دقیق نمی‌دانند دلیل کیست بارتولین چیست. برخی از علل ایجاد کیست بارتولن عبارتند از:

    • آسیب، تحریک یا رشد اضافی پوست در ناحیه‌ی واژن.
    • کلامیدیا، سوزاک یا سایر عفونت‌های مقاربتی (STIs).
    • عفونت‌های باکتریایی مانند اشریشیا ( coli).

عوارض کیست بارتولن چیست

اگر کیست غده بارتولین کوچک باشد، ممکن است هیچ عوارضی نداشته باشید. اما یک کیست بزرگ یا یک کیست عفونی (آبسه) می‌تواند عوارض زیر را ایجاد کند.

عوارض کیستی که عفونی نشده است عبارتند از:

    • یک توده بدون درد در ناحیه واژن
    • قرمزی یا تورم در ناحیه واژن
    • ناراحتی هنگام راه رفتن، نشستن یا رابطه جنسی

عوارض کیست عفونی عبارتند از:

    • دردی که بدتر می‌شود و راه رفتن، نشستن یا حرکت را سخت می‌کند.
    • تب و لرز.
    • تورم در ناحیه فرج.
    • تخلیه‌ی چرک از کیست.

کیست بارتولن در بارداری همچنین از بیماری های در دوران بارداری محسوب شده و مادر باردار را دچار ناراحتی های بیشتری کرده و در زایمان طبیعی را با اختلال مواجه می‌کند. 

 

درمان کیست بارتولن چیست

اکنون که متوجه شدید علت ایجاد کیست بارتولن چیست نوبت به درمانش می‌رسد. درمان به اندازه‌ی کیست، میزان درد و اینکه آیا کیست عفونی شده یا خیر بستگی دارد. گاهی اوقات درمان خانگی تنها چیزی است که نیاز دارید. در موارد دیگر، تخلیه کیست بارتولین با جراحی ضروری است. اگر پزشک تشخیص دهد شما بیماری مقاربتی دارید یا کیستتان عفونی شده باشد، آنتی بیوتیک برای درمان کیست بارتولن تجویز می‌شود. همچنین ممکن است داروهای موضعی را برای قرار دادن روی پوستتان تجویز کنند. اگر زیر 40 سال دارید و کیست مشکلی ایجاد نکرده، احتمالاً نیازی به درمان نخواهید داشت. بنابراین کیست بارتولن در افراد مجرد و کم سن و سال به ندرت تحت درمان خاصی قرار می‌گیرد. قبل از شروع درمان‌های جدی، بهتر است درمان خانگی را امتحان کنید. درمان خانگی کیست بارتولن چیست

نشستن در وان حمام می‌تواند کمک کند. یک وان را با 3 تا 4 اینچ آب پر کنید (به اندازه‌ای که واژن شما را بپوشاند) و به آرامی در آب بنشینید. این کار را چند بار در روز به مدت 3 یا 4 روز انجام دهید. با انجام این کار ممکن است ترکیدن کیست رخ داده و خود به خود تخلیه شود. اگر کیست بارتولین مشکل ایجاد می‌کند – یا اگر به آبسه تبدیل شده است – باید به پزشک خود مراجعه کنید. آنها آن را به یکی از سه روش زیر درمان خواهند کرد:

    • تخلیه با لوله: پزشک یک برش ایجاد کرده و یک لوله‌ی لاستیکی کوچک (کاتتر) را در دهانه قرار می‌دهد تا تخلیه شود. این فرایند می‌تواند تا 6 هفته هم طول بکشد. بلافاصله پس از تخلیه‌ی مایع، احساس بهتری خواهید داشت. اما ممکن است برای چند روز پس از آن نیاز به مصرف داروهای مسکن داشته باشید.
    • در مواردی که کیست بزرگ و خطرناک است جراحی ساده‌ای انجام می‌شود. جراحی کیست بارتولن چیست؟ در یک عمل ساده کیست به طور کامل باز شده و مواد داخل آن تخلیه می‌شود و در نهایت محل ضدعفونی شده و بخیه زده می‌شود. پزشک ممکن است بعد از آن مسکن و پماد برای کیست بارتولن تجویز کند. همچنین خطر عفونت، خونریزی و عود آبسه نیز وجود دارد. قبل از جراحی پزشک توضیح می‌دهد که شرایط عمل کیست بارتولن چیست.

در طب سنتی هم برای درمان این کیست به مصرف پماد زردچوبه، افزایش مصرف میوه‌های دارای ویتامین C و ماست و استفاده از حمام آب گرم توصیه می‌شود.

پیشگیری از کیست بارتولین

دقیقاً مشخص نیست که چرا کیست بارتولین ایجاد می‌شود، بنابراین معمولاً نمی‌توان از آنها پیشگیری کرد. اما از آنجایی که تصور می‌شود برخی از این کیست‌ها با بیماری‌های مقاربتی مرتبط هستند، انجام رابطه‌ی جنسی ایمن (استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی) می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به کیست بارتولین کمک کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان