با این ۱۰ درمان خانگی موثر دیگر نگران شوره سر تان نباشید!

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۱ ,
درمان های خانگی برای شوره سر

راه های مختلفی برای از بین بردن شوره سر وجود دارد. از شامپوهای دارویی و کورتیکواستروئیدها گرفته تا داروهای جایگزین مانند درمان های خانگی برای شوره سر وجود دارد. شوره سر، که با خارش و پوسته های سفید روی پوست سر شما مشخص می شود، خیلی ناراحت کننده و حتی گاهی خجالت آور است. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند لکه های چرب روی پوست سر و سوزن سوزن شدن پوست ایجاد کند. برخی گزارش‌ها تخمین می‌زنند که این وضعیت تا 42 درصد از نوزادان و 1 تا 3 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شوره سر ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله پوست خشک، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات مو و رشد نوع خاصی از قارچ که روی پوست سر شما زندگی می کند. اگرچه بسیاری از محصولات بدون نسخه (OTC) برای درمان شوره سر طراحی شده اند. اما درمان های طبیعی نیز اغلب به همان اندازه موثر هستند. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سبک زندگی به درمان های خانگی برای شوره سر می پردازیم. با این درمان های خانگی به راحتی از شر شوره سرتان خلاص شوید.

 

۱. درمان های خانگی برای شوره سر، روغن درخت چای

از لحاظ تاریخی، روغن درخت چای برای درمان بیماری هایی مانند آکنه و پسوریازیس مورد کاربرد بوده است. بر اساس شواهد این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قدرتمندی می باشد که بدون شک به کاهش علائم شوره سر کمک می کند. در واقع، یک بررسی قدیمی تر می گوید، روغن درخت چای در مبارزه با گونه خاصی از قارچ که می تواند باعث درماتیت سبورئیک و شوره سر شود، موثر باشد.

برخی محققان دیگر بر این باوراند که استفاده از بافت جفت آغشته به روغن درخت چای بر روی پوست موثرتر از یک درمان ضد قارچی تجویزی در بهبود ضایعات ناشی از این قارچ است. درصد روغن درخت چای یا دارونما استفاده کرده اند و پس از 4 هفته، روغن درخت چای در مقایسه با دارونما، شدت علائم را تا 41 درصد کاهش داده و چربی و خارش را بهبود بخشیده است. ولی با این حال، تحقیقات بیشتری  نیاز است.  بعلاوه، روغن درخت چای شاید در افرادی که پوست حساس دارند باعث تحریک شود. بنابراین، بهتر است چند قطره روغن حامل مانند روغن نارگیل به آن اضافه کنید تا رقیق گردد سپس روی پوست قرار دهیم.

۲.روغن نارگیل

روغن نارگیل که به دلیل فواید متعدد برای سلامتی مشهور است، به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر نیز استفاده می شود. ولی می تواند با بهبود آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی سر، شوره سر را بدتر کند. بر اساس برخی تحقیقات، روغن نارگیل به اندازه روغن معدنی در بهبود رطوبت پوست زمانی که به عنوان یک مرطوب کننده استفاده شود، موثر می باشد.تحقیقات دیگر نشان می دهد که روغن نارگیل به درمان اگزما، که یک بیماری پوستی که ممکن است شوره سر را تحریک نماید، کمک می کند. یک مطالعه قدیمی‌تر 8 هفته‌ای نشان می دهد که استفاده از روغن نارگیل روی پوست علائم درماتیت آتوپیک، نوعی اگزما که با خارش و التهاب مشخص می‌شود، را تا 68 درصد کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 140 زن، استفاده از روغن نارگیل روی پوست سر منجر به بهبود قابل توجهی در میکروبیوم پوست سر و نشانگرهای خاصی از شوره سر شده است. روغن نارگیل و ترکیبات آن نیز در برخی از مطالعات، خاصیت ضد میکروبی بروز داده اند، اگرچه محققان هنوز اثرات آن را بر روی سویه خاصی از قارچ که باعث شوره سر می‌شود، بررسی نکرده‌اند.

۳.درمان های خانگی برای شوره سر، آلوئه ورا

آلوئه ورا نوعی ساکولنت است که اغلب به پمادهای پوستی، لوازم آرایشی و لوسیون ها اضافه می شود. هنگامی که روی پوست استفاده می شود، به درمان بیماری های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال مفید است. طبق یک بررسی، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آلوئه ورا از پوست سر در برابر شوره نیز محافظت می کند. به طور مشابه، چندین مطالعه نشان می دهد که آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ موثریت خاصی دارد و به کنترل برخی عفونت های قارچی نیز کمک می کند. در مطالعات نیز ذکر اینکه آلوئه ورا می تواند التهاب را کاهش دهد، و باعث تسکین علائم آن گردد نیز اشاره شده است. با وجود این نتایج امیدوارکننده، باز هم مطالعات بیشتری نیاز است.

۴.درمان های خانگی برای شوره سر،  سطوح استرس تان را به حداقل برسانید

خیلی باورها  بر این است  که استرس بر بسیاری از جنبه های سلامتی و تندرستی تأثیر می گذارد از شرایط مزمن گرفته تا سلامت روان. در حالی که استرس به خودی خود باعث شوره سر نمی شود، اما ممکن است علائمی مانند خشکی و خارش را بدتر کند. سطوح استرس بالا در درازمدت منجر به تغییر در فعالیت سیستم ایمنی شما و یا سرکوب آن می گردد، که ممکن است توانایی بدن شما را برای مبارزه با برخی عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی که به شوره سر کمک می‌کنند، مختل نماید.در واقع، در مطالعه‌ای بر روی 166 نفر مبتلا به درماتیت سبورئیک، یکی از شایع‌ترین علل شوره سر، تقریباً 28٪ گزارش کردند که استرس یک محرک برای علائم درماتیت است.

برای کنترل سطح استرس، می توانید تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا رایحه درمانی را امتحان کنید.بنابراین استرس ممکن است سیستم ایمنی شما را تضعیف کند و توانایی بدن شما را برای مبارزه با عفونت هایی که باعث شوره سر می شوند کاهش دهد. علاوه بر این، استرس اغلب قبل از دوره های درماتیت سبورئیک، یکی از شایع ترین علل شوره سر، رخ می دهد.

۵. سرکه سیب

سرکه سیب با انواع فواید سلامتی مرتبط بوده و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر کاربرد دارد. به دلیل اینکه بعضی ها باور دارند اسیدیته سرکه به تحریک ریزش سلول های مرده پوست روی پوست سر کمک خواهد کرد. همچنین گفته می شود که سرکه سیب PH پوست شما را متعادل نگه می دارد تا رشد قارچ ها را کاهش دهد و در نتیجه با شوره سر مبارزه نماید. در عین حال، هیچ مطالعه ای این ادعاها را تایید نمی کند. بسیاری از فواید احتمالی سرکه سیب برای شوره سر بر اساس شواهد حکایتی است.در واقع متخصصان برای اثبات این حرف به یک مطالعه کوچک روی 22 نفر پرداخت که نه تنها استفاده موضعی از سرکه سیب رقیق شده روی پوست را بهبود نمی بخشد بلکه اگزما یا یکپارچگی سد پوستی را نیز تحریک کرده و از بدتر شدن آن نیز حمایت می کند. با این حال، بر اساس مطالعات لوله آزمایش سرکه سیب و ترکیبات آن ممکن است از رشد انواع خاصی از قارچ جلوگیری نماید. اگر می خواهید سرکه سیب را تست کنید، چند قاشق غذاخوری به شامپوی خود اضافه کرده یا آن را با روغن های ضروری دیگر ترکیب نمایید که در این صورت اعراضی را احساس نخواهی کرد.

۶. درمان های خانگی برای شوره سر، آسپرین

یکی از ترکیبات اولیه موجود در آسپرین اسید سالیسیلیک است که خاصیت ضد التهابی دارد. این اسید همچنین جزء بسیاری از شامپوهای ضد شوره به حساب می آید. این کار کمک به خلاص شدن از شر پوسته پوسته شدن پوست و شل شدن پوسته ها به طوری که بتوان آنها را از بین برد می شود. در ضمن یک مطالعه دیگر 4 هفته ای، 19 فرد مبتلا به شوره سر از دو شامپو حاوی پیروکتون اولامین و اسید سالیسیلیک یا روی پیریتیون استفاده کرده اند. هر دو شامپو شوره سر را کاهش دادند، اما شامپو حاوی اسید سالیسیلیک در کاهش شدت پوسته پوسته شدن موثرتر به نظر رسید.یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که شامپو حاوی اسید سالیسیلیک، همراه با مواد دیگر مانند اسید گلیکولیک و اوره، به طور قابل توجهی تحریک و خارش را در 10 نفر مبتلا به التهاب پوست سر بهبود بخشید. برای درمان آسان شوره سر، سعی کنید دو قرص آسپرین را له کرده و قبل از شستن موهایتان پودر آن را به شامپوی خود اضافه کنید.

۷. امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در بدن شما دارند. آنها نه تنها غشاهای سلولی را می سازند که سلول های شما را احاطه کرده اند، بلکه برای عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه های شما نیز بسیار مهم هستند.به علاوه، امگا 3 برای سلامت پوست حیاتی است. آنها به مدیریت تولید روغن و هیدراتاسیون، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس نیز کمک می کنند. کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث مجموعه ای از علائم از جمله خشکی مو، خشکی پوست و حتی شوره سر شود.اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما بر اساس تحقیقات تا به حال اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است التهاب را کاهش دهند، که به نوبه خود ممکن است باعث تسکین تحریک و علائم شوره سر گردد. ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ماهی خال مخالی منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 را تشکیل می دهند. همچنین می توانید مکمل روغن ماهی مصرف کنید یا مصرف سایر غذاهای غنی از امگا 3 مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو را افزایش دهید.

۸. درمان های خانگی برای شوره سر، پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که با فواید سلامتی متعددی مانند محافظت در برابر آلرژی، کاهش سطح کلسترول و افزایش کاهش وزن مرتبط می باشند. این باکتری ها همچنین عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کنند، و  به بدن شما در برابر عفونت های قارچی که باعث شوره سر می شوند استحکام می بخشد. مبنی بر یک سری شواهد دیگر در مورد مصرف پروبیوتیک ها به مدت 56 روز معلوم گردید که شدت شوره سر را به طور قابل توجهی در 60 نفر کاهش داد. همچنین پروبیوتیک ها به درمان و پیشگیری از بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت، به ویژه در نوزادان و کودکان کمک می کنند.پروبیوتیک ها به طور گسترده به شکل مکمل در دسترس هستند. آنها همچنین در بسیاری از غذاهای تخمیر شده مانند کومبوچا، کیمچی، تمپه، کلم ترش و ناتو یافت می شوند. پروبیوتیک ها ممکن است به تقویت عملکرد ایمنی کمک کنند و نشان داده شده است که شدت شوره سر را کاهش می دهند.

۹. فواید جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان سریع، راحت و در دسترس برای شوره سر است. اعتقاد بر این است که به عنوان یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول های مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش عمل می کند. همچنین دارای خواص ضد قارچی است که ممکن است برای درمان شوره سر مفید باشد.یک مطالعه دیگر، اثرات ضد قارچی جوش شیرین را بر روی برخی از رایج‌ترین گونه‌های قارچی که باعث عفونت‌های پوستی می‌شوند اندازه‌گیری کرد و نشان داد که رشد قارچ‌ها را در ۷۹ درصد نمونه‌ها پس از ۷ روز کاملاً مهار می‌کند.مطالعه دیگری به بررسی اثرات جوش شیرین بر روی 31 فرد مبتلا به پسوریازیس پرداخت.

درمان با حمام جوش شیرین به طور قابل توجهی خارش و سوزش را پس از تنها 3 هفته کاهش داد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، زیرا یک مطالعه دیگر نشان داده بود که جوش شیرین تاثیری بر پسوریازیس، هیدراتاسیون پوست یا قرمزی پوست ندارد.برای بهترین نتیجه، جوش شیرین را مستقیماً روی موهای خیس بمالید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید 1 تا 2 دقیقه بماند و سپس طبق معمول موهای خود را بشویید.

۱۰.درمان های خانگی برای شوره سر، از مصرف برخی غذاها خودداری کنید

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد رابطه بین رژیم غذایی و شوره سر نیاز است، اما در کنار این برخی افراد ممکن است متوجه شوند که محدود کردن مصرف برخی غذاها التهاب را تسکین می دهد، که بدون شک به بهبود سلامت پوست سر نیز اثربخشی فوق العاده ای دارد. بعلاوه، برخی معتقدند که اصلاحات رژیم غذایی با کنترل رشد مخمر و بهبود میکروبیوم روده از عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند، که به درمان شوره سر خیلی اثر گذار است.

از خوردن بعضی غذا ها که برایتان مفید نیست باید خودداری کنید

۱.کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی سفید، تورتیلا و کراکر۲.گوشت قرمز۳.غذاهای فراوری شده۴.غذاهای سرخ شده۵.غذاها و نوشیدنی های شیرینعلاوه بر این، برخی غذاها باعث تشدید بیماری های پوستی مانند اگزما می شوند که به تحریک شوره سر کمک می کند. در حالی که غذاهای محرک خاص از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از رایج‌ترین آنها آرد سفید، محصولات حاوی گلوتن، و گل‌های شبانه مانند بادمجان، فلفل و گوجه‌فرنگی می باشند.

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نبودند چه اقدامی باید کرد

اگرچه درمان‌های خانگی متعددی برای شوره سر موجود است، اما در برخی موارد مراجعه به پزشک گزینه بهتری پنداشته میشود. بسیاری از شامپوهای دارویی OTC و درمان های پوست سر حاوی مواد ضد قارچی یا ضد باکتریایی هستند که برای کاهش شوره سر طراحی شده اند.اگر این محصولات بعد از 2 تا 3 هفته اثر نکردند، ممکن است بخواهید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مشخص شود که آیا شامپوها یا داروهای تجویزی دیگر مفید هستند یا خیر. متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب داروهای ضد قارچ موضعی، کورتیکواستروئیدها و تعدیل کننده های ایمنی را برای درمان شوره سر و سایر بیماری های پوستی، مانند پسوریازیس و درماتیت تجویز می کنند.

لینک های مرتبط

تقویت و مراقبت از موهای نازک با این ۱۰ ماسک  خانگی فوق العاده موثر

روش های خانگی ساده و فوق العاده کاربردی برای روشن کردن پوست + رفع تیرگی 

رفع  قطعی چین و چروک دور چشم با ۱۵ روش خانگی فوق العاده موثر

۷ روش خانگی فوق العاده موثر برای موهای خشک و وز

روش های خانگی موثر برای رفع موهای زائد صورت

فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای پوست و مو

بهترین روتین مراقبت از مو+روتین مراقبت موی کرونتی کارداشیان

۱۰ درمان خانگی برای تقویت و داشتن مژه‌های بلندتر

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *