پیش‌ بینی رنگ چشم نوزاد؛ آیا رنگ چشم کودک شما تغییر می کند؟

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ , ,
عکس نوزاد

احتمالا رنگ چشم‌های کودک شما در طول زمان تغییر می‌کند. رنگ چشم نوزاد توسط ماده‌ای به نام ملانین تعیین می‌شود. ملانین رنگدانه تیره‌ای است که در عنبیه وجود دارد. ساختاری که میزان نور مجاز به چشم را کنترل می‌کند. رنگ عنبیه بر اساس میزان ملانین موجود در عنبیه تعیین می‌شود. چشم‌های روشن رنگدانه بسیار کمی دارند. در حالی که چشم‌های تیره رنگدانه زیادی دارند.

مطلب مرتبط: ۷ چیز که می توانند رنگ چشم را تغییر بدهند

 رنگ چشم نوزاد هنگام به دنیا چگونه است؟

در نوزادان، فرآیند رنگدانه عنبیه هنوز کامل نشده است. نوزادانی که پوست تیره‌تری دارند معمولا با چشم‌های تیره و نسبتا تیره به دنیا می‌آیند. عنبیه در رنگ چشم نوزاد با پوست روشن‌تر معمولا هنگام تولد آبی یا خاکستری مایل به آبی است. در نتیجه با رشد نوزاد تغییر می‌کند. تولید ملانین در طول سال اول زندگی تغییر می‌کند و منجر به رنگ چشم تیره‌تر از زمان تولد می‌شود.

تاثیر رنگ پوست بر رنگ چشم نوزاد 

رنگ عنبیه نوزادان در واقع به ملانین بستگی دارد. پروتئینی که توسط سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت ترشح می‌شود، به پوست کودک شما نیز رنگ می‌دهد. نوزادانی که دارای پوست تیره هستند معمولا با چشم‌های قهوه‌ای به دنیا می‌آیند. در حالی که نوزادان قفقازی معمولاً با چشم‌های آبی یا خاکستری متولد می‌شوند. از آن جایی که ملانوسیت‌ها به نور پاسخ می‌دهند، ممکن است در هنگام تولد، نوزاد چشم‌هایی خاکستری یا آبی داشته باشد که عمدتا یا به دلیل کمبود رنگدانه یا به دلیل این است که رحم تاریک بوده. همانطور که او در معرض نور بیشتری قرار می گیرد، با گذشت زمان (حتی چندین سال) رنگ چشم او می‌تواند تغییر کند.

مطلب مرتبط: چگونه رنگ مو برای پوست زیتونی و چشمان قهوه ای انتخاب کنیم؟

اگر ملانوسیت ها فقط اندکی ملانین بیشتری ترشح کنند، این نوزاد ممکن است چشمان آبی داشته باشد. و با تغییر کمی دیگر در ملانین چشمان نوزاد سبز یا فندقی می شود. چشم‌های قهوه‌ای، که شایع‌ترین آن‌هاست، نتیجه ملانوسیت‌های بسیار فعالی است که مقدار زیادی ملانین ترشح می‌کنند. چشم های قهوه ای احتمالاً در طول زندگی قهوه ای باقی می مانند.

چه زمانی رنگ چشم نوزاد تنظیم می شود؟

رنگ چشم دائمی تا حداقل 9 ماهگی نوزاد تنظیم نمی شود، بنابراین تا اولین سالگرد تولد کودک خود صبر کنید تا مشخص شود که چشم او چه رنگی خواهد بود. حتی در آن زمان، گاهی اوقات ممکن است با شگفتی رو به رو شوید. تغییرات رنگی ظریف و هرچند کوچک تا حدود 3 سالگی نیز ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، چشمان سبز ممکن است به آرامی فندقی شود یا فندقی ممکن است به طور نامحسوسی به قهوه ای تیره تبدیل شود.

مطلب مرتبط: ترکیب رنگ ها با هماهنگی رنگ سایه و لباس شما

تاثیر رنگ چشم والدین بر رنگ چشم نوزاد

رنگ چشم نوزاد تحت تاثیر رنگ چشم والدینش است. زیرا رنگ چشم اغلب در زمینه ژنتیک به دلیل الگوهای وراثتی آن مورد مطالعه قرار می گیرد، اما هنوز به طور کامل شناخته نشده است. الگوهای وراثت رنگ چشم بسیار پیچیده تر از آنچه در ژنتیک پایه که در زیست شناسی دبیرستان تدریس می شود، می باشد. رنگ نهایی چشم کودک شما بستگی زیادی به شما و همسرتان دارد. ما قبلاً فکر می کردیم که قهوه ای غالب است و آبی مغلوب. اما علم مدرن نشان داده است که صحبت از رنگ چشم به این سادگی نیست.

رنگ چشم توسط سه ژن اصلی کنترل می شود. محققان دو مورد از این ژن ها را به خوبی شناخته اند. و یکی از آن ها هنوز کمی مرموز و پیچیده است. این ژن ها رشد رنگ چشم سبز، قهوه ای و آبی را کنترل می کنند. پیش بینی ترکیبات خاکستری، فندقی و سایر ترکیبات دشوارتر است.

مطلب مرتبط: ۲۵ روش طبیعی برای مراقبت روزانه از چشم ها

چه زمانی تغییر رنگ چشم نوزاد متوقف می شود؟

حدود یک سال طول می کشد تا ملانوسیت ها کار خود را به پایان برسانند و رنگ نهایی وارد چشم ها شود. در حالی که سرعت تغییر رنگ پس از 6 ماه کاهش می یابد، رنگ چشم همچنان می تواند پس از این زمان تغییر کند. گاهی اوقات تغییر رنگ می تواند چندین سال قبل از دائمی شدن رنگ چشم ادامه یابد.

پیش بینی رنگ چشم نوزاد

در حالی که پیش‌بینی‌هایی در مورد رنگ دقیق چشم‌های کودک شما وجود دارد، برخی احتمالات قوی دیگر نیز در مورد آن‌ها می‌توان آموخت. برای مثال، اگر چشم‌های هر دو والدین قهوه‌ای باشد، اما یکی از آن ها چشم آبی داشته باشد، در نتیجه احتمال آبی بودن چشم‌های کودکتان بیشتر است. و احتمال زیادی وجود دارد که چشمان کودک شما آبی بماند. اگر یکی از والدین چشم‌های آبی و دیگری قهوه‌ای داشته باشد، چشم‌های کودک شما 50 درصد شانس تغییر سایه‌ دارد. از سوی دیگر، بسیاری از والدینی که یکی از آن ها چشم‌های آبی و دیگری چشمان قهوه‌ای دارند، ممکن است فرزندانشان چشم‌های سبز یا فندقی داشته باشند.

مطلب مرتبط: چگونه از چرخ رنگ برای انتخاب پالت رنگ عالی خود استفاده کنید

تاثیر ژن ها بر رنگ چشم نوزاد

ممکن است تصور کنید که هیچ کدام از رنگ چشم نوزاد ، ژن غالب به نظر نمی رسد، ولی باید گفت آن ها یک ترکیب کامل هستند. زیرا علم نشان می‌دهد که رنگ‌های چشم به‌عنوان یک ترکیب دقیق ظاهر نمی‌شوند، بلکه جفت‌هایی از ژن‌ها هستند که می‌توانند چندین احتمال را ایجاد کنند. دانشمندان در حال کار بر روی آزمایشی بر اساس تجزیه و تحلیل DNA هستند که می تواند رنگ چشم نوزاد را پیش بینی کند. سپس این سؤال پیش می‌آید: “آیا وقتی کودکی سالم دارم، واقعا مهم است که چشم او چه رنگی باشد؟” با این حال، این ممکن است در ایجاد شرایط ژنتیکی که می تواند بر سلامت فرزندان شما تاثیر بگذارد نیز مهم باشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ بهترین رنگ های انرژی بخش به خانه که محیط زندگی شما را تغییر می دهند

آیا با افزایش سن، کره چشم شما رشد می کند؟

بله بدون تردید کره چشم شما با افزایش سن رشد می‌کند. طول کره چشم نوزادان حدود 16.5 میلی متر است در حالی که کره چشم بزرگسالان حدود 24 میلی متر است. در نتیجه کره چشم بیشترین رشد را در دو سال اول زندگی کودک مشاهده می کند. در حوالی دوران بلوغ (10 یا 11 سالگی)، چشم ها دچار جهش رشد می شوند.

چه زمانی یک نوزاد می تواند رنگ را ببیند؟

نوزاد در بدو تولد می تواند رنگ را ببیند، در نتیجه در مقایسه با بزرگسالان، توانایی تشخیص سایه های مختلف رنگ را ندارند. زیرا در بیشتر موارد، زمانی که نوزادان به پنج تا هشت ماهگی می‌رسند، دید رنگی قوی‌تری خواهند داشت تا رنگ‌ها را به طور موثرتر تجزیه کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *