چگونه برای لذت بردن از زندگی خود را ببخشیم؟

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱ ,
چگونه خود را ببخشیم

بخشش همیشه آسان نیست. وقتی کسی به شما صدمه می زند، شاید با یک عذرخواهی صمیمانه او را ببخشید. اما اگر آن فرد خودمان باشیم، چه؟ چگونه خود را ببخشیم؟ به جواب این سوال فکر کرده اید؟ بیایید در مورد بخشیدن خود صحبت کنیم.

چگونه خود را ببخشیم ؟

ممکن است لازم باشد خود را به خاطر کار اشتباهی که انجام دادید، ببخشید. شاید هم از شخص دیگری طلب بخشش کرده باشید، اما هیچ وقت از خودتان طلب بخشش نکرده اید. در حالی که شما لایق بخشیدن هستید. پس باید بدانیم چگونه خود را ببخشیم. در این مطلب همراه ما باشید.

مطلب مرتبط: هک کردن اکسی توسین – راه های آسان برای فعال کردن هورمون شادی در بدن

1. برای این که چگونه خود را ببخشیم باید به خود چون یک دوست نزدیک شوید

زمانی که کاری غیر اخلاقی انجام می‌دهید، اغلب شروع به سرزنش خود می‌کنید. که هیچ فایده ایی برای آرامش شما ندارد. در حالی که خود ما نیاز به میزان زیادی دلسوزی نسبت به خود داریم. اما چگونه باید برای خود دلسوزی کنیم؟ این روش را امتحان کنید. به یاد بیاورید، وقتی بهترین دوست شما با شکست عاطفی رو به رو می‌شود. یا وقتی اتفاق بدی برایش می‌افتد چه احساسی دارید؟. وقتی او به خودش فحش می‌دهد یا در مورد خودش بی انصافی می‌کند، اولین جمله ایی که به او می‌گویید این است: “هی، تو انسانی – با خود مهربان باش.” با این حال، ما هیچ وقت با خودمان چنین مهربان نیستیم. پس چگونه می‌خواهید مانند یک دوست صمیمی با خودتان رفتار کنید؟. این سوال می‌تواند به شما کمک کند تا دیدگاه و حس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

اما اگر می‌خواهید نسبت به صداقت دوستان خود سخت گیری کنید، این نکته کارساز نخواهد بود. در عوض، سعی کنید طوری به خودتان نگاه کنید که به یک کودک نگاه می‌کنید. قلب خود را نسبت به اشتباهاتی که مرتکب می‌شوید، نرم کنید. انسان ها همیشه اشتباه می‌کنند. اما همه ما می‌توانیم آن را اصلاح کنیم. بین گفتن “کاری که انجام دادم وحشتناک بود” و “من وحشتناکم” تفاوت وجود دارد. پس سعی کنید نسبت به خود بی انصافی نکنید.

مطلب مرتبط: پنج درمان طبیعی که برای سلامت روان و درمان افسردگی مفید هستند

2. در مورد حقایق بنویسید یا صحبت کنید

اغلب، وقتی کاری اشتباه انجام می دهید، ممکن است احساس گناه شدیدی داشته باشید. ترکیبی مبهم از شرم و تفکر فاجعه آمیز در مورد خودتان. یا حتی سعی کنید تاثیر اعمال خود را انکار کنید. در چنین مواردی، ممکن است نوشتن در مورد آن، کمک بزرگی به شما کند. حتی اگر اتفاق خوشایندی هم نیست، آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید. یا با یک فرد مورد اعتماد که شما قضاوت نمی‌کند، صحبت کنید.

شما باید بتوانید به خودتان بگویید که:”این کاری است که من انجام می دهم یا این کاری است که انجام داده ام، تاثیر منفی روی من یا دیگران گذاشته که من نمی‌خواستم.” اگر نتوانیم به کاری را که انجام داده ایم اعتراف کنیم، تغییر آن سخت تر خواهد بود. پس حقایق را یادداشت کنید یا با کسی که به آن اعتماد دارید در میان بگذارید. نکته کلیدی این است؛ کاری را انجام دهید که به شما کمک می کند تا به حقیقت آن چه رخ داده است، دست پیدا کنید.

مطلب مرتبط: عادت آدم های شاد: ۱۰ کاری که آدم های شاد همیشه انجام می دهند

3. سپس به یاد داشته باشید که همه رفتارها از یک داستان منشا می‌گیرد

اگر زمانی که عصبانی هستید فریاد می زنید. یا خیلی سخت کار می کنید تا دیگران را راضی نگه دارید، احتمالا این تاکتیک ها تا یک مقطعی به شما کمک خواهد کرد. بنابراین به خود یادآوری کنید که حتی اگر زمان آن رسیده است که این استراتژی ها را کنار بگذارید. اما آن ها بقای شما را ممکن می‌کنند. برای این منظور، بخشش باید شامل «پذیرش خودمان با هر رفتار و اخلاقی» باشد. به این فکر کنید که درست است، این روش شخصیت شما را حفظ می کند. پس باید از این عادت ها برای کمک به خود تشکر کنید، اما  از آن جایی که این روش ها دیگر باعث شادی نمی شوند، یا محافظت عاطفی برای شما ندارند. رهایش کنید.

مطلب مرتبط: ۵ راهکار بسیار موثر که از شر احساسات منفی و استرس خلاص شویم

4. سعی کنید جبران کنید؛ چگونه خود را ببخشیم

شما از دریچه ای دلسوزانه تر به وضعیت خود نگاه کردید، آن چه را که اتفاق افتاد نام بردید. و تصدیق کردید که چگونه رفتارهای مخرب در گذشته، به شما آسیب رسانده است. بنابراین اکنون از خود بپرسید که چگونه می خواهید جبران کنید. فرض کنید از دست خودتان عصبانی هستید. چرا؟ چون اجازه دادید این هفته هم آپارتمان شما تمیز نشود و نتوانید به پاک کاری خانه خود برسید. پس این امکان وجود دارد تا نگاهی به تقویم خود بیندازید و یک روز دیگر را انتخاب کنید. اگر تخلف شما چیزی شبیه فریاد زدن بر سر یک دوست در طول یک مهمانی است، پس برای جبران از او عذرخواهی کنید و مراقب دفعات بعدی باشید. ایده جبران این نیست که خود را تنبیه کنید. بلکه “عذرخواهی یک قدم شما را به جلو حرکت می‌دهد.” این مسئولیت پذیری کاری است که مسبب اش هستید و تعهد به تغییر در آینده.”

مطلب مرتبط: افراد قوی به این ۵ روش احساسات خود را کنترل می کنند

5. باید بدانیم که بخشش یک فرآیند است

بخشی از دلیل این که خودبخشی می تواند بسیار مبهم باشد این است که یک امر یکباره نیست. بعد از گفتن “متاسفم” به خود، بخشش در آینه ظاهر نمی شود. «بخشش یک فرآیند فعال است و می تواند نیاز به تکرار داشته باشد. و این تنها مکالمه ای نیست که برای رهایی از کینه ای که از خود دارید، نیاز دارید. شاید لازم باشد با یک درمانگر یا دیگر متخصصان سلامت روان کار کنید تا از شما حمایت کند. در نهایت، ممکن است لازم باشد صبور باشید. “بخشش راه‌گشا نیست تا مسیر را تغییر دهد. بلکه بخشش در جریان مسیر با شما همراه می‌شود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *