جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
1
(1)

همه ما از چیزی می ترسیم و گاهی اوقات این ترس غیرمنطقی، مداوم یا حتی وسواس گونه است. این همان چیزی است که به عنوان فوبیا شناخته می شود. طیف گسترده ای از فوبیا های عجیب توسط مردم در سراسر جهان تجربه می شود. در اینجا لیستی از چند مورد از آنها آورده شده است.

بیشتر فوبیاها به دلیل نوعی تروما، شناخته شده یا ناشناخته ایجاد می شوند. در این جا ما به 15 مورد از فوبیا پرداخته ایم که در اطرافمان وجود دارد.

فوبیا های عجیب یا ترس شدید

از فوبیا های عجیب، هافوفوبیا یا لمس هراسی است

افراد مبتلا به هافوفوبیا ترس از لمس شدن دارند. با هافوفوبیا که یکی از فوبیا های عجیب است، لمس انسان می‌تواند واکنش بسیار شدید و حتی دردناک داشته باشد. در برخی موارد، ترس فرد تنها مختص به یک جنس مرد یا زن است. در حالی که در موارد دیگر این ترس لمس شدن مربوط به همه افراد است. هافوفوبیا ممکن است با نام های تیکسوفوبیا یا آفوفوبیا نیز شناخته شود. هافوفوبیا چیزی بیش از این نیست که وقتی کسی شما را در آغوش می گیرد. یا به شما دست می‌زند، خود را جمع کنید و حس بدی در شما به وجود آید. در عوض، این یک ترس اغلب فلج کننده است که در صورت عدم درمان می تواند تاثیر مخربی بر زندگی شما داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۴ نکته خواندنی در مورد ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا

اتوفوبیا یا ترس شدید از تنهایی یکی از فوبیا های عجیب است

مونوفوبیا یا اتوفوبیا باعث می شود وقتی تنها هستید شدیدا مضطرب شوید. این ترس از تنهایی می تواند بر روابط، زندگی اجتماعی و شغل شما تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است ترس از رها شدن داشته باشید که ناشی از یک تجربه آسیب زا در دوران کودکی است. روان درمانی (گفتار درمانی) می تواند به شما کمک کند بر ترس از تنها ماندن غلبه کنید. افرادی که دچار اتوفوبیا هستند، ترس غیرمنطقی و شدیدی از تنهایی دارند. یک فرد ممکن است این ترس را زمانی که تنها است تجربه کند. برخی از افراد حتی با حضور دیگران نیز دچار اتوفوبیا می‌شوند. زیرا ترس فرد متمرکز از ماندن در تنهایی است. ممکن است در میان جمعیت احساس تنهایی کنند. یا ممکن است نگران این باشند که مردم آن ها را ترک کنند و مجبور شوند به خانه بروند و تنها باشند.

ارگوفوبیا یا ترس برزن هراسی یا بازارهراسی، فوبیا های عجیب

ارگوفوبیا یک ترس شدید، از کار و ویژگی های کار، مانند وظایف، روابط اجتماعی، یا صحبت کردن در محیط های کاری است. برای این که به عنوان ارگوفوبیا تشخیص داده شود، علائم این ترس باید بیش از شش ماه دوام کند. و نباید با تشخیص دیگری مانند اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب فراگیر، یا فوبیای دیگر شناخته شود. ارگوفوبیا ترس ناتوان کننده از کار کردن یا رفتن به سر کار را توصیف می کند. برای تشخیص ارگوفوبیا به عنوان یک ترس خاص. باید سایر اختلالات سلامت رفتاری از جمله اختلال وسواس فکری جبری، اضطراب جدایی و اضطراب اجتماعی رد شوند. عامل ترس غیرمنطقی از کار و محل کار نیز از محرک‌های اضطراب است که از آسیب‌های گذشته ناشی نمی‌شود.

مطلب مرتبط: عجیب ترین فوبیاهای دنیا: نوموفوبیا یا ترس از نبود تلفن همراه چیست و چه علائمی دارد؟

فوبیا های عجیب، هیپنوفوبیا یا ترس از خواب

شاید کمی تعجب آور به نظر برسد که هیپنوفوبیا به جای هیپنوتیزم شدن به ترس از خواب اشاره دارد. هیپنوتیزم کردن و هیپنوفوبیا ارتباط نزدیکی با هم دارند: هر دو از هیپنوس، کلمه یونانی برای خواب آمده اند. خواب هراسی باعث اضطراب و ترس شدید در مورد فکر رفتن به رختخواب می شود. این فوبیا با نام های هیپنوهراسی، کلینوفوبیا، اضطراب خواب یا ترس از خواب نیز شناخته می شود. اختلالات خواب می تواند باعث ایجاد اضطراب در هنگام خواب شود. برای مثال، اگر بی خوابی دارید، ممکن است در طول روز نگران باشید که بتوانید آن شب بخوابید. تجربه مکرر کابوس یا فلج خواب نیز به نگرانی های مربوط به خواب کمک می کند.

در مورد خواب هراسی، مانند همه فوبیاها، ترس ناشی از آن به اندازه‌ایی شدید است. که بر زندگی روزمره، فعالیت‌های معمول و رفاه کلی شما تأثیر می گذارد. خواب خوب بخش مهمی از سلامتی است. اما اگر خواب‌هراسی دارید، حتی فکر کردن به خوابیدن می‌تواند آزاردهنده باشد. در بسیاری از موارد، این فوبیا ممکن کمتر ناشی از ترس از خواب باشد. بلکه بیشتر از ترس از آن چه ممکن در هنگام خواب اتفاق بیفتد، ناشی می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ عجیب ترین بیماری های عجیب و ناشناخته

برونتوفوبیا ترس از رعد و برق

برونتوفوبیا نیز به نام آستروفوبیا شناخته می شود. وضعیتی که در آن فرد ترس شدید از نور و رعد و برق را تجربه می کند. این نوع فوبیا اغلب به شکل خفیف در کودکان خردسال وجود دارد. اما به طور معمول با ورود کودک به دوره نوجوانی شروع به فروکش می کند. حیوانات خانگی نیز گاهی این ترس از رعد و برق و نور را از خود نشان می دهند. با این حال، مواردی وجود دارد که در آن بزرگسالان به این نوع فوبیا مبتلا می شوند. اغلب به حدی که توانایی آن ها را برای درگیر شدن در کارهای ساده مانند خرید، مطالعه یا انجام پروژه های کاری در طول طوفان های شدید سلب می‌کند.

مطلب مرتبط: بهترین فیلم و سریال های کره ای که نباید از دست داد!

کاکورافیوفوبیا ترس از شکست

کاکورافیوفوبیا ترس غیرطبیعی از شکست است. این ترس در درجات مختلف و برای انواع مختلف افراد رخ می‌دهد. در حالی که هر یک از ما چنین ترسی داریم، اما برخی افراد به شدت از آن رنج می برند. و مانع از هر گونه اقدامی در مورد زندگی افراد می‌شود. عبارت “کاکورافیوفوبیا” از کلمه ” کاکورافیا” گرفته شده است که به معنای “نقشه حیله گر” است. کلمه “کاکو” نیز به “بد” یا “شر” اشاره دارد.

کاکورافیوفوبیا ریشه در دوران کودکی دارد. تنبیه دائمی کودکان در بزرگسالی باعث ایجاد این فوبیا می‌شود. اگر آن ها در کاری موفق نشوند چنین ترسی در بدن و ذهن آن ها تحریک می شود. همان طور که بزرگ می شوید، در برابر تاثیرات بیشتر از جامعه، به ویژه فشار همسالان، آسیب پذیر هستید. به دلیل ترس از شکست و نیاز به بازگرداندن اعتماد به نفس خود، می خواهید دائما خود را از طریق اعمال بیرونی ثابت کنید. با این حال، ترس شما را از دنبال کردن چالش ها باز داشته و در نتیجه به عزت نفس شما آسیب بیشتری وارد می‌کند.

مطلب مرتبط: ۶ بهترین ضد تعریق طبیعی با اثر باور نکردنی که به آسانی در خانه قابل تهیه است!

گلوسوفوبیا ترس از سخنرانی در جمع

باور عمومی بر این است که ترس از سخنرانی در جمع رایج ترین فوبیاهای اجتماعی است. در این صورت، تعجب آور است که فرهنگ لغت کلمه ای برای این ترس ندارد. اما اکنون با نام گلوسوفوبیا شناخته می‌شود. افرادی که از گلوسوفوبیا رنج می برند، در مقابل هر مخاطبی، حتی چند نفر، دست و پای خود را گم می‌کنند. آن ها متوجه می شوند که دهانشان خشک شده، صدایشان ضعیف است و بدنشان شروع به لرزیدن می کند. حتی ممکن است عرق کنند، قرمز شوند و احساس کنند قلبشان به سرعت می تپد.

دیپنوفوبیا یا ترس از مکالمه در مهمانی ها

افراد مبتلا به این فوبیا از مکالمه در مهمانی ها می ترسند. بسیاری ها هستند که از گفتگوهای هرچند کوتاه بر سر میز غذا هم خوششان نمی آید. در اصل برای افرادی که از دیپنوفوبیا رنج می برند، دورنمای یک مهمانی با کت و شلواری برای غذا وحشتناک نیست. این فوبیا معمولا برای فوبیای غذا خوردن در مکان های عمومی رایج تر است.

مطلب مرتبط: پیش بینی های سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۱۰۰ و اتفاقات عجیبی که در جهان رخ می دهد

امتوفوبیا یا ترس از استفراغ

این ترس بیش از حد از استفراغ است، مخصوصا در ملاء عام. در حالی که تقریبا همه ما از استفراغ متنفریم و حتی از استفراغ کردن در جمع احساس خجالت می کنیم. خواه در نتیجه مسمومیت غذایی یا سوء هاضمه باشد، همه ما چنین تجربه ایی داریم. با این حال، متوفوبیک ها کاملا از استفراغ وحشت دارند. و وضعیت خود را آن قدر جدی می دانند که حتی برای درمان اقدام می‌کنند.

آوروفوبیا یا ترس از یافتن طلا

ما معمولا فوبیا را با چیزهایی مرتبط می‌دانیم که ممکن است به طور بالقوه به ما آسیب برساند. مثلا ارتفاع، تاریکی یا مارهای سمی. اما برخی از افراد هستند که از چیزهای خوب در زندگی وحشت دارند. برای مثال یافتن یک خشت طلا یا گنج، یا حتی فکر داشتن آن ها.

پوگونوفوبیا ترس از ریش

در حالی که اکثر مردم به ریش علاقه دارند، برخی نیز از آن وحشت دارند. در واقع، هر چه ریش بلندتر یا متراکم تر باشد، برای افراد پوگونوفوبیک وحشتناک تر است. این طور نیست که آن ها فقط از موها متنفر باشند یا یک ترس ساده باشد، بلکه این افراد با دیدن ریش تمایل به فرار دارند.

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه اضطراب در کودکان که غالب والدین نمی‌بینند

زانتوفوبیا ترس از رنگ زرد

ترس از رنگ، به خصوص زرد، مطمئنا عجیب به نظر می رسد. با این حال، واقعیت این است بعضی ها به رنگ واکنش نشان می‌دهند و از آن به شدت می‌ترسند. به عنوان مثال، مردم در چین از رنگ زرد می‌ترسند، زیرا زرد، رنگ شال امپراتوری بود که دستور به خودکشی دیگران داده بود. به همین دلیل، مردم شروع به ترس از هر جسم زرد رنگ کردند، حتی اگر هیچ ارتباطی با این موضوع نداشت. اگر از این ترس رنج می‌برید، چشم‌هایتان این ترس را بازگو می‌کند و یا حتی دچار حمله پانیک می‌شوید. حتی شما از دیدن پنیر، موز و تخم مرغ به شدت می‌ترسید و نمی‌تواند نزدیک آن شوید.

هیلوفوبیا یا ترس از جنگل

ترس از جنگل یا هوموفوبیا شاید قابل درک ترین فوبیا های عجیب در این لیست باشد. مانند برنامه های تلویزیونی و فیلم ها که به طور مداوم جنگل ها را به عنوان مکان های وحشناک و ترسناک به تصویر می کشند. با این حال، بین ترس عادی از جنگل که گاهی برای هر کسی اتفاق می‌افتد. هیلوفوبیا کاملا تفاوت است. ترس از تنها ماندن در جنگل برای افراد یعنی هیلوفوبیا که آن ها را بسیار مضطرب می‌کند. و علائم دیگری مانند حالت تهوع، خشکی دهان و تعریق بیش از حد را در آن ها به وجود می‌آورد.

توروفوبیا یا ترس از پنیر

آیا می توانید تصور کنید که یک فوبیا در مورد ترس از محصولات لبنی نیز وجود دارد؟ کیتی وستون یکی از کسانی است که از توروفوبیا رنج می برد. زیرا در کودکی دوستش یک رشته پنیر را در سطل زباله استفراغ کرده بود. این اتفاق برای او آسیب زا بود و او را برای همیشه از پنیر دور نگه داشت. حتی وقتی دوستان او سعی می کرد یک رشته پنیر به او بدهد، او مضطرب و بی قرار می‌شد.

مطلب مرتبط: ۷ آدم مشهوری که مرگ خود را پیش بینی کردند

اومفالوفوبیا یا ترس از ناف

این یک فوبیای واقعا عجیب دیگر یعنی اومفالوفوبیا. اومفالوفوبیا که در آن فرد از ناف می ترسد. در این صورت انسان نه تنها از ناف دیگران بلکه از ناف خود نیز می ترسد. این افراد به ناف خود دست نمی زنند و حتی اگر آن را ببینند باعث ناراحتی شدیدشان می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان