جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات

روش های خانگی ساده و فوق العاده کاربردی برای روشن کردن پوست + رفع تیرگی 

داشتن زیبایی طبیعی
خواندن 8 دقیقه
5
(1)

همه ما در مقاطع مختلف زندگی خود با مسائل مشکلات پوستی مواجه می شویم. رنگ پوست نقش مهمی در ظاهر افراد دارد. پوست حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت ها می باشد. این ملانوسیت ها مسئول تولید ملانین هستند، رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد. هنگامی که پوست به دلیل تولید بیش از حد ملانین یعنی از حالت طبیعی آن بیشتر می شود، به این حالت هایپرپیگمانتاسیون می گویند. تیرگی پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه های مضر خورشید است. پوست به دلیل ملانین که توسط خود پوست برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پوست تولید می شود تیره تر میگردد. هنگامی که پوست تیره تر از حد معمول شود، هایپرپیگمانتاسیون اتفاق می افتد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سبک زندگی به روش های خانگی برای روشن کردن پوست می پردازیم. با این روش های خانگی ساده و موثر به راحتی از شر تیرگی پوست خلاص شوید و پوست شفاف و روشنی داشته باشید.

چه چیزی باعث تیرگی پوست می شود؟

رنگ پوست نتیجه وجود ملانین در پوست است. به دلیل تولید بیش از حد ملانین، پوست تیره تر از حد طبیعی نمایان می گردد. تولید بیش از حد ملانین نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برنزه شدن است. هنگامی که پوست بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار می گیرد، با تولید ملانین از خود در برابر آسیب خورشید محافظت می کند. تشکیل ملانین بیشتر همان چیزی است که پوست را تیره تر از حد معمول می کند.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست، علائم تیرگی پوست

اگر پوست شما تیره‌تر از رنگ پوست معمولی‌تان شده است، ممکن است دچار تیرگی پوست شده باشید

روش های خانگی برای روشن کردن پوست

1.روش های خانگی برای روشن کردن پوست، قهوه و چای

اشعه ماوراء بنفش (UV) جزء اصلی نور خورشید است که باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون می شود. مصرف قهوه و چای ممکن است برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون پوست مفید باشد. پلی فنول های موجود در قهوه ممکن است مسئول این مزیت باشند. می توانید با استفاده از مواد اضافی باقی مانده قهوه تازه یک ماسک یا خمیر درست کنید و مستقیماً روی پوست خود بمالید. یا از ماسک‌های صورت همراه با چای استفاده کنید و مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

2. زعفران

زعفران خاصیت سفید کنندگی و روشن کنندگی پوست را دارد. می توان آن را با شیر مصرف کرد تا درخشندگی ایجاد کند و رنگ پوست را روشن سازد. همچنین از آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند. می توانید برای بهره مندی از مزایای زعفران آن را در ماسک خانگی خود قرار دهید.

3. روش های خانگی برای روشن کردن پوست، دانه انگور

دانه‌های انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین E هستند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی دانه‌های انگور برای مقابله با پرپیگمانتاسیون مفید است. فعالیت آنتی اکسیدانی آنزیم مسئول تولید ملانین را مهار می کند

4. چای سبز

وجود برخی ترکیبات شیمیایی در چای سبز مزایای محافظتی برای پوست در برابر اشعه مضر UV موجود در اشعه های خورشید را ایجاد می کند. شما می توانید چای سبز را در صورت خود قرار داده و آن را در ناحیه آسیب دیده بمالید.

5. روش های خانگی برای روشن کردن پوست، گیاه بیفت استیک

از آن به عنوان یک عامل روشن کننده پوست استفاده می شود که می تواند هایپرپیگمانتاسیون را کنترل کند. همچنین به دلیل مزایای ضد پیری و آنتی اکسیدانی از آن به عنوان یک ماده فوق العاده مؤثر در بسیاری از لوازم آرایشی گیاهی استفاده می شود.

6. ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان حاوی گلابریدین است که به دلیل خاصیت سفید کنندگی پوست به آن طلای سفید کننده نیز می گویند. گلابریدین یک عنصر رایج در بسیاری از لوازم آرایشی است که برای سفید کردن پوست کاربرد زیادی دارد. شیرین بیان با متوقف کردن آنزیم ضروری برای تشکیل ملانین، اثر سفید کنندگی را بر پوست اعمال می کند. می توانید از ریشه شیرین بیان برای تهیه پودر استفاده کنید. این پودر را می توان به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد تا از فواید آن بهره مند گردید. شما همچنین می توانید این پودر را در دستور العمل های ماسک صورت خود قرار دهید.

7. محافظت از پوست در برابر نور خورشید

ممکن است به جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون پوست کمک کند. برای جلوگیری از آسیب نور خورشید می توانید این مراحل را دنبال کنید

استفاده از ضد آفتاب هر روز: به دنبال یک ضد آفتاب با طیف وسیع (که هم UVA و هم UVB را مسدود می کند) بروید. همچنین باید فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بالاتر داشته باشد.پوشیدن لباس یا کلاه محافظ قبل از بیرون رفتن در مقابل آفتاب هنگام استفاده از ضد آفتاب، از یک مسدود کننده فیزیکی مانند اکسید تیتانیوم یا اکسید روی استفاده کنید

چه زمانی به دنبال کمک پزشکی باشیم؟

تیره شدن مداوم و بدون دلیل پوست، زخم یا ضایعه پوستی که شکل، اندازه یا رنگ را تغییر می‌دهد (شاید نشانه سرطان پوست باشد).اگر می خواهید لکه ها و لکه های تیره روی پوست را درمان کنید. به ویژه در صورت هایپرپیگمانتاسیون، اگر این علائم را روی پوست خود مشاهده کردید، باید باپزشک تماس بگیرید.

سرخی، خارش در صورت لمس پوست چیزی مانند داغی احساس کردید، درد، نشت خون یا چرک

روش های خانگی برای روشن کردن پوست، سوالات متداول

درمان های خانگی برای روشن کردن پوست چیست؟

قهوه یک درمان خانگی خوب برای روشن شدن پوست است، زیرا برای کاهش پرپیگمانتاسیون مفید است. داروهای گیاهی مانند زعفران، دانه‌های انگور، شیرین بیان، چای سبز و گیاه استیک نیز ممکن در سفید کردن پوست و جلوگیری از آسیب پوست مفید باشند.

چرا پوست در برابر نور خورشید تیره می شود؟

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش موجود در نور خورشید باعث می شود پوست ملانین تولید کند. این ملانین برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پوست، پوست را تیره تر می کند

به چه علت دچار هایپرپیگمانتاسیون می شویم؟

هایپرپیگمانتاسیون می تواند دلایل زیادی داشته باشد: بارداری، استفاده از برخی داروها، تجمع آهن در بدن (هموکروماتوز)، التهاب پوست، بیماری آدیسون، و خال های مادرزادی.

 اگر دچار تیرگی پوست شدم باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر دچار تیرگی ناگهانی یا بدون دلیل پوست شدید، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

آیا هایپرپیگمانتاسیون طبیعی است؟

اگرچه طبیعی نیست، اما هایپرپیگمانتاسیون یک بیماری شایع است که افراد را به خودآگاهی وادارمی کند، اما تغییر شیوه زندگی و درمان‌های خاص ممکن است در مدیریت هایپرپیگمانتاسیون فوق العاده اثربخش باشد.

برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون و تیرگی پوست چه کنم؟

می توانید با محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید شروع کنید. این روش در جلوگیری از هایپرپیگمانتاسیون کمک می کند. برای جلوگیری از آسیب نور خورشید می توانید این مراحل را دنبال کنید: می توانید از کرم ضد آفتاب هر روز با طیف وسیع که هم UVA و هم UVB را مسدود می کند و دارای SPF 30 یا بالاتر است کار بگیرید.اما باید خاطر نشان کرد اگر از ضد آفتاب استفاده می کنید، نخست باید از یک مسدود کننده فیزیکی مانند اکسید تیتانیوم یا اکسید روی استفاده کنید تا متضمن پوست شفاف و درخشان برای خود باشید. همچنین می توانید قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از لباس یا کلاه محافظ نیز استفاده کنید.

آیا لکه های تیره روی پوست در دوران بارداری طبیعی است؟

لکه های پوست قهوه ای تیره یا قهوه ای روشن که در دوران بارداری ظاهر می گردد ملاسما نامیده می شوند. این به دلیل تولید بیش از حد سلول هایی است که ملانین را می سازند. ملاسما یک اتفاق نسبتاً شایع، بی ضرر و طبیعی می باشد که بدون شک پس از چند ماه خود به خود از بین برود. در این زمینه برای اطمینان بیشتر می توانید از یک متخصص پوست نیز کمک پزشکی بگیرید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست، کلام آخر

تیره شدن پوست و هایپرپیگمانتاسیون می‌تواند دلایل زمینه‌ای زیادی داشته باشد که باعث تحریک تولید بیش از حد ملانین در پوست می‌شود. درمان‌های خانگی وجود دارند که بدون شک برای روشن کردن، برنزه شدن و ایجاد اثرات سفیدکننده پوست مفید باشند. این مواد معمولاً ، مانند چای، قهوه و زعفران یافت می شوند. سفید کردن پوست یک انتخاب شخصی است و نباید به نظر دیگران بستگی داشته باشد. اما اگر یک شکل شدید از هایپرپیگمانتاسیون یا تیره شدن پوست غیرقابل توضیح را تجربه کردید، باید با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

لینک های مرتبط

رفع تیرگی زیر بغل با موثر ترین روش های خانگی

۵ خواص شگفت انگیز خیار برای درمان بیماری ها + پوست و زیبایی

فواید آب برنج برای پوست:نحوه استفاده از آب برنج برای داشتن صورتی درخشان

فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای پوست و مو

۱۰ اسکراب بدن خانگی برای پوست زیبا و درخشان

اگر ماسک مخلوط لیمو و آسپرین برای پوست خود استفاده کنید….

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان