9 معروف ترین آتشفشان های جهان

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۲۵, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۲۵, ۱۴۰۱
معروف ترین آتشفشان های جهان

جهان به دو قسمت مساوی از پدیده‌های وحشتناک و زیبا تقسیم شده است. آتشفشان‌ها نشان دهنده قدرت مطلق طبیعت هستند. برخی، مانند کوه اتنا سیسیل، به دلیل فعالیت‌های مکرر شناخته شده‌اند، در حالی که برخی سال‌ها یا هزارها سال غیرفعال بوده‌اند. از کالدراهای احاطه شده توسط یخچال‌ها و میدان‌های یخی تا بلندترین کوه جهان، کلیمانجارو، این ها معروف ترین آتشفشان های جهان هستند  که می‌توانید از بسیاری از آن ها دیدن کنید. با خبرنامه باشید.

مطلب مرتبط: ۷ عجایب طبیعی جهان: از ژرف‌دره گرند تا ماه کمان آبشار ویکتوریا

از معروف ترین آتشفشان های جهان ایافیاتلایوکوتل، ایسلند

تلفظ نام این آتشفشان بسیار دشوار است، در جنوب جزیره قرار گرفته است. این آتشفشان که در زیر یخچال طبیعی به همین نام قرار دارد دیدنی است. ایافیاتلایوکوتل به معنای «یخچال کوهستانی جزیره» می‌باشد و بالاترین نقطه آن، به ارتفاع 1666 متری از سطح دریا می‌رسد. فوران این آشتفشان در فواصل نسبتا منظم در طول تاریخ رخ داده است. از جمله در سال های 920 پس از میلاد، 1612 یا 1613 و 1821-23 به ثبت رسیده است.

در نیمه اول 2010، زمانی که یک سلسله فوران‌های آتشفشانی، باعث ایجاد ابرهای عظیم خاکستری رنگ شد، ترافیک هوایی در اروپا را متوقف گردید. ایافیاتلایوکوتل سرخط خبری در سراسر جهان شد. اگرچه راه رفتن روی کلاهک یخی که دهانه آتشفشان را پوشانده است بسیار خطرناک است. اما کوهنوردان می‌توانند در مسیر کوهپیمایی 15 مایلی (25 کیلومتری) خط الراس ایافیاتلایوکوتل، زمین های صخره ای را کاوش کنند. یخچال‌های طبیعی ایافیاتلایوکوتل و میردالسجوکول، دهانه‌ها و جریان گدازه‌ای که در اثر فوران سال 2010 ایجاد شد، به همان اندازه ترسناک و زیبا است.

مطلب مرتبط: شگفت انگیز ترین یافته های باستان شناسی در سال ۲۰۲۱

کوه وزوویوس، ایتالیا

مخروط کوه وزوویوس بر فراز شهر ناپل در جنوب ایتالیا قرار دارد. و بیش از دو میلیون نفر در مجاورت آن و در دامنه‌های پایین آن زندگی می‌کنند. جایی که تاکستان‌ها و باغ‌ها به دلیل خاک آتشفشانی رشد می‌کنند. دهانه بزرگ در قله آن در آخرین فوران 1944 شکل گرفت. امروزه بحث این نیست که آیا این آتشفشان دوباره فوران خواهد کرد یا نه بلکه صحبت این است چه زمانی فوران خواهد کرد.

تاثیر آتشفشان در جایی که شاید مشهورترین آثار باستان شناسی جهان، پمپئی است، وجود دارد. شهر رومی که زمانی پر رونق بود، واقع در پایه جنوب شرقی کوه وزوویوس. در اثر فورانی در سال 79 پس از میلاد که خاکستر و سنگ های آتشفشانی بر آن بارید، ویران شد. تقریباً 2000 سال بعد، زمانی که شهر دوباره کشف شد، همه چیز، از ساختمان‌ها گرفته تا بشقاب‌های غذا، همان گونه باقی مانده بودند. پمپئی را می توان برای گشت و گذار، و همچنین دیدن دهانه آتشفشان انتخاب کرد.

مطلب مرتبط: تصاویری که جهان را تکان داد (۱)

از معروف ترین آتشفشان های جهان کوه فوجی، ژاپن

معروف ترین آتشفشان های جهان

کوه فوجی در حدود 60 مایل (97 کیلومتر) از توکیو، نمادین ترین قله ژاپن است. و برخی می گویند که زیبایی متقارن پوشیده از برف آن از دور به خوبی قابل دید است. به ویژه از دریاچه آشی در هاکونه یا شهر فوجییوشیدا، جایی که می‌توان قله را از بتکده چوریتو مشاهده کرد، بسیار زیبا دیده می‌شود. فوجی سان، که با این نام شناخته می‌شود، مدت هاست که فوران آن به تعویق افتاده و آخرین بار در سال 1707 فعال شد.

فوجی همچنین بلندترین قله ژاپن با 12388 فوت (3776 متر) است. و یکی از سه کوه مقدس این کشور محسوب می‌شود و زائران قرن‌هاست که برای زیارت به آن جا می‌آیند. فصل زیارت و بازدید از این کوه از جنوری تا اواسط سپتامبر است. زمانی که هوا نسبتا معتدل است و مردم می توانند به آنجا بروند. و در یکی از کلبه های کوهستانی متعدد در طول مسیر اقامت کنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ واقعیت جالب و باورنکردنی کره زمین

آتشفشان تال، فیلیپین

کوچکترین آتشفشان فعال جهان به دلیل این که در داخل یک دریاچه واقع است، مشهور می‌باشد. دهانه پر از آب آن در طول فوران قبلی تشکیل شده است. آب سبز این دریاچه هنوز این واقعیت را که این آتشفشان غیرفعال است را رد می‌کند. تال دومین آتشفشان فعال کشور است. و آخرین فوران بزرگ آن در مارچ 2022 اتفاق افتاد. و خاکستر را بر فراز کالابارزون، مترو مانیل و برخی از بخش‌های لوزون مرکزی و منطقه ایلوکوس پرتاب کرد. این امر منجر به تعلیق مدرسه، کار و پروازها در این منطقه شد.

باید گفت در جزیره تال این آتشفشان یکی از 47 دهانه آن است. و دریچه‌ها و نقاط فوران بیشتری در زیر آب وجود دارد. پیش از این، قایق‌های تفریجی مسافران را از تالیسی به جزیره آتشفشان می‌برد، جایی که می‌توانستند مسیرهای گرد و غباری را به سمت دریاچه و دهانه ها ببینند. با این حال، از زمان فوران قبلی در سال 2020، بازدید از آتشفشان به شدت ممنوع است.

مطلب مرتبط: ۵ بزرگ ترین انفجاری که در کره زمین رخ داده است

کوتوپاکسی، اکوادور

کوتوپاکسی یکی از بلندترین آتشفشان‌های فعال جهان است که ارتفاع آن به ۱۹۳۹۳ فوت (۵۹۱۱ متر) می‌رسد. این آتشفشان به دلیل زیبایی تقریبا متقارن و پوشیده از برف. و همچنین به دلیل این که یک آتشفشان فعال و خطرناک با چندین فوران بزرگ بین سال‌های 1744-1904 است، مشهور است. این قله حدود 75 سال قبل از فوران در اواخر سال 2015 بی سر و صدا در کوه های آند ظاهر شد. و سپس قله به مدت دو سال به روی کوهنوردان بسته شد.

مخروط برفی کوتوپاکسی را می توان از دورترین نقطه پایتخت اکوادور، کیتو، در حدود 35 مایلی (56 کیلومتری) از آتشفشان دید. دوچرخه‌سواران کوهستان می‌توانند از پایین‌تر از سطح یخچال‌های طبیعی به سراشیبی شیب‌دار بروند. یا مسیرهای پیاده‌روی پارک ملی کوتوپاکسی را که آشتفشان پس زمینه‌اش شگفت‌انگیز ایجاد کرده را دوچرخه‌سواری کنند. این قله اکنون به روی کوهنوردان نیز باز است.

مطلب مرتبط: از ممنوعیت جوهر قرمز تا دسر مرغ! ۱۰ چیز غیرعادی که در کشورهای دیگر عادی هستند

از معروف ترین آتشفشان های جهان کیلاویا، هاوایی، ایالات متحده آمریکا

معروف ترین آتشفشان های جهان

کیلاویا، در جزیره بزرگ هاوایی، از سال 1983 دائما گدازه مذاب را فوران می کرد. تا اینکه سرانجام پس از 90 روز عدم فعالیت، در 5 دسامبر 2018 اعلام شد که فوران به پایان رسیده است. نام کیلاویا در زبان هاوایی به معنای «گسترش زیاد» یا «پرتاب» است. اشاره ای به ریزش مکرر گدازه آن که سپس به اقیانوس می ریزد. کیلاویا به عنوان یک آتشفشان سپر شناخته می شود، به این معنی که دارای شیب های نسبتا کم و ملایمی است که توسط گدازه هایی که دور از منبع پخش می شوند تشکیل شده است.

این آتشفشان و مزارع گدازه‌ای حباب‌انگیز آن، واقع در پارک ملی آتشفشان‌های هاوایی، از تورهای هلیکوپتری قابل مشاهده هستند. یا به‌طور مستقل با چرخیدن در اطراف کراتر و توقف در بعضی مسیرهای راهنما به سمت مناظر مشاهده می‌شوند. چشم‌انداز کیلاویا بهترین مکان برای تحسین کالدرا است. در حالی که چشم‌انداز کیلاویا ایکی چشم‌اندازی بر دهانه‌ای دارد که در سال 1959، دریاچه‌ گدازه‌ای بود. که فواره‌هایی به ارتفاع 1900 فوت (580 متر) از آن بیرون می‌زد.

مطلب مرتبط: معنی پرچم کشورها: حقایقی جالب و خواندنی در مورد ۲۷ پرچم مشهور جهان!

کوه تید، تنریف، اسپانیا

کوه تید یکی از آسان‌ترین آتشفشان‌های اروپا است که در جزیره تنریف، یکی از جزایر قناری اسپانیا واقع شده است. با 12198 فوت (3718 متر)، همانطور که مردم محلی می‌شناسند، مرتفع ترین نقطه در خاک اسپانیا است. این کوه بخشی از پارک ملی تید، در فهرست میراث جهانی و بر فراز چشم‌اندازی دیگر از دهانه‌ها و رودخانه‌های گدازه‌ای سنگ‌زده قرار دارد.

برای بازدید، می توانید مجوز ورود رایگان دریافت کنید و از ایستگاه پایه با تله کابین سوار شوید و به ایستگاه بالا بروید. پس از رسیدن، چندین مسیر به قله منتهی می شود. در سال‌های 2016 و 2017 مجموعه‌ای از زمین‌لرزه‌های کوچک – رخ داد و اگرچه فعالیت لرزه‌ای در سطح پایین طبیعی تلقی می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند که فوران می‌تواند یک تهدید قابل توجه باشد.

مطلب مرتبط: جاذبه‌های جهان‌گردی؛ از شهر ممنوعه چین تا جاده مرگ بولیوی

کوه پله، مارتینیک

نام پله در زبان فرانسوی به معنای “طاس” است، این آتشفشان سبز مخملی به نظر می رسد، مگر این که از فاصله دور دیده شود. این آتشفشان در جزیره مارتینیک در دریای کارائیب نیز به طرز فریبنده ای آرام به نظر می رسد. فوران آتشفشان در سال 1902 بندر سنت پیر را ویران کرد و حدود 30000 نفر – 15 درصد از جمعیت مارتینیک در آن زمان  را کشت. از زمان این رویداد ویرانگر، نام کوه برای توصیف نوع خاصی از فوران استفاده می شود.

اگرچه چند دهکده به جای سن پیر ایجاد شده اما این مکان هرگز به طور کامل بازسازی نشده است. کوه پله از سال 1932 فوران نکرده است، اما هنوز فعال در نظر گرفته می شود. این بلندترین قله در مارتینیک با ۴۵۸۳ فوت (۱۳۹۷ متر)، با چندین مسیر در اطراف دامنه‌ها و تا بالای آن است. در روزهای آفتابی، مناظر خلیج و ماسه های آتشفشانی سیاه آن خارق العاده است.

مطلب مرتبط: ۷ شگفت انگیزترین ساخته های بشر که کمتر شناخته‌شده هستند

از معروف ترین آتشفشان های جهان کوه یاسور، وانواتو

کوه یاسور احتمالا شناخته شده ترین آتشفشان در وانواتو، کشور مجمع الجزایر جزیره ای در جنوب اقیانوس آرام است. این زیبایی چشمگیر، در جزیره به همان اندازه زیبای تانا یافت می‌شود و باید یکی از آسان‌ترین آتشفشان‌ها برای رسیدن به قله باشد. مسیر از پارکینگ تا رسیدن به آن تنها حدود 10 دقیقه با پای پیاده است. با این حال، برای حفظ طبیعت اطراف آتشفشان، مسافران باید از طریق یک مرکز بازدیدکنندگان وارد شوند. و برای رسیدن به ابتدای مسیر، یک سواری پر از دست انداز در جنگل با یک کامیون وانت داشته باشند.

گفته می شود که بیش از 800 سال است که دائماً حباب و دود از آن بیرون می‌شود. این قله هنوز هم می تواند مکان خطرناکی باشد زیرا این آتشفشان به خاطر پرتاب زباله های سوزان به هوا معروف است. در افسانه ها آمده است که جان فروم خدای انسان در داخل کوه زندگی می کند، جایی که منتظر تولد دوباره است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *