چگونه بدون مشاوره طلاق توافقی بگیریم؟

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

امروزه زندگی ما به قدری سریع و ماشینی شده که دیگر حوصله‌ی اتلاف وقت برای امور مختلف را نداریم. حتی در امور مهم زندگی مانند ازدواج و طلاق نیز می‌خواهیم در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسیم. برای انجام طلاق به شکلی سریع و کم دردسر یکی از راه‌ها استفاده از ظرفیت قانونی طلاق توافقی است.

اما قانونگذار برای جلوگیری از تصمیمات عجولانه و حفظ ارکان خانواده جلسات مشاوره‌ای را قبل از مراجعه به دادگاه برای زوجین مشخص کرده است، شاید در این جلسات مشکل حل شده و زن و شوهر به زندگی مشترک برگردند. تعداد این جلسات ۵ جلسه بوده که حداقل زمان مورد نیاز برای آنها ۴۵ روز خواهد بود که در عمل طولانی تر نیز خواهد شد.

بسیاری از افراد به دنبال راهی هستند تا از این جلسات مشاوره رها شده تا هرچه زودتر از زندگی فعلی خود خلاصی یابند. در این مقاله قصد داریم کمی در این باره با شما سخن بگوییم. پس با ما همراه باشید.

 آیا طلاق بدون مشاوره امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید دانست که طلاق یا با توافق طرفین صورت می‌گیرد که همان طلاق توافقی است و یا به تقاضای یکی از زن و شوهر از دادگاه انجام می‌گیرد. اگر طلاق توافقی باشد جلسات مشاوره حتما باید برگزار شود، ولی اگر طلاق به درخواست یکی از زوجین باشد نیازی به برگزاری این جلسات نخواهد بود. البته در جایی که زن و مرد در مورد مسائلشان با یکدیگر توافق کرده اند وکلا از راهکاری استفاده می‌کنند که به شکلی قانونی جلسات مشاوره حذف شده و زمان کمتری برای این کار صرف خواهد شد.

مراحل گرفتن طلاق بدون مشاوره

گفتیم که طلاق دو نوع است و در طلاق توافقی جلسات مشاوره قبل از طلاق الزامی است. اما آیا هیچ راهی برای حذف این جلسات وجود ندارد؟‌ پاسخ این است که راه حل طلاق توافقی به شکل طلاق از جانب یکی از زوجین است. به این شکل که زن و شوهر در مورد مسائل مالی و غیرمالی توافق کرده و معمولا مرد به زن وکالت در طلاق خواهد داد و دادخواست طلاق بجای اینکه به شکل طلاق توافقی ثبت گردد، به شکل دادخواست طلاق از طرف یکی از زوجین مطرح می‌شود. بدین شکل دیگر نیاز به جلسات مشاوره نخواهد بود. البته این راه دارای پیچیدگی‌ها و مخاطراتی است که توصیه می کنیم بدون حضور وکیل از آن استفاده نشود.

آیا گرفتن وکیل برای طلاق لازم است؟

گرچه از جهت قانونی هیچ الزامی به گرفتن وکیل برای انجام طلاق نیست اما توصیه ما به شما این است که در هر کار حقوقی حتما از حضور وکیل با تجربه و دانش بهره‌مند شوید تا هم کارتان تسریع شود و هم جلوی بسیاری از مشکلات بعدی گرفته شود. حقوق یک دانش است و نیاز به تخصص دارد. همچنین عدم آشنایی به حقوق و تکالیف فرد سبب تحمیل هزینه های به مراتب بیشتری به فردخواهد شد.

در طلاق توافقی ارجاع امر به وکیل می‌تواند اثراتی داشته باشد. تسریع در روند پرونده یکی از این امور است به این شکل که زمانی بین ۲۰ روز تا ۳ ماه نهایتا پرونده مختومه می‌گردد. البته برخی از وکلا با تغییر ظاهر پرونده از طلاق توافقی به طلاق از جانب مرد یا زن سبب می‌شوند مرحله مشاوره حذف شده و مدت زمان طلاق کوتاه‌تر شود. همچنین به دلیل نزاع احتمالی میان طرفین با این کار دیگر از مواجهه با طرف دیگر راحت خواهید شد. تنها زمانی که نیاز به حضور شماست در جلسات مشاوره است که حضور در این جلسات الزامی است. همچنین در کلان‌شهر‌ها که تردد دشوار و زمان‌گیر است، رجوع به وکیل سبب عدم اتلاف وقت شما خواهد بود. بنابراین گرفتن وکیل برای طلاق منافعی دارد که کاملا انجام آن را مقرون به صرفه خواهد کرد. موج نیوز در یک مقاله به طور کامل جزئیات طلاق توافقی بدون وکیل را شرح داده است که برای مطالعه می توانید اینجا را کلیک کنید.

 مدت زمان گرفتن طلاق بدون مشاوره

در مورد پرونده‌های قضایی امور مختلفی دخالت دارد که نمی‌توان زمان مشخصی را برای انجام آنها بیان داشت. اما می‌توان با توجه به رویه‌های موجود زمان تقریبی‌ای را اعلام کرد. معمولا اگر شخصی بخواهد بدون انجام جلسات مشاوره اقدام به طلاق کند، باید دادخواست طلاق را از طرف یکی از زن و شوهر ثبت نماید. در حالت عادی اگر خود شخص اقدام کند زمانی بین ۶ ماه تا یک سال ممکن است برای این امر نیاز باشد که عملا با هدف اولیه فرد در تضاد خواهد بود. اما اگر از حضور وکیل استفاده کنید، در صورت توافق زوجین در مسائل مالی و غیرمالی، این کار در مدت زمان یک ماه تا ۳ ماه قابل انجام خواهد بود. البته باز هم می‌گوییم که این زمان به امور مختلف و حتی شهر محل اقامه دعوا بستگی دارد.

آیا طلاق بدون مشاوره و با مشاوره تفاوتی داره؟

همانطور که گفتیم جلسات مشاوره پیش از طلاق تنها برای طلاق توافقی الزامی است و در سایر اقسام طلاق نیازی به آن نخواهد بود. بنابراین نوع این طلاق‌ها با یکدیگر تفاوت دارد؛ طلاق با مشاوره طلاق توافقی است و طلاق بدون مشاوره طلاقی است که از جانب یکی از زوجین درخواست شده است. همچنین به دلیل همین تفاوت‌ها مدت زمان انجام طلاق به شکل توافقی بسیار کمتر از انواع دیگر طلاق است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *