۱۳ روش خانگی موثر برای درمان استفراغ در کودکان

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱ , ,
روش ها خانگی برای درمان استفراغ در کودکان

استفراغ در کودکان همیشه یک مشکل جدی نیست. معمولاً در اثر ویروس، بیماری یا مسمومیت غذایی ایجاد می شود. اما اگر کودک شما مکررا استفراغ می کند، واضح است که نگران خواهید شد. حتی شاید به این فکر کنید که دارویی به او بدهید. اما بیشتر کودکان از مصرف داروها متنفرند. اگر کودک شما نیز از مصرف قرص و شربت بیزار است، بهتر است روش های خانگی را برای درمان او امتحان کنید. زیرا روش های خانگی موثر و بدون عوارض جانبی است. از این رو، در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به روش ها خانگی برای درمان استفراغ در کودکان می پردازیم. این روش ها اگر به صورت درست استفاده شوند، موثر و بی خطر هستند.

۱۳ روش خانگی موثر برای  درمان استفراغ در کودکان

1. مصرف مایعات او را افزایش دهید

اگر کودک شما مکررا استفراغ می کند، ممکن است دچار کم آبی شود و احساس خستگی کند. مهم است که مصرف مایعات او را افزایش دهید تا مایعات از دست رفته در بدنش جبران گردد. حواس تان باشد مایعات را به حد کافی و به آرامی بنوشد. زیرا نوشیدن بیش از حد آب یا هر مایع دیگری باعث استفراغ او خواهد شد. همچنین حداقل تا ۱۲ ساعت پس از توقف استفراغ از دادن غذای جامد به کودک خودداری کنید. می توانید به او سوپ سبزیجات سبک یا آبگوشت رقیق بدهید تا حالش بهتر شود.

2.روش ها خانگی برای درمان استفراغ در کودکان،آب زنجبیل و عسل

زنجبیل برای حالت تهوع و استفراغ عملکرد عالی دارد. یک تکه کوچک زنجبیل را رنده کنید سپس آب زنجبیل رنده شده را بگیرید و چند قطره عسل نیز به آن اضافه نمایید تا خوش طعم شود. دو یا سه بار در روز آن را به کودک خود بدهید. مخلوط آب زنجبیل و عسل نه تنها حالت تهوع را درمان می کند، بلکه روند هضم را نیز سرعت می بخشد.

3. آب نعناع

نعناع تازه برای استفراغ و حالت تهوع بسیار موثر است. مقداری برگ نعناع تازه را آسیاب کرده و آب آن را بگیرید. حدود 1 قاشق غذاخوری آب نعناع را در یک کاسه بریزید و 1 قاشق چایخوری آب لیمو را به آن اضافه کنید. می توانید کمی عسل هم به این مخلوط اضافه کنید تا طعم آن بهتر گردد. همچنین می توانید چند برگ نعناع تازه به کودک خود بدهید تا بجود.

4. چای دارچین

برای بند آمدن استفراغ کودک تان می توانید به خیلی راحتی از ان استفاده نمایید. چای دارچین شاید مزه جالبی نداشته باشد اما برای این مشکل یک راه حل خوب به حساب می آید.

5. روش ها خانگی برای درمان استفراغ در کودکان، آب برنج

آب برنج به درمان استفراغ ناشی از ورم معده کمک زیادی می کند. برای تهیه آب برنج، برنج سفید به جای برنج قهوه ای گزینه بهتری در نظر گرفته شده است. یک فنجان برنج سفید بردارید و در دو فنجان آب بجوشانید. برنج را نصف بجوشانید سپس آب اضافی یا نشاسته آن را صاف کرده و به کودکتان بدهید که این آب را بنوشد تا استفراغش متوقف شود.

6. مقداری دانه هل

یکی از موثرترین درمان های خانگی برای استفراغ در کودکان، دانه هل به حساب می آید. دانه های هل می توانند اثرات آرام بخشی بر روی شکم کودک شما داشته باشند و همچنین حالت تهوع و استفراغ را نیز کاهش می دهد. نصف قاشق چایخوری دانه هل را آسیاب کرده، مقداری شکر به آن علاوه نمایید و این مخلوط را به کودک خود بدهید تا استفراغ او را تسکین دهد.

7. میخک

میخک به هضم غذا کمک می کند و می تواند استفراغ را تسکین دهد. اگر کودک شما کمی بزرگتر است و می تواند میخک بجود، به او بدهید تا بجود. همچنین می توانید با جوشاندن چند میخک در یک فنجان آب، چای میخک درست کنید. یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و به کودک خود بدهید.

8.روش ها خانگی برای درمان استفراغ در کودکان، مقداری دانه رازیانه

دانه های رازیانه می توانند به آرامش دستگاه گوارش تاثیر گذار باشد. خواص ضد میکروبی دانه رازیانه برای تهوع و استفراغ کودکان معجزه گر است. یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را حدود ده دقیقه در آب بجوشانید. صاف کنید و به کودکتان بدهید. می توانید از این معجون روزی 3-4 بار به کودک خود بدهید.

9. سرکه سیب

خواص ضد میکروبی سرکه سیب برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ کارکرد خوبی دارد. سرکه سیب می تواند به معده آرامش دهد و به سم زدایی نیز کمک کند. یک قاشق چای خوری سرکه سیب و عسل را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بگذارید کودکتان آن را در طول روز بنوشد.

10. مخلوط آب پیاز و آب زنجبیل

آب پیاز پیاز منبع غنی آنتی بیوتیک های طبیعی گفته می شود. شما می توانید به طور موثری با آب پیاز از حملات استفراغ کودک خود جلوگیری کنید. آب پیاز و زنجبیل را به مقدار مساوی در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید. کاری کنید که کودک تان این آب را چند بار در روز بنوشد. همچنین می توانید عسل ارگانیک را به آب پیاز اضافه کنید تا حالت تهوع و استفراغ را مداوا نماید.

11.روش ها خانگی برای درمان استفراغ در کودکان، دانه زیره

دانه های زیره می توانند با تحریک ترشح آنزیم های لوزالمعده، مشکلات گوارشی را تسکین دهند. دانه های زیره باعث تسکین آن احساس تهوع پس از استفراغ می شوند. یک قاشق چایخوری زیره را تفت داده و پودر کنید. پودر زیره و آب داغ را باهم مخلوط کرده به کودک خود بدهید و اجازه دهید کودک به آرامی آن را بنوشد. می توانید کمی پودر جوز هندی نیز با آن مخلوط کنید. روش دیگر مصرف زیره، مخلوط کردن آن با پودر هل و عسل است. کاری کنید که کودکتان این ادویه را به آرامی بنوشد.

12. چای بابونه

چای بابونه به خاطر خواص تسکین دهنده و آرام بخشش شناخته شده است. همچنین در کمک به هضم غذا و ایجاد خواب آرام در کودکان با جلوگیری از حالت تهوع به خوبی عمل می کند. یک قاشق چای خوری بابونه را در آب داغ دم کرده و عسل را به آن علاوه نمایید. از این چای روزی دو تا سه بار در روز به کودک خود بدهید. 13. روغن اسطوخودوس این روغن معطر به کودک شما احساس شادابی می دهد. حتی می تواند به درمان سردرد همراه با حالت تهوع و ایجاد خواب آرام و جلوگیری از دل درد کودکان کمک کند. می توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را روی بالش یا دستمال کودک تان بریزید و اجازه دهید او آن را استنشاق کند تا احساس بهتری برایش دست دهد.

سخن آخر

این موارد چند درمان خانگی آسان هستند که می توانید فورا برای کودک خود تجویز نمایید. با این حال، اگر این راه حل ها برای او موثر نبود، به دنبال کمک پزشکی باشید. استفراغ مشکل جدی نیست و در خانه قابل درمان است. اما باز هم، پیشنهاد می شود قبل از امتحان کردن هر یک از درمان های خانگی ذکر شده در بالا، با پزشک خود مشورت کنید.

لینک های مرتبط

عادت دروغگویی در کودکان: چرا کودکان دروغ می گویند و چگونه مداخله کنیم؟

 دلایل حرف گوش ندادن کودکان: ۴ دلیل  اصلی که کودک تان به حرف تان گوش

 علائم بیماری روانی در کودکان: ۱۳ نشانه هشدار دهنده که فرزندتان مشکلات

تقویت سیستم ایمنی کودکان: ۲۸ ماده غذایی که سیستم ایمنی کودکان را قوی 

دروغ ناآگاهانه: ۹ دروغی که والدین هرروز به صورت ناخودآگاه به کودکانشان 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *